Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se över forumregler & moderation

Tråden skapades och har fått 301 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jgb:

Nu har jag inte tagit del av den aktuella diskussionen eller hur 99mac-delen har modererats, men från 99musik-perspektiv så håller jag helt med dig.

Särskilt med tanke på att det finns fler och fler lagliga torrents.

Fast nu snackade vi inte torrents utan DC.

Ursprungligen av jurassic579:

Undra hur lång tid det tar innan den här tråden ryker 8-)

Nädå, sök på tidigare diskussioner i ämnet och du ser att vi har massor av sådana trådar.

Undra hur lång tid det tar innan den här tråden ryker 8-)

Ursprungligen av RockyMontana:

Det jag undrar över är hur i hela friden det kommer sig att man inte ens får fråga om ett program, när det överhuvudtaget inte handlar om någon som helst fildelning utan om programmet ifråga kontra min dator.

Det är en svår balansgång det här (och det har diskuterats i oändlighet redan, sök efter gamla trådar här i Feedback). Jag tror det drogs en gräns en gång där DC räknades som enbart piratkopiering medan annat som BitTorrent inte räknades som det (det sker rätt mycket laglig användning av torrentprotokollet). Dessa gränser är inte satta i sten och det kan ändras med tiden.

Ursprungligen av RockyMontana:

BTW så är det många som använder DC för att tanka anime, som inte är olagligt, och om ni räknar animehubbar out there så kan ni se att det är ganska många.

Är inte animefilmer upphovsrättsskyddade? (Inte så insatt i genren.)

Ursprungligen av RockyMontana:

Och sen hyckla undan andra saker som att det är helt OK att förklara hur man skruvar isär en ATV för att kunna hacka den och spela DivX-filmer, HAAAALLÅ?

Fast den liknelsen köper jag inte, det är inte riktigt samma sak.

Ursprungligen av RockyMontana:

Ursäkta att jag låter arg, men jag tycker det är för jävla konstiga regler. Jag tycker att man måste se skillnad på program och olaglig handling.

Det kan jag köpa däremot och i de flesta fall brukar jag försöka hålla den gränsdragningen.

Ursprungligen av RockyMontana:

Man skulle kunna dra begränsningen att det är utanför regelverket att prata om egenuppsatta FTPservrar och hur det funkar också, för där KAN man ju dela med sig av olagliga prylar, och hey, om du har en FTPserver uppe så har du förmodlingen något att dela med dig av som pappa konstapeln inte vill att du delar ut.

Det handlar inte om vad man KAN göra med det (hey, förbjud diskussioner om hårddiskar, för man KAN lagra piratade filer där!) utan om det är något som i princip enbart används för piratkopiering. Därav att DC hade bedömts vara i det området.

Ursprungligen av Adrian B:

Det är en svår balansgång det här (och det har diskuterats i oändlighet redan, sök efter gamla trådar här i Feedback). Jag tror det drogs en gräns en gång där DC räknades som enbart piratkopiering medan annat som BitTorrent inte räknades som det (det sker rätt mycket laglig användning av torrentprotokollet). Dessa gränser är inte satta i sten och det kan ändras med tiden.

Är inte animefilmer upphovsrättsskyddade? (Inte så insatt i genren.)[/QUOTE]
Nej, allt som oftast inte. Fansubbar och liknande är inte upphovsrättsskyddade, eller, de är inte olagliga, först när en serie blir licensierad blir den olaglig att sprida.

Ursprungligen av Adrian B:

Fast den liknelsen köper jag inte, det är inte riktigt samma sak.

Jo, det är det visst, eftersom det görs i syftet att kolla på olagligt material, precis som DC används för att tanka ned. Vad är skillnad, det är lika olagligt båda två. Sen att det inte är precis samma sak spelar väl ingen roll, eftersom man måste vara konsekvent i sitt handlande.

Ursprungligen av Adrian B:

Det kan jag köpa däremot och i de flesta fall brukar jag försöka hålla den gränsdragningen.

