Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar Power Macintosh G5

Tråden skapades och har fått 240 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Arvid:

Fast "Mac OS X dynamically adjusts the flow of the fluid and the speed of the fans based on temperature." verkar väl tyda på någon typ av pump. Eller hur ska man annars kunna förändra vätskans flöde?

/arvid

Ett ökat luftflöde leder till en kallare kylfäns och ett ökat kylvätskeflöde, även utan pump.

  • Medlem
  • 2004-06-09 16:41
Ursprungligen av Arvid:

Fast "Mac OS X dynamically adjusts the flow of the fluid and the speed of the fans based on temperature." verkar väl tyda på någon typ av pump. Eller hur ska man annars kunna förändra vätskans flöde?

/arvid

Kanske genom att reglera fläkthastigheten och därmed indirekt skapa en temperatursänkning/ökning på vätskan som beroende på CPU-värmen ändrar sitt flöde.

jaha - och hur stor skillnade blir det på ljudnivån? blir 2.5an som dagens 2.0a!?

jaja - vi får väl se & höra

Ursprungligen av XedoZ:

Förhoppningsvis p.g.a värme/ångtryck. En pump skulle bidraga till en ännu sämre ljudmiljö än med endast fläktkylning eftersom pumpljudet har en tendens att bli ojämnt.

Ursprungligen av Arvid:

Är det inte heatpipe du syftar på? Alltså metallrör med vätska och vätskeånga i sig. Vätskan i en heatpipe rör sig på grund av värmen bort från stället där heatpipen är varm. Det hela fungerar såhär.

Värmen gör att vätska omvandlas till gas (ånga) och därmed ökar gastrycket i den delen av heatpipen som utsätts för värmen. På grund av trycket trycks ångan bort från det varma stället.
När den varma ångan når kallare ställen kyls den av och återgår i flytande form. Det hela resulterar i en pinne som leder värme bra.

/arvid

Det är ju samma princip som ett ångkraftverk om värmen sköter cirkulationen. Slänger man i en liten turbin kanske det går att få ner elräkningen ett par kronor.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 14:59

Tydligen så är det tack och adjö till PMG4 nu enligt Apples PM. Vidare står att läsa:

"The dual 1.8 GHz and dual 2.0 GHz Power Mac G5 models are available now, and the dual 2.5 GHz Power Mac G5 model is expected to be available in July through the Apple Store..."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-09 15:00

Känns lite som en paniklösning med vätskekylning. Kul ändå

Förresten.. Den ena processorn kommer ju, enligt skissen, bli varmare än den andra. Eller har jag fattat helt fel?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 15:02
Ursprungligen av tobot:

Känns lite som en paniklösning med vätskekylning. Kul ändå

Förresten.. Den ena processorn kommer ju, enligt skissen, bli varmare än den andra. Eller har jag fattat helt fel?

I den mån temperaturen stiger mycket i "heat-pipen" så kommer den det, men jag antar att skillnaden in och ut i kylarin inte är stor utan är mer att se som "värmeledare"...

  • Medlem
  • 2004-06-09 15:27
Ursprungligen av tobot:

Förresten.. Den ena processorn kommer ju, enligt skissen, bli varmare än den andra. Eller har jag fattat helt fel?

Det är den processorn du skall köra TextEdit på.. Den andra kan du köra Maya på…

Vad är det för skillnad på den gamla 2*1,8 jämfört med den nya förutom mindre ram och hd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 15:12
Ursprungligen av Ola Oscarsson:

Vad är det för skillnad på den gamla 2*1,8 jämfört med den nya förutom mindre ram och hd?

Annat moderkort, liknande konfiguration som den gamla 1.6 GHz, förutom att den nya då har 2 st 1.8 GHz, samt snabbare minnen. Alltså PCI-platser, ej PCI-X som i de kraftigare modellerna och den gamla dual 1.8. 4 st minnesplatser mot 8 st i de större, och den gamla dual 1.8.

90-nanometer

Ursprungligen av Ola Oscarsson:

Vad är det för skillnad på den gamla 2*1,8 jämfört med den nya förutom mindre ram och hd?

Ny utgåva av processorn skulle jag tro " It uses 90-nanometer circuitry" (sid 9 i whitepaper + http://www.apple.com/g5processor/) var väl 130 tidigare

du kan jämföra specifikationerna här:
nya http://www.apple.com/powermac/specs.html
gamla http://www.apple.com/se/powermac/specs.html

toppen att man kan få 128 MB VRAM för bara 600 spänn mer

Sämre grafikkort i nya 2*2 ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 15:15

Svenska leveransdatum???

