Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar Power Macintosh G5

Tråden skapades och har fått 240 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-06-09 16:22

Kul (kall?) lansering, dubbla breda bussar i 1.25 Ghz är ju dunder.

olov

Jag anser fortfarande att det är en nödlösning. Luktar Intel lång väg...

Att de använder vattenkylning kan bara förklaras med hög värmeutveckling, dvs de ökar strömförbrukningen för att få upp hastigheten. Vilket innebär att G5/3GHz och PowerBook G5 är låååååååååååååååååååångt borta.

Enkelt Arvid, spjäll. Bara att reglera hur mycket vätska som kan flöda. Stänger man spjällen helt så kan ingen vätska rinna, öppnar man helt så ruschar det på som bara den. Den troliga lösningen om Apple tänkt till lite, och det brukar de göra.

hur mkt snabbare?

undrar hur mkt snabbare nya 2 x 1,8 GHz 90 nanometer är jämfört med gamla 2 x 1,8 GHz 130 nanometer?

Vad tror ni? 50% snabbare?

Ursprungligen av Steephill:

undrar hur mkt snabbare nya 2 x 1,8 GHz 90 nanometer är jämfört med gamla 2 x 1,8 GHz 130 nanometer?

Vad tror ni? 50% snabbare?

Jag tror inte att man använder 90 nm-tekniken här.

Ursprungligen av Saffran:

Jag tror inte att man använder 90 nm-tekniken här.

Är det så?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-06-09 16:40
Ursprungligen av Steephill:

undrar hur mkt snabbare nya 2 x 1,8 GHz 90 nanometer är jämfört med gamla 2 x 1,8 GHz 130 nanometer? Vad tror ni? 50% snabbare?

Tippar snarare på 500% snabbare.

olov

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-06-09 16:44

Akvarium G5

Jag tycker det är dumt att dom gjort 1.8DP versionen sämre och gjort den dyrare...
Varför gör dom så?

Ursprungligen av Ricky:

Akvarium G5

Jag tycker det är dumt att dom gjort 1.8DP versionen sämre och gjort den dyrare...
Varför gör dom så?

Fast det har dom ju inte gjort den nya kostar ju runt 5000 mindre , fast något försämrad är den ju dock.

dumma i hövve?

Frågan är ju om man ska slå till på den gamla 1.8:an eller den nya. Skulle gärna vilja slippa köpa mer minne och hd till att börja med.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-06-09 16:52

Hoppas ingen tog illa upp för avsaknaden av smiley. (Steephill, kort svar: nej)
Motif, ska du vänta på 3Ghz får du vänta en stund - jag startade en annan tråd om det här.

olov

90 nanometer vs 130 nanometers processor

Ursprungligen av olov:

Hoppas ingen tog illa upp för avsaknaden av smiley. (Steephill, kort svar: nej)

inga problem med smileyn Olov:)

Har du ngn länk eller lättare förklaring till varför maskinerna inte skulle bli snabbare med de nya processorerna? Inte för att jag trodde 2 x 1,8 GHz 90 nanometer vs 2 x 1,8 GHz 130 nanometers processor skulle vara mkt snabbare, men som Motorolas 604 vs 603 processorerna trodde jag nog.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-06-09 17:07

Visst är tvåochenhalvorna 90nm:

"The new product line does include some new technology in the processor. First introduced in the Xserve, the 2.5GHz G5 now uses the new 90-nanometer processor technology."

olov

Ursprungligen av olov:

Visst är tvåochenhalvorna 90nm:

"The new product line does include some new technology in the processor. First introduced in the Xserve, the 2.5GHz G5 now uses the new 90-nanometer processor technology."

olov

OK, men hur är det med de andra två?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 18:29
Ursprungligen av olov:

Visst är tvåochenhalvorna 90nm:
"The new product line does include some new technology in the processor. First introduced in the Xserve, the 2.5GHz G5 now uses the new 90-nanometer processor technology."

Precis, och bara just 2,5Ghz-modellen, som råkar börja levereras lite senare än de andra som ligger kvar på 130nm. Ingen bra magkänsla här...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-09 17:09

26 tusen kronor för en dubbel propp dator med 2 x 256mb minne och för mellanmodellen
Är Apples prissättning riktig?

Digitala system kameror rasade från 36000 till 10000 på 2år.

