Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd Mac OS X Widgets.

Tråden skapades och har fått 217 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ale
  • 2005-05-01 23:55

Vet inte om det sagts tidigare, men ngt som jag verkligen skulle vilja ha som widget är vip.tv.nu

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2005-05-02 00:47

SVT:s Text TV

Stockholmsbörsen inkl warrants.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-29 21:38

TV widget skulle vara guld värt! Även webradiowidget, fast då skulle den vara tvungen att vara aktiv hela tiden…

  • Oregistrerad
  • 2005-05-04 14:14

Vet inte om det har varit upp men det har varit bra med batteristatus på de saker som är bluetooth anslutna till Macen.

Tänker då på tagentbordet, mus m.m.

Jag säger bara, ORDBOKEN! En widget till den vore helt underbart...

En widget kopplad till DHL för att hålla koll på skickade gods. (Finns ju bara till annat fraktbolag nu) Se: http://www.dhl.se/publish/se/sv/eshipping/track.high.html

En widget kopplad till Blocket.se med förinställda sökord för snabb koll av intressanta produkter inom givna områden.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-05 18:35

En widget kopplad till t.ex. Sportbladet som håller reda på sportresultat för EN match, liten och diskret. I går kväll hade det alltså stått 7-1, me like

Sen har jag en på gång själv också, men den är lite hemlig tills vidare. Jag har redan gjort en mycket enkel widget som kollar skolmatsedeln (väldigt få som kan tänkas vara intresserad av just den widgeten, men den jag har på gång kommer bli bra ).

En snygg TV-widget vore ju skithäftigt.

  • Medlem
  • 2005-05-07 00:03

lol, någon borde göra denna till widget...om den inte redan finns LOL

Ursprungligen av P3t3r:

lol, någon borde göra denna till widget...om den inte redan finns LOL

Denna fanns redan innan Tiger blev skarp http://www.dashboardwidgets.com/showcase/details.php?wid=114 En annan variant kan hittas här http://www.dashboardwidgets.com/showcase/details.php?wid=222

  • Medlem
  • 2005-05-07 00:42

haha va sjukt!

Utmärkt! Jag tänkte på en Terror-alert Widget bara för någon dag sedan. Kul! En av dom där var t.om riktigt snygg!

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-05-08 09:31

Jag skulle önska en widget för allsvenskan i fotboll. Huvudfönstret som tabell, och möjjlighet att klicka på lagen för mer info om kommande matcher samt statistik.

Kanske matchstatus också? (Finns på Anftonbladet)

Någon som har lust? Är inte alls hemma i den här deen av byggande...

  • Medlem
  • Habo
  • 2005-06-03 23:11

När jag satt och tittade på eBay så slog det mig att det skulle vara otroligt smidigt att ha en valutawidget, något i stil med forex.se, där man kan välja mellan många olika valutor.
Om det ej går att koppla till forex.se så måste det finnas en hel del hemsidor med internationell valutainformation.
Hittade en widget, som inte bara var otroligt ful, utan även oanvändbar. Den visade bara valutakurser, och gav ingen möjlighet att kunna översätta en summa till en annan valuta.

Kanske finns redan det jag söker, men jag har inte hittat något.

Over & Out.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-03 23:20
Ursprungligen av nadell:

När jag satt och tittade på eBay så slog det mig att det skulle vara otroligt smidigt att ha en valutawidget, något i stil med forex.se, där man kan välja mellan många olika valutor.
Om det ej går att koppla till forex.se så måste det finnas en hel del hemsidor med internationell valutainformation.
Hittade en widget, som inte bara var otroligt ful, utan även oanvändbar. Den visade bara valutakurser, och gav ingen möjlighet att kunna översätta en summa till en annan valuta.

Kanske finns redan det jag söker, men jag har inte hittat något.

Over & Out.

Ehh... titta lite noggrannare... "Omvandlare" finns med i Tiger-installationen redan.

Ursprungligen av skamuel:

Ehh... titta lite noggrannare... "Omvandlare" finns med i Tiger-installationen redan.

Han är den andra jag ser som frågar.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-06-07 22:41

Blocket

Jag skulle vilja se en widget över blocket. Med kanske top10 resultat. Det kanske redan finns.

En Widget som byter aktivt program tack! Alltså samma funktion som äpple-tab fast enklare. Det skulle kunna se ut som en miniatyr av bilden som kommer upp när man trycker äpple-tag, fast sen klickar man bara på det program som man vill gå till.
(Jag skulle gärna göra den själv, men jag kan inte programmera. Men jag är formgivare, så om nån med programmeringskunnskaperna vill samarbeta med mig för att göra denna widget så hör av er.)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-01 20:47
Ursprungligen av Stefan Swales:

En Widget som byter aktivt program tack! Alltså samma funktion som äpple-tab fast enklare. Det skulle kunna se ut som en miniatyr av bilden som kommer upp när man trycker äpple-tag, fast sen klickar man bara på det program som man vill gå till.

