Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskelista: 99mac version 5.0

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Angående detta med fler nyheter: Jag hade helt missat den lilla länken till formuläret där man själv kan skriva nyheter, och det kanske fler har gjort.

Lyft fram den funktionen! Fyll eventuellt på med lite fler tips om hur en bra nyhet ska skrivas. Kanske det kommer att droppa in mer material på det sättet?

Apple discussions är ett av de snyggare forumen jag varit på. Väldigt stilrent och snyggt.

De kör egenutvecklad programvara eller?

Ursprungligen av Leftrustle:

Apple discussions är ett av de snyggare forumen jag varit på. Väldigt stilrent och snyggt. De kör egenutvecklad programvara eller?

F: What hardware and software are you using?

A: We are running a forum software called WebCrossing. It's running on 5 Xserve computers running Mac OS X Server. One of the benefits of this software is that it runs on many different platforms, including Mac OS and MacOS X Server.

Jag kommer börja jobba med vissa uppdateringar redan ikväll som egentligen är en del av version 5.0. Min erfarenhet är att det fungerar mycket bättre med flera mindre uppdateringar än en jätteuppdatering som kan gå fel (med följden att forumet står still).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-19 20:42

Jag är nyfiken på hur kunskapsprovslistan ser ut.

Det är svårt att bedöma hur stor del som bidrar med kunskap och hur stor del som bara läser och följer diskussionerna. Jag kommer jobba för att minska antalet "nollor" och få fler att aktivera sig.

Redan ikväll kommer en del av 5.0 - uppgraderingen att snurra igång, ni som inte är inloggade, har inaktiva konton, har noll inlägg och/eller inte skrivit något den senaste måndaden kommer märka vad jag menar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-19 21:44

Jag skulle uppskatta om man varje söndag kunde få en "executive summary" över veckan som gått för varje forumkategori. Det kunde presenteras i ett inlägg som ligger "klistrad" längst upp i varje forumskategori. Detta Kräver resurser vet jag, men kan Ni inte försöka göra ett script som kortfattat sammanfattar?

Sen ser jag gärna att ni i inställningar ger möklighet att kryssa i vilka forumskategorier man vill ha listade när man väljer Nya Inlägg i Snabblänkar. Det är inte så lätt att hitta de diskutionerna som är aktiva just nu inom den kategori som man är intreserad av. t.ex. Företagande och Utveckling.

Just my two cents

(Jag reserverar mig mot ev. inlägg som redan har tagit upp detta)

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=50758

Kortfattad beskrivning av vad som händer just nu!

Från och med nu kan inte gäster eller medlemmar med noll inlägg se bilagor eller bilder i diskussionerna. Jag rekommenderar dessa att registrera sig och presentera sig i presentationsforumet åtminstonde.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-20 10:40
Ursprungligen av Björnström:

Från och med nu kan inte gäster eller medlemmar med noll inlägg se bilagor eller bilder i diskussionerna. Jag rekommenderar dessa att registrera sig och presentera sig i presentationsforumet åtminstonde.

Jag antar att det sparar en hel del bandbredd (och puttar en och annan in i dimman också) men se till bara att det är jätteövertydligt att det är så...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-20 12:20

Jag saknar för övrigt möjligheten att länka in bilder i inlägg från andra platser, typ

Ursprungligen av hgus:

Jag saknar för övrigt möjligheten att länka in bilder i inlägg från andra platser, typ

Haha, vi stängde ju av den funktionen igår kväll. Så du kan inte ha saknat den länge

Du måste bifoga bilderna med inläggen - på så sätt sparas dom i diskussionen och vi slipper brutna länkar. Dessutom sparas bilderna som "thumbnails" - tumnaglar här på forumet och blir inte för breda för forumet.

Ok?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-20 17:42
Ursprungligen av Björnström:

Haha, vi stängde ju av den funktionen igår kväll. Så du kan inte ha saknat den länge

Du måste bifoga bilderna med inläggen - på så sätt sparas dom i diskussionen och vi slipper brutna länkar. Dessutom sparas bilderna som "thumbnails" - tumnaglar här på forumet och blir inte för breda för forumet.

Ok?

Ja, jag saknade den i förmiddags när jag ville länka in några bilder till min presentation. Men det är ju vettigt förstås. Ett annat forum jag besöker då och då saknar helt möjligheten att länka in bilder, det kanske spökade i bakhuvudet...

Jag vill återigen uppmana utvecklare och designers med intresse av att jobba med 99mac & mac.se att anmäla sig här:

http://99mac.se/forum/profile.php?do=editusergroups

Gruppen heter "utvecklare" och du måste berätta kort om dig själv och vad du kan bidra med. Vi jobbar med en mängd frågor parallellt just nu och skapar listor på vad som skall förändras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-20 17:15
Ursprungligen av Björnström:

Jag vill återigen uppmana utvecklare och designers med intresse av att jobba med 99mac & mac.se att anmäla sig här:

http://99mac.se/forum/profile.php?do=editusergroups

Gruppen heter "utvecklare" och du måste berätta kort om dig själv och vad du kan bidra med. Vi jobbar med en mängd frågor parallellt just nu och skapar listor på vad som skall förändras.

Jag skulle gärna anmäla mig, men har redan för mycket att göra. Man kanske kan hoppa på vid ett senare tillfälle istället?

Som medlem så skulle jag kunna bidraga, vid mån av tid, med mina kunskaper inom UML, Obj-C, Cocoa och min erfarenhet som applikationsutvecklare.