Hörde att en fotoutbildning i Skåne köpte in sex nya datorer för att ha till Photoshop undervisning.
Blev det Mac frågade jag. Svaret blev nej det har vi inte råd med. Vi fick riktigt bra och snabba pc för under 3000:-/st
Beställaren kör både Mac och pc

Jag trodde att Apple skulle komma med maskiner till ett konkurenskraftigt pris.
Min personliga uppfattning är att Apple inte hänger med i sin prissättning och vem/vilka kommer överhuvudtaget räkna på en Apple maskin nästa gång ett inköp skall ske?
Mvh

som jmf kollade jag vad ett dataföretag i Lund hade att erbjuda

detta får jag för under 9000:- inkl moms
DatorPaket: AMD Athlon64 3000+,MSI K8T NEO-FIS2R, 1024Mb DualDDR,200GB 7200rpm SATA,Radeon9600 256Mb,DVD 16x,10/100/1000Lan,USB2.0,Firewire,Tang&Mus,Högt
Direktlänk till sidan : http://www.ghdata.com/WebShop/Index.php?ArticleID=DPA643
Lägg till några 100 lappar för en snabb dvd brännare

Senast redigerat 2004-06-09 17:28
Ursprungligen av miri:

Är Apples prissättning riktig?

Apple tjänar bra med kulor och är skuldfria så priserna är nog rätt bra optimerade. Jag trodde aldrig de skulle lyckas med iPod. Priset verkade mkt högt, men det blev en braksucce. Riktiga moneymakers:)

Ursprungligen av Steephill:

Apple tjänar bra med kulor och är skuldfria så priserna är nog rätt bra optimerade.

Snarare är väl många av Apples produkters priser inte bra optimerade med tanke på tappet av marknadsandelar.
En lustig fotnot är att Apple på ett "kreativt" sätt faktiskt tjänar en del pengar även på PC försäljning.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-06-09 17:25
Ursprungligen av miri:

26 tusen kronor för en dubbel propp dator med 2 x 256mb minne och för mellanmodellen
1.) Är Apples prissättning riktig?

Digitala system kameror rasade från 36000 till 10000 på 2år.

2.) Hörde att en fotoutbildning i Skåne köpte in sex nya datorer för att ha till Photoshop undervisning.
Blev det Mac frågade jag. Svaret blev nej det har vi inte råd med. Vi fick riktigt bra och snabba pc för under 3000:-/st
Beställaren kör både Mac och pc

Jag trodde att Apple skulle komm med maskiner till ett konkurenskraftigt pris.
Min personliga uppfattning är att Apple inte hänger med i sin prissättning och vem/vilka kommer överhuvudtaget räkna på en Apple maskin nästa gång ett inköp skall ske?
Mvh

som jmf kollade jag vad ett dataföretag i Lund hade att erbjuda

3.) detta får jag för under 9000:- inkl moms
DatorPaket: AMD Athlon64 3000+,MSI K8T NEO-FIS2R, 1024Mb DualDDR,200GB 7200rpm SATA,Radeon9600 256Mb,DVD 16x,10/100/1000Lan,USB2.0,Firewire,Tang&Mus,Högt
Direktlänk till sidan : http://www.ghdata.com/WebShop/Index.php?ArticleID=DPA643
Lägg till några 100 lappar för en snabb dvd brännare

1.) Nja, Lite dyra är de nog, Men du får "ganska" mycket för pengarna.

2.) Snabba - ja, bra - troligtvis inte riktigt sant, på skolan där jag jobbar så köpte de/vi pc för runt 3000:- och dessa daatorer är det krångel med hela tiden. PC:arna "tappar" hårddiskar, klarar inte av att logga ut på/stänga av utan att frysa så man måste trycka på reset-knappen.

3.) UNDVIK MSI.s kort, de är inte helt tillförlitliga, läckande elektrolytkondensatorer på moderkorten, etc

Jag tog mig friheten att lägga till siffror i din text.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 17:26
Ursprungligen av miri:

............
..........detta får jag för under 9000:- inkl moms
DatorPaket: AMD Athlon64 3000+,MSI K8T NEO-FIS2R, 1024Mb DualDDR,200GB 7200rpm SATA,Radeon9600 256Mb,DVD 16x,10/100/1000Lan,USB2.0,Firewire,Tang&Mus,Högt
Direktlänk till sidan : http://www.ghdata.com/WebShop/Index.php?ArticleID=DPA643
Lägg till några 100 lappar för en snabb dvd brännare

Sen sitter du med en datamaskin som är lika sexig som gudrun schyman och skär dej i armen med rakblad för du har sån ångest och funderar på om det verkligen var värt det..........

.....näääää, jag ba skojja. köp en PeCe vettja... inte... skojja... bara....