Ursprungligen av Adrian B:

Det handlar inte om vad man KAN göra med det (hey, förbjud diskussioner om hårddiskar, för man KAN lagra piratade filer där!) utan om det är något som i princip enbart används för piratkopiering. Därav att DC hade bedömts vara i det området.

Då har vi återigen animen som exempel på att detta inte behöver vara så.
Och att diskutera programmet är inte samma sak som att diskutera nedladdning.
Behöver jag hjälp med ett program så är det inte samma sak som att hjälpa mig att tanka ned olaglig programvara. Om ni anser att ATV-grejen är en helt annan sak så är även detta det.

Ursprungligen av RockyMontana:

Jo, det är det visst, eftersom det görs i syftet att kolla på olagligt material, precis som DC används för att tanka ned. Vad är skillnad, det är lika olagligt båda två. Sen att det inte är precis samma sak spelar väl ingen roll, eftersom man måste vara konsekvent i sitt handlande.

Jo, men jag uppfattade dig som att själva hackandet av ATV på något sätt skulle ses som olagligt också. DivX är videocodec som används professionellt idag och varenda DVD-spelare stödjer numera den, så jag skulle nog säga att på "piratskalan" ligger det långt ifrån DC. Visste du att det finns digitalkameror som spelar in videofilmer i DivX-kompatibelt format idag? Kolla in Pentax Optio A10 t.ex.

Att påstå att DivX bara innebär piratverksamhet är som att påstå att mp3 bara innebär piratverksamhet. Visst, mp3 är fortfarande det populäraste formatet för att sprida kopierad musik i, men det är bara ett format och det används på många andra sätt också. DC är en annan sak, det är ett verktyg med ett uppenbart syfte.

Jag tycker vi lika gärna kan tillåta diskussioner om DC-klienter också, missförstå mig inte, jag bara argumenterar att DC med alla mått mätt kan räknas som ett rent piratverktyg, dina animefilmer till trots. På skalan över trolig användning så ligger det risigt till helt enkelt.

Ursprungligen av RockyMontana:

Behöver jag hjälp med ett program så är det inte samma sak som att hjälpa mig att tanka ned olaglig programvara.

Inte säkert, men väldigt troligt. Men det är en svår gränsdragning det där, som sagt, och vi är öppna för förändringar. Min tanke på policy för 99mac är att det inte ska vara ett ställe som uppenbart underlättar för de som vill hitta och ta hem piratkopior, framförallt av program eftersom 99mac handlar om datorer i första hand. Jag skulle inte ha raderat diskussionen i fråga, även om den varit på gränsen utifrån tidigare handlande.

Jag kan ge dig ett annat, i mina ögon mera intressant, exempel än att spela videoformat på ATV: Backup av DVD:er. Jag skulle argumentera att det ligger i varje användares rätt att kunna ta en backup på DVD-skivor eller att överföra dom till hårddisk för enklare uppspelning. Personen som vill göra detta är ju allra troligast en person som faktiskt betalt för sin film. Men som vi alla vet innebär det att man måste knäcka ett kopieringsskydd och därmed skulle man kunna argumentera att sådana diskussioner inte heller är tillåtna. Jag skulle dock inte hålla med.

Ursprungligen av RockyMontana:
Citat:

Är inte animefilmer upphovsrättsskyddade? (Inte så insatt i genren.)

Nej, allt som oftast inte. Fansubbar och liknande är inte upphovsrättsskyddade, eller, de är inte olagliga, först när en serie blir licensierad blir den olaglig att sprida.

Det är fel. Det är aldrig tillåtet att sprida material utan upphovsmannens tillåtelse, även om det inte går att få tag på lagligt sätt i området där man befinner sig.

Däremot är risken för åtal rätt minimal, speciellt i liknande fall där det handlar om äldre filmer där rättigheterna är oklara. Där finns en klar parallell till abandonware (gamla datorspel och liknande). I praktiken är det en juridisk gråzon, och det är ju svårt att hävda att bolagen lider någon förlust av material som inte finns till försäljning, men strikt sett bryter man mot lagen.

