Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskelista: 99mac version 5.0

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-09-16 23:28
Ursprungligen av Björnström:

Design då? Är det ingen som har ett coolt förslag på hur vi ska designa 99mac?

www.bazooka.se

Ursprungligen av Addex:

Skojar du, inget är bra förutom den fina bilden högst upp och det hyfsat sköna stuket på personalbilderna. Kass och inte särskilt genomtänkt layout (en låååång lista).

  • Oregistrerad
  • 2004-09-17 08:52
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Skojar du, inget är bra förutom den fina bilden högst upp och det hyfsat sköna stuket på personalbilderna. Kass och inte särskilt genomtänkt layout (en låååång lista).

Sorry, har inte hunnit med att göra något åt egna siten på snart ett år. Usch va uselt.

  • Medlem
  • 2004-09-20 10:05
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Skojar du, inget är bra förutom den fina bilden högst upp och det hyfsat sköna stuket på personalbilderna. Kass och inte särskilt genomtänkt layout (en låååång lista).

Gillar du inte Roger och macfeber?

Ursprungligen av Christobal:

Tänkte visa hur mitt tema ser ut just nu. Kommentare gärna ni som inte gillar det, och ge förslag på ändringar.

Tanken är att det ska vara en nerbantad version där bara precis det allra nödvändigaste är inkluderat.

Skickar denna till Björnström när den är klar så får han avgöra om det funkar.

Tänker inte ha med några ikoner alls, bara textlänkar. Den enda bilden är den lätt tonade gula bakgrunden längst upp och denna är på 263 byte.

Temat kommer antagligen öka laddningstiden med ett par millisekunder.

Temat heter Mjukglass och visar härnedan storlek 11pt och 12pt (Lucida grande).

Helt underbart. Tycker 11 i storlek se bäst ut, men är lite skeptisk till den gula färgen. kanske mac-blå eller något. Gillar iden med bara textlänkar. SAmt att man kanske kan fixa så forumet ser bättre ut i högre upplösningar. Och så måste det komma bättre smiles., typ som denna Smile.

Jag antar att det inte går att göra vadsomhelst, utan att det handlar om att välja färger, mönster och flytta om i den befintliga mallen? Samt förstås lite större frihet med logo/sidhuvud/navigation? Det sistnämnda är ju tyvärr en ren katastrof som det ser ut nu, där skulle det vara kul att se en clean lösning.

Det går i princip att göra vad som helst men eftersom systemet är ganska komplicerat och det är väldigt många sidor totalt sett blir det tidskrävande. Men i teorin är det öppet för fräscha idéer.

Om jag får en photoshopbild i lager med alla knappar, färger osv så är det grymt mycket lättare att fixa.

Jag tror vi kommer försöka gömma så mycket som möjligt i en menyrad och eventuellt använda CSS-flikar etc. "Rensa upp utan att förstöra funktion"

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-09-16 21:07

Jag saknar att diskutera aktuella utbildningar!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 22:02

Jag tror som någon nämde tidigare, att man skall slå ihop iPodforumet med 99mac. En smart startsida där man som pcanvändare snabbt hittar information om iPod, men även skall ha möjlighet att klicka sig in i macvärlden. Jag hör väldigt mycket gott om iPod i mitt arbete. Jag jobbar på en Teliabutik och möter kunder och anställda dagligen som pratar om iPod. Genom att ha en sajt där alla iPod ägare/intresserade kan få sitt lystmäte mättat så har vi en en väldigt intressant sätt att växa och hjälpa till switchersantalet.

Alla de som efterlyser mer nyheter, bättre grävande reportage osv borde vackert hjälpa till själva och skapa just det. Många där ute tycks tro att en person som driver en sajt av det här slaget lever för det och gärna försakar all fritid för att ge bort content till andra utan liten eller ingen belöning.

Jag röstar starkt för att förvandla 99mac till en betalsajt. Nyhetsdelen känns som man kan leva utan, men forumet är helt klart det som är värt pengar.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 23:30
Ursprungligen av Joacim Melin:

Jag röstar starkt för att förvandla 99mac till en betalsajt. Nyhetsdelen känns som man kan leva utan, men forumet är helt klart det som är värt pengar.

Jag vill inte vara en tråkig jävel, men högt räknat så kommer 1/3 att betala och därmed fortsätta vara här. Högt räknat.
Vilket betyder att 2/3 av kunskapen kommer att försvinna.

