Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskelista: 99mac version 5.0

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I princip kan jag ju skapa ett forum kallat "medlemmarnas nyheter" redan idag mellan nyheter och rykten för att samla nyheter som annars sprids lite varstans i forumet.

Betygssättning kan jag oxå slå på.

Detta påverkar egentligen inte grundproblematiken men kan vara ett sätt att förbättra nyhetsflödet och samla alla nyheter under kategorin nyheter.

Nu finns ett forum kallat "Nyhetstips" under det ordinarie nyhetsforumet!

Det är öppet för alla som vill skriva egna nyheter, var först med det senaste!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-17 12:20

kna gärna sätta mig o knåpa epå en design.. så fort macoteket känner fär att skicka min iBook. för på PC:n kan jag inte vara kreativ. LOVAR att slänga in nåra förslag ngn gång under nästa vecka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-17 14:27

Jag tycker också att nyheterna har varit riktigt dåliga den sista tiden. Det har mest varit sådant här:

iPod tillbehör #689 testat
Ny kamera lanserad i Japan
iPod tillbehör #688 testat
99mac har fått 100 besökare på samma sekund
iPod tillbehör #687 testat
iPod tillbehör #686 testat
99mac firar 2,4-års jubileet av funktionen X

Nu överdriver jag något ofantligt, men det är ändå en liten pik till Björnström. Vi vill ha fler nyheter och rykten om Apple, helt enkelt. Ipod-nyheterna trodde jag skulle finnas på ipod.se och inte på 99macs förstasida. Lägg istället in en liten fyrkant med ipod.se rubriker på 99macs startsida.

Observera att jag bara tar upp det jag tycker kan förbättras i den här posten. Skulle jag skriva ner allt jag tyckte var bra istället får ni vänta till jul, eller så.

Ursprungligen av xerent:

Ipod-nyheterna trodde jag skulle finnas på ipod.se och inte på 99macs förstasida. Lägg istället in en liten fyrkant med ipod.se rubriker på 99macs startsida.

Bra idé!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-09-17 19:35
Ursprungligen av sjovall:

Bra idé!

Tycker inte jag. iPod nyheter tycker jag hör hemma på en Mac-site också. Och så vill jag itne ha ytterligare ett forum till att besöka. Hellre allt på samma ställe

Ursprungligen av xerent:

Vi vill ha fler nyheter och rykten om Apple, helt enkelt. Ipod-nyheterna trodde jag skulle finnas på ipod.se och inte på 99macs förstasida. Lägg istället in en liten fyrkant med ipod.se rubriker på 99macs startsida.

Vad gäller nyheter rent allmänt, är det ett måste att de är på svenska anser du? T ex rykten från diverse sidor. Det finns annars stora möjligheter att integrera rss-feeds på olika sätt.

Ursprungligen av xerent:

Jag tycker också att nyheterna har varit riktigt dåliga den sista tiden. Det har mest varit sådant här:

iPod tillbehör #689 testat
Ny kamera lanserad i Japan
iPod tillbehör #688 testat
99mac har fått 100 besökare på samma sekund
iPod tillbehör #687 testat
iPod tillbehör #686 testat
99mac firar 2,4-års jubileet av funktionen X

Nu överdriver jag något ofantligt, men det är ändå en liten pik till Björnström. Vi vill ha fler nyheter och rykten om Apple, helt enkelt. Ipod-nyheterna trodde jag skulle finnas på ipod.se och inte på 99macs förstasida. Lägg istället in en liten fyrkant med ipod.se rubriker på 99macs startsida.

Observera att jag bara tar upp det jag tycker kan förbättras i den här posten. Skulle jag skriva ner allt jag tyckte var bra istället får ni vänta till jul, eller så.

Jag håller med dig!

Men samtidigt har jag faktiskt inte någon plikt att stanna hemma ifrån jobbet att skriva nyheter åt dig, precis som inte du har någon plikt mot mig? Pik eller inte - det är viktigt att inse hur 99mac fungerar idag. I år har jag skrivit 450 nyheter, räkna lite på hur lång tid det tar (särskilt bildreportage etc) så inser du hur många missade arbetstimmar jag har

Det finns frivilliga redaktörer som skriver nyheter och det är jag väldigt glad över. Jag har tyvärr inte råd att betala för reportage eller arbete på sajten - jag har redan lagt 139.000kr på hårdvara, mjukvara och webhotell under 2004 (finns i bokföringen), borträknat kostnader för resor etc vid bildreportage osv.

