Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar Power Macintosh G5

Tråden skapades och har fått 240 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av bollman:

Det är ju _knappast_ Apples fel att inte IBM har kunnat leverera än. Inte ens Intel har ju kommit igång med 90nm-tekniken vad jag vet, Q2 har de ju lovat för 90nm-propparna. När väl 90-processen är igång så kommer hastigheterna upp lite snabbare, det finns lite mer "headroom" för uppklockningar.

Sen den eviga debatten om Apples möjligheter att överleva med så dyra datorer är ju bara såååå trist. Det är alltid samma 2 som drar igång den. Hunter och miri, alltid samma visa att Apple måste skicka upp prestandan med 100% och sänka priset med 50, ändock fortsätter Apple att sälja, redovisar bra resultat, skickar upp nya produkter osv. Det går ju faktiskt inte att jämföra Apple med t.ex. Dell, hur stor är egentligen R&D hos Dell? 1 person på halvtid typ, verkar det som. De drar ju bara nytta av saker som andra plockar fram. Tro sjutton att Apple måste få igen de där pengarna någon gång. Uppenbarligen finns det ju en stadig kundkrets som köper dessa överprisade traktorer ändå, varför sänka priserna? Jag fattar inte?
Det känns ju bara som ni 2 skulle sååå gärna vilja köpa er en fet mac men har helt enkelt inte råd och därför tar ut er frustration på Apple och användarna i detta forum. Se till att omprioritera livet lite och spara ihop till en bra mac om ni nu vill ha det. Det finns ju folk här som mer eller mindre svälter för att ha råd med en mac, det handlar som sagt om prioriteringar.

Jo du har ju en del poänger men om man ska hålla sig till fakta så är faktiskt Dells R&D kostnader inte speciellt låga. Konstigt kan man ju tycka men ändock.

"Dell tops Apple in R&D November 21 - 11:01 EST Dell has more workers and spends more money than Apple in R&D, despite being known for rebranding products and using many OEM parts. "We have 3,600 folks in our R&D division and spend half a billion dollars a year, similar to the amount Apple spends," Dell said. "Just because we sell a whole lot more doesn't mean we're bad. I thought that was part of the objective." Apple says it currently has 2,500 employees working in R&D, and spent $471 million in R&D costs in fiscal 2003"

Apple är ett företag som gör många helt klart grymma produkter synd att Apples ledning verkar tro att det går att ha samma återhållsamma säljstrategi hur länge som helst.

  • Medlem
  • 2004-06-10 02:04
Ursprungligen av bollman:

Det går ju faktiskt inte att jämföra Apple med t.ex. Dell, hur stor är egentligen R&D hos Dell? 1 person på halvtid typ

hej
det var jag som tyckte att miri skulle göra en relevant jämförelse, dvs med dells xeon maskiner, det äger större relevans att jämföra med dom än med en pc-meck firma som han drog upp

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-10 09:22
Ursprungligen av bollman:

Det är ju _knappast_ Apples fel att inte IBM har kunnat leverera än. Inte ens Intel har ju kommit igång med 90nm-tekniken vad jag vet, Q2 har de ju lovat för 90nm-propparna. När väl 90-processen är igång så kommer hastigheterna upp lite snabbare, det finns lite mer "headroom" för uppklockningar.

Sen den eviga debatten om Apples möjligheter att överleva med så dyra datorer är ju bara såååå trist. Det är alltid samma 2 som drar igång den. Hunter och miri, alltid samma visa att Apple måste skicka upp prestandan med 100% och sänka priset med 50, ändock fortsätter Apple att sälja, redovisar bra resultat, skickar upp nya produkter osv. Det går ju faktiskt inte att jämföra Apple med t.ex. Dell, hur stor är egentligen R&D hos Dell? 1 person på halvtid typ, verkar det som. De drar ju bara nytta av saker som andra plockar fram. Tro sjutton att Apple måste få igen de där pengarna någon gång. Uppenbarligen finns det ju en stadig kundkrets som köper dessa överprisade traktorer ändå, varför sänka priserna? Jag fattar inte?
Det känns ju bara som ni 2 skulle sååå gärna vilja köpa er en fet mac men har helt enkelt inte råd och därför tar ut er frustration på Apple och användarna i detta forum. Se till att omprioritera livet lite och spara ihop till en bra mac om ni nu vill ha det. Det finns ju folk här som mer eller mindre svälter för att ha råd med en mac, det handlar som sagt om prioriteringar.

