Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar Power Macintosh G5

Tråden skapades och har fått 240 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 21:35
Ursprungligen av Earth:

Vänta... vad heter den här tråden. Waaaaay OT om ni frågar mig! PLZ!!!

Alla trådar över fyra sidor brukar vara det…
(Och ofta återkommer vissa namn - och vissa typiska frågor hos dessa personer… Man kan väl dra slutsatser av detta själv, men någon form av psykologisk låsning ligger ju nära till hands…)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 21:39
Ursprungligen av Pär:

Alla trådar över fyra sidor brukar vara det…
(Och ofta återkommer vissa namn - och vissa typiska frågor hos dessa personer… Man kan väl dra slutsatser av detta själv, men någon form av psykologisk låsning ligger ju nära till hands…)

Saken är den att jag tyckte/tycker det är intressant läsning ända fram till den där evinnerligt larviga Mac vs PC sätter igång (Hunter hur kommer det sig??). Jag vill veta om tekniken bakom de nya burkarna, och fortsätta läsa vad folk har att säga om dem och inte om vad som är billigast på marknaden eller om PC slår Macen. Starta en annan tråd om det där tjatet!

Ursprungligen av Earth:

Saken är den att jag tyckte/tycker det är intressant läsning ända fram till den där evinnerligt larviga Mac vs PC sätter igång (Hunter hur kommer det sig??). Jag vill veta om tekniken bakom de nya burkarna, och fortsätta läsa vad folk har att säga om dem och inte om vad som är billigast på marknaden eller om PC slår Macen. Starta en annan tråd om det där tjatet!

Skulle verkligen vela se ritningar/bilder på vätskekylning som visar exakt hur den fungerar. Vore kul att se.

Och är det bara 2.5GHz som är 90nm? Någon som fått reda på det än?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 21:42
Ursprungligen av Leftrustle:

Och är det bara 2.5GHz som är 90nm? Någon som fått reda på det än?

Som sagt...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 21:53
Ursprungligen av Leftrustle:

Skulle verkligen vela se ritningar/bilder på vätskekylning som visar exakt hur den fungerar. Vore kul att se.

Fanns ju någon schematisk bild på apples sidor, och det såg ju ut att vara självcirkulation…

Kallvatten längst ner, det värms upp över processorn och stiger uppåt eftersom det blir "lättare", går ut i kylaren och kyls och sjunker då nedåt eftersom det blir "tyngre"… …som på en gammal zündapp 125:a, eller på gasoleldade kylskåp för husvagnar... …mycket driftsäkert och bra bara ledningarna görs tillräckligt tjocka…
Vil ldu veta exakt på pricken så köp en ny G5:a till mig och jag skall undersöka och skriva en detaljerad rapport…

Ursprungligen av Pär:

Fanns ju någon schematisk bild på apples sidor, och det såg ju ut att vara självcirkulation…

Kallvatten längst ner, det värms upp över processorn och stiger uppåt eftersom det blir "lättare", går ut i kylaren och kyls och sjunker då nedåt eftersom det blir "tyngre"… …som på en gammal zündapp 125:a, eller på gasoleldade kylskåp för husvagnar... …mycket driftsäkert och bra bara ledningarna görs tillräckligt tjocka…
Vil ldu veta exakt på pricken så köp en ny G5:a till mig och jag skall undersöka och skriva en detaljerad rapport…

Jag är ändå lite tveksam pga:

Citat:

Mac OS X dynamically adjusts the flow of the fluid and the speed of the fans based on temperature.

Kunde ju som någon sa vara att flödet hindras vid lägre temperaturer, men jag kan inte riktigt se poängen med det. Om cirkulationen drevs av värme så skulle hastigheten antagligen variera av sig själv, men jag ser ingen anledning till att bromsa en hastighet som uppstår av sig själv. (Däremot kan det väl finas anledning att höja hastigheten vid hög temp.

