Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar Power Macintosh G5

Tråden skapades och har fått 240 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Förmögenhet

Ja..
Prissättningen är som vanligt inte klok. Det behövs en mini-G5 med rimligt pris.
9000:- inklusive moms som i exemplet på PCn ovan vore bra.
G5orna har iofs dubbelprocessor.

(Fast jag köper nog en i alla fall!)

Senast redigerat 2004-06-09 18:14
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-06-09 18:39

En stooor skillnad mot pc-häckarna är ju att dessa har dubbla proppar. I lägen där man renderar är det inte dumt att ha en propp i "reserv" så att säga, på vilken man kan köra lite annat som surf och musik medan man väntar (om nu inte kör 2 renderingstrådar). Ska du ha det i en PäCä får du allt vara vänlig att stoppa i Xeon eller Athlon MP, och då skillnaden inte lika stor längre...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-06-09 19:00

Jag är mycket nöjd med min fina 1,8 DP, känner inget som hälst behov av att byta hehe

Det Apple borde få ner priset på imac och emacen och kanske en biligare instegs modell av PowerMac G5. Det är inte rimligt att ge 18999 kr för en mellanmodell ( i Bas utförande ) av imac. För ca 22000 kr får du en Pc som är med Hästlängder bättre än imacen, speciellt om man ska ha lite extra saker i imacen som mer minne eller mer hårddisk så hamnar man lätt på 22000kr eller mer.

Medan en PC hos JME för 22000 Kr får en mycket bra dator!

Ursprungligen av Hunter78:

Det Apple borde få ner priset på imac och emacen och kanske en biligare instegs modell av PowerMac G5. Det är inte rimligt att ge 18999 kr för en mellanmodell ( i Bas utförande ) av imac. För ca 22000 kr får du en Pc som är med Hästlängder bättre än imacen, speciellt om man ska ha lite extra saker i imacen som mer minne eller mer hårddisk så hamnar man lätt på 22000kr eller mer.

Medan en PC hos JME för 22000 Kr får en mycket bra dator!

Glömde du inte låda och operativsystem m.m.?

Ursprungligen av Errol Garner:

Glömde du inte låda och operativsystem m.m.?

Jo för att det finns så mång olika operativsystem och Lådor att välja mellan så det räknade jag inte med. Du kan få linux för 300 Kr studentlicens och en låda för 450 kr men givet viss kan du köpa för mer !

Ursprungligen av Hunter78:

Jo för att det finns så mång olika operativsystem och Lådor att välja mellan så det räknade jag inte med. Du kan få linux för
300 Kr studentlicens och en låda för 450 kr men givet viss kan du köpa för mer !

Ska du jämföra så får du väl göra det på ett relevant sätt. Jag är medveten om att PCs hårdvarumässigt sett oftast är överlägsna macar rent prismässigt men OSet och designen är ju en ganska viktig detalj när man köper dator.

Ursprungligen av Hunter78:

Jo för att det finns så mång olika operativsystem och Lådor att välja mellan så det räknade jag inte med. Du kan få linux för 300 Kr studentlicens och en låda för 450 kr men givet viss kan du köpa för mer !

PowerBook 17 1.3GHz ock tyvärr en Pc

Ursprungligen av Saffran:

PowerBook 17 1.3GHz ock tyvärr en Pc

Hade det inte varit för hjälp hemifrån och extra jobb m.m. så Hade Macen aldrig set dagens ljus i vårt hus.

Men både Pc och Macen har sina fördelar och nackdelar, men rent allment så tycker jag att Pc vinner överlag, speciellt om man har Pris som huvud punkt och utgångspunkt vid dator köp!

Jag anser inte att varken imac eller emac är värt att kalla dator i mitt tycke!

Powermac G5 och Powerbook är vad jag kallar dator hos Apple samt att det har en ren design.

För att de som har råd med att ge 10000 kr eller mer så spelar det ju ingen roll!
Men majoriteten av människor = kunder har inte den möjliheten och därför måste ge sig på en imac eller enac segmentet och just i den här klassen är Apple utklassat av nästan alla PC fabrikat och leverantörer.
En PC för 20000+ gör allt jobb lika om inte dubbelt så bra jobbet som imacen.

det blir mer och mer vanligt att folk köper en bärbar...och folk älskar ju sina ibooks och pbooks...så där har ju apple en konkurrensfördel. men - annars håller jag med - släppen "headless" Cube/G5 eller G4 för 5000 kronor! Många köper dator för max 10 000 kronor och då faller 85% av Apples sortiment bort - synd - :rolleyes:

Ursprungligen av el gringo:

det blir mer och mer vanligt att folk köper en bärbar...och folk älskar ju sina ibooks och pbooks...så där har ju apple en konkurrensfördel. men - annars håller jag med - släppen "headless" Cube/G5 eller G4 för 5000 kronor! Många köper dator för max 10 000 kronor och då faller 85% av Apples sortiment bort - synd - :rolleyes:

Idag så säljer man offtas datorer i prisklass 7000 -18000 Kr och här får man faktiskt mycker mer hos Pc än Macen.