Du Bollman
Det är en sak att vara kritisk till en prissättning av en vara som jag anser vara starkt överprisad. Detta är jag inte ensam om.
Jag betalade över 90000:- för en av mina digitalkameror för 3 år sedan.
Idag kostar en kamera som ger mig lika bra bildresultat 10000:-
Jag skulle alltså inte gå och köpa en kamera idag för 90000:-
Jag köpte en ny Aero combi-04 för 320000 och inte en morsvarande BMW för 500000:-
Många anser att BMW är top of the line, jag tycker jag har roligare med min Aero.

Liksom med digitalkameran, eller bilen så är det upp till mig att bestämma vad som kan anses vara rimligt att betala för en vara.

Vad jag förstår så finns det här flertal människor här som tjänar sitt levene på att försvara Mac.
Du verkar vara en sådan , och därmed också motsvara den BMW säljare som flinade föraktfullt när jag efter provkörning talade om att det blir en ny Saab igen.

Jag anser fortfarande att Apple maskiner är för dyra .

Mvh

Ursprungligen av miri:

Det är en sak att vara kritisk till en prissättning av en vara som jag anser vara starkt överprisad. Detta är jag inte ensam om.
Jag betalade över 90000:- för en av mina digitalkameror för 3 år sedan.
Idag kostar en kamera som ger mig lika bra bildresultat 10000:-
Jag skulle alltså inte gå och köpa en kamera idag för 90000:-
Jag köpte en ny Aero combi-04 för 320000 och inte en morsvarande BMW för 500000:-
Många anser att BMW är top of the line, jag tycker jag har roligare med min Aero.

Liksom med digitalkameran, eller bilen så är det upp till mig att bestämma vad som kan anses vara rimligt att betala för en vara.

Själv så kör jag BMW och har ett flertal Macar. Jag är medveten om att jag blir redigt blåst när jag köper dessa grejor... Men dom har något som jag förstår att uppskatta, och som många andra kanske inte förstår. Man skulle kunna dra parallellen dyrt vin kontra "lådvin". För dom flesta så är lådvinet smartare, man får mer för pengarna och dom känner knappt någon skillnad på vinet. För andra så är det tvärt om, där är ett lådvin totalt otänkbart då den upplevda skillnden är markant. Det finns skillnader vad gäller nämnda produkters upplevda kvalitet och framför allt känsla. I en ren marknadsekonomisk kalkyl så kan man inte försvara varken Apples produkter eller BMW:s. I Apples fall så håller dom dessutom på att gräva sin egen grav med det förlegade Macintosh konceptet som borde ha slängts ut i samma veva som man städade bort OS 9 dinosaurien.

Undra hur värden hade sett ut om vi var styrda av enbart förnuftiga impulser? Antagligen väldigt trist...

Ursprungligen av miri:

Du Bollman
Det är en sak att vara kritisk till en prissättning av en vara som jag anser vara starkt överprisad. Detta är jag inte ensam om.
Jag betalade över 90000:- för en av mina digitalkameror för 3 år sedan.
Idag kostar en kamera som ger mig lika bra bildresultat 10000:-
Jag skulle alltså inte gå och köpa en kamera idag för 90000:-
Jag köpte en ny Aero combi-04 för 320000 och inte en morsvarande BMW för 500000:-
Många anser att BMW är top of the line, jag tycker jag har roligare med min Aero.

Liksom med digitalkameran, eller bilen så är det upp till mig att bestämma vad som kan anses vara rimligt att betala för en vara.

Vad jag förstår så finns det här flertal människor här som tjänar sitt levene på att försvara Mac.
Du verkar vara en sådan , och därmed också motsvara den BMW säljare som flinade föraktfullt när jag efter provkörning talade om att det blir en ny Saab igen.

Jag anser fortfarande att Apple maskiner är för dyra .