Lite synd att dom inte har en sneek-modell med en singel 2GHz i eller nått. Skulle vara bra för oss som vill ha en "billig" mac med lite utbyggnadsmöjligheter

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 22:23
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Om cirkulationen drevs av värme så skulle hastigheten antagligen variera av sig själv, men jag ser ingen anledning till att bromsa en hastighet som uppstår av sig själv. (Däremot kan det väl finas anledning att höja hastigheten vid hög temp.

Flödet styrs ju båda av hur mycket man värmer (processorn) och hur mycket man kyler (fläkten) så man kan ju minska flödet genom att bromsa fläkten till kylaren… …man sas minskar temperaturskillnaden mellan varm och kall sida och då minskar viktskillnaden och därmed krafterna som ger flöde…

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 21:45
Ursprungligen av Earth:

Saken är den att jag tyckte/tycker det är intressant läsning ända fram till den där evinnerligt larviga Mac vs PC sätter igång (Hunter hur kommer det sig??). Jag vill veta om tekniken bakom de nya burkarna, och fortsätta läsa vad folk har att säga om dem och inte om vad som är billigast på marknaden eller om PC slår Macen. Starta en annan tråd om det där tjatet!

En annan tråd? Det finns ju massor - dom som gillar det kan ju skriva i dom gamla… Vill man bara skriva av sig frustration som beror på en psykologisk låsning runt pris, marknadsandel eller något så finns ju OT i värsta fall

Att jag hoppar in emellanåt på sidan fem beror mest på att jag blir irriterad
(Jag är perfekt att trolla liv i )

Fast egentligen borde väl denhär tråden varit kort? Det var väl inte så mycket ny teknik? utan mest en liten bump…
[Undantaget att de införde kylningsteknologi som gör man kan hantera den minskande storleken på processorerna - det är ju lika mycket värme skall bort från en mindre yta, och fixar inte vanlig aluminium…]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 21:52
Ursprungligen av Pär:

En annan tråd? Att jag hoppar in emellanåt på sidan fem beror mest på att jag blir irriterad

Det är ju just därför det redan finns så många...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 21:55
Ursprungligen av Earth:

Det är ju just därför det redan finns så många...

Vet jag väl

Bara att jag har så svårt att låta idiotier stå oemotsagda…
Lite av verbal stenkastare på svergiedemokraternas torgmöte

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 22:03
Ursprungligen av Pär:

Vet jag väl

Bara att jag har så svårt att låta idiotier stå oemotsagda…
Lite av verbal stenkastare på svergiedemokraternas torgmöte

Jo jag vet och det är bra att du finns! Ser det som en kamp som bara går ut på att stånga pannan så blodig som möjligt. Jag har slutat gå in i dem eftersom det bara leder till att trådar spårar ur och ingen byter åsikt i alla fall...

Skäms verkligen för att jag köpt en ... pryl? för 22000 när jag kunde få en dator för 4000 på komplett. Verkligen.

Sen att den funkat bättre, är snyggare och jag får mer gjort med ... grejen? än någon annan ... dator? jag använt under mina 15 år med datorer spelar mindre roll.

Sen att min sambo accepterar att den står framme jämfört med vår dator, som vi hade tidigare, är bara ett plus i kanten.

Okej, håller med Earth. Någon gång måste detta tjafs ta slut. Finns redan en massa trådar om hur mycket bättre Komplett-datorer är än Apples dito, så vi borde hålla oss där. Låter ovanstående stå kvar, men lägger ner nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 21:41

T.ex är det nån som vet om det är 90nm processorer i nya Dual 1,8 och betyder det att den ÄR snabbare än den "gamla", alltså utnyttjar den tekniken?

Ursprungligen av Earth:

T.ex är det nån som vet om det är 90nm processorer i nya Dual 1,8 och betyder det att den ÄR snabbare än den "gamla", alltså utnyttjar den tekniken?