Segmentet 25000 -35000 + är power användare eller företag som är den stora Kunkreds och inte den vanlige hemanvändaren, eller semi pro användaren.

Apple måste komma med en rimlig Macmodel som kan konkurrera någorlunda med pc i prisklass 10000 - 18000 inkl moms som inte har en fast skärm.

Ja en studenlicens på linux är ju likvärdigt med Mac OS X alla dagar. Att jag inte insett det!

Faktum är ju att operativsystem och gränssnitt är det jag arbetar mot när jag använder en dator. Hårdvaran ser jag som sekundär.

Att påstå att iMac och eMac inte är värda att kallas datorer är oseriöst. iMacen kanske inte faller alla i smaken, men den är en av Apples mest genomdesignade datorer, och därigenom är den inte jämförbar med PC-lädor. Om man gillar den eller inte är en annan sak, men det är självklart att man betalar en rejäl slant för designen om man väljer den.

Missförstå mig inte nu - jag säger inte att allt är bra som det är. Framför allt så skulle jag vilja ha en billigare variant av PM G5 för den som exempelvis vill ha en konsumentdator som även har lite kraft och klarar av tunga spel osv.

[edit: lade till sista stycket.]

sedanen annan sak de flesta som köper en dator i prisklass 10000 - 18000 bryr sig ej om design!
Om inte så har de inte det som sit primär mål, utan mest att få valuta för pengarna samt att jobbet ska gå någerlunda bra på datorn.

Ursprungligen av Hunter78:

sedanen annan sak de flesta som köper en dator i prisklass 10000 - 18000 skiter blankt i design!
Om inte så har de inte det som sit primärt mål utan mest att få valuta för pengarna samt att jobbet ska gå någerlunda bra på datorn.

De flesta kanske, de andra är det segment Apple riktar in sig på. Det är bara att inse att det är så.

Ursprungligen av Hunter78:

sedanen annan sak de flesta som köper en dator i prisklass 10000 - 18000 skiter blankt i design!
.

Ännu ett ogrundat uttalande givetvis så spelar design in vid alla inköp . Om man kan välja mellan en "ful" och en "snyggt" designad produkt så väljer ju 90% den snyggare. Dom flesta är dessutom beredda att betala mer för den snyggare designen.

Ursprungligen av Errol Garner:

Ännu ett ogrundat uttalande givetvis så spelar design in vid alla inköp . Om man kan välja mellan en "ful" och en "snyggt" designad produkt så väljer ju 90% den snyggare. Dom flesta är dessutom beredda att betala mer för den snyggare designen.

nu menar jag att Apple tar det för givet att man vill betala för design, men inte till viket pris som helst som t.ex. Apple tar för sin datorer som gör att datorerna blir tok för dyra pg av att apple lägger tok för mycket vikt på design. Man lämnar kunden ingen val möjligheten för att kunna välja att betala för design eller inte, vilket då leder till att många då inte välger en super snygg låda från Apple( pg av priset ) utan en svart låda från Dell.

Det jag försöker säga att man blir trött på Apple utalande om att man ska satsa på privat konsumenter för man har inset att där finns den stötsta marknaden, men man försöker inta marknaden med att sälja en lyx Jaguar till vanliga döingar med en susselön ( Lycka till Apple ). Där nästan en Volvo V70 redan är för dyr vid inköp, hur ska man då lyckas att köpa en Jaguar för nästan det dubbla eller 3 dubbla.

Utan Apple får vara en lyx pryl som väldigt få köper och man får också vara bered på att allt fler lämnar platformen om man inget gör!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 21:10
Ursprungligen av Hunter78:

nu menar jag att Apple tar det för givet att man vill betala för design, men inte till viket pris som helst som t.ex. Apple tar för sin datorer som gör att datorerna blir tok för dyra pg av att apple lägger tok för mycket vikt på design.

Torde väl vara rimligt om man tittar på vad som tillverkas och lanseras…

Citat:

Det jag försöker säga att man blir trött på Apple utalande om att man ska satsa på privat konsumenter för man har inset att där finns den stötsta marknaden, men man försöker inta marknaden med att sälja en lyx Jaguar till vanliga döingar med en susselön ( Lycka till Apple ). Där nästan en Volvo V70 redan är för dyr vid inköp, hur ska man då lyckas att köpa en Jaguar för nästan det dubbla eller 3 dubbla.

Om du tittar på "consumables" så är desgn allt mer viktigt (kolla på teve elelr vad som helst).
Det enda är väl att marknaden för datorer inte riktigt är där ännu utan det finns massa "geeks" som påverkar vad som visas.

Citat:

Utan Apple får vara en lyx pryl som väldigt få köper och man får också vara bered på att allt fler lämnar platformen om man inget gör!

