Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Politik-tråden - December 2014

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av cubeis:

Det är mer komplicerat än din enkla naiva uppställning...

Nej, jag tycker inte att man behöver göra det mer komplicerat än att sammanfatta det i några enkelt formulerade alternativ.

Men det är möjligt att man tänka sig ytterligare några alternativ. Fyll gärna på i listan.

Och svara gärna på min fråga från föregående inlägg. Den står ju obesvarad. Jag är fortfarande nyfiken på hur de som kritiserar uppgörelsen skulle vilja göra i stället.

  • Medlem
  • 2014-12-29 19:13
Ursprungligen av alix:

Apropå "decemberöverenskommelsen". I skrivande stund har börsen gått upp med 0,47 procent.

Börsen stängde på 0,49 procent upp idag. Tummen upp åt "decemberöverenskommelsen" alltså.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-29 21:44
Ursprungligen av alix:

Du menar att partierna borde "ta debatten ordentligt". Jaha, om vad undrar jag då. Men så ser jag, de ska förstås diskutera "en totalt havererad integrationspolitik" med SD. Precis som SD anser, och deras slutsats är därför att vi inte kan ta emot fler invandrare och flyktingar. Det är bara det att jag och de flesta andra inte anser att vi har "en totalt havererad integrationspolitik". Utan invandrare och flyktingar skulle det gå mycket färre bussar där jag bor, utan dem skulle jag ha mycket svårare att få läkartid, utan dem skulle köerna på FK och AF vara ännu längre, utan dem skulle gator och sjukhus vara skitiga och ostädade. Många fler exempel kan räknas upp, många jobbar inom exportindustrin. Det är inte alls "en totalt havererad integrationspolitik". Det är en framgångsrik politik, och utan alla dessa invandrare och flyktingar skulle Sverige, om inte stanna, så i alla fall rejält bromsas upp! Visst finns det problemområden i Sverige, och visst finns det stora grupper av utlandsfödda som har svårt att komma in i samhället. Men jag protesterar å det bestämdaste att det alls skulle röra sig om "en totalt havererad integrationspolitik". Du skriver om och om igen att du inte sympatiserar med SD. Men du delar deras grundsyn i vart fall. Och då kan jag förstå varför du vill att de andra partierna ska "ta debatten ordentligt". Jag ser inga som helst sådana behov. Däremot ser jag behov av att de andra partierna måste jobba ännu mer med att integrera såväl flyktingar, invandrare och "etniska" svenskar i samhället, både vad gäller utbildning och arbetsmarknad. Men för det behöver vi inte SD. Tvärtom, vi klarar oss mycket bättre utan dem.

Du missförstår mig, gissningsvis medvetet med tanke på sättet du yttrar dig.

Först, jag anser inte att debatten gällande den havererade integrationspolitiken ska tas med SD. De har inga vettiga lösningar i den frågan. Debatten som ska tas med dem är för att sänka dem och inte ge dem fler väljare. Som det har varit under hur lång tid som helst så har detta inte gjorts utan de har tillåtits växa sig så oerhört stora. Du resonerar dock precis som politikerna, du har samma skygglappar och bara skyller på SD själva.

Sedan klarar du tydligen inte av att göra skillnad på invandringspolitik och integrationspolitik. Gör dig själv en tjänst, slå upp det. Jag talar som sagt om integrationspolitiken och inte invandringspolitiken, den förstnämnda är så oerhört misslyckad och politikerna har inte kompetensen och ryggraden att ta tag i det. Du påstår dig inte anse denna vara havererad, då har du antingen inte satt dig in i frågan och hur det ser ut för våra invandrare eller så väljer du att se åt ett annat håll. Bo ett tag i Malmö så blir du varse.

Ursprungligen av lappen71:

Så det handlar om samarbete ändå och som redan påpekats finns inget krav att samarbeta.
Du verkar veta precis vad varje väljare vill och inte vill.
Verkligen imponerande.

Och jo man ska utesluta ett parti som är sprunget ur fascismen och trångsynthet.

Inte lönt att dra diskussionen vidare med dig, du har bestämt dig för att jag talar om samarbeten när jag uttryckligen flera gånger har sagt att jag inte gör det och inte heller har skrivit något sådant.

För att bara kommentera din sista rad - det är odemokratiskt. Jag bryr mig inte om vad något parti har för åsikter så länge de följer våra lagar. De har samma rätt att synas och höras som alla andra. Ingen annan har ingen rätt att bestämma vad någon annan ska tycka och tänka. Ingen annan har rätt att inskränka på någon annans rätt att föra sin politik, ingen annan har rätt att utesluta partiet med odemokratiska medel.

Vet du vad ovanstående är? Det är fascism och motstånd till parlamentarism, som du då verkar vara för.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, jag kan delvis förstå att många nu ser det som ett svek och åsidosättande av spelreglerna.

Men vad är alternativet? Vad skulle man i dagens situation kunna göra som är bättre?

Jag ser följande möjliga scenarion efter det här valresultatet:
1. En svag rödgrön regering som inte får igenom någonting
2. Att släppa in SD i en regeringsbildning med de rödgröna
3. Att släppa in SD i en regeringsbildning med alliansen
4. Samarbete över blockgränserna, samarbete mot ett främlingsfientligt enfråge-parti

När man ställer upp alternativen på det sättet är det ingen tvekan. Jag väljer lätt nr 4.

Vilka alternativ ser du? Vilket scenario skulle du välja?

Nu tycker jag inte alls att man kan sortera det så enkelt men för att svara på just din fråga - det enda demokratiska är alternativ 2 eller 3, oavsett vad man tycker om SD. De har sitt väljarstöd och det måste man respektera i en demokrati. Bara för att de sedan bjuds in, om det hade skett som i dina alternativ, så kommer de ju inte att vara tungan på vågen i mångt o mycket, långt därifrån. Oavsett så har svenska folket lagt sina röster som de har gjort och då måste man respektera det och den maktfördelning som följer detta.

Ursprungligen av alix:

SD fick 801178 röster i riksdagsvalet 2014. Varken fler eller färre. Särskilt inte fler, med tanke på föregående inlägg.

http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/R/...

Inte säker på att det stämmer. Man verkar iaf inte kunna lita på www.val.se då de anger olika antal röstberättigade på olika sidor. Din länk visar 7330432 st medan denna länken 7359962 st.

Senast redigerat 2014-12-30 01:00
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-29 21:58
Ursprungligen av zinned:

Inte lönt att dra diskussionen vidare med dig, du har bestämt dig för att jag talar om samarbeten när jag uttryckligen flera gånger har sagt att jag inte gör det och inte heller har skrivit något sådant.

Så varför tjatar du om att det är odemokratiskt att stänga ute SD från bildandet av en regering?
Dom fick 13% av rösterna så det finns inget krav på att involvera dom i någonting.
Det är helt upp till partiet som fick majoriteten av rösterna att välja vilka dom vill samarbeta med.

Ursprungligen av zinned:

För att bara kommentera din sista rad - det är odemokratiskt. Jag bryr mig inte om vad något parti har för åsikter så länge de följer våra lagar. De har samma rätt att synas och höras som alla andra. Ingen annan har ingen rätt att bestämma vad någon annan ska tycka och tänka. Ingen annan har rätt att inskränka på någon annans rätt att föra sin politik, ingen annan har rätt att utesluta partiet med odemokratiska medel.

Nej det är det.
Ingen som hindrar SD att föra sin politik men det finns inget krav på att involvera dom i skapandet av en regering.

Ursprungligen av zinned:

Vet du vad ovanstående är? Det är fascism och motstånd till parlamentarism, som du då verkar vara för.

Nej det kallas blockpolitik.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-29 22:15

@lappen71, du är så ute o reser men du ser inte det själv. Det går inte diskutera med en person som inte har det grundläggande klart för sig så jag slutar härmed att göra så med dig.

Ursprungligen av zinned:

Oavsett så har svenska folket lagt sina röster som de har gjort och då måste man respektera det och den maktfördelning som följer detta.

Men man har ju respekterat det, och vi har ju precis den maktfördelningen – i riksdagen. SD har fått platser i riksdagen efter hur många röster de fick. Mer makt än så kan de inte kräva.

Det var ett riksdagsval vi röstade i, inte ett regeringsval.