/jensa

  • Medlem
  • 2004-06-09 17:31
Ursprungligen av miri:

Är Apples prissättning riktig?

detta får jag för under 9000:- inkl moms
DatorPaket: AMD Athlon64 3000+,MSI K8T NEO-FIS2R, 1024Mb DualDDR,200GB 7200rpm SATA,Radeon9600 256Mb,DVD 16x,10/100/1000Lan,USB2.0,Firewire,Tang&Mus,Högt
Direktlänk till sidan : http://www.ghdata.com/WebShop/Index.php?ArticleID=DPA643
Lägg till några 100 lappar för en snabb dvd brännare

hej
du kan inte jämföra äpplen med päron, gör en jämförelse med dells xeon maskiner istället och se var du hamnar, apples prissättning är med powermacarna mycket konkurrenskraftig, desto mer besynnerligt är deras prissättning för imacarna som inte alls är värda den stora prislappen

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-09 17:40
Ursprungligen av ErikA:

hej
du kan inte jämföra äpplen med päron, gör en jämförelse med dells xeon maskiner istället och se var du hamnar, apples prissättning är med powermacarna mycket konkurrenskraftig, desto mer besynnerligt är deras prissättning för imacarna som inte alls är värda den stora prislappen

Varför skall jag göra det?
Datorn som är beskriven fungerar utmärkt enligt de som redan har den.
Tycker fortfarande utan att jmf med Dell att Apples priser är åt fanders.

Mvh

  • Medlem
  • 2004-06-09 19:22
Ursprungligen av miri:

Varför skall jag göra det?
Mvh

hej
därför att annars är du inte ute efter en seriös jämförelse utan lägger enbart ut en flame-bait.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-09 19:54
Ursprungligen av ErikA:

hej
därför att annars är du inte ute efter en seriös jämförelse utan lägger enbart ut en flame-bait.

Absolut inte.
Mvh

Ursprungligen av miri:

detta får jag för under 9000:- inkl moms
DatorPaket: AMD Athlon64 3000+,MSI K8T NEO-FIS2R, 1024Mb DualDDR,200GB 7200rpm SATA,Radeon9600 256Mb,DVD 16x,10/100/1000Lan,USB2.0,Firewire,Tang&Mus,Högt
Direktlänk till sidan : http://www.ghdata.com/WebShop/Index.php?ArticleID=DPA643
Lägg till några 100 lappar för en snabb dvd brännare

Operativsystem?

Apple har kanske insett att bolaget kan överleva även om man lägger ner sin desktop serie, för med denna uppställning kommer dom inte sälja många annat än till oss fanatiker. Att man ska ha så svårt med sina processortillverkare, kanske vore bättre om man valde ett intel eller AMD baserat system på sikt....

Apple är inte billiga men för vad man får så är det mkt för pengarna..
Power Mac G5 är Top of The End och sätt ihop ett PC paket som jag gjort felra ggr så kommer du lätt upp i samma summa om du skall ha bättre !! Och dessutom blir den ful

Ta skärmarna t.ex 13.000 för en 20" Wide är svinbilligt jämfört med vad som erbjuds på marknaden när det gäller wide skärmar.

Om man gnäller på priset så finns ju iMac där är det bättre pris på men då får man vad man betalar för också.
Har man inte råd med Top of the end så får man nöja sig med top of the middle så att säga inte gnälla på priserna för monstermaskinerna...

Dessa är extrema burkar för extrema uppgifter . Slut

Ursprungligen av motif:

Apple är inte billiga men för vad man får så är det mkt för pengarna..
Power Mac G5 är Top of The End och sätt ihop ett PC paket som jag gjort felra ggr så kommer du lätt upp i samma summa om du skall ha bättre !! Och dessutom blir den ful

Ta skärmarna t.ex 13.000 för en 20" Wide är svinbilligt jämfört med vad som erbjuds på marknaden när det gäller wide skärmar.

Om man gnäller på priset så finns ju iMac där är det bättre pris på men då får man vad man betalar för också.
Har man inte råd med Top of the end så får man nöja sig med top of the middle så att säga inte gnälla på priserna för monstermaskinerna...

Dessa är extrema burkar för extrema uppgifter . Slut

Fast problemet för Apple är ju att deras lowend "measly equipped" Powermac kostar som många andra datortillverkares top of the line burkar fullt utrustade. Vilket gör att många inte ens funderar på att switcha. Tråkigt tycker jag eftersom jag gärna ser fler macanvändare.

Ursprungligen av Errol Garner:

Fast problemet för Apple är ju att deras lowend "measly equipped" Powermac kostar som många andra datortillverkares top of the line burkar fullt utrustade. Vilket gör att många inte ens funderar på att switcha. Tråkigt tycker jag eftersom jag gärna ser fler macanvändare.

Nej det räcker att vi som har mac har det.. PC folket förstår sig ändå inte på vad man kan ha en dator till förutom spel

Och det är mkt mndre chans att ngn utvecklar virus mm mm... fast det finns fördelar med att många har Mac också såklart..

Bevaka tråden