Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskelista: 99mac version 5.0

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-09-16 12:35

Jag tycker att designen måste förbättras. Det ska vara så enkelt som möjligt. (Less is more) Samt RSS-feed.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-09-17 10:09
Ursprungligen av Addex:

Jag tycker att designen måste förbättras. Det ska vara så enkelt som möjligt. (Less is more) Samt RSS-feed.

Håller absolut med.
99mac:s styrka är ju FORUMEN.
Varför inte direkt komma till "Dagens inlägg" när man knappar in 99mac.se?

Sen kan det vara en tydlig knapp med "Tidigare inlägg" eller liknande.
Känns som att det är lite för mycket på ett ställe nu. Fokusera på FORUMEN.
Allt annat ska naturligtvis vara kvar men inte ligga på förstasidan.
Lite Macigare och enklare helt enkelt. En ovan användare ska snabbt kunna förstå.

/Bauer

Gå samman med MacFeber och låt Roger sköta nyhetsdelen.

Byt namn till Mac.se

Renare layout.

Ursprungligen av Monkeyboy:

Gå samman med MacFeber och låt Roger sköta nyhetsdelen.

Byt namn till Mac.se

Renare layout.

1. Vi har talat med Roger flera gånger om detta (och även med Shift.se) men intresset finns inte just nu. Vem vet vad som händer i framtiden?

2. Antecknat

3. Också antecknat. Eventuella webbdesigners med känsla får gärna ta fram en photoshop-bild över hur vi skulle kunna se ut. Jag är grymt öppen för förslag. Forumdesign är knepigt och tidsödande om man inte har rätt "touch"!

MacWorld säljer sin tidning för 520kr per år alternativt ca 350kr per år digitalt. Vi erbjuder mac.se för 375kr per år idag. Skulle alla ha ett mac.se abbonemang skulle vi också kunna erbjuda en killer-sajt, så ser verkligheten ut.

Dom intäkter vi har idag täcker serverkostnader osv så att forumet rullar vidare trots den trafik vi alla genererar.

Intressanta kommentarer dock - jag ska definitivt ta mig en rejäl funderare.

Ursprungligen av Björnström:

MacWorld säljer sin tidning för 520kr per år alternativt ca 350kr per år digitalt. Vi erbjuder mac.se för 375kr per år idag. Skulle alla ha ett mac.se abbonemang skulle vi också kunna erbjuda en killer-sajt, så ser verkligheten ut.

Dom intäkter vi har idag täcker serverkostnader osv så att forumet rullar vidare trots den trafik vi alla genererar.

Intressanta kommentarer dock - jag ska definitivt ta mig en rejäl funderare.

Varför tar ni inte betalt 99 kronor per år istället?

Det är en summa som ger er lite extra med tanke på att vi är rätt många användare, men är ändå ingenting i pengar för oss. Har man råd med Mac har man råd att ge er 99 kronor, det är jag säker på.

Tillägg: Det är ju dessutom perfekt nu när vi närmar oss ett nytt år. Om ni filar på version 5 ända fram till årsskiftet kan ni nog få till något riktigt bra och som ger er lite större budget som sagt.

Ursprungligen av Christobal:

Varför tar ni inte betalt 99 kronor per år istället?

Det är en summa som ger er lite extra med tanke på att vi är rätt många användare, men är ändå ingenting i pengar. Har man råd med Mac har man råd att ge er 99 kronor, det är jag säker på.

Tillägg: Det är ju dessutom perfekt nu när vi närmar oss ett nytt år. Om ni filar på version 5 ända fram till årsskiftet kan ni nog få till något riktigt bra och som ger er lite större budget som sagt.

Det har funnits insamlingar och just detta har kommit upp flera gånger. Jag diskuterade just detta med Lasse Kronér för ett par veckor sedan faktiskt som frågade samma sak.

Problemet är att 99 kronor inte räcker - efter moms återstår 79 kronor. Säg att vi får 1.000st betalande (vore otroligt) så har vi 79.000kr att arbeta med. Bara att hantera 1.000 inbetalningar och pricka av vilka som betalat etc är ett mindre projekt. Resultatet är cirka 6.500kr per månad. Inte dumt såklart, men vad blir effekterna?

Som betaltjänst ökar kraven ifrån medlemmarna rätt rejält (jag har ju betalat för det här!) och det är inte längre en fritids-syssla. Frågan är också om inte skribenter etc fortfarande jobbar frivilligt när vi driver en form av betaltjänst. 6.500kr per månad täcker ju inte ens en kvartslön för någon som jobbar med 99mac. Den dag vi börjar med betaltjänst minskar vår frihet rejält.