När det gäller AppleTV är jag inte så insatt exakt vad hackande av den tillåter en att göra, men det är olagligt att kringgå kopieringsskydd numera.

Nu har vi en jättetråd som sträcker sig ett par år tillbaka i tiden. Ämnet är detsamma - ska vi se över forumreglerna vad gäller piratkopiering, DC och/eller torrents? Var drar man gränserna och hur ska moderatorerna kunna hantera ett forum med så mycket inlägg?

Hur gör andra? Hur gör vi?

Jag rekommenderar de som ger sig in i diskussionen att titta tillbaka lite för att se vad som redan diskuterats och svarats på.

  • Medlem
  • 2007-05-14 10:55

Ah, shakespeer var DC. Trodde det var torrents. Jaja, finns det en sådan regel att DC är styggt så...

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-14 11:05

Jag tycker att det raderas lite väl friskt. Att radera en hel tråd bör alltid vara en sista utväg.

Om det är en tråd där vissa inlägg närmar sig gränsen kan man gå in och påminna om reglerna. Är det däremot så att ett inlägg klart är över gränsen kan man censurera/radera det specifika inlägget, självklart med motivering. Vid behov kan man sedan låsa tråden, om man inte tror att den fortsättningsvis kan hålla sig inom ramarna.

Endast om en tråd från början till slut helt tydligt bryter mot reglerna bör den raderas. En raderad tråd är ett misslyckande.

Nej, det är inte alls troligt att det innebär att jag behöver hjälp att tanka ned olaglig programvara för att jag frågar hur det kommer sig att ett program suger mycket minne.
Vad är skillnaden på att jag frågar om folk har haft problem med att ShakesPeer suger minne mot att Firefox suger minne?
Det är viktigt att se skillnad på att prata om ett program och dess stabilitet osv mot att faktiskt fråga om det är någon som känner till några coola pirathubbar.
Du kan inte dra en sån jämförelse, för de spelar inte ens samma sport.

jo, visst, DivX är även ett professionelt blahablaha, du kan ju försöka övertyga mig om att 99% av skiten som spelas på den där ATVn kommer vara något annat är smaskiga rippar. Troligheten är fetliten.
Och vad DU tror om vad jag använder DC till är dessutom precis lika irrelevant som vad jag tror att man använder ATVn till, för det finns inga som helst belägg för att förbjuda diskussionen om ett program som man lika gärna kan tanka ned laglig anime eller whatever med. Det är irrelevant. Det är inte att uppmana till piratkopiering, att uppmana till piratkopiering är att länka till torrenter där filerna finns, att snacka om bra piratkopieringshubbar eller likande. Gränsen är ganska tydlig tycker jag.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-14 18:48
Ursprungligen av RockyMontana:

Nej, det är inte alls troligt att det innebär att jag behöver hjälp att tanka ned olaglig programvara för att jag frågar hur det kommer sig att ett program suger mycket minne.
Vad är skillnaden på att jag frågar om folk har haft problem med att ShakesPeer suger minne mot att Firefox suger minne?
Det är viktigt att se skillnad på att prata om ett program och dess stabilitet osv mot att faktiskt fråga om det är någon som känner till några coola pirathubbar.
Du kan inte dra en sån jämförelse, för de spelar inte ens samma sport.

jo, visst, DivX är även ett professionelt blahablaha, du kan ju försöka övertyga mig om att 99% av skiten som spelas på den där ATVn kommer vara något annat är smaskiga rippar. Troligheten är fetliten.
Och vad DU tror om vad jag använder DC till är dessutom precis lika irrelevant som vad jag tror att man använder ATVn till, för det finns inga som helst belägg för att förbjuda diskussionen om ett program som man lika gärna kan tanka ned laglig anime eller whatever med. Det är irrelevant. Det är inte att uppmana till piratkopiering, att uppmana till piratkopiering är att länka till torrenter där filerna finns, att snacka om bra piratkopieringshubbar eller likande. Gränsen är ganska tydlig tycker jag.