Jag vill förändra på det och version 5.0 kommer ge mig möjlighet att förbättra sajten.

Jag ska försöka åstadkomma ett välformulerat svar, jag har enormt många tankar i huvudet som skall omformuleras i ord.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-17 15:08

Fråga efter lite frivilliga att översätta nyheterna till svenska - jag och flera andra skulle säkert kunna dra ett strå till stacken. Kanske integrera denna verksamheten med det nya nyhetsforumet som Björnström satte upp under det vanliga?

Ursprungligen av xerent:

Fråga efter lite frivilliga att översätta nyheterna till svenska - jag och flera andra skulle säkert kunna dra ett strå till stacken. Kanske integrera denna verksamheten med det nya nyhetsforumet som Björnström satte upp under det vanliga?

Ryktet säger att jag har hittat en lösning för att hämta utländska nyheter via RSS och spotta in dom som nyhetsdiskussioner här på 99mac. Kanske en halvbra (och helt automatisk) lösning som säkert kommer fungera utmärkt som diskussionsstartare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-18 00:20

En tanke kan vara att sätta nyheterna på ett sådant sätt som www.wn.se har gjort med sitt forum(lite på kanten sådär.) för att främhäva forumet.

För att förbättra ekonomin kanske microbetalningar kan vara ett alternativ för att få tillgång till bildarkivet(då det drar mycket bandbredd(pengar)) ett halvår(låt säga 30kr eller nåt). Jag tillhör de som inte har några problem att kasta ut 200kr i smsbetalningar så länge jag slipper paypal, paynova, eller faktura eller nåt sånt äckligt.. och de flesta macare har väl en mobiltelefon med smsstöd?

Jag måste hålla med om att inte öppna nya fönster hela tiden, vill besökaren ha det så kan han fixa en ny tab eller ett nytt fönster själv. Valfrihet är a och o IMHO. Jag tycker inte att ni ska splitta upp sidan som ni gjorde med ipod.se... låt allt växa samman till en enda stor site så kommer det automagiskt bli fler eldsjälar som jobbar mot trevliga mål.

Ursprungligen av Festiz:

En tanke kan vara att sätta nyheterna på ett sådant sätt som www.wn.se har gjort med sitt forum(lite på kanten sådär.) för att främhäva forumet.

För att förbättra ekonomin kanske microbetalningar kan vara ett alternativ för att få tillgång till bildarkivet(då det drar mycket bandbredd(pengar)) ett halvår(låt säga 30kr eller nåt). Jag tillhör de som inte har några problem att kasta ut 200kr i smsbetalningar så länge jag slipper paypal, paynova, eller faktura eller nåt sånt äckligt.. och de flesta macare har väl en mobiltelefon med smsstöd?

1. Det är fullt möjligt. Kanske skapa flera skins varav ett har en meny i högerkanten á la WN. Den allmänna opinionen verkar vara att minimera skinnet så mycket som möjligt.

2. SMS-betalning är intressant men verkar inte så givande.

Läs mer om SMS-betalningar i en artikel jag skrev tidigare:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=44909

Jag har en idé som ni kanske skulle kunna ta betalt för:

Gör ett litet enkelt program (JAVA?) där man kommer åt att läsa och posta i forumet direkt via ett aqua-gränssnitt. Skriv forumgränssnittet i CSS så att vi användare sen kan skriva våra egna små teman.

Sen har jag ett önskemål om ni nu tänker behålla nuvarande utseende. Jag tycker nämligen det är alldeles för mycket knappar/länkar, textlister och klotter. Skulle ni inte kunna fixa ett superstilrent tema med bara det allra nödvändigaste. Jag har bifogat en demo härnedan ni gärna får inspireras av. Om inte ni har tid kan jag säkert skriva temat i CSS åt er.

Inga knappar eller övriga länkar finns just nu, men jag bygger gärna vidare på det och skänker till er om ni skulle vara intresserade.

  • Medlem
  • 2004-09-18 19:23
Ursprungligen av Christobal:

Jag har en idé som ni kanske skulle kunna ta betalt för:

Gör ett litet enkelt program (JAVA?) där man kommer åt att läsa och posta i forumet direkt via ett aqua-gränssnitt. Skriv forumgränssnittet i CSS så att vi användare sen kan skriva våra egna små teman.

Sen har jag ett önskemål om ni nu tänker behålla nuvarande utseende. Jag tycker nämligen det är alldeles för mycket knappar/länkar, textlister och klotter. Skulle ni inte kunna fixa ett superstilrent tema med bara det allra nödvändigaste. Jag har bifogat en demo härnedan ni gärna får inspireras av. Om inte ni har tid kan jag säkert skriva temat i CSS åt er.