Besviken?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 15:44
Ursprungligen av Saffran:

Besviken?

Nä...
Men så långlivad blir nog inte denna modell...

Då lär den gamla fortfarande vara dyrare än den nya?

  • Medlem
  • 2004-06-09 15:23

Någon form av vätskekylning är ju framtiden, åtminstone med de processordesigner vi har idag, som bara blir mer och mer värmeproducerande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 16:51
Ursprungligen av XedoZ:

Någon form av vätskekylning är ju framtiden, åtminstone med de processordesigner vi har idag, som bara blir mer och mer värmeproducerande.

Det tror jag med. Även då spinntroniken kommer så kommer det att behövas.

  • Medlem
  • 2004-06-09 15:31

Tror skissen är udda ritad. Den där radiatorflänsen måste ju så klart sitta precis mittemot fläktarna och sedan leda vätskan i kanaler genom själva CPU flänsen.

  • Medlem
  • 2004-06-09 15:32

Måste ju erkännas.. Den nya linjen är ju inte som man ramlar baklänges.. Så jäkla mycket har inte hänt på ett år..

Ursprungligen av nixon:

Måste ju erkännas.. Den nya linjen är ju inte som man ramlar baklänges.. Så jäkla mycket har inte hänt på ett år..

Kanske just därför den smygs ut nu och inte presenteras på WWDC.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 15:49

Jag tycker inte vi ska haka upp oss på siffror. Dessa är fantastiskt presterande datorer... punkt slut!

Ja vad var det jag och många andra sa att 3Ghz inte kommer!
Apple kommer att på något sätt skylla på IBM med deras cpu produktion, och att Apple inte kunde då nå 3GHz pga detta.

Det är en mycket liten uppgradering inget att lyfta ögonbrynen åt, förvisso så är det inget nytt för Apple att inte kunna infria det man har lovat.
Nä man får hoppas att Apple kommer med en ny uppdatering innan året är slut och då ha 3.0Ghz som värsting men det återstår och se!

Kan bara instämma i bollmans inlägg. Har varit borta från datorn hela dagen och kommer hem och blir förvånad av att en tråd om nya G5 redan hunnit bli 10 sidor lång. Men när jag skummar igen tråden inser jag varför. Ett utbrott i samma eviga visa, uttjatat och inte speciellt givande. Det kastas ut många dumheter till kommentarer, men man får försöka behärska sig och inte nappa på varje "flame bait" från vissa. En liten kommentar har jag dock till ett inlägg tidigt i tråden:

Ursprungligen av Hunter78:

Ja vad var det jag och många andra sa att 3Ghz inte kommer!
Apple kommer att på något sätt skylla på IBM med deras cpu produktion, och att Apple inte kunde då nå 3GHz pga detta.

Helt korrekt, eftersom det är sant, vad ska dom annars säga? Hela processorindustrin verkar ha haft stora och oväntade problem, som ställt till det rejält med övergången till 90nm. Så vad Apple nu gjort är att dom gått ut och sagt just detta. Det uppstod oväntade problem, som de inte räknat med och därmed klarar dom inte sitt utlovade mål.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-06-09 15:53

Tror detta är ett mellansteg för att lugna, det kommer värre om inte all för lång tid.

Det hela känns som en nödlösning...egentligen är det bara en CPU och Superdriveuppdatering :rolleyes: Å andra sidan slår dom ju inte på stora trumman heller...

Jag hade inte köpt high-end-lösningen utan att ha testat först. Hur låter den - buggar etc...

Valet mellan de tre hamnar på dual 1.8 eller dual 2.5. 2x2 är ju helt ointressant egentligen.

Jo - nu kan man få ett Radeon 9800XT 256 MB grafikkort...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 15:57

Det är nya grafikkort också...

  • Medlem
  • 2004-06-09 16:05

hej
jag ser att applestore tar 21000 sek ink moms för den nya dual-1.8, stämmer det? det är ett kanonpris

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-09 16:06

Ser ut som det är dags för uppgradering hemma från min G4 2*500 till en G5 2*2.5GHz + Radeon 9800XT. Jag har tröttnat på att vänta på mina renderingar i FCP/DVDSP.

Den nya vattenkylningen lär kräva en uppdatering av OSx om man läser följande:
"Take it up a notch without losing your cool. The top-of-the-line Power Mac G5 with dual 2.5GHz processors squeezes outrageous performance into tight quarters. To cool down those steaming circuits, Apple designed a sophisticated liquid cooling system that takes off the heat without bumping up the noise. Mac OS X dynamically adjusts the flow of the fluid and the speed of the fans based on temperature."

10.3.5 kanske i Juli då.

Bevaka tråden