Sen kan man kanske hoppas på att kunskapen och aktiviteten finns hos den 1/3 som stannar, men ändå.

  • Medlem
  • 2004-09-17 01:18
Ursprungligen av Roger Åberg:

Jag vill inte vara en tråkig jävel, men högt räknat så kommer 1/3 att betala och därmed fortsätta vara här. Högt räknat.
Vilket betyder att 2/3 av kunskapen kommer att försvinna.

Sen kan man kanske hoppas på att kunskapen och aktiviteten finns hos den 1/3 som stannar, men ändå.

Instämmer.

  • Medlem
  • 2004-09-17 01:18

Nyheter är inte alls viktigt. Det är diskussionen och kunskapsbanken som äger.

Ursprungligen av Enar:

Nyheter är inte alls viktigt. Det är diskussionen och kunskapsbanken som äger.

Det är inte ovanligt att det är nyheterna som skapar de längsta och mest intressanta diskussionerna (sök i forumet).

  • Medlem
  • 2004-09-17 07:17
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Det är inte ovanligt att det är nyheterna som skapar de längsta och mest intressanta diskussionerna (sök i forumet).

Givetvis. Men då är ju inte det viktigaste att de verkligen är först (dvs. är nyheter) utan att man kan diskutera dem.

Ursprungligen av Roger Åberg:

Jag vill inte vara en tråkig jävel, men högt räknat så kommer 1/3 att betala och därmed fortsätta vara här. Högt räknat.
Vilket betyder att 2/3 av kunskapen kommer att försvinna.

Sen kan man kanske hoppas på att kunskapen och aktiviteten finns hos den 1/3 som stannar, men ändå.

Alla Aftonbladets besökare är inte med i Plus. Eller Viktklubben för den delen. Det är nog inte aktuellt att ta betalt för forumet, som 99mac ser ut idag. Men i nån form kommer betaltjänster införas - exakt hur återstår att se. Men faktum kvarstår, det gäller att få det hela att gå runt. Andelen som kan betala för vissa tjänster kan räcka till just det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-19 21:01
Ursprungligen av Roger Åberg:

Jag vill inte vara en tråkig jävel, men högt räknat så kommer 1/3 att betala och därmed fortsätta vara här. Högt räknat.
Vilket betyder att 2/3 av kunskapen kommer att försvinna.

Sen kan man kanske hoppas på att kunskapen och aktiviteten finns hos den 1/3 som stannar, men ändå.

Så vad du menar är att alla användare har lika mycket kunskap. Det stämmer ju inte. Skulle nog vilja säga att högst en 1/4 har bidragit med i stort sätt all kunskap på på 99mac. Tror även att det är den 1/4 som skulle vara bland de första att betala en slant. OM nu detta hade varit aktuellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-19 22:04
Ursprungligen av acke:

Så vad du menar är att alla användare har lika mycket kunskap. Det stämmer ju inte. Skulle nog vilja säga att högst en 1/4 har bidragit med i stort sätt all kunskap på på 99mac. Tror även att det är den 1/4 som skulle vara bland de första att betala en slant. OM nu detta hade varit aktuellt.

Jag tror det är rätt många här på 99mac.se som besitter stor kunskap inom många områden. Att det endast är 1/4 som bidrar beror nog rätt mycket på att duktiga människor oftast har annat för sig samt att dessa inte hinner svara innan någon annan har svarat. Detta är nog inte unikt för 99mac.se, utan för alla forum inom alla typer av områden. Så är det och så kommer det nog att förbli.

Med detta så syftar jag inte på någon person utan generellt uttrycker hur jag upplever det hela.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Alla de som efterlyser mer nyheter, bättre grävande reportage osv borde vackert hjälpa till själva och skapa just det. Många där ute tycks tro att en person som driver en sajt av det här slaget lever för det och gärna försakar all fritid för att ge bort content till andra utan liten eller ingen belöning.

Jag röstar starkt för att förvandla 99mac till en betalsajt. Nyhetsdelen känns som man kan leva utan, men forumet är helt klart det som är värt pengar.

Jag trodde det var just det som mac99 byggde på med ngt undantag och som gjort det så brett och läsvärt? BJUDA på kunnande användare emellan... Men ta betalt föralldel, proffsigt snajdigt och sen är det dags att skapa ett nytt forum...