Inga knappar eller övriga länkar finns just nu, men jag bygger gärna vidare på det och skänker till er om ni skulle vara intresserade.

Hur snyggt som helst. Så ska ett forum se ut.

Ett ABC för nybörgare. Ett för förkortningar kring format och begrepp kring framförallt mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-19 21:52
Ursprungligen av Christobal:

Sen har jag ett önskemål om ni nu tänker behålla nuvarande utseende. Jag tycker nämligen det är alldeles för mycket knappar/länkar, textlister och klotter. Skulle ni inte kunna fixa ett superstilrent tema med bara det allra nödvändigaste. Jag har bifogat en demo härnedan ni gärna får inspireras av. Om inte ni har tid kan jag säkert skriva temat i CSS åt er.

Inga knappar eller övriga länkar finns just nu, men jag bygger gärna vidare på det och skänker till er om ni skulle vara intresserade.

Bra initiativ! Jag efterlyser också ett bra Lite-tema för 99mac.se.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-18 02:02

Jag har ett förslag till en ny avdelning; »Vanliga frågor om mac«.

Låt moderatorerna/seniormedlemmarna/vi som hängt här ett par år peta in trådar med frågor som redan besvarats några gånger i en separat avdelning. Ofta har väldigt många saker tagits upp massor med gånger redan. Det är inte alltid man orkar bemöda sig med att söka upp tråden det diskuterades i tidigare och lägga in länken i den nya tråden.

Kanske att den avdelningen så småningom skulle utvecklas till en sån där FAQ som många efterfrågat...

Ursprungligen av Kalle W:

Jag har ett förslag till en ny avdelning; »Vanliga frågor om mac«.

Låt moderatorerna/seniormedlemmarna/vi som hängt här ett par år peta in trådar med frågor som redan besvarats några gånger i en separat avdelning. Ofta har väldigt många saker tagits upp massor med gånger redan. Det är inte alltid man orkar bemöda sig med att söka upp tråden det diskuterades i tidigare och lägga in länken i den nya tråden.

Kanske att den avdelningen så småningom skulle utvecklas till en sån där FAQ som många efterfrågat...

Skitbra!

Tänkte visa hur mitt tema ser ut just nu. Kommentare gärna ni som inte gillar det, och ge förslag på ändringar.

Tanken är att det ska vara en nerbantad version där bara precis det allra nödvändigaste är inkluderat.

Skickar denna till Björnström när den är klar så får han avgöra om det funkar.

Tänker inte ha med några ikoner alls, bara textlänkar. Den enda bilden är den lätt tonade gula bakgrunden längst upp och denna är på 263 byte.

Temat kommer antagligen öka laddningstiden med ett par millisekunder.

Temat heter Mjukglass och visar härnedan storlek 11pt och 12pt (Lucida grande).

Ursprungligen av Christobal:

Tänkte visa hur mitt tema ser ut just nu.

Alla steg från det nuvarande utseendet till något i stil med det du skissar på är bra förändringar. Mindre böss, helt enkelt! Apple Discussions kan kanske också vara ett lämpligt ställe att hämta inspiration från.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-19 20:50
Ursprungligen av Christobal:

Tänkte visa hur mitt tema ser ut just nu. Kommentare gärna ni som inte gillar det, och ge förslag på ändringar.

Tanken är att det ska vara en nerbantad version där bara precis det allra nödvändigaste är inkluderat.

Skickar denna till Björnström när den är klar så får han avgöra om det funkar.

Tänker inte ha med några ikoner alls, bara textlänkar. Den enda bilden är den lätt tonade gula bakgrunden längst upp och denna är på 263 byte.

Temat kommer antagligen öka laddningstiden med ett par millisekunder.

Temat heter Mjukglass och visar härnedan storlek 11pt och 12pt (Lucida grande).

I like it!

Ursprungligen av Christobal:

Tänkte visa hur mitt tema ser ut just nu. Kommentare gärna ni som inte gillar det, och ge förslag på ändringar.

Tanken är att det ska vara en nerbantad version där bara precis det allra nödvändigaste är inkluderat.

Skickar denna till Björnström när den är klar så får han avgöra om det funkar.

Tänker inte ha med några ikoner alls, bara textlänkar. Den enda bilden är den lätt tonade gula bakgrunden längst upp och denna är på 263 byte.