För sen är det en helt annan sak vem som bildar regering, och vilka andra partier den regeringen väljer att samarbeta med. Det har aldrig någonsin funnits en kvotering in i regeringen baserat på antalet röster. I det sammanhanget har det alltid handlat om kohandel mellan regeringsbildaren och övriga partiledare. Ingen skillnad nu. Varken mer eller mindre demokratiskt nu jämfört med tidigare.

Senast redigerat 2014-12-29 22:36
  • Medlem
  • 2014-12-29 22:27
Ursprungligen av zinned:

... Inte säker på att det stämmer. Man verkar iaf inte kunna lita på www.val.se då de anger olika antal röstberättigade på olika sidor. Din länk visar 7330432 st medan denna länken 7359962 st.

Det kan ju bero på att det gäller olika val... I övrigt ids jag inte kommentera ditt inlägg, jag måste gå på toa...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-29 22:45
Ursprungligen av zinned:

@lappen71, du är så ute o reser men du ser inte det själv. Det går inte diskutera med en person som inte har det grundläggande klart för sig så jag slutar härmed att göra så med dig.

Nej jag vet så pass mycket att ditt tjat om odemokrati är ett uttryck av missnöje från din sida och inget annat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-29 22:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men man har ju respekterat det, och vi har ju precis den maktfördelningen – i riksdagen. SD har fått platser i riksdagen efter hur många röster de fick. Mer makt än så kan de inte kräva.

Det var ett riksdagsval vi röstade i, inte ett regeringsval.

För sen är det en helt annan sak vem som bildar regering, och vilka andra partier den regeringen väljer att samarbeta med. Det har aldrig någonsin funnits en kvotering in i regeringen baserat på antalet röster. I det sammanhanget har det alltid handlat om kohandel mellan regeringsbildaren och övriga partiledare. Ingen skillnad nu. Varken mer eller mindre demokratiskt nu jämfört med tidigare.

Fullt medveten om det. Dock kan du väl knappast påstå att regeringsformationen som vi nu har efter denna bedrövliga överenskommelse är ens i närheten av lik något vi tidigare haft? Det är en skam mot de som har röstat, lika mycket mot de som röstat på partierna som ingår i överenskommelsen, och en skam mot demokratin.

Ursprungligen av alix:

Det kan ju bero på att det gäller olika val... I övrigt ids jag inte kommentera ditt inlägg, jag måste gå på toa...

Ja, det är korrekt. Tar på mig den.

När du har bajsat färdigt så kan du ju kommentera mitt inlägg, om du kan...eller det blir kanske för knepigt för dig?

Ursprungligen av lappen71:

Nej jag vet så pass mycket att ditt tjat om odemokrati är ett uttryck av missnöje från din sida och inget annat.

Du vet ingenting. Du är illa påläst, vet inte mycket om demokrati och har ingen förmåga att diskutera what so ever. Du ljuger istället, påstår att jag har yttrat saker som inte är sanna.
Du skulle kunna ha sagt att vem som helst får regera sverige, vilka partier som helst och i vilken konstellation som helst - så länge SD inte är med. Det är det enda jag har förstått av ditt manglande.

En sak har du dock rätt i, jag är missnöjd. Jävligt missnöjd med hur de etablerade partierna ens kan tänka sig att behandla sverige och alla väljare på detta sättet.

  • Medlem
  • 2014-12-29 23:00
Ursprungligen av zinned:

... Ja, det är korrekt. Tar på mig den.

När du har bajsat färdigt så kan du ju kommentera mitt inlägg, om du kan...eller det blir kanske för knepigt för dig? ...

Nej, jag tar ingen debatt med någon som kallar mig "oerhört bajsnödig". Du har rätt, det är för knepigt för mig att debattera med någon som ifrågasätter den statistik jag länkar till på grundval av att denne inte kan särskilja mellan två olika val och som därtill kallar mig för sådant. Jag tar hellre en debatt med artiga och kompetenta personer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-29 23:07

Bara en allmän fundering i allt detta snack (överallt) om SD, fascism, antirasism m.m.

Det som majoriteten verkar missa är att det går att ha en diskussion om invandrarpolitik utan att vara rasist.

Jag får intrycket att alla de som inte vågar ta en diskussion om hur man ska hantera olika skikt i immigrationspolitiken tycker att Sverige ska ha öppna dörrar för allt och alla samt att de som tar en diskussion om en begränsning är rasister och hatar allt och alla som inte är ursvenska.

