Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Politik-tråden - December 2014

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

...Låt mig måla upp ett annat scenario så kanske det blir lättare för dig....
...Socialdemokraterna har år efter år nekats tillträde till de mediala eventen och debatterna, ingen vill bemöta dem i en seriös diskussion...

Det finns en anledning till varför de andra partierna slår sig ihop mot SD. Någon sådan anledning redovisas inte i din liknelse.

Utan något sådant motiv till utstötningen så är liknelsen inte värd speciellt mycket, tycker jag.

Ursprungligen av zinned:

...Låter detta som demokrati? Nej, det gör det inte och anledningen till det är att det inte är demokratiskt.

Ja, det låter jättemycket som en demokrati. Några slår sig ihop och blir tillsammans en majoritet, och får igenom sina frågor.

Vi har väldigt länge haft en blockpolitik i Sverige. Vi har haft uppgörelser över de traditionella blockgränserna förut. Och att blocket nu består av lite fler delar innebär inte att något är mer odemokratiskt nu än tidigare blockindelningar och uppgörelser.

Ursprungligen av alix:

Det finns inget att prata med SD om. De har en nyfascistisk politik som går ut på att exkludera människor ur vårt samhälle. Det är det enda de brinner för, och de vill att vi andra ska anamma det, och anpassa oss efter det. Det finns ingen debatt att ta. Det enda som finns är att vi stänger dem ute tills de kommer på bättre tankar. Deras väljare kan vi beröva på annat sätt. Deras väljare känner själva ett utanförskap. Förutom rasister/xenofober så är den största gruppen SD-väljare de arbetslösa. De är dessutom outbildade i hög grad. Vi behöver en bättre skola, mer utbildning och en fungerande arbetsmarknad, som inkluderar alla. Då finns det inte längre väljare för SD. Man måste göra skillnad på SD, deras förtroendevalda, och väljarna.

Dom där inskränkta inställningarna har Lukatjenka i Vitryssland, svenska politiska dyngan och du som klart och tydligt kräver att demokratiskt framvalda partier inte bör ha tillgång till samma rättigheter som de andra daltpartierna har. Snacka om diktaturfasoner.
Du, låt svenska väljare bestämma vilka som skall styra landet. Det är massor av väljare som fått nog av att landet används som soptipp och att man gödslar med statskassan. Enda möjligheten att få känna sig som svenskar i sitt eget land och få känna lite mänskligt värde är att rösta på SD. Med eller utan ditt medgivande kommer dom att rösta på SD. Ju fler kräk som försöker att hindra detta, ju fler kommer att rösta på SD. Det går inte med hot att få folk att gå dit vissa sinnessjuka hjärnor vill, fast man ideligen försöker.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-28 16:11
Ursprungligen av alix:

Det enda som finns är att vi stänger dem ute tills de kommer på bättre tankar

Hur bra tycker du den taktiken har fungerat hittills? SD har dubblat sitt stöd flera val på raken. Tror du mer av samma medicin funkar bättre den här gången?

  • Medlem
  • 2014-12-28 16:12
Ursprungligen av ÅsaNisse:

... Enda möjligheten att få känna sig som svenskar i sitt eget land och få känna lite mänskligt värde ...

Det var precis det jag skrev, du och andra känner ett utanförskap. Det ska ni inte behöva göra. Men att rösta på SD och deras nyfascistiska politik löser inte era problem.

  • Medlem
  • 2014-12-28 16:14
Ursprungligen av Vassius:

Hur bra tycker du den taktiken har fungerat hittills? SD har dubblat sitt stöd flera val på raken. Tror du mer av samma medicin funkar bättre den här gången?

Det funkar alldeles utmärkt. Vi har nu decemberöverenskommelsen som stänger SD ute helt och hållet. Som jag skrev innan måste man skilja på SD, deras förtroendevalda, och deras väljare. De sistnämnda kommer att överge SD om de andra partierna tar sitt ansvar och börjar inkludera dem i samhället. Bättre utbildning, fler arbetstillfällen. SD är nyfascister. Deras väljare är missnöjda och känner sig utanför. Det är skilda världar.

Senast redigerat 2014-12-29 10:14
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-28 16:19
Ursprungligen av alix:

Det funkar alldeles utmärkt. Vi har nu decemberöverenskommelsen som stänger SD ute helt och hållet. Som jag skrev innan måste man skilja på SD, deras förtroendevalda, och deras väljare. De sistnämnda kommer att överge SD om de andra partierna tar sitt ansvar och börjar inkludera dem i samhället. Bättre utbildning, fler arbetestillfällen. SD är nyfascister. Deras väljare är missnöjda och känner sig utanför. Det är skilda världar.

Tankeövning: Om trenden fortsätter och SD dubblar sitt stöd i ytterligare två val, vad händer då?

Svar: De får egen majoritet. Då hjälper inga fina överenskommelser de andra partierna emellan.

30 procent av SD medlemmarna är välutbildade och väluppfostrade invandrare. Enligt alla utredningar tog SD väljare från moderaterna vid sista valet. Jag själv är både välutbildad, ekonomiskt oberoende och har aldrig varit arbetslös.
Jag gör dessutom exakt det politikerna gör, varken pratar med, umgås med, eller bor i närheten av några av dom som tillåts välla in i landet.

  • Medlem
  • 2014-12-28 16:23
Ursprungligen av Vassius:

Tankeövning: Om trenden fortsätter och SD dubblar sitt stöd i ytterligare två val, vad händer då?

Svar: De får egen majoritet. Då hjälper inga fina överenskommelser de andra partierna emellan.

Visst, det blir en olycklig utveckling om de andra partierna inte tