Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd Mac OS X Widgets.

Tråden skapades och har fått 217 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En stämapparat att kunna stämma diverse gitarrer, basar osv...
Helst bara kromatiskt:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-27 09:00
Ursprungligen av EricBradley:

En stämapparat att kunna stämma diverse gitarrer, basar osv...
Helst bara kromatiskt:)

Jag hade också tänkt mig en stämapparat.
Fast en som snarare kollade in hos patentverket över gilltiga men sovande patenter, köpte loss dessa och sedan stämde alla som använde den tekniken. Sen skulle pengarna trilla in i det bankkonto man har angett i widgeten. Det har ju blivit så populärt på sistone att göra på det viset.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 13:14
Ursprungligen av pichia:

Jag hade också tänkt mig en stämapparat.
Fast en som snarare kollade in hos patentverket över gilltiga men sovande patenter, köpte loss dessa och sedan stämde alla som använde den tekniken. Sen skulle pengarna trilla in i det bankkonto man har angett i widgeten. Det har ju blivit så populärt på sistone att göra på det viset.

Den var kul!

Men skulle inte den stämma alla som har widgeten? Då får ju ingen pengar. ±0

Ursprungligen av pichia:

Jag hade också tänkt mig en stämapparat.
Fast en som snarare kollade in hos patentverket över gilltiga men sovande patenter, köpte loss dessa och sedan stämde alla som använde den tekniken. Sen skulle pengarna trilla in i det bankkonto man har angett i widgeten. Det har ju blivit så populärt på sistone att göra på det viset.

*ASG*
Synd att man inte bor i USA då så man kunde tjäna riktigt grova pengar...

Ursprungligen av Leftrustle:

Detta är ingen stämapparat
Det är en ton givare. Man trycker på strängen i fråga och sedan hörs tonen(två gånger?).
En kromatisk stämapparat "hör" vilken ton du spelar och visar därefter hur pass hög eller låg i pitch du är.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 00:41

Hur vore det med en widget som håller koll på nätverkstrafik (in/ut)?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-24 14:25
Ursprungligen av cmg:

Hur vore det med en widget som håller koll på nätverkstrafik (in/ut)?

Finns. Kan ställas in att bara visa nätverkstrafik som graf, "enkelt" eller som text. http://www.gauchosoft.com/index.pl?tab=Software&subtab=Dash%20Monitors

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-24 00:52

En widget med förslag på widgets skulle vara trevlig. Nä usch jag är nog lite full... förlåt!

Kan påpeka att widgets "borde" dra mycket ram, eller har jag fel. Widgetsarna ligger ju konstant i ramminnet, för att vara on-the-fly när man trycker upp dashboard.

Ursprungligen av Tjacke:

Kan påpeka att widgets "borde" dra mycket ram, eller har jag fel. Widgetsarna ligger ju konstant i ramminnet, för att vara on-the-fly när man trycker upp dashboard.

Sett uppgifter på cirka 4-5MB RAM per widget. Inte så mycket, med tanke på att kalkylatorn för mig tar 15-20MB.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-25 18:44

Men drar verkligen widgettarna (:)) processorkraft när de inte visas då? Isf är det ju rätt märkligt att det tar en sekund för klockan att visa rätt tid när man aktiverar Dashboard...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 15:58
Ursprungligen av memark:

Men drar verkligen widgettarna (:)) processorkraft när de inte visas då? Isf är det ju rätt märkligt att det tar en sekund för klockan att visa rätt tid när man aktiverar Dashboard...

När de är gömda drar ner 0% av processorn, när de visas så drar iTunes och Dash Monitors mest. Weather pingar servern bara ibland, Stickies och Calculator tar 0% också om de visas men man inte använder dem. De andra orkar jag inte kolla

I snitt drar varje widget 5mb/st RAM.

Finns det ingen widget som utnyttjar blåtanden för SMS-skickande?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 18:58

Man kan ju testa att ha igång Aktivitetskontroll och se skillnaden i processoranvändning från Dashboard när det är framme eller ej...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 19:04

Wikipedia widget finns: http://www.dashboardwidgets.com/showcase/details.php?wid=137

Sms widget borde inte vara något problem, jag använder själv BluePhoneElite nu och den skickar man sms via sin mobiltelefon med. Bör ju gå att skriva om till widget om man vill det.

Jag skulle vilja ha en hotmail-kollar widget, en dl/ul widget, en klickbar to-do list widget och självklart en www.tv.nu widget.

Senast redigerat 2005-04-25 19:47

Med den där skärmdumpen bryter du mot Apple's NDA eller så kör du piratkopierat Mac OS X 10.4 Tiger.. Enligt min kalender är den inte 29:e än.. Fast dit längtar jag

Senast redigerat 2005-04-25 20:02
  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 19:49

Har fått en tidig kopia. Men tillsvidare låter jag skärmdumpen vara borttagen. Tänkte inte på att det faktiska releasedatumet var på fredag.
Vore tacksam om du kunde ta bort citatet från mig oxå.

//LundiN

Jag vill ha en widget som visar live timing från F1-loppen.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 15:07

Jag önskar
• en Stickies-widget som får plats med lika mycket text om programmet Stickies - och kanske t o m använder samma databas.
• en kalenderwidget som visar dagens /veckans schema direkt från ical
• en todolist direkt kopplat till iCal
• den där plums-effekten som finns i demofilmen men inte i min Tiger

fanns det ett sätt att låta en widget vara öppen tillfälligt bland de vanliga fönstrena så man kan skriva avkalkylatorn, t ex?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-26 16:51

[QUOTE="attila"](...)
• den där plums-effekten som finns i demofilmen men inte i min Tiger (...)
[QUOTE]

Ditt grafikkort måste stödja *** för att det ska funka. (Quartz-nånting )

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 00:45

[QUOTE="Spiken"][QUOTE="attila"](...)
• den där plums-effekten som finns i demofilmen men inte i min Tiger (...)

Citat:

Ditt grafikkort måste stödja *** för att det ska funka. (Quartz-nånting )

Den där Quarz 2D Extreme som automatiskt e avstängt för vissa grafikkort av OSet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 16:06
Ursprungligen av attila:

Den där Quarz 2D Extreme som automatiskt e avstängt för vissa grafikkort av OSet?

"plums"-effekten får du om du har ett kort som klarar CoreImage. Om du inte får det, så klarar inte ditt kort CoreImage. Inte många äldre kort som gör. Inte mac mini heller.

Ursprungligen av attila:

• den där plums-effekten som finns i demofilmen men inte i min Tiger

Kan bero på att du inte kör releasen av Tiger.

En T-do-list kopplad till iCal vore skitbra!

Vilka sidor (länkar) har ni med Widgets att ladda ner?

www.dashboarddev.com är den bästa jag hittat hittills.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-27 12:55

Jag röstar helt klart på en hitta eller eniro widget, fy vad skönt det skulle vara..

Förslag på widget

Om ingen har sagt detta redan: Jag skulle gärna vilja se en programstartar widget. T.ex. ett smidigt och fint sätt att lägga dit program och sen kunna starta dom (mindre ikoner på dockan).

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 23:50

Så att ni vet;

Hitta.se finns nu som widget, dock inte 100% fungerande (tänkte att någon här kanske kan modda den )

http://www.dashboardwidgets.com/showcase/details.php?wid=166

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-30 02:52
Ursprungligen av attila:

Så att ni vet;

Hitta.se finns nu som widget, dock inte 100% fungerande (tänkte att någon här kanske kan modda den )

http://www.dashboardwidgets.com/showcase/details.php?wid=166

Prova att använda escape() eller encodeURI() för att omvandla från åäö och mellanslag till rätt teckenkombination att skicka.

Bevaka tråden