Mvh

Bollman

Jag gav drygt 40000 kr för min PowerMac när jag köpte ( tyvärt har jag den inte kvar men en Powerbok istället ) och jag hade kunnat ge mer om jag så ville, pengar frågan är för tillfället inte det största problemet här.
Med det hela handlar om att Apple har gått ut och sagt att man ska satsa mer på mellanklassen = stor kundgrupp, Jag har även talat med Svenska Apple VD Oskar och fått liknade svar! Jag är mac människa och betalar för macen, men jag är redan frälst medan det resterande av datavärlden 95% är inte det!
Sedan en andra fakta är att majoriteten köper en dator för ca 15000 Kr och då är det ca 7000 kr minimum till den biligaste Powermacen vilket är mycket pengar för det flesta människor. Och lika mycket till 17 iMacen med lite uppgradering!
Apple har dessutom informellt sagt att de vill öka marknadsandelar ( Det gör de inte med deras nuvarande prissättning ).( Hade det inte varit för iPoden så hade apple legat betydligt sämre till än de redan gör). Imacen 17” kostar t.ex. ca 22000 kr med 512 MB ram och större hårddisk är inte prisvärt pga att det är redan en gammal teknik men förvisso snygg design är inte lockande det ser vi på försäljnings siffrorna.
Att brädda sin produkt linje är inget fel i de T.ex. en cub från 12000 – 18000 Kr med relativ bra prestanda Värsting G4 eller något hade garanterat hjälpt Apple mer än att vara utan dessa kundkrets.

Om man nu inte kan jämföra Dell med Apple varför gör Apple jämförelse med endast DELL, svar på de Bollman!
Apple dröm är att bli stora som på glada 80 talet men det går andra håller för datordelen
( ej inräknad ipoden i detta )

Tänk på att den allmänna kundkretsen är medveten om pris och prestanda och då hjälper det inte att man ha X Bättre Os eller Design på datorerna för kundkretsen är inte bered att betala för det! Sedan finns det som tycker annorlunda, men vi är bara ca 2 – 3 % av ny försäljningen av datorerna.
Sedan en annan faktum är att många områden där macen varit totaldominerad är numera Pc dominerat. Har du aldrig undrat varför!
För om nu Pc är så dåligt som vissa vill få det till att se ut så hade många vänt tillbaka till Macen ( några har säker gjort så men majoriteten inte ).
Sedan är tydligen pris och prestanda som är mer värt än Apple snygga design, siffrorna pekar tydligt och enhetligt på detta. Så felet måste ligga någon annan stans!

Ursprungligen av miri:

Jag anser fortfarande att Apple maskiner är för dyra .

Apple har ju som affärsidé att jobba med höga marginaler, branchens högsta på vissa produkter har jag för mig. Det ger bra förtjänst och ger pengar till mycket R&D, till att kunna göra det där lilla extra som andra tillverkare kanske skippar (alla som öppnat en ny iPod-kartong vet vad jag menar). Men baksidan av höga marginaler är ju att produkterna också uppfattas som dyra. Många av oss här tycker att det är dyrt, men inte *för* dyrt.

Ursprungligen av miri:

Jag betalade över 90000:- för en av mina digitalkameror för 3 år sedan.

Jag köpte en ny Aero combi-04 för 320000

Jag anser fortfarande att Apple maskiner är för dyra .

Ovanstående är inget flamebate, det är ett grinbate Jag trodde du var en "fattig" företagare efter att ha läst några av dina räkenskaps inlägg över Apples priser, lol vad fel jag hade. Aero combi-04 visar ju att du både har pengar och stil = Apples målgrupp 1

Förövrigt är jag trött på att läsa om Apples priser vs priser hos Nisses Data i alla möjliga trådar Miri. Kan du inte starta en pristråd under Hårdvarusektionen, så kan de som vill prata om prisnivån göra det där, snälla:)

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-10 19:51
Ursprungligen av Steephill:

Ovanstående är inget flamebate, det är ett grinbate Jag trodde du var en "fattig" företagare efter att ha läst några av dina räkenskaps inlägg över Apples priser, lol vad fel jag hade. Aero combi-04 visar ju att du både har pengar och stil = Apples målgrupp 1

Förövrigt är jag trött på att läsa om Apples priser vs priser hos Nisses Data i alla möjliga trådar Miri. Kan du inte starta en pristråd under Hårdvarusektionen, så kan de som vill prata om prisnivån göra det där, snälla:)

Håller med. det är tjatigt.
Slutar genast, envar vet nu min åsikt.