Som lagarna i sverige är formade idag, framförallt sedan IPRED1 och IPRED2, så tycker jag det är uppenbart att diskussioner kring program, vars syfte är ren piratkopiering, inte kan tillåtas i ett öppet forum. Det kan tolkas som olagligt att hjälpa personer som har syfte att piratkopiera, ja, det är faktiskt sant, och hemskt på samma gång.

Samt, dina Anime-filmer och licensiat. Visst. Du gör inget brott du kan bli dömd för. Men det är faktiskt fortfarande piratkopiering, även fast de inte finns på Europeisk marknad. Bara för att lagarna inte säger "gå direkt till fångelsket utan att passera gå" betyder inte det att det inte klassas som piratkopiering. Såfort du kopierar något utan tillåtelse är det piratat.

Men till topic, hur tycker du man ska dra konkreta gränser om vad man får snacka om och inte. Med lite perspektiv på vad som händer med trådar som handlar om oskyldiga små frågor som minneshantering i DC-klienten och hur de oftast urartar genom att folk börjar posta att det är olagligheter på g, att tråden ska stängas, folk börjar försvara sig om att det inte är det osv. så tycker jag det är ganska klart att man inte kan tillåta saker som direkt kan kopplas till piratkopering.

Du blandar in saker som inte har att göra med problemet. Hackandes utav en ATV är inte olagligt, folk vill först och främst kunna se annat än iTunes-material på dessa. Det betyder inte per definition olagligt. Men DC däremot ligger ganska rakt i linje med definitionen utav program för piratkopiering.

Men om du tycker att man ska tillåta diskussioner kring DC, vart tycker du isånnafall gränsen ska då? Hur ska vi som moderatorer se på diskussionerna, ska vi sitta och trycka på refresh som galningar tills någon skrivar om piratkopering, det kommer ta sanslöst med tid. Och allt som står på denna sida ligger under Mantaray ABs ansvar. Därför måste vi ta tag i saker innan det händer. Men berätta gärna för oss, var du tycker att gränsen ska gå, och motivera.

Ursprungligen av RockyMontana:

Vad är skillnaden på att jag frågar om folk har haft problem med att ShakesPeer suger minne mot att Firefox suger minne?

Och om du frågar om ett program för spridande av serienummer suger minne, är det ok också? Det är ju ett program som alla andra, eller hur?

Vi har så olika uppfattning här att jag tror fortsatt diskussion är menlös. På en flytande skala där olika program generellt sett uppfattas som olika mycket "pirat" uppfattar vi DC som mer pirat än mycket annat. Har du svårt att se det trots förklaringarna så är det inte mycket att göra åt saken.

Observera att jag bara förklarar varför DC är mer pirat än att spela DivX på en ATV. I sak tycker jag att vi skulle kunna tillåta sådana diskussioner, och låta folk rapportera ifall det går över gränsen.

Senast redigerat 2007-05-15 10:17
Ursprungligen av Adrian B:

Och om du frågar om ett program för spridande av serienummer suger minne, är det ok också? Det är ju ett program som alla andra, eller hur?

Observera att jag bara förklarar varför DC är mer pirat än att spela DivX på en ATV. I sak tycker jag att vi skulle kunna tillåta sådana diskussioner, och låta folk rapportera ifall det går över gränsen.

Ja, absolut, varför skulle man inte få göra det?
Förresten så är det ganska mycket mer uppenbart att man piratar om man sitter med ett serial-program (tack för tipset btw =P) än om man sitter med DC.

Jag observerar detta och hoppas inte att du tar kritiken jag lägger fram som något personligt, för det är det verkligen inte. Så din privata åsikt är ingenting jag kritiserar alltså.

Senast redigerat 2007-05-15 10:19

Om man avser sprida legalt material, varför ska man använda DC då?

Ursprungligen av Kristofer:

Om man avser sprida legalt material, varför ska man använda DC då?

Skojar du eller?
Varför skulle man INTE göra det?
Tusen animehubbar som snackar sin fettisch och delar med sig av serier till varandra som inte är licenserade, och du förstår inte varför man skulle göra det?