Sanningen är nog att vi måste komma med ett bra erbjudande och sedan ta betalt därefter.

Kommentera gärna!

Ursprungligen av Björnström:

Det har funnits insamlingar och just detta har kommit upp flera gånger. Jag diskuterade just detta med Lasse Kronér för ett par veckor sedan faktiskt som frågade samma sak.

Problemet är att 99 kronor inte räcker - efter moms återstår 79 kronor. Säg att vi får 1.000st betalande (vore otroligt) så har vi 79.000kr att arbeta med. Bara att hantera 1.000 inbetalningar och pricka av vilka som betalat etc är ett mindre projekt. Resultatet är cirka 6.500kr per månad. Inte dumt såklart, men vad blir effekterna?

Som betaltjänst ökar kraven ifrån medlemmarna rätt rejält (jag har ju betalat för det här!) och det är inte längre en fritids-syssla. Frågan är också om inte skribenter etc fortfarande jobbar frivilligt när vi driver en form av betaltjänst. 6.500kr per månad täcker ju inte ens en kvartslön för någon som jobbar med 99mac. Den dag vi börjar med betaltjänst minskar vår frihet rejält.

Sanningen är nog att vi måste komma med ett bra erbjudande och sedan ta betalt därefter.

Kommentera gärna!

Slå ihop 99mac, iPod.se, Macgamers och Mac.se. Låt allt gå under Mac.se. Gör en maffig nyhetssajt av det hela med testlabb och eget mailkonto.

Ta betalt 400:- per år.

Låt sen forumet vara gratis, som en separat del, med offtopic.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-09-16 17:25
Ursprungligen av Christobal:

Slå ihop 99mac, iPod.se, Macgamers och Mac.se. Låt allt gå under Mac.se. Gör en maffig nyhetssajt av det hela med testlabb och eget mailkonto.

Ta betalt 400:- per år.

Låt sen forumet vara gratis, som en separat del, med offtopic.

Bästa förslaget idag!

Ursprungligen av Christobal:

Varför tar ni inte betalt 99 kronor per år istället?

Det är en summa som ger er lite extra med tanke på att vi är rätt många användare, men är ändå ingenting i pengar för oss. Har man råd med Mac har man råd att ge er 99 kronor, det är jag säker på.

Tillägg: Det är ju dessutom perfekt nu när vi närmar oss ett nytt år. Om ni filar på version 5 ända fram till årsskiftet kan ni nog få till något riktigt bra och som ger er lite större budget som sagt.

Efter att jag köpte min mac har jag inte ens råd med nudlar;)

Nej, men seriöst, 99 spänn per år verkar vettigt. Alla, inklusive mig, är inte intresserade av mac.se-tjänsterna, och då passar en mindre summa bra för oss bra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-16 13:19

En enkel FAQ vore inte dumt.

Ursprungligen av Niklas:

En enkel FAQ vore inte dumt.

Vad sägs om den Wiki vi introducerade tidigare? Den går att synka med forumet så att du kan lägga till taggar:

[wiki]svårt ord[/wiki] så synkas ordet direkt till en FAQ / Wiki som vi alla fyller med information.

Ursprungligen av Björnström:

Vad sägs om den Wiki vi introducerade tidigare? Den går att synka med forumet så att du kan lägga till taggar:

[wiki]svårt ord[/wiki] så synkas ordet direkt till en FAQ / Wiki som vi alla fyller med information.

JAAAA!

Men kanske snyggare än förra gången

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-16 14:02
Ursprungligen av Björnström:

Vad sägs om den Wiki vi introducerade tidigare? Den går att synka med forumet så att du kan lägga till taggar:

[wiki]svårt ord[/wiki] så synkas ordet direkt till en FAQ / Wiki som vi alla fyller med information.

Kanske, men... Tror att wiki:n är bra men i första hand som ordlista.

Jag tänker mig en FAQ som en samling av vanliga frågor (Duh! ) till forumet. Som det ser ut nu kommer typ en fråga i månaden som handlar om att svenska tecken inte funkar i OS9 efter att man installerat MSIE. Några av frågeställarna som får skäll för att de inte har sökt, har faktiskt sökt - efter en FAQ.
Det finns ju en knapp/länk som heter FAQ, men där är allt på engelska och de få länkar som finns handlar om vBulletin.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-18 18:30

:eek: Behåll/förstärk fokus på Mac
:eek: Återinför Offtopic

  • Medlem
  • 2004-09-16 13:28

Kan vi inte ha en liknande tråd på offtopic när det är dags att uppgradera det forumet ?

Tror det vore toppen !!

Ursprungligen av maco:

Kan vi inte ha en liknande tråd på offtopic när det är dags att uppgradera det forumet ?

Tror det vore toppen !!

