Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.3 är ute

Tråden skapades och har fått 223 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Konrad:

På mina båda Macar var uppdateringen bara på 56 MB, andra har nämnt nästan 100 MB.
How come?

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25799
(samma sak gäller alltså även för nyare uppdateringar än 10.3.4)

På svenska: Det varierar från dator till dator.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 12:43
Ursprungligen av Markus Bennermo:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25799
(samma sak gäller alltså även för nyare uppdateringar än 10.3.4)

På svenska: Det varierar från dator till dator.

Jo, det begriper jag också. Men jag tycker det är stor skillnad.

Efter att ha kört en dag tycker jag mig märka att fläktarna på PowerMacen G5(2x2,3) går igång lättare...
T ex när man startar Safari eller Firefox?
Allting fungerar bra men fläktarna är snäppet känsligare.

Känns detta symptom igen?

Extremt lång uppstart första gången efter system-uppdatering är helt normalt.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 09:41

Får upp en massa sådana här rutor stup i kvarten efter uppdateringen... Användarvänligt? Nej...

Ursprungligen av Macvarg:

Får upp en massa sådana här rutor stup i kvarten efter uppdateringen... Användarvänligt? Nej...

Säkerhetsfrågor är svåra att göra användarvänliga. Det är ungefär som inloggningar och lösenord - det är sällan användarvänligt att behöva hålla reda på sådant, men det går inte att vara utan. I det här fallet varnas man för att en ny version av ett program försöker komma åt nyckelringen, vilket oftast är helt ok, men också kan vara resultatet av virus/hack eller liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-01 12:01
Ursprungligen av Macvarg:

Får upp en massa sådana här rutor stup i kvarten efter uppdateringen... Användarvänligt? Nej...

Kan ju förstås ha det som i Windows där man inte behöver fylla i lösenord och bry sig om liknande "trams" hela tiden...Måste ju funka och vara säkert iallafall...eller vänta...

Du har en hel del poänger i det du skriver annars, förstör inte det med sådant här tramsigt gnäll.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-11-01 09:56

Detta måste vara en av de bästa uppdateringarna på länge...
Min PowerBook 12" 1,5Ghz känns 3 gånger så snabb! Även nu när dom har stängt av Quartz 2D Extreme, så känns grafiken minst lika snabb som när jag hade det aktiverat.

Repareade behörigheter innan & efter installationen, och har inte märkt av några buggar än så länge (förutom att spotlight inte söker igenom mail längre?).

Nu visas ett sträck över "endast-x86program", och man får också upp ett felmeddelande när man klickar på dem som talar om att programmet inte stöds på den här arkitekturen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-02 11:46
Ursprungligen av Samuel J:

Nu visas ett sträck över "endast-x86program", och man får också upp ett felmeddelande när man klickar på dem som talar om att programmet inte stöds på den här arkitekturen.

Har samms problem med ett gammalt bokföringsprogram jag inte orkat uppdatera

Någon som har en lösning?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-01 10:37
Ursprungligen av oskich:

och har inte märkt av några buggar än så länge (förutom att spotlight inte söker igenom mail längre?).

Har du Mail förkryssat i Spotlight Preferences?
Ditt problem är iaf inte generellt.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 10:18

Nu är skärmproblemen med min mini ännu värre, text flimrar, färger skiftar mellan ljust och mörkt, vitt är om möjligt ännu grådassigare än förut, med en grågul ton... Det blir till att sälja minin och köpa något med kvalitet och fungerande DVI-utgång istället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-01 11:20

Jag kan inte installera uppdateringen, när jag klickar 'Apple -> Software Update' hänger sig applikationen, följt av 'The application Software Update quit unexpectedly' Cancel, Report or Reopen.

Jag testkörde 'softwareupdate -l' från terminal och fick felmedelandet 'Bus error'.

Någon som har någon idé?

ja. Macvarg, det där fick jag upp en gång, ringde supporten, fick hjälp i en halvtimme. Efter hade alla mina mediamappar försvunnit, med innehåll. Alltså film, musik, bilder osv. akta dig!

Tycker sas.se verkar fungera mycket bättre med nya Safari. Äntligen!
Nya FSB har fortfarande samma fel dock.

