Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.3 är ute

Tråden skapades och har fått 223 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Verkar lite illa det här:

Enligt Apple så ska 10.4.3 fixa problem med bluetooth och airport. Betyder det att man har fixat felet med airport/bluetooth kortet i nya iBook?

Michael

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 16:15

Nu lever jag igen.
Min Powerbook 12´1GHZ känns svalare.

Yes!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-01 16:23

Min iMac G5 rev. a, med moppe lljud, har blivit betydligt tystare...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-11-01 18:03

Min PB 15" 1,25 vägrade att gå i vila då jag stängde locket efter uppdateringen. Men efter jag satt datorn i vila manuellt från apple-menu en gång så funkar det nu även då jag stänger locket.

Ursprungligen av Kemppe:

Min PB 15" 1,25 vägrade att gå i vila då jag stängde locket efter uppdateringen. Men efter jag satt datorn i vila manuellt från apple-menu en gång så funkar det nu även då jag stänger locket.

Jag kan inte få min TiBook 1Ghz att gå i vila heller
Måste prova att välja Vila från menyn istället för att stänga locket. När jag fösöker så fortsätter fläkten att surra, dock blir skärmen svart och det går inte att få igång systemet igen. Bara "hålla-ner-knappen-omstart" funkar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-01 18:17

En fördel som Apple har gentemot Microsoft som slog mig precis, é det faktum att dom faktiskt kan utveckla uppdateringar som även är lite mer modell specifika.

Verkar vara många som blir skärrade av meddelandena vid behörighetsreparation, men så där har det varit ett stort antal versioner tillbaka. Läs här vad Apple själva skriver:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107298

  • Medlem
  • Essunga
  • 2005-11-01 20:17

Min iMac G4 Globe funkar klockrent efter uppdateringen. Office 2004 och Safari faktiskt hela maskinen känns rappare och piggare. Mitt trådlösa nätverk hemma med med Mac o. PC fildelning och skrivardelning funkar också utan problem.

Snyggt jobbat av Apple

/Leif

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-01 20:57
Ursprungligen av LAL:

Min iMac G4 Globe funkar klockrent efter uppdateringen. Office 2004 och Safari faktiskt hela maskinen känns rappare och piggare. Mitt trådlösa nätverk hemma med med Mac o. PC fildelning och skrivardelning funkar också utan problem.

Snyggt jobbat av Apple

/Leif

Har också en iMac G4 globe (20"). Kan bara instämma, det fungerar klockrent. Och ÄNTLIGEN ÄNTLIGEN kan jag söka innuti mail med Mail.app och inte bara genom Spotlight-menyn. Bra Apple! - Plus att allt känns stabilare och rappare, som väntat.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 21:39

Starta om från skiva med C

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-11-01 21:48
Ursprungligen av Yes:

Starta om från skiva med C

Yes!!

Funkar det med bluetooth-tgb?

Ursprungligen av William Naversten:

Funkar det med bluetooth-tgb?

Nope!

Vilken suverän uppdatering. AFP stödet har ju fått en rejäl kick. Ialla fall över WAN. Sprang förbi 3:e partsprogram och annat jag testat. Superskönt..

  • Medlem
  • 2005-11-01 22:33

Flashobjekt verkar ju hamna lite hursomhelst i Safari nu.
Beror det på Safari eller flash plug-inen tro?

  • Medlem
  • 2005-11-01 23:03
Ursprungligen av eQ:

Flashobjekt verkar ju hamna lite hursomhelst i Safari nu.
Beror det på Safari eller flash plug-inen tro?

Uppdaterade plugen, nu funkar det.

Jag har fått ett skumt fel efter uppdateringen. Jag kan nämligen inte surfa mer än ca 10 min sen funkar det inte varken med FF eller safari... ICQ funkar dock. Vad kan detta bero på?

Sen efter jag startat om powerbooken så funkar det i 10 minuter till.