Ursprungligen av RockyMontana:

Skojar du eller?
Varför skulle man INTE göra det?
Tusen animehubbar som snackar sin fettisch och delar med sig av serier till varandra som inte är licenserade, och du förstår inte varför man skulle göra det?

Herre gisses, varför håller du en så agressiv ton?

Jag använder inte P2P – jag varken hinner eller är intresserad. Jag ställde bara en fråga och du kunde tydligen inte svara på den.

Ursprungligen av Kristofer:

Herre gisses, varför håller du en så agressiv ton?

Jag använder inte P2P – jag varken hinner eller är intresserad. Jag ställde bara en fråga och du kunde tydligen inte svara på den.

För att jag tyckte att frågan var så fruktansvärt korkad...
tydligen förstod du inte mitt svar.
Tusen animehubbar som snackar sin fettisch och delar med sig av serier till varandra som inte är licenserade, tycker väl att det är jättetrevligt, det är väl så mycket svar det behövs?

Okej.

Så då är det kanske på sin plats att se över regelverket en smula.

Som jag fattade det så var det för att ni inte trodde att Apple skulle bli så glada om ni tillät piratkopieringsprogramsdiskussioner då deras mjukvara skulle kunna komma i kläm? Stämmer detta eller har jag fått det om bakfoten?

måste medge att jag inte läst igenom hela tråden eftersom min tråd blev förflyttad hit...
Ni kan svara på det med ett enkelt ja, nej eller lite

Citat:

Men om du tycker att man ska tillåta diskussioner kring DC, vart tycker du isånnafall gränsen ska då? Hur ska vi som moderatorer se på diskussionerna, ska vi sitta och trycka på refresh som galningar tills någon skrivar om piratkopering, det kommer ta sanslöst med tid. Och allt som står på denna sida ligger under Mantaray ABs ansvar. Därför måste vi ta tag i saker innan det händer. Men berätta gärna för oss, var du tycker att gränsen ska gå, och motivera.

1) Det jag säger är mitt ansvar, lägg till det i användaravtalet så slipper ni sota för det.
2) Visa mig en källa på att det är olagligt att hjälpa någon att lösa ett problem med ett program som KAN användas till piratande.

3) Hur man ska lösa det har jag redan berättat. Motiveringen är väl ganska uppenbar eftersom det är argumentet.
Säg att jag har piratat alla mina program, får jag inte fråga någonting här då, för de är ju piratade? Oavsett om jag piratar med mitt DC eller inte så är det ingenting som ni har någon aning om och kan inte göra det bedömandet sålänge jag inte, som jag sa, går in och frågar efter hubbar som man kan tanka ned coola wäärsch från, för då gör jag ett aktivt frågeställande efter olagliga program, du kan inte bli fälld för att ha frågat om hur man löser ett problem med DC som inte har någonting med piratandet att göra, därför borde det vara fritt och inte fettabu att prata om det.

Det känns lite som att jag upprepar allt jag sagt tidigare...

false:
Hur kommer det sig då att fansubbar som subbar slutar subba så fort serierna blir licensierade?

Och om något är avkriminaliserat, är det olagligt då, eller är det varken eller?

hursomhelst, det spelar ingen roll (läs inlägg ovan).

Ursprungligen av RockyMontana:

Hur kommer det sig då att fansubbar som subbar slutar subba så fort serierna blir licensierade?

För att de vill vara snälla.

Strikt sett bryter de mot lagen, men de själva anser nog att det är moraliskt okej att sprida serier som inte är licensierade. Så när den blir licensierad så är det inte okej längre, och de slutar. Och bolagen ser såvitt jag vet mellan fingrarna med detta, delvis för att fungerar som marknadsföring och ett sätt att se vad som är poppis nog att licensiera till andra länder.

Citat:

Och om något är avkriminaliserat, är det olagligt då, eller är det varken eller?