Ursprungligen av sisyfos62:

Jag trodde det var just det som mac99 byggde på med ngt undantag och som gjort det så brett och läsvärt? BJUDA på kunnande användare emellan... Men ta betalt föralldel, proffsigt snajdigt och sen är det dags att skapa ett nytt forum...

Du glömmer uppenbarligen de kostnader som är relaterade till att driva en sajt av 99mac:s storlek. Min poäng var att belysa det faktum att folk beklagar att nyhetsrapporteringen inte är tillräckligt bra och att de gärna vill ha bildgallerier igen, men sånt kostar pengar i form av tid och bandbredd och det är inte rimligt att en person ska stå och pröjsa tusentals kronor ur egen ficka för att vara snäll.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Du glömmer uppenbarligen de kostnader som är relaterade till att driva en sajt av 99mac:s storlek. Min poäng var att belysa det faktum att folk beklagar att nyhetsrapporteringen inte är tillräckligt bra och att de gärna vill ha bildgallerier igen, men sånt kostar pengar i form av tid och bandbredd och det är inte rimligt att en person ska stå och pröjsa tusentals kronor ur egen ficka för att vara snäll.

Nej DET kan jag instämma i att det inte är rimligt. Men då är väl frågan på vilken nivå 99 lägger sig på?
Personligen uppskattar jag månsidigheten i kunnandet mer än bilder o nyheter som det finns väldigt mkt av ändå. För övrigt, hitintills har jag inte märkt att saker inte hittar hit med hjälp av nitiska användare av 99.
Kan man kanske lägga in "Donate"? Borde kunna täcka det mest grundläggande.

Med en dåres envishet upprepar jag. Bild och Ljud för finsmakare är vad jag saknar, haver saknat, skolom icke mer sakna och hädanefter föredettom saknat.

jag håller med om att om förstasidan ska vara en nyhetssida bör den uppdateras oftare, men samtidigt vet jag också hur mycket jobb som rent faktiskt kan lägga bakom att skriva en artikel/nyhet.

Jag tycker därför det bör vara ännu enklare för medlemmar att kunna skriva nyheter/artiklar, lika smidigt som att kunna starta en ny tråd, inte gömt i en liten låda längre ner på sidan. Eller också möjligheten att kunna "lyfta fram" diskussioner till framsidan med ett par musklick (förutsätter ju dock att första inlägget är nått så när välskrivit/informerande), kanske att diskussioner som blev värderat högt (den funktionen finns väl i vbulletin har jag för mig?) ett visst antal gångar automagiskt hamnade på framsidan.
Fast det hänger ju rent tekniskt en del på hur smidigt pmachine och vbulletin hänger ihop så att säga..

ny design? njae, kanske en kraftigare förenkling (jag tycker forumet är lite för rörigt med för många boxar och så), men annars gillar jag MacGamers skin'et svårt!

Jag skulle gärna se ett datum som anger när tråden skapades i dagens aktiva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-17 10:48

Jag tror att mycket av tjusningen med 99mac.se är att det ... GRATIS.
Forumet är det som gör att man återvänder, nyheterna är en bonus.
Det är guld värt att kunna diskutera med medlemmarna om problem,
hårdvara och annat som dyker upp. Alltid är det någon annan som brottats
med samma eller snarlika saker.

Misstänker att många skulle försvinna om det blev en betalsite. Och det
öppnar upp möjligheter för konkurrerande forum. Resultatet kan bli att
många års arbete rinner ut i sanden i värsta fall.

Försök hellre ta betalt för kringtjänster - och låt forumet leva fritt!

- Ingen som reagerat över att vi har för många forum eller att några ämnen saknas?

Ursprungligen av Björnström:

- Ingen som reagerat över att vi har för många forum eller att några ämnen saknas?

Mjo, jag tycker numera att det kan vara ganska svårt att placera sina frågor i rätt forum. Det går åt en del tankearbete innan man vågar placera sin tråd (konstigt nog hittar jag nästan aldrig ett forum som passar mina trots allt ganska vanliga frågor). Men jag gör så gott jag kan, och sen hoppas jag att de flesta använder sig av "Dagens inlägg" (är det förresten nån skillnad på SÖK NYA INLÄGG och DAGENS INLÄGG, och i så fall - behövs bägge verkligen? Vilken är mest aktuell?) så att en obskyr fråga om nätverk nås av alla ögon, fast de flesta kanske helst är inne och diskuterar huruvida nya iMacen/PowerBooken/iPoden är ful eller snygg...

Många åsiker - fortsätt kommentera! Jag läser igenom allting och antecknar i bakhuvudet.

Några snabba svar:

- Ingen har föreslagit att stänga forumet och stänga ute någon så "kunskapsflykt" kommer inte bli på tal.

- Diskussionen om att "bjuda på kunskap" är ju både rätt och fel på en gång. Hela grundtanken med forumet är ju att vi ska hjälpa varandra och bidra med egna kunskaper och erfarenheter. Där har du helt rätt. Problemet är att tester och artikelskrivande är bortom att "dela med sig" eftersom det är så tidskrävande. Jag kan iofs också förstå att alla inte förstår att det verkligen är så.

- Det finns olika synpunkter på vad som är centralt och vad som bör fokuseras, antagligen lika många som vi är aktiva medlemmar. Det viktigaste är att vi ger alla frihet att använda våra tjänster på det sätt som bäst passar dom. Det går exempelvis att göra genom flera olika "skins" med olika funktionalitet etc.

Ni märker nog hur knepigt och komplicerat det blir så fort man börjar diskutera intäkter, det är också därför som dessa funderingar har dragit ut på tiden och att flera personer i teamet bakom 99mac inte längre har tid, lust eller kraft att jobba vidare.

Ursprungligen av Björnström:

Många åsiker - fortsätt kommentera! Jag läser igenom allting och antecknar i bakhuvudet.

Några snabba svar:

- Ingen har föreslagit att stänga forumet och stänga ute någon så "kunskapsflykt" kommer inte bli på tal.

- Diskussionen om att "bjuda på kunskap" är ju både rätt och fel på en gång. Hela grundtanken med forumet är ju att vi ska hjälpa varandra och bidra med egna kunskaper och erfarenheter. Där har du helt rätt. Problemet är att tester och artikelskrivande är bortom att "dela med sig" eftersom det är så tidskrävande. Jag kan iofs också förstå att alla inte förstår att det verkligen är så.

- Det finns olika synpunkter på vad som är centralt och vad som bör fokuseras, antagligen lika många som vi är aktiva medlemmar. Det viktigaste är att vi ger alla frihet att använda våra tjänster på det sätt som bäst passar dom. Det går exempelvis att göra genom flera olika "skins" med olika funktionalitet etc.

Ni märker nog hur knepigt och komplicerat det blir så fort man börjar diskutera intäkter, det är också därför som dessa funderingar har dragit ut på tiden och att flera personer i teamet bakom 99mac inte längre har tid, lust eller kraft att jobba vidare.

Måste säga du har en ganska bra bild av vad/hur du vill ska förekomma och ett vettigt resonemang kring realiteter.
Skulle nästan vilja vända på resonemanget och fråga.
Vad vill du/ni ha ideer kring mer? Finn det något du saknar att förverkliga här som skulle kunna överlåtas på användare/medlemmar? Vad ÄR dina tankar kring forumet. Känns med det som finns idag som en god utgångspunkt. Eller?

Återigen (har ju sagt detta flera gånger nu) - forumet SKA vara gratis. Jag hajar också vad som blir effekten av att stänga forumet för gäster.

Släpp det nu.

Tänk istället kreativt, hur ska vi få resurser att skapa världens (varför inte sikta högst?) bästa Macsajt?

En förändring är att jag ska försöka skapa en manual "Så här utnyttjar du 99mac för bästa resultat" med knep, tips och en förklaring av våra tjänster.

Vi måste även skapa nybörjarsidor eftersom det dyker upp så ¤%"¤% mycket nya medlemmar (fler än 200 nya medlemmar i September 2004 hittills och idag är det den 17:e).

Jag tror många hittar 99mac men undrar vad Mac egentligen är för något (finns det fortfarande??), en liten förklaring kanske vore på sin plats?

Det enklaste vore väl att lägga upp ett svarsformulär på förstasidan och uppmana alla besökare att ägna ett par minuter åt att göra 99mac bättre.

Finns det en klar majoritet för särskilda delar/förslag är det väl ingen tvekan om saken.

Sen skulle jag bara vilja säga att jag tycker förslaget om att endast ha ett forum är väldigt bra. Då skulle man kunna ha en nyhetssektion där alla fick lov att skriva nyheter. Är det sen möjligt för användaren att sortera nyheterna efter betygssättning (läsarna får möjligheten att betygsätta nyhetsinläggen) hamnar alla "bra" nyhetsinlägg längst upp.

Bevaka tråden