Javisst. En sidofråga är ju om Offtopic ska utvecklas separat eller tillsammans med 99mac? Alltid extrajobb att uppgradera/administrera flera forum parallellt såklart.

  • Medlem
  • 2004-09-16 13:35
Ursprungligen av Björnström:

Javisst. En sidofråga är ju om Offtopic ska utvecklas separat eller tillsammans med 99mac? Alltid extrajobb att uppgradera/administrera flera forum parallellt såklart.

Tror det är dags att utveckla den tillsammans med 99mac

Ursprungligen av maco:

Tror det är dags att utveckla den tillsammans med 99mac

Vi låter det vara en egen diskussion tror jag. Vi håller oss till 99macs utveckling i denna tråd.

Ursprungligen av maco:

Kan vi inte ha en liknande tråd på offtopic när det är dags att uppgradera det forumet ?

Tror det vore toppen !!

Finns väl?

http://offtopic.se/showthread.php?t=39220

Jag skulle vilja kunna se direkt vilka diskussioner jag har postat i. Som den lilla "gubben" som fanns där förut (version 2, eller kanske 3).

J.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-09-16 14:32
Ursprungligen av Jonathan:

Jag skulle vilja kunna se direkt vilka diskussioner jag har postat i. Som den lilla "gubben" som fanns där förut (version 2, eller kanske 3).

J.

Ja det vill jag oxå ha.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-16 14:09

Jag tycker också att Offtopic, iPod, gamers osv passar bättre integrerade i 99mac. I praktiken är det ju samma forum, så det känns lite löjligt att det skall vara separat. Har man ett bra "varumärke" i 99mac, så är det väl bra att även de som kanske bara är här för spel eller iPod (även om man här kanske kan få negativa vibbar av PC användare av iPod, som inte vill bli "intvingade" i ett mac forum. Men strunta i det... ) även uppfattar att de forumen hör hit. Om nu någon skulle ha missat det...

Sedan vore det trevligt om de senaste inläggen på första sidan hamnade lite närmare toppen - detta är ju en utmärkt "reklam" för forumet, och trevligt för oss användare. Betydligt intressantare än urgamla nyheter iaf IMO.

Annars är det ett utmärkt forum. Kom ihåg: laga inte sönder något som är helt!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 15:34

Grävande journalistik

Lite grävande journalistik hade varit önskvärt. Främst att man intervjuar företag där macar finns. Frågor som: Vilka vanliga problem har ni, kostnader för investering, effektivitet etc.

Företaget får en enorm exponering genom 99mac så det borde vara ganska lätt att intervjua svenska företag. I USA är det kanske svårare då de oftast har tystnadsplikt.

Just my two farthings!
Jonas

Nu kanske någon redan skrivit om detta i denna tråd men jag skulle gärna vilja se ett ställe där enkla tips på hur man gör saker o ting, tex hur man gör så att flera användare på en dator kan ha samma itunes bibliotek.

En hjälp för nya mac användare samt även för de som är mer erfarna, det viktiga är om det enkelt beskrivet, och inte en tråd på flera sidor. Då kan man alltid hänvisa till detta om någon skulle fråga en fråga om nått.

Jag har själv ibland tänkt. hur gör man det där, och så söker man o får en massa trådar istället för att kunna hitta eller kanske önska att en tråd fanns om ett specifikt ämne.

Men som sagt - det viktiga är att det är enkelt och pedagogiskt upplagt.

Alltså en lathund för nya eller gamla macanvändare.

Då slipper man ju oxå ibland ställa de där dumma frågorna ute på självaste forumet

Vet inte om jag är fel ute men det är mkt som kostar. Personligen är det som en frisk fläkt med all den kunskap som står till förfogande här. Jag kan tänka mig att många som går i switchertankar och hamnar här får ett lättare beslut att ta. Inte minst efter det goda gensvar man möts av.
Vad jag Saknar är ljud och bild. Nog skulle macen kunna erbjuda en hel del som nav när det gäller highend ljud och bild?
Annars bara att säga bra jobbat.

Design då? Är det ingen som har ett coolt förslag på hur vi ska designa 99mac?

Ursprungligen av Björnström:

Design då? Är det ingen som har ett coolt förslag på hur vi ska designa 99mac?

Nej, design är inget vi Mac-användare bryr oss mycket om ....

Ursprungligen av Björnström:

Design då? Är det ingen som har ett coolt förslag på hur vi ska designa 99mac?

Jag har (snart).

Stilren, enkel och inbjudande navigation tycker jag hade passat bra.

Bildexemplet jag pusslat ihop här nedanför bygger på idén om att slå ihop forumen till ett enda stort.

Bevaka tråden