Jag tror inte att så är fallet. Varför annars skulle så många invandrare rösta på SD? Jag talar om alla de invandrare som kom hit och har gjort något av sitt liv här, byggt upp en firma, hem, jobb etc. men som inte (heller) gillar att Sverige tar emot flyktingar och proppar in dem i tätbebyggda samhällen och förväntar sig att de ska bli "svenska". Tror för den delen att många av dessa flyktingar inte har något större intresse av att bli det.

Det enda jag egentligen ville framhäva var just att det finns en viktig debatt om hur Sverige ska bedriva immigrationspolitik som drunknar i allt SD hat. Diskutera saken vettigt istället för svart eller vitt.

Sedan att Sverige styrs av ett ännu mindre parti är SD (Miljö-Skatte-Partiet) som tror att man kan rädda världens miljö genom att beskatta landsbygdens livsnödvändiga transport är tragiskt.

My 2¢ (för resten går till energiskatt, moms på det, bensinskatt...)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-29 23:09
Ursprungligen av zinned:

Du vet ingenting. Du är illa påläst, vet inte mycket om demokrati och har ingen förmåga att diskutera what so ever. Du ljuger istället, påstår att jag har yttrat saker som inte är sanna.
Du skulle kunna ha sagt att vem som helst får regera sverige, vilka partier som helst och i vilken konstellation som helst - så länge SD inte är med. Det är det enda jag har förstått av ditt manglande.

En sak har du dock rätt i, jag är missnöjd. Jävligt missnöjd med hur de etablerade partierna ens kan tänka sig att behandla sverige och alla väljare på detta sättet.

Jag vet nog mycket för att veta att det du påstår är odemokratiskt är nonsens.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-31 13:49
Ursprungligen av alix:

Nej, jag tar ingen debatt med någon som kallar mig "oerhört bajsnödig". Du har rätt, det är för knepigt för mig att debattera med någon som ifrågasätter den statistik jag länkar till på grundval av att denne inte kan särskilja mellan två olika val och som därtill kallar mig för sådant. Jag tar hellre en debatt med artiga och kompetenta personer.

Lätt att smita från diskussionen genom att använda mitt misstag efter en alldeles för snabb googling om statistiken (som i sig inte var poängen) som anledning.

Men men, du gör som du vill så klart.

Ursprungligen av TureB:

Bara en allmän fundering i allt detta snack (överallt) om SD, fascism, antirasism m.m.

Det som majoriteten verkar missa är att det går att ha en diskussion om invandrarpolitik utan att vara rasist.

Jag får intrycket att alla de som inte vågar ta en diskussion om hur man ska hantera olika skikt i immigrationspolitiken tycker att Sverige ska ha öppna dörrar för allt och alla samt att de som tar en diskussion om en begränsning är rasister och hatar allt och alla som inte är ursvenska.

Jag tror inte att så är fallet. Varför annars skulle så många invandrare rösta på SD? Jag talar om alla de invandrare som kom hit och har gjort något av sitt liv här, byggt upp en firma, hem, jobb etc. men som inte (heller) gillar att Sverige tar emot flyktingar och proppar in dem i tätbebyggda samhällen och förväntar sig att de ska bli "svenska". Tror för den delen att många av dessa flyktingar inte har något större intresse av att bli det.

Det enda jag egentligen ville framhäva var just att det finns en viktig debatt om hur Sverige ska bedriva immigrationspolitik som drunknar i allt SD hat. Diskutera saken vettigt istället för svart eller vitt.

Sedan att Sverige styrs av ett ännu mindre parti är SD (Miljö-Skatte-Partiet) som tror att man kan rädda världens miljö genom att beskatta landsbygdens livsnödvändiga transport är tragiskt.

My 2¢ (för resten går till energiskatt, moms på det, bensinskatt...)

Jag kunde inte vara mer enig.

Det är också mycket av det jag har försökt påvisa tidigare men som alltid så finns det så många personer som inte klarar av att diskutera ämnet utan att stämpla en som SD-anhängare, rasist, etc. Det är en vansinnigt viktig fråga och att integrationspolitiken fungerar och sköts ordentligt är av största vikt, framför allt för våra invandrare. Dessa är i mångt och mycket helt utelämnade och har väldigt svårt att kunna komma in i samhället här.

Bevaka tråden