Om något är avkriminaliserat är det lagligt. Men i fallet med olicensierade filmer är det snarare en gråzon eftersom den här sortens mål oftast drivs/inleds av rättighetsinnehavaren, så om rättighetsinnehavaren antingen inte existerar eller är oklar så blir det i praktiken inget rättsfall.

Citat:

Strikt sett bryter de mot lagen, men de själva anser nog att det är moraliskt okej att sprida serier som inte är licensierade. Så när den blir licensierad så är det inte okej längre, och de slutar. Och bolagen ser såvitt jag vet mellan fingrarna med detta, delvis för att fungerar som marknadsföring och ett sätt att se vad som är poppis nog att licensiera till andra länder.

Då kan vi nog anse det vara lagligt om bolagen tycker det är okej, vilket de gör om de ser mellan fingrarna med det, eller hur?
Då håller mitt argument om DC + Anime = sant?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-14 21:51
Ursprungligen av RockyMontana:

Då kan vi nog anse det vara lagligt om bolagen tycker det är okej, vilket de gör om de ser mellan fingrarna med det, eller hur?
Då håller mitt argument om DC + Anime = sant?

Som jag redan påpekat. Bara för att du inte blir straffad betyder inte det att det är moraliskt helt okej. Man kan inte tillåta en viss typ utav piratkopiering bara för att upphovsrättmakaren för det specifika mediet tillåter det. Vi måste vara konsekventa.

Samt användaravtal som du snackar om, om att vi inte tar på oss ansvaret. Det gör vi oavsätt om vi skriver det i ett användaravtal eller inte. Vi kan inte tillåta det i reglerna rent juridiskt, vi står till svars för vad som publiseras på denna sida, och när jag säger vi menar jag Björnström.

Varför tror du sidor som flashback fick problem, för att de glömde skriva att det var användarens ansvar, för så är det inte, oavsätt så kan tex den som publiserar material om hur man laddar ner annat material bli åtalad för att hjälpa.
Det är just detta som The Pirate Bay kan bli dömda för just nu. Medhjälp till brott mot upphovsrätten.

Så din lösning fungerar inte, vi kan inte sätta det i användaravtalet rakt av.
Inte vad jag vet allafall.

Ursprungligen av Sidde:

Som jag redan påpekat. Bara för att du inte blir straffad betyder inte det att det är moraliskt helt okej. Man kan inte tillåta en viss typ utav piratkopiering bara för att upphovsrättmakaren för det specifika mediet tillåter det. Vi måste vara konsekventa.

Allvarligt talat så är ni fortfarande inte konsekventa, läs mitt stycke om ATV. Det är fortfarande subjektivt vad som är OK och inte OK, och oavsett om du inte tycker det är moraliskt okej eller inte spelar ingen roll, om BOLAGEN inte bryr sig så spelar det kvitta, och din borgerliga moral bryr jag mig inte ett skvatt om.

Ursprungligen av Sidde:

Samt användaravtal som du snackar om, om att vi inte tar på oss ansvaret. Det gör vi oavsätt om vi skriver det i ett användaravtal eller inte. Vi kan inte tillåta det i reglerna rent juridiskt, vi står till svars för vad som publiseras på denna sida, och när jag säger vi menar jag Björnström.
Varför tror du sidor som flashback fick problem, för att de glömde skriva att det var användarens ansvar, för så är det inte, oavsätt så kan tex den som publiserar material om hur man laddar ner annat material bli åtalad för att hjälpa.
Det är just detta som The Pirate Bay kan bli dömda för just nu. Medhjälp till brott mot upphovsrätten.

Okej, jag hävdar fortfarande att jag vill ha en källa och helst gärna ett mål där någon åkt dit för att de förklarat varför ett program som ShakesPeer suger minne. Visa mig det så ska jag inte säga ett ord mer. Att flashback åkt dit har väl knappast med dito att göra, eller hur? Flashbacks forum är LITE mer öppna än här, eller hur? Så det där argumentet håller knappast heller.
Och jag förstår inte hur du ens kan jämföra Flashback och 99*.se
Och har de ändrat på lagarna nu isåfall menar du? För det finns ju faktiskt en anledning till att TPB INTE har åkt dit. Och anledningarna till raiden som var för ett tag sen var ju att Svenska Riksväsendet/Regeringen fick skit från Amerikanska företag.