PHP och mySQL överlåter jag gärna till Arvid et al.

Mer än gärna borleansk sökning, dvs. AND, OR, NOT - vill t.ex kunna skriva typ: Expressen AND iMac OR iPod NOT PC.... tror du fattar...

Ursprungligen av [email protected]:

Mer än gärna borleansk sökning, dvs. AND, OR, NOT - vill t.ex kunna skriva typ: Expressen AND iMac OR iPod NOT PC.... tror du fattar...

Fungerar inte det redan idag??

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 22:14

RSS-stöd för nyheter (och i bästa fall alla diskutioner) är mitt huvudönskemål

Ursprungligen av flexable:

RSS-stöd för nyheter (och i bästa fall alla diskutioner) är mitt huvudönskemål

Menar du att 99mac ska skapa RSS? Det finns sedan ett halvår redan, kolla tidigare i denna tråd

Ursprungligen av Björnström:

Menar du att 99mac ska skapa RSS? Det finns sedan ett halvår redan, kolla tidigare i denna tråd

FireFox har en liten trevlig funktion där man kan lägga RSS-stöd som bokmärken. Det dyker upp en liten ikon nere till höger - klicka och prenumerera.

Kan vi få det stödet också? Det har både Macworld och Macfeber

/c

  • Medlem
  • 2004-09-21 02:06

Jag skulle vilja ha större avantar. typ 200 x 100 (nästan widescreen)

Det hör man inte ofta. Avatars i widescreen.

Gärna ett forum eller dylikt där varje återförsäljare kan ta lite ris och ros. Så att allt detta blir samlat, kanske att återförsäljarna själva även är intresserade att bemöta kritiken (och tacka för berömmet) i just deras tråd. Skulle ge en enkel överblick över vilka återförsäljare man vill vända sig till om man går i köptankar för första gången (precis som jag gör just nu).

Säg inte att detta finns redan nu och att jag bara har missat det

Tack för en bra sida förövrigt, kanske man ska skriva i ett av de få inlägg jag skriver.

Ursprungligen av pertoyra:

Gärna ett forum eller dylikt där varje återförsäljare kan ta lite ris och ros. Så att allt detta blir samlat, kanske att återförsäljarna själva även är intresserade att bemöta kritiken (och tacka för berömmet) i just deras tråd. Skulle ge en enkel överblick över vilka återförsäljare man vill vända sig till om man går i köptankar för första gången (precis som jag gör just nu).

Säg inte att detta finns redan nu och att jag bara har missat det

Tack för en bra sida förövrigt, kanske man ska skriva i ett av de få inlägg jag skriver.

Forumet "köptips" fungerar utmärkt för den typen av kritik.

Vår erfarenhet är att återförsäljare älskar glada kunder men vill helst inte få kritik öppet på ett forum som 99mac.

Det är ju något som de måste tåla, så länge kritiken är väl underbyggd och inte låter som om den kommer från en 4 årig pojke som inte fått sin leksaksbil ännu.

Jag tycker själv att Pricerunner har en rätt bra lösning på detta, även om många av inläggen i åter försäljarforumen tyvärr är av typen beskriven ovan. Men de kunder som kommer med kritik baserad på fakta får ofta (i alla fall från seriösa återförsäljare) också svar på vad som skett.

Det är definitivt en bra funktion - särskilt om vi kan få hit ett gäng representanter ifrån branschen.

Rajje skrev:

Och jag har förresten kommit på några önskemål nu också:
Att man ska kunna se ALLA sina inlägg istf de 500 senaste och ALLA sina diskussioner istf de från senaste månaden, när man klickar på "Visa mina inlägg" eller "Mina diskussioner" i Snabblänkar-menyn.

Att det, som i v.4, ska finnas en symbol bredvid diskussionsrubrikerna som visar om man har skrivit ett inlägg där.

Att navigationsraden (med FORUM, Inställningar, etc) ska ligga under bilden, för (om man nu har bilderna aktiverade) det är jobbigt att behöva rulla upp alldra högst upp på sidan för att kunna klicka där. När de är under bilden, så kommer man åt dem mycket snabbare.

Att den här bilden och alla andra liknande ska vara genomskinliga runt omkring istf vita - för då ser de bra ut oavsett vilken bakgrund de är mot (nu har den en vit ruta runt sig när den är på den grå bakgrunden).

Att man ska kunna bifoga filer även via snabbsvarsrutan.

Förvarning!

Från och med Lördag eftermiddag är det fullt möjligt att vi kommit så långt att vi måste börja låsa vissa möjligheter (av utvecklingsskäl) - exempelvis kommer troligen avatarer försvinna, texten med "Mac: Powerbook..", möjligheten att byta skin, alla medlemmar kommer tvångs-bytas till ett standardskin som vi inte jobbar med under tiden fram till lanseringen. Rapportera gärna ev problem här.

Har infört "liknande trådar" - en av många nya funktioner i 5.0.

När man skapar nya diskussioner gör forumet en automatiskt sökning och listar liknande diskussioner längst ner. Ett bra sätt att se om ämnet diskuterats tidigare.

Ursprungligen av Björnström:

Har infört "liknande trådar" - en av många nya funktioner i 5.0.

När man skapar nya diskussioner gör forumet en automatiskt sökning och listar liknande diskussioner längst ner. Ett bra sätt att se om ämnet diskuterats tidigare.

Dyker resultaten upp innan man postar? Annars känns det som att man får reda på det försent...

Bevaka tråden