Temat kommer antagligen öka laddningstiden med ett par millisekunder.

Temat heter Mjukglass och visar härnedan storlek 11pt och 12pt (Lucida grande).

Mycket bra! Det vill jag ha nu!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-18 02:06

Ja, just det... Knäpp av att alla länkar öppnar i nytt fönster. Jag kommer tillbaka hit varenda dag, så var inte rädd att förlora mig som besökare bara för att inte forumet syns i det bakersta fönstret hela tiden.

Det finns säkert fler som håller med mig om att tabbar är en välsignelse, och nya fönster en styggelse.

Tack för all feedback - fortsätt komma med förslag.

Ingen som funderat på ett "macregister" där alla medlemmar kan pricka i vilken dator dom äger och kan kommentera modellerna. Ovärderligt för den som ska köpa en begagnad mac - smidigt att skicka PM till andra ägare plus att man får en massa feedback på dom vanligaste felen etc.

MacBarometern är också ganska bra.

Köpguide för beg Mac är nog också intressant.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-18 12:45
Ursprungligen av Björnström:

Tack för all feedback - fortsätt komma med förslag.

Ingen som funderat på ett "macregister" där alla medlemmar kan pricka i vilken dator dom äger och kan kommentera modellerna. Ovärderligt för den som ska köpa en begagnad mac - smidigt att skicka PM till andra ägare plus att man får en massa feedback på dom vanligaste felen etc.

MacBarometern är också ganska bra.

Köpguide för beg Mac är nog också intressant.

Jag funderade faktiskt på att starta en sådan tråd häromdagen, där man kan prata om datorer som man har bytt ut. På så sätt kan vi som gärna köper begagnat få lite tips om vad som är toppen och botten, lite som lowendmacs "road macs" eller vad de kallar det. Syftet med att prata om macar man haft och bytt ut är förstås att man då fått lite perspektiv på dess prestanda och fördelar/ nackdelar. (Fast det kan ju vara macen man byter till också) Exempelvis så skall jag byta till en iBook 700 om en vecka, men det hade varit intressant att höra om exempelvis ljudnivåer, jag är ju van vid en helt tyst dator (undantaget knatter när HD-n eller CD-n läser). Prestanda och upplösning undantaget så är ju dasslocken ergonomiska underverk.

Men det blir liksom lite svårt att hitta ett bra ställe för det. Ett "Macregister" vore förstås mycket bra, blir det fylligt så kan nog bara det locka en hel del besökare.

- Det vore ganska enkelt att skapa en desktop-klient för 99mac eftersom vi använder RSS, eventuellt är det knepigare att göra sökningar osv men det fixar nog en duktig programmerare.

- Gör en Photoshop bild i skala 1:1 med alla knappar etc i lager som grund så kan jag nog trolla fram ett nytt skin som blir rent som tusan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-19 21:50
Ursprungligen av Björnström:

- Det vore ganska enkelt att skapa en desktop-klient för 99mac eftersom vi använder RSS, eventuellt är det knepigare att göra sökningar osv men det fixar nog en duktig programmerare.

Tja, WebKit finns ju och att söka i XML går ju. Frågan är vad det ska ha för några features utöver det.

Ursprungligen av Björnström:

Just nu pågår planeringsarbetet för 99mac version 5.0 som kommer innehålla förbättringar, förändringar och nya funktioner. Vi är naturligtvis intresserade av feedback ifrån gamla & nya medlemmar.

- Kom med förslag på förbättringar, designförslag, nya funktioner och annat du kan hitta på.

- Bifoga gärna en länk om du sett något du gillar på en annan sajt.

- Tankar kring våra systersajter/domäner mac.se, ipod.se, ipodmini.se etc och eventuella integrationstankar etc är också intressant.

- Öka bredden med film/musik/foto eller behålla ett fokus som ledande faktadatabas inom Mac?

- Om du har kunskaper inom utveckling och/eller design och vill delta i utvecklingsarbetet kan du gå med i vår användargrupp för "99mac utvecklare" här: http://99mac.se/forum/profile.php?do=editusergroups

- Stora och små förändringar är välkomna!

jag tycker det är bra som det är, bara några till färgteman, och lite fler bilder högst upp så det blir mer intressant..

Återinför Offtopic som:

- Ett nytt litet forum med "offtopic lite" tätt knutet till 99mac

- Flytta tillbaka Offtopic.se (som skapar betydligt fler inlägg än själva 99mac) in i 99mac

Bevaka tråden