Tja, det var ju fler som lämnade på den tiden (94-98) då Applelådorna var rudimentära beige lådor…
Tror du cyklar rätt rejält i det antagent du gör, och det har väl nämnts tidigare utan att det gått fram…

Ursprungligen av Pär:

Om du tittar på "consumables" så är desgn allt mer viktigt (kolla på teve elelr vad som helst).
Det enda är väl att marknaden för datorer inte riktigt är där ännu utan det finns massa "geeks" som påverkar vad som visas.…

Ja men det är till rimligt pris nivå trors designen, om man jämför med konkurrenterna

Ursprungligen av Pär:

Tja, det var ju fler som lämnade på den tiden (94-98) då Applelådorna var rudimentära beige lådor…
Tror du cyklar rätt rejält i det antagent du gör, och det har väl nämnts tidigare utan att det gått fram…

Ja just det därför Apple totalförsäljning minskap ÅR efter År på datorerna samt marknads andelar inom datormarknaden minskar . ( iPod ej in räknad )
Apple har själva sagt att de aldrig haft så låga marknadandelar inom endast dator försäljningen som nu!
Trots att man har Mac OS X och powerMac G5

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 21:33
Ursprungligen av Hunter78:

Apple har själva sagt att de aldrig haft så låga marknadandelar inom endast dator försäljningen som nu!
Trots att man har Mac OS X och powerMac G5

Dom uppgifterna har jag inte sett röken av sedan -91…

Har du någon käck länk till något som styrker det du säger…

Men visst jag kan mycke väl tänka mig att betala för design men det är lång ifrån majoriteten som inte vill det.
Apple måste nog ta fram en enkel powermac singel G5 typ 1.8GHz och 2.0 GHz för ca 14000 resp 17000 Kr inkl ett ATi 9600och med 512 mb ram och en 160 GB HD.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 20:57
Ursprungligen av Hunter78:

Men visst jag kan mycke väl tänka mig att betala för design men det är lång ifrån majoriteten som inte vill det.

Det finns en otrolig mängd folk som inte ens vet att dom kan välja - dom ser "dellådor" på stormaknaden och i företagspaketet - och dessa når man inte vad än Apple tar fram för grejor…
Apple skulle kunna ha en "G5" för sju tusen och dessa skulle ändå inte veta om det…

  • Oregistrerad
  • 2004-06-10 13:29
Ursprungligen av Hunter78:

Men visst jag kan mycke väl tänka mig att betala för design men det är lång ifrån majoriteten som inte vill det.
Apple måste nog ta fram en enkel powermac singel G5 typ 1.8GHz och 2.0 GHz för ca 14000 resp 17000 Kr inkl ett ATi 9600och med 512 mb ram och en 160 GB HD.

Håller helt klart med, dom flesta tror jag inte behöver dual. Jag förstår allvarligt inte varför apple tog bort singelprocessorn. Borde finnas iaf 2 modeller, 1,8 och 2,5 singel för en hyffsat rymlig peng. Apple kanske planerar att släppa speciella singelmaskiner i helt ny förpackning snart?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-06-09 21:15

En viktig sak som glöms bort i denna diskussion är operativsystemet, där är OS 10 överlägset Windows och det spelar en stor roll.

Många som köper dator tittar bara på priset och glömmer funktionaliteten. Detta kanske inte spelar så stor roll för en hemanvändare som kan stå ut med längre stillastående och massor av strul, men när företagsledare tänker på samma sätt så är det väl närmast tjänstefel.

Ursprungligen av MatsOlov:

En viktig sak som glöms bort i denna diskussion är operativsystemet, där är OS 10 överlägset Windows och det spelar en stor roll.

Många som köper dator tittar bara på priset och glömmer funktionaliteten. Detta kanske inte spelar så stor roll för en hemanvändare som kan stå ut med längre stillastående och massor av strul, men när företagsledare tänker på samma sätt så är det väl närmast tjänstefel.

Det är en stor myt!

Ursprungligen av Hunter78:

Det är en stor myt!

En "myt" som PC reparatörer Pc konsulter och antivirusföretag tjänar miljarder på varje månad................

Ursprungligen av Errol Garner:

En "myt" som PC reparatörer Pc konsulter och antivirusföretag tjänar miljarder på varje månad................

Exat samma problem hade Apple haft om Macen hade varit så stor som WinPc är idag!

Ursprungligen av Hunter78:

Exat samma problem hade Apple haft om Macen hade varit så stor som WinPc är idag!

Inte troligt med tanke på att macar kräver betydligt mindre support och är mycket lättare att konfigurera och fixa själv.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-06-09 21:43
Ursprungligen av Hunter78:

Det är en stor myt!

Jag har jobbat professionellt med datorer (Mac, win, dos, unix, ND mfl) i alla aspekter, användare, support, tekniker mm, sen -87 och jag skulle aldrig skaffa mig en dator med windows. Punkt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 21:28

Vänta... vad heter den här tråden. Waaaaay OT om ni frågar mig! PLZ!!!

Bevaka tråden