Senast redigerat 2005-11-01 23:11

Från MacFixIt (bl.a ang långsamma uppstarter 1:a gången efter system-uppdatering):

Ursprungligen av MacFixIt.com:

First restart may be longer than usual Note that your first restart after installing Mac OS X 10.4.3 may be longer than usual -- up to 10 minutes or more on some system installations.

The stall is most likely to occur after the startup progress bar shows completion, but fails to proceed to user login.

In some of these cases, the startup process is only temporarily frozen, and will continue after several minutes of waiting. After the first, abnormally long restart process, future restarts may return to normal speed.

General purpose workarounds (try these first) Two workaround routines will solve many of the issues that are indirectly caused by Mac OS X 10.4.3 installation (i.e. not due to bugs or flaws in the update, but pre-existing system conditions that may be triggered by the updater process).

The routines are as follows:

Delete kernel extension caches, other caches for some issues A number of common issues that crop up after incremental Mac OS X updates can be resolved by deleting specific cache files -- specifically kernel extension caches -- and restarting.

This can most easily be accomplished with a shareware utility like Tiger Cache Cleaner, but also bears a manual process which involves dragging the following files to the trash:

com.apple.kernelcaches (a folder in /System/Library/Caches)
Extensions.kextcache (a file in /System/Library)
Extensions.mkext (a file in /System/Library/)
com.apple.ATS (a folder in /Library/Caches/)
Files that start with com.apple.LaunchServices (in /Library/Caches)
You will be prompted to enter your administrator password when dragging these files to the trash. You may need to restart after moving them to the trash.

Angående sparbanken FINN. Jag testade att aktivera debugmenyn och kunde logga in på finn.se men däremot visades inte menyerna för mina konton, betalning m m. Det brukar ta några dagar innan FINN löst problemet. Under tiden rekommenderar jag att använda en äldre version av Safari.

Senast redigerat 2005-11-02 16:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-02 10:34

Nytt i och med Safari 2.0.2. En hel del. Gillar minnesfixarna, speciellt eftersom det påverkar hela allt i Mac OS X som använder WebKit.

http://webkit.opendarwin.org/blog/?p=32

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-02 13:30
Ursprungligen av acke:

Nytt i och med Safari 2.0.2. En hel del. Gillar minnesfixarna, speciellt eftersom det påverkar hela allt i Mac OS X som använder WebKit.

http://webkit.opendarwin.org/blog/?p=32

Men det är inte helt perfekt det där med minnet än, nu efter ett par timmar så är det virtuella minnet uppe i 600MB på Safari för mig, startar jag om det så ligger det på runt 150MB eller nåt sånt. Innan 10.4.3-uppdateringen var Safari uppe i 3GB virutellt minne efter bara ett par dagar..

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 14:45

Superuppdatering! Nu fungerar Alt-TAB till X11-program som det skall, och Safari fungerar äntligen med mina Axis nätverkskameror!!!

Äntligen fungerar mitt tredjeparts wlan-kort igen, det slutade fungera efter 10.4.2 uppdateringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-02 12:40

det som har hänt är att min Eyehome slutat fungera...och lika så elgatos hemsida för FAQ som säger hur man löser problemet!

Man får påminna om att denna uppdatering låtit vänta på sig för att allt ska bli perfekt o är den mest omfattande o ambitiösa i 10.4:s förvisso korta historia. Ingen ska behöva fega utan alla ska nu kunna hoppa på uppdateringståget (läs thinksecret.com).

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 18:32

Puh, inga problem här inte.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-02 18:40

Nu gick min ibooks fläkt igång för första gången... iofs så laddar jag den men iaf.

Här verkar det tyvärr börjat knasa nu, har fått upp en tom medelanderuta från tigern efter uppstart nu, tre gånger.
Sproilans installation, har bara hunnit användas nån dag innan denna uppdateringen. Innan inga tecken på problem.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-02 21:34

Fortfarande ingen nytta av F14 - F16.

En sak som är nytt för mig är att det dyker upp en "Recovered Files" i papperskorgen efter omstart. Why?

Bevaka tråden