PS. listpriset var över 370000 med den utrustning jag valde, men som företagare ger SAAB oss rejäl rabatt.
Kanske ngt för Ap...(förlåt kunde inte hålla mig)

Nu är det slut
mvh

Senast redigerat 2004-06-10 20:32

Bra inlägg Bollman.

Apple riktar sig till ProSumers och Professionals i första hand, men inte till Consumers i samma utsträckning. Jag tror inte Apple skulle tacka nej till vare sig större inkomster eller större marknadsandel så varför gör dom då på detta viset? Förmodligen för att det där skitbilliga konsumentsrejset inte generar några pengar. Att sälja billigt skräp skulle dessutom dra ner värdet på varumärket Apple vilket på lång sikt skulle påverka försäljningen av de proffsigare produkterna samt vad kunder tycker och tänker om dessa. Att Apple tänker på detta sätt är ju rätt uppenbart med iPod också. Snygg, smäcker, funktionell men bland det dyraste på marknaden. Man når inte alla konsumenter på det sättet men de man når tjänar man mer pengar på.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-06-09 23:59
Ursprungligen av Anders Täpp:

Bra inlägg Bollman.

Förmodligen för att det där skitbilliga konsumentsrejset inte generar några pengar. Att sälja billigt skräp skulle dessutom dra ner värdet på varumärket Apple vilket på lång sikt skulle påverka försäljningen av de proffsigare produkterna samt vad kunder tycker och tänker om dessa. Att Apple tänker på detta sätt är ju rätt uppenbart med iPod också. Snygg, smäcker, funktionell men bland det dyraste på marknaden. Man når inte alla konsumenter på det sättet men de man når tjänar man mer pengar på.

Kan stämma att man vill ha ut så mycket som möjligt, krama ut ordentligt. Men att t.ex. sälja en SP 1.6 alt Sp 1.8 och sänka ingångspriset något betyder väl inte automatiskt "billigt skräp". Vi skall väl inte heller överdriva åt det andra hållet.

Ursprungligen av Sten_n:

Kan stämma att man vill ha ut så mycket som möjligt, krama ut ordentligt. Men att t.ex. sälja en SP 1.6 alt Sp 1.8 och sänka ingångspriset något betyder väl inte automatiskt "billigt skräp". Vi skall väl inte heller överdriva åt det andra hållet.

Jag var inte ute efter att överdriva utan tyckte jag beskrev rätt väl hur Apple troligen tänker om sitt varumärke och sina produkter. De modeller du föreslår riskerar att kannibalisera försäljning av produktsteget under Powermac dvs iMac.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-06-10 00:07
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag var inte ute efter att överdriva utan tyckte jag beskrev rätt väl hur Apple troligen tänker om sitt varumärke och sina produkter. De modeller du föreslår riskerar att kannibalisera försäljning av produktsteget under Powermac dvs iMac.

Jag kan tänka mig dessa G5:or i de modellerna.

"Mellanmodellen" kostade tidigare 25.995 kr ink moms nu kostar "mellanmodellen" 26.495 kr ink moms. Den har alltså blivit 500 kronor dyrare och för dessa pengar har man fått ytterligare 200 MHz och en snabbare brännare, är det den enda skillnaden?

"Värstingmodellen" kostade tidigare 31.495 kr ink moms nu kostar "värstingmodellen" 31.995 kr ink moms. Den har alltså blivit 500 kronor dyrare och för dessa pengar har man fått ytterligare 500 MHz, en snabbare brännare, ett annat bildskärmskort och 90 nm-teknologi, är det den enda skillnaden?

Ursprungligen av Saffran:

"Värstingmodellen" kostade tidigare 31.495 kr ink moms nu kostar "värstingmodellen" 31.995 kr ink moms. Den har alltså blivit 500 kronor dyrare och för dessa pengar har man fått ytterligare 500 MHz, en snabbare brännare, ett annat bildskärmskort och 90 nm-teknologi, är det den enda skillnaden?