Nope, bara 2.5 som är 90nm. Verkar det som... Därför de inte levereras förrän "juli"

90 eller 130 på 1.8 & 2.0?

Ursprungligen av Leftrustle:

Nope, bara 2.5 som är 90nm. Verkar det som... Därför de inte levereras förrän "juli"

Någon som har "hårda fakta" på att det bara är 2.5 som är 90nm? På Apples egna sidor verkar det som hela linjen är 90nm.

kul att entrylevel är dual, hoppas mitt förslag till personalköp går igenom på jobbet

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 21:49
Ursprungligen av Earth:

T.ex är det nån som vet om det är 90nm processorer i nya Dual 1,8 och betyder det att den ÄR snabbare än den "gamla", alltså utnyttjar den tekniken?

90nm kontra 120nm innebär ju bara att kopparbanorna är mer finlemmade - att kapacitanser och induktanser minskas så att det förbrukas mindre ström och spänningsnivåerna (1/0) blir lättare att nå snabbt…
Betyder ju i sig inte att det blir snabbare utan bara att det är enklare att bygga snabbare, eller billigare, eller energisnålare, eller kombination härav…

Ursprungligen av Pär:

90nm kontra 120nm innebär ju bara att kopparbanorna är mer finlemmade - att kapacitanser och induktanser minskas så att det förbrukas mindre ström och spänningsnivåerna (1/0) blir lättare att nå snabbt…
Betyder ju i sig inte att det blir snabbare utan bara att det är enklare att bygga snabbare, eller billigare, eller energisnålare, eller kombination härav…

Tack för svaret Pär. Skönt att du är intresserad av mer än datorkrig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 21:53
Ursprungligen av Pär:

90nm kontra 120nm innebär ju bara att kopparbanorna är mer finlemmade - att kapacitanser och induktanser minskas så att det förbrukas mindre ström och spänningsnivåerna (1/0) blir lättare att nå snabbt…
Betyder ju i sig inte att det blir snabbare utan bara att det är enklare att bygga snabbare, eller billigare, eller energisnålare, eller kombination härav…

Hmm, ja då ser den här uppdateringen ännu mera skral ut...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 21:53
Ursprungligen av Earth:

Hmm, ja då ser den här uppdateringen ännu mera skral ut...

Jo, men det innebär att vissa problem inför framtiden är lösta och det är ju trevligt

Vore intressant att se lite prestandatester, men de lär väl tidigast dyka upp i juli.

Apples egna finns ju, och de borde väl åtminstone ge en korrekt bild av hur maskinerna presterar relativt mot deras egna tidigare modeller.

Här finns prestanda enligt Apple.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-09 22:51

Är på semester, hade inte tänkt kolla nätet på ett par dagar... Men nyheten nådde mig ändå...
Kollade specarna med klump ihalsen...Nah, jag kan andas ut... min dual 1.8 G5 som jag köpte i våras håller bra än...

Tillbax till semestern.
Tjing!

  • Medlem
  • 2004-06-09 23:01

hej
man tycker att åf borde dumpa priserna på gamla g5-linjen nu men så har inte skett

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 23:06
Ursprungligen av ErikA:

hej
man tycker att åf borde dumpa priserna på gamla g5-linjen nu men så har inte skett

Dom har nog knappt fått nya priserna ännu…
Men har dom överskott så brukar dom ju sälja av dessa, men ofta säljer de gamla ändå…

Ursprungligen av ErikA:

hej
man tycker att åf borde dumpa priserna på gamla g5-linjen nu men så har inte skett

Priserna har redan "dumpats" rätt friskt till vissa utvecklare m.fl.