Och allvarligt talat, din moral är inte någon lagbaserad regel.
Visst, ha så hög moral du vill, men låt mig snacka om mitt program och dess problem, sålänge du inte kan påvisa att det är olagligt så...

Men whatever, som sagt, jag tycker att ni ska samla ihop er över en stadig julagrogg och diskutera saken diktatorer och KGBare emellan

Rocky Montana.

Oavsett hur många gånger du upprepar dina argument och vi våra så kommer vi inte att ha samma uppfattning. Vi har redan förstått dina synpunkter, men vi delar dem inte. Det är fullt möjligt att policyn kommer att ändras i framtiden, i den ena eller andra riktiningen, men det kommer inte att ske just nu, oavsett hur många gånger du upprepar dina argument.

Allvarligt talat känner jag är det är dags att gå vidare nu, så att både du och vi kan ägna vår tid till något vettigt istället för att tjafsa om något som inte kommer att ändras över en natt.

Jag respekterar att 99mac driver sin site som de vill. Vill de ha diskussioner som inte tangerar till piratkopiering får användarna gilla läget. Men, som någon antydde, kommer det aldrig i Sverige att bli olagligt att diskutera kring dessa handlingar. Det kommer alltid att vara lagligt så såna trådar är inte, och kommer inte att vara olagliga.

Det har väl aldrig varit emot reglerna att be om hjälp med ett program oavsett hur man kommit över programmet? Var jag har fått mitt Photoshop ifrån när jag ber om hjälp ska övriga medlemmar och moderatorer skita i, så länge jag inte ber om hjälp med något som i sig är olagligt. Gillar man inte det är det bara att låta nån annan svara på frågorna.

Jag har egentligen inget problem med reglerna, förutom att jag tycker att man borde få be om hjälp med rent tekniska problem i program som kan användas till olagligheter, men i sig är helt lagliga. Jag tror det är lättare att hålla forumet rent från olagligheter om det är fullt lagligt att diskutera vilka program som helst rent tekniskt. Låt folk ha sina egna samveten och provocera inte fram försvarspositioner i onödan. Ber en person om helt laglig hjälp med ett i sig helt lagligt program är det väl bättre att bara låta nån annan svara om man tror att det är en olaglig kopia eller används för olagligheter och därför inte vill ha med det att göra? Man måste inte leka officiellt forumsamvete åt alla andra.

Gör det istället till en regel att man inte får gå in i hjälptrådar och skriva saker som "du ska inte ha nån hjälp eftersom du piratat programmet". Det är den attityden som är det stora problemet i det här sammanhanget.

Att man inte får uppmana till brott eller be om hjälp med att begå brott har jag inget problem med.

Vad många inte tycks förstå är att det inte enbart handlar om laglighet etc., utan om vilken profil forumet ska ha. Av samma skäl som vi inte tillåter plattformskrig, personangrepp osv. pga av att sådana inlägg ger forumet en annan profil än den önskade så begränsar vi ibland diskussioner som gått över styr, varnar och stänger av användare som upprepat använder sig av personangrepp. Det är samma sak med piratkopiering. Gränserna är inte "juridiska" eller "principiella" utan helt enkelt en bedömning av huruvida det ligger i linje med forumets allmäna inriktning osv.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vad många inte tycks förstå är att det inte enbart handlar om laglighet etc., utan om vilken profil forumet ska ha.

Exakt! Det handlar om hur vi vill att forumet ska framstå, vad vi tycker 99mac (nu 99.se) ska stå för osv.

Vi skulle säkert komma undan lagligt med att ha ett forum där folk rakt ut tipsar om sajter för nedladdning, men det är knappast den profilen vi vill ha, det är knappast det vi vill att 99mac ska stå för. Därför försöker vi dra en gräns någonstans och den har varit mer eller mindre kontroversiell för en del medlemmar ända sedan starten.

Bevaka tråden