Vad gör dig konfunderad ledsen Saffran? En 25% snabbare dator som kostar 1,6% mer är väl bra?

Ursprungligen av Saffran:

"Värstingmodellen" kostade tidigare 31.495 kr ink moms nu kostar "värstingmodellen" 31.995 kr ink moms. Den har alltså blivit 500 kronor dyrare och för dessa pengar har man fått ytterligare 500 MHz, en snabbare brännare, ett annat bildskärmskort och 90 nm-teknologi, är det den enda skillnaden?

2X500 Mhz mer ska det väl vara och så får man ju vätskekylningen med förhoppningsvis lägre störnivå.
Vätskekylning är inte helt billigt. Konstigt dock med priserna sett till den låga dollarnivån så borde dom blivit åtminstone något billigare.

Det här är ju bra men kunde varit bättre.

Man kan tydligt se här att Apple har tre olika segment där man inte sänker prisnivån utan tillför mer kraft för pengarna. De femhundra kronornas höjning är väl inflationen och inget att bråka om. Sneakmodellen har ju fått dubbelproppar och något snabbare minne och hoppat upp 2000 kronor. Femtusenfemhundra kronors skillnad mellan de tre modellerna kanske också är OK men var är innovationerna?

inte

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-10 06:01
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag var inte ute efter att överdriva utan tyckte jag beskrev rätt väl hur Apple troligen tänker om sitt varumärke och sina produkter. De modeller du föreslår riskerar att kannibalisera försäljning av produktsteget under Powermac dvs iMac.

Varför skulle Apple oroa sig över "omvänd" kannibalisering? Givetvis sätter de högre marginaler på Powermac-serien än iMac-serien, även på hypotetiska SP ingångsmodeller, eller?

Kannibalisering handlar nog mer om att inte göra iMac-serien för "bra" i förhållande till Powermac-serien.

Personligen tycker jag nya Powermac, Powerbook, iBook-serierna är mkt prisvärda. Det är bara iMac-serien som känns "dyr" för att vara en ren konsumentdator utan att ha särskilt imponerande komponenter/prestanda. Designen kostar lite mer än den smakar, kanske?

//mattan

Ursprungligen av mattan:

Varför skulle Apple oroa sig över "omvänd" kannibalisering? Givetvis sätter de högre marginaler på Powermac-serien än iMac-serien, även på hypotetiska SP ingångsmodeller, eller?

Kannibalisering handlar nog mer om att inte göra iMac-serien för "bra" i förhållande till Powermac-serien.

Personligen tycker jag nya Powermac, Powerbook, iBook-serierna är mkt prisvärda. Det är bara iMac-serien som känns "dyr" för att vara en ren konsumentdator utan att ha särskilt imponerande komponenter/prestanda. Designen kostar lite mer än den smakar, kanske?

//mattan

Jag såg framför mig ett modellprogram där datorerna skulle "överlappa" varandra och så har inte Apple gjort tidigare. Apple har väl alltid jobbat med ett skiktat modellprogram. En iMac med 20" skärm må vara 75% design och 25% dator men den är oemotståndlig för den kundkrets Apple söker sig till vill jag påstå.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-10 10:22
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag såg framför mig ett modellprogram där datorerna skulle "överlappa" varandra och så har inte Apple gjort tidigare. Apple har väl alltid jobbat med ett skiktat modellprogram. En iMac med 20" skärm må vara 75% design och 25% dator men den är oemotståndlig för den kundkrets Apple söker sig till vill jag påstå.

Ok, hajjar hur du tänkte och jag håller med om att Apple medvetet bibehåller tydlig skillnad mellan produktserierna.

Dock är (just för dagen iaf) prestandagapet mellan bästa iMacen och sämsta Powermacen ovanligt stort, från Singel 1.25 MHz G4a till Dual 1.8 MHz G5a. Det finns gott om plats för en singel G5a. Hoppas att betyder att iMac G5 kommer i år iaf trots kommentarerna från Apple att det är komplicerat att lösa kylning av processorn.