Ursprungligen av martin_stenmark:

ja. Macvarg, det där fick jag upp en gång, ringde supporten, fick hjälp i en halvtimme. Efter hade alla mina mediamappar försvunnit, med innehåll. Alltså film, musik, bilder osv. akta dig!

Ja, ibland kan det vara lite Las Vegas

Macvarg: Låter som du använder en udda upplösning för den skärm du har. Kan det vara så eller har du standardupplösning?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 11:43

Nej, jag använder 1280x1024. Skärmen har även tidigare varit grådassig när den är inkopplad till minin, men inte till PC:n. Är ett ganska omfattande och välkänt problem med mini, men nu är det än värre, text och färger flimrar och det ser för jävligt ut. Blir till att sälja minin och köpa en begagnad bärbar/stationär mac med ordentlig DVI-utgång. Trist!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 12:03

Förlåt, jag ska sluta tramsa. Jag är bara lite sur på min mini för tillfället och lät det gå ut över en dialogruta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-01 12:03

Någon som vet exakt hur mycket Safari har uppdaterats i och med Mac OS X 10.4.3? Är det en miniuppdatering eller allt de har jobbat på hittils? Tror det första...

En liten skön sak jag upptäckte. Nu listar de vilken sorts program det är. Vad står det om man kör på intelburkar? Intel?

Ursprungligen av acke:

En liten skön sak jag upptäckte. Nu listar de vilken sorts program det är. Vad står det om man kör på intelburkar? Intel?

Japp det gör det, eller "Intel, PowerPC"

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 13:06

Min låg också på 56 MB. Hur stor den är beror på datormodell och hur många uppdateringar man har installerat tidigare.

Har installerat allt som släppts trots detta var min uppdatering för min Powerbook 97 Mb.
Allt gick smidigt som jag förväntade mig inga som helst problem, som vanligt.

Jahapp - min powerbook (FW800 1,5 GHz) fick den lilla, men bortsett från den oviktiga petitessen så har jag drabbats av en major issue: bluetooth fungerar inte längre!

Finns det andra anledningar till att blåtand inaktiveras, eller är det på grund av uppdateringen? Kan jag på något sätt återaktivera det?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 14:09
Ursprungligen av scooterbabe:

Jahapp - min powerbook (FW800 1,5 GHz) fick den lilla, men bortsett från den oviktiga petitessen så har jag drabbats av en major issue: bluetooth fungerar inte längre!

Finns det andra anledningar till att blåtand inaktiveras, eller är det på grund av uppdateringen? Kan jag på något sätt återaktivera det?

Min stängdes av, men funkade igen efter en ny parkoppling.

fast hur kan jag parkoppla när jag inte kan slå på den?

Jag har haft två kernel panics sedan igår. Den första var säkert relaterad till att jag slog på quartz 2D extreme, men den andra inträffade utan att jag hade det på, tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 14:28

Jag har precis försökt att installera på min mini 1.42, men det gick inge bra
Installtionen avslutates pga fel. Och då tänkte jag att det kanske är en gammal process som ligger och stör. Så jag startar om datorn men den kommer inte längre än till äpplet
Jag har provat att starta om med dvd'n och har reparerat skivan. Men när jag startar om igen kommer jag bara till äpplet!!!

Vad göra?

Måste jag ominstallera Tiger och sedan försöka att installera uppdateringen???

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-11-01 21:34
Ursprungligen av Calle Sandlund:

Jag har precis försökt att installera på min mini 1.42, men det gick inge bra
Installtionen avslutates pga fel. Och då tänkte jag att det kanske är en gammal process som ligger och stör. Så jag startar om datorn men den kommer inte längre än till äpplet
Jag har provat att starta om med dvd'n och har reparerat skivan. Men när jag startar om igen kommer jag bara till äpplet!!!

Vad göra?

Måste jag ominstallera Tiger och sedan försöka att installera uppdateringen???

Min mini fastnar vid det gråa stora äpplet. Har väntat i 15 minuter. Någon som kan ge ett råd? Avbryta processen, hårdstarta från verktygsskiva och reparera behörigheter och försöka igen? Eller något annat?

Den andra var nog som straff för att du slog på de första gången..

Bevaka tråden