Ursprungligen av ErikA:

hej
man tycker att åf borde dumpa priserna på gamla g5-linjen nu men så har inte skett

Men tjena. När vi fick ett officiellt meddelande att maskinerna lanserats, samt nya prislistor, var det nästan dags att stänga butiken. Idag har vi, och säkerligen alla andra ÅF, hunnit justera priserna. Nån hejd får det väl vara på hur bråttom man kan ha.

var det "all dual" innan också? hursomhelst skönt att dom äntligen dumpat SP1.6, den kändes ju som en riktig temporär model. Jag har ibland svårt att svälja att Apple fortfarende släpper SP modeller även efter de senaste G4 modellerna på Powermac produktlinjen. Hoppas det är slut på det eländet snart, verkar det ju som iaf (tills nästa generation kommer )

(edit:) 256mb ram som standard är fortfarende på tok för lite för en "prosumer" model som powermacen, likaså tycker jag att dom snålar aningen mycket med grafikkorten, iaf på den minsta modellen, nv fx5200 är väl inget att bli våt i byxan över direkt?

Hursomhelst, mobo't ser lika stort ut som på förra modellerna, ryktades ju en hel del (även med krav på borttagningar från siter utav Apple Legal Dept.) om detta mindre kortet (där alla snackade om fler HD platser) med vertikala ramslots istället för horisontella (eller var det tvärtom?). Så om man ska spekulera och ponera så kan man ju funderar över om det kommer mer senare på året, eller om ryktesmöllan bara missuppfattade något nånstans...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-06-09 23:54
Ursprungligen av johan dansk:

var det "all dual" innan också? hursomhelst skönt att dom äntligen dumpat SP1.6, den kändes ju som en riktig temporär model. Jag har ibland svårt att svälja att Apple fortfarende släpper SP modeller även efter de senaste G4 modellerna på Powermac produktlinjen. Hoppas det är slut på det eländet snart, verkar det ju som iaf (tills nästa generation kommer ).

Jag håller inte med. Varför sluta med SP modeller om det finns köpare? De är bättre än de modeller med G4 som finns kvar. Kunde ha någon/några SP modell för 15.000kr ink moms tex. Alla använder ju inte tunga grafikprogram ständigt och priset skulle bättre passa min plånbok. Att köpa någon av de nuvarande G4 modellerna känns ju inte intressant. Att tex byta från en G4 400 MHz till en 1.2 MHz eller dyl. lockar inte.

Bollman. Vi har redan lämnat den diskussionen eller? Svara ej. Retorisk fråga.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-06-09 23:36

Det är ju _knappast_ Apples fel att inte IBM har kunnat leverera än. Inte ens Intel har ju kommit igång med 90nm-tekniken vad jag vet, Q2 har de ju lovat för 90nm-propparna. När väl 90-processen är igång så kommer hastigheterna upp lite snabbare, det finns lite mer "headroom" för uppklockningar.

Sen den eviga debatten om Apples möjligheter att överleva med så dyra datorer är ju bara såååå trist. Det är alltid samma 2 som drar igång den. Hunter och miri, alltid samma visa att Apple måste skicka upp prestandan med 100% och sänka priset med 50, ändock fortsätter Apple att sälja, redovisar bra resultat, skickar upp nya produkter osv. Det går ju faktiskt inte att jämföra Apple med t.ex. Dell, hur stor är egentligen R&D hos Dell? 1 person på halvtid typ, verkar det som. De drar ju bara nytta av saker som andra plockar fram. Tro sjutton att Apple måste få igen de där pengarna någon gång. Uppenbarligen finns det ju en stadig kundkrets som köper dessa överprisade traktorer ändå, varför sänka priserna? Jag fattar inte?
Det känns ju bara som ni 2 skulle sååå gärna vilja köpa er en fet mac men har helt enkelt inte råd och därför tar ut er frustration på Apple och användarna i detta forum. Se till att omprioritera livet lite och spara ihop till en bra mac om ni nu vill ha det. Det finns ju folk här som mer eller mindre svälter för att ha råd med en mac, det handlar som sagt om prioriteringar.

Bevaka tråden