//mattan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-10 00:41

Kul med nya G5:or, beställer värstingen i morgon!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-10 00:58

Visst fan är Macen svin dyr, men det spelar ingen roll,,skulle gärna få kosta ett par tusen till med tanke av all tid man sitter och jobbar med sin maskin. och slår man ut timpriset på vad en G5 kostar så betalar jag gärna 50 öre extra i timmen för få OSX och allt G5 innebär...
hur var det nu igen,,
snålheten vs visheten...

Ursprungligen av Fredric:

Visst fan är Macen svin dyr, men det spelar ingen roll,,skulle gärna få kosta ett par tusen till med tanke av all tid man sitter och jobbar med sin maskin. och slår man ut timpriset på vad en G5 kostar så betalar jag gärna 50 öre extra i timmen för få OSX och allt G5 innebär...
hur var det nu igen,,
snålheten vs visheten...

Lite skeptisk till att du kommer sitta 30000 timmar framför din G5a

Ursprungligen av Fredric:

Visst fan är Macen svindyr, men det spelar ingen roll, skulle gärna få kosta ett par tusen till med tanke av all tid man sitter och jobbar med sin maskin och slår man ut timpriset på vad en G5 kostar så betalar jag gärna 50 öre extra i timmen för få OSX och allt G5 innebär...
hur var det nu igen,,
snålheten vs visheten...

Ja, vi är ju några få procent som tycker att vi får nytta och glädje för pengarna. Alla skall inte köpa Mac, de flesta köper sig en PC med Windows i och blir jätteglada, låt dem bli det!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-06-10 10:21

Haha.
Jag kör SAAB jag med
Maccar jobbar jag mest med, kör PC hemma, har en Thinkpad som bärbar. Min G5a leker server hemma, samt att denna iBook är lite allt-i-allo. Jag har inte ett skvatt emot PC (förutom att windows suger ibland, och genererar mycket jobb för mig), men jag tycker inte heller att Apples maskiner är överprisade.
Det är ju samma sak att välja SAAB framför BMW, är man inte beredd att betala för märket på huven och en förmodad högre kvalité samt lite "status", ja, då gör man ju inte det. BMW överlever ju uppenbarligen ändå, eller hur?

Jag om någon brukar vara rätt tjurig mot Apple, den här senaste mojjen APExpress tycker jag är fjantig, min iPod har jag gett bort för den tyckte jag var rätt värdo, Mac OS X Server har jag klagat på till allt och alla då Apple sköter det som en bortbyting, min TiBook gjorde jag mig också av med, hopplöst kass. Men när du och Hunter igen och igen ger sig på Apples prissättning som uppenbarligen funkar kan man ju inte annat än ledsna lite.

Ursprungligen av bollman:

Det är ju samma sak att välja SAAB framför BMW, är man inte beredd att betala för märket på huven och en förmodad högre kvalité samt lite "status", ja, då gör man ju inte det. BMW överlever ju uppenbarligen ändå, eller hur?

Du glömde det viktigaste... Den subjektiva känslan och upplevelsen av produkten!

Sen så behöver inte BMW någon specialbensin (mjukvara, processorer).

Varför ansöker inte ni som är experter på marknadsföringstrategier, hårdvara och prissättning samt vad Apple "måste" göra om arbete på Apple? Jag menar, det stackars dödsdömda företaget i fråga måste ju vara helt desperat efter gurus som ni som kan rädda dem ur en självgrävd grav...

10 sidor! Herre *****!

Ursprungligen av scooterbabe:

Varför ansöker inte ni som är experter på marknadsföringstrategier, hårdvara och prissättning samt vad Apple "måste" göra om arbete på Apple? Jag menar, det stackars dödsdömda företaget i fråga måste ju vara helt desperat efter gurus som ni som kan rädda dem ur en självgrävd grav...

10 sidor! Herre *****!

...och hur ser det ut i Apples styrelserum?

Där förs nog en kontinuerlig diskussion i exakt samma frågor.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-06-10 10:48

Ska vi ta anställningsintervjun över en øl på K-gatan ikväll?

Ursprungligen av bollman:

Ska vi ta anställningsintervjun över en øl på K-gatan ikväll?

Bistro, någon?

Vi får se, käre granne, vi får se. Måste montera ny koppling i min scooter

Ok, ledsen alla, men nu är OT slut.

Bevaka tråden