Du kan trycka cmd-tab, flytta musen till ikonen för programmet och sen släppa cmd.

Ursprungligen av P3t3r:

bara jag som tycker att denna widget skulle rocka?

tänk er msn icq ichat program ...typ Adium fast som 100% widget...så man lätt kan komma åt det och ta bort det när man sysslar med arbete istället för att ha massa ikoner i dockan i onödan och fönster som irriterar en....

bra för dem som är på jobbet och snabbt ill få bort msn fönstren

Det finns en Contact list-widget till Adium, men den är långt ifrån färdig. Men det kommer säkert!

Ursprungligen av memark:

Du kan trycka cmd-tab, flytta musen till ikonen för programmet och sen släppa cmd.

Det vet jag väl, men jag vill ha en Widget sa jag ju. Då behöver jag ju inte hålla på med tangentbordet, för jag har dashboard på mittenknappen på musen.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Det vet jag väl, men jag vill ha en Widget sa jag ju. Då behöver jag ju inte hålla på med tangentbordet, för jag har dashboard på mittenknappen på musen.

Man måste tyvärr göra det lite "osnyggt". Tror inte att det går att få fram "programbytaren" genom applescript. Klistra in det här skriptet i Manusredigeraren så ser du vad jag menar.

tell application "System Events"
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
end tell

Så då får man först göra en lista med alla program och sedan växla i den listan, men det kanske duger?

Ursprungligen av thevil:

Man måste tyvärr göra det lite "osnyggt". Tror inte att det går att få fram "programbytaren" genom applescript. Klistra in det här skriptet i Manusredigeraren så ser du vad jag menar.

tell application "System Events"
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
end tell

Så då får man först göra en lista med alla program och sedan växla i den listan, men det kanske duger?

Hur skulle det se ut i en Widget? Menar du en lista på alla öppna program eller ALLA program? (När jag kör det här scriptet i Script Editor så flimmrar det bara till så är det färdigt, ser inte riktigt vad som händer.) Den kanske kunde se ut nåt åt det här hållet: http://www.logoexpress.se/programbytaren.jpg

Senast redigerat 2005-07-02 08:37
Ursprungligen av Stefan Swales:

När jag kör det här scriptet i Script Editor så flimmrar det bara till så är det färdigt, ser inte riktigt vad som händer.

Det var det jag försökte visa, att det inte gick att skripta den inbyggda programbytaren. Ursäkta om jag var otydlig. Så det är en lite större historia att bygga widgeten bara.

Nu är jag lite stressad av jobb, men när jag får några timmar över (Don't hold your breath.) ska jag ta en ordentlig titt på en sån widget.
(Om ingen annan hinner före förstås.)

Ursprungligen av thevil:

Det var det jag försökte visa, att det inte gick att skripta den inbyggda programbytaren. Ursäkta om jag var otydlig. Så det är en lite större historia att bygga widgeten bara.

Nu är jag lite stressad av jobb, men när jag får några timmar över (Don't hold your breath.) ska jag ta en ordentlig titt på en sån widget.
(Om ingen annan hinner före förstås.)

Tror du att denna widget kommer bli av? Om du har nån idé om hur man kan lösa det så dela gärna med dig så kanske nån annan kan gör widgeten. Jag tror verkligen den skulle bli populär.

En Tradera-widget skulle vara kul. Om möjligt så skulle det vara roligare om man kunde utesluta vissa sökresultat, exempelvis grejer från en viss säljare etc.

Har inte läst hela denna tråd men en liknande widget till Blocket skulle också funka

  • Oregistrerad
  • 2006-11-24 18:28

SL Trafikavvikelser

Halloj!

Jag har gjort en widget som visar de nuvarande avvikelserna i SL-trafiken. Tänkte att det kanske kan komma väl till pass nu under vinterhalvåret

http://denshicode.se/sltrafikavvikelser.html

Loopia släpper Widget

Loopia har släppt en widget för att söka domännamn: http://www.loopia.se/omloopia/widget/

Ursprungligen av thevil:

Man måste tyvärr göra det lite "osnyggt". Tror inte att det går att få fram "programbytaren" genom applescript. Klistra in det här skriptet i Manusredigeraren så ser du vad jag menar.

tell application "System Events"
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
	keystroke tab using {command down}
end tell

Så då får man först göra en lista med alla program och sedan växla i den listan, men det kanske duger?

Nu har det kommit en widget som nästan gör det jag ville. Man måste göra programlistan själv, så det vi diskuterade här hade ju varit en snyggare lösning.
Här är den i varje fall: http://www.apple.com/downloads/dashboard/reference/appbutton.html

Bevaka tråden