Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se över forumregler & moderation

Tråden skapades och har fått 301 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-01-20 11:15
Ursprungligen av Laseranders:

Därför behövs piratkopieringsdebatten på en sida som 99.se.

Ingen skulle påstå att debatten ska föras på fiske.se/forum. Visst är 99mac ett rimligare ställe att debattera på, men det är en fråga om grader på en skala.
Debatten ska föras på rätt ställe. Jag tycker att Flashback eller mer politisk/filosofiska fora hade varit lämpligare.

Om medlemmarna på 99 inte kan hantera debatten så urartar den och kan i förlängningen sänka hela forumet. Det vill vi inte.

Vill tillägga att detta inte bara handlar om 99mac längre. Efter sammanslagningen har ni även fått in en hel del 99musiker som ser sin egen/utgivna musik utdelad/kopierad. För mig personligen ser jag det som en självklarhet att kunna debattera kring ett ämne som berör min egen musik (och det har jag kunnat göra så länge jag varit medlem på 99musik). Några diskussioner spårar ur och några fungerar, precis som i livet utanför internet.

Knivigt ämne, naturligtvis. Men att inte tillåta det på ett forum där det berör en stor del av era medlemmar tycker jag personligen är fel. 99musik (nu mer del av helheten, 99.se) har många utgivna musiker.

Denna tråden uppstod innan sammanslagning, men värt att tillföra, nu när det finns flera medlemmar från olika delforum som täcks in under det föreslagna regelverket.

Tillägg: Inser nu att detta redan tillförts efter att jag postade detta. Kanske var dumt att gräva i en gammal tråd. Sen har även Valfrid (importerad_Valfrid) postat om detta nyligen här i feedback. Kanske borde vända mig till den tråden istället.

Senast redigerat 2007-01-20 11:51
  • Medlem
  • 2007-01-20 11:52

Som sagts på andra håll så är den sansade diskussionen inte bannlyst. Poängen är att det är svårt att hålla en sådan diskussion sansad. Det kanske gick på 99musik. Med ett tillskott på 33.000 nya medlemmar kanske det inte är lika lätt längre. Om teamet på 99.se/musik fortfarande kan hålla ordning där så är det ju bara bra.

Mjo, gjorde ett litet tillägg där precis i samma veva som du postade. Insåg först efter att det kanske var lite dumt att gräva i denna gamla tråd när en liknande ny finns.

Vänder mig dit istället om det är något mer jag vill kasta ur mig

Inga pirater på 99musik!

Citat:

- 99.se tillåter inte diskussioner om piratkopierad programvara eller diskussioner om filbytarprogramvara som Kazaa, Direct Connect etc.

(ur användarvillkoren)

Jag kan för det första inte minnas att jag godkännt något sådant då jag joinade 99musik för två år sedan, men jag brukar förvisso bara klicka mig igenom alla "I have read and understand..."-historier.

Ska man tolka ovanstående text som att man inte får fråga saker om programmet Kazaa, eller får jag inte ens diskutera dess användande?

På 99musik har det länge pågått nödvändiga debatter om fildelning, DRM, bolagens inflytande över teknikutvecklingen, etcetera. (Raka frågor som "Hur får jag mitt fultankade Cubase att fungera?" har dock hånats eller nonchalerats. ) Att säga att detta inte får diskuteras tycker jag är näst i klass med att förbjuda åsikter. Tycker man piratkopiering är en bra sak så ska man få säga det, utan att bli censurerad.

Kan man få ett förtydligande av texten ovan? Och har jag skrivit på detta om jag joinande 99musik 2004?

  • Medlem
  • 2007-01-12 00:43

hehe, 99-sfären har onekligen blivit lite mer "corporate" sen starten då bilder från dreamhack var vanligt förekommande... (fast, vad vet jag - det kanske e n b a r t är CS-lan & jolt-cola som gäller på sådana tillställningar? )

Ursprungligen av Ma:

hehe, 99-sfären har onekligen blivit lite mer "corporate" sen starten då bilder från dreamhack var vanligt förekommande... (fast, vad vet jag - det kanske e n b a r t är CS-lan & jolt-cola som gäller på sådana tillställningar? )

För att svara på din fråga.. Dreamhack började som ett demoparty. Ett demoparty innebär i stort sett att ett gäng programmerare, musiker och grafiker möts och gör demos/intros/whatever tillsammans som man sedan tävlar med mot andra grupper. Sen när dessa demopartys började bli större och större så började man idiotiskt nog tillhandahålla nätverk vilket gjorde att fler och fler började sitta å spela mot varandra istället för att göra något vettigt. Nu vettefan.. det har gått åt <beEEP> med hela grejen. Då bilder därifrån var vanligt förekommande i "99-sfären" så kanske dreamhack inte hunnit bli så grovt besudlat?

Ursprungligen av Volantiz:

För att svara på din fråga.. Dreamhack började som ett demoparty. Ett demoparty innebär i stort sett att ett gäng programmerare, musiker och grafiker möts och gör demos/intros/whatever tillsammans som man sedan tävlar med mot andra grupper. Sen när dessa demopartys började bli större och större så började man idiotiskt nog tillhandahålla nätverk vilket gjorde att fler och fler började sitta å spela mot varandra istället för att göra något vettigt. Nu vettefan.. det har gått åt <beEEP> med hela grejen. Då bilder därifrån var vanligt förekommande i "99-sfären" så kanske dreamhack inte hunnit bli så grovt besudlat?

Volantiz , helt rätt !!

Tacka vet jag Summer Conference 1990 / Glostrup DK

Det är bara en såndär text som måste stå där. En disclaimer. Lika tandlös som alla andra disclaimers, men den ska va där för att hålla ryggen fri.
Jämför gärna med procedurerna runt ISO 9001 och senare. Pappersprodukter som inte gör från eller till, men dom ska va där.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-12 00:46

Jag tror vi har diskuterat det här tidigare, men självklart måste man ju få diskutera juridiska och moraliska aspekter på fenomenet och hur det påverkar industrin och kulturen

edit: japp, http://www.99.se/musiklounge/125195-snabb-fraga-till-moderatorerna.html?

Senast redigerat 2007-01-12 01:07
Ursprungligen av makari:

Jag tror vi har diskuterat det här tidigare

Hohoho... Jag måste säga att det var verkligen en fantastisk illustration över vad som händer då man snackar fultankning. Spana in googleannonserna! Hihi...

Det verkar alltså som det är förbjudet att diskutera piratkopiering helt enkelt? Eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-12 01:13

Google är smarta gossar...:D

  • Medlem
  • 2007-01-12 06:58

Vi som tidigare jobbade med 99mac brukar radera trådar med frågor av typen "Hur får jag igång ljudet på min piratkoperade film?" eller "Hur får jag igång programmet XXX utan hårdvarulås?".
Sedan finns det en gråzon där vi brukar vara mycket försiktiga, där ämnena är mer av principiell natur. Om en sådan tråd kan hållas sansas utan att rinna iväg till ren propaganda eller urarta i hets och personangrepp (så brukar det bli), så får den leva. Det finns exempel det det också.

Torrentdiskusioner är ok så länge de handlar om sådant som inte omfattas av svensk lagstiftning.
Vi är ju inte jusrister och kan därför inte lagens alla bokstäver. Därför blir det med nödvändighet ett visst mått av godtycke i modereringen av slika trådar. Men vi r inte sämre än att vi kan lägga tillbaka en tråd som har raderats om det visar sig att det var fel att plocka bort den. Det har ockå hänt.

  • Medlem
  • 2007-01-12 09:17

ah - bra fördjupning, volantiz!

/Ma/avart

Tack för svaret, Baronen. Det var väl det jag väntade mig och ville höra.

Anledningen till frågan var något jag läste på 99mac, och de verkade ha en mer hårdkokt syn på det hela. Så det var bra att veta vad som gäller.

Väldans vad tolerant det har blivit helt plötsligt!
Lyfter på ögonbrynen!:)

Jag vill ha titeln frihetskämpe, inte pirat.

Men man kan alltså inte diskutera hur man kan få sin lagligt köpta musik från itms till sin Samsung mp3-spelare här alltså?

Ursprungligen av Code Red:

Jag vill ha titeln frihetskämpe, inte pirat.

Men man kan alltså inte diskutera hur man kan få sin lagligt köpta musik från itms till sin Samsung mp3-spelare här alltså?

Det tycker inte jag ska vara något problem eftersom man faktist betalt för musiken, rättvist och fyrkant!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 11:16
Ursprungligen av apple4ever:

Det tycker inte jag ska vara något problem eftersom man faktist betalt för musiken, rättvist och fyrkant!

Jag håller med. Har man betalt för musiken ska man få hacka den för att kunna spela i andra spelare.

Men det är olagligt i Sverige! Vi fick en ny lag nyligen som är skissad efter den amerikanska DMCA, dvs den lag skivbolagen köpte i USA! Det är generellt förbjudet att ta bort digitala kopieringsspärrar. Det finns ett undantag om man köpt verket, men det är förbjudet att tillverka och tillhandahålla verktygen för att ta bort spärrarna.

Senast redigerat 2007-01-16 11:28
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 11:21

Lästips om kopieringsspärrar. Upphovsrättslagen

Se paragraf 52b till 52f. Nytt från 2005. Tack Bodström!

Valfrid: Enda sättet du får veta vad som gäller är att starta en kontroversiell tråd. Min erfarenhet är att det inte behövs mycket för det skall rycka i "låsfingret". Hårdast modererade forum jag är med i, i alla fall.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-15 21:22

Det vore ju fånigt att inte få diskutera. Myntet har två sidor, i alla fall för proffsen.
Piratad programvara ~= minskade kostnader och Piratad musik ~= minskade inkomster. Så nog finns det att fundera på...

Innan det urartar i en lång debatt om kopiering så vill jag uppmana att söka lite först, om ni inte läst vad som sagts på 99mac tidigare. Policyn är bland det mest diskuterade överhuvudtaget, så det finns att ta av.

Generellt sett så är grundidén att 99mac inte vill vara källa till information kring hur/var man "får tag i" program, hur man knäcker program, osv. Söker du sådan information hänvisar vi till andra ställen än 99mac.

Att sedan dra gränsen om en diskussion bryter mot denna policy eller inte är rätt svårt ofta (förutom de uppenbara, typ "kan nån ge mig serienumret till Photoshop?"). Vi har begått misstag och vi lär göra det igen, men bara man är öppen för att rätta misstagen så tycker jag det är ok.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-16 16:16

Houston, we have a clash. På macforumet så är det väldigt många användare, här på musikdelen är det nog större andel "providers", skapare, skapande människor som gör någonting med upphovsrätt så fort de tar en ton och spelar in den. Därför är diskussionen nödvändig åtminstone på musikdelen av 99.se tror / tycker jag. Och Valfrid: nej, det fanns ingen sådan överenskommelse när du gick med. Idag är det 99.se och 38.000 medlemmar här, då behövs väl lagar om fogning och stadgat diskuterande. Men är man en content provider så är man orolig för utvecklingen och hur diskutera detta? Det måste få tillåtas ett gängse städat diskuterande.

Jag skulle säga att skiljelinjen går mellan teori och praktik.

På 99musik har det varit helt okej att diskutera principfrågorna (tex rättegången mot Pirate Bay, fildelning och musikbranschen, om det är okej att använda knäckt mjukvara eller ej). Rent praktiska frågor (hur gör jag X i mitt fultankade exemplar av Y?, var hittar man knäckt mjukvara, osv) är däremot inte okej. Det verkar iallafall vara så moderatorerna sett på det hela.

Men det var väl ungefär det som stod i Valfrids första inlägg...

  • Medlem
  • 2007-01-16 17:11
Ursprungligen av false messiah:

Jag skulle säga att skiljelinjen går mellan teori och praktik.

På 99musik har det varit helt okej att diskutera principfrågorna (tex rättegången mot Pirate Bay, fildelning och musikbranschen, om det är okej att använda knäckt mjukvara eller ej). Rent praktiska frågor (hur gör jag X i mitt fultankade exemplar av Y?, var hittar man knäckt mjukvara, osv) är däremot inte okej. Det verkar iallafall vara så moderatorerna sett på det hela.

Men det var väl ungefär det som stod i Valfrids första inlägg...

Jo, det var så jag tänkte. Erfarenheten från 99mac är att det är väldigt svårt att få en diskussion om det rätta i att använda piratkoperat material att bestå utan att urarta. Nu när forumet har växt är det möjligt att de som inte kan låta bli att bråka tar över dessa diskussioner på /musik om det visar sig att det är högre i tak där.
Det är viktigt att vi har samma regler över hela forumet om vi inte verkligen kan motivera något annat. (tex att man får diskutera i säljes på /musik)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-16 17:41
Citat:

Erfarenheten från 99mac är att det är väldigt svårt att få en diskussion om det rätta i att använda piratkoperat material...

Haha, nu sade du alldeles mycket mer än vi brukar tolerera på /musik

  • Medlem
  • 2007-01-16 21:50

eh...?

Förbjudna trådar

Jag ställde för ett tag sen en fråga om minneshanteringen i shakespeer.
Tråden blev borttagen och jag fick ett litet sött mail.

Det jag undrar över är hur i hela friden det kommer sig att man inte ens får fråga om ett program, när det överhuvudtaget inte handlar om någon som helst fildelning utan om programmet ifråga kontra min dator.
Jag kan förstå att man inte kan snacka om var man hittar torrentfiler eller var man hittar den bästa DChubben eller sådär... BTW så är det många som använder DC för att tanka anime, som inte är olagligt, och om ni räknar animehubbar out there så kan ni se att det är ganska många. Så även sådana diskussioner är jävligt konstigt att ni tabubelägger utan någon som helst eftertanke. Ni har ju moderatorerna som ska kolla efter inlägg som handlar om felaktiga saker, men att prata i allmänhet om just ett program ser jag inte hur ni kan få utanför regelverket. Det är inte bara korkat, det är helt idiotiskt.

Och sen hyckla undan andra saker som att det är helt OK att förklara hur man skruvar isär en ATV för att kunna hacka den och spela DivX-filmer, HAAAALLÅ? DivX är "näst intill" alltid piratkopierade prylar. Och liknelsen mellan Mjukvaran ShakesPeer och hårdvaran ATV, tja, då tycker jag nog fan det är konstigare att förklara hur man hackar hårdvaran än ett lagligt program.

Det är kanske dags att se över era regler en smula?

Ursäkta att jag låter arg, men jag tycker det är för jävla konstiga regler. Jag tycker att man måste se skillnad på program och olaglig handling.
Man skulle kunna dra begränsningen att det är utanför regelverket att prata om egenuppsatta FTPservrar och hur det funkar också, för där KAN man ju dela med sig av olagliga prylar, och hey, om du har en FTPserver uppe så har du förmodlingen något att dela med dig av som pappa konstapeln inte vill att du delar ut.

Snälla, se över ert regelverk, det håller inte linan ut.

--
Jonas

  • Medlem
  • 2007-05-14 09:43

Nu har jag inte tagit del av den aktuella diskussionen eller hur 99mac-delen har modererats, men från 99musik-perspektiv så håller jag helt med dig.

Särskilt med tanke på att det finns fler och fler lagliga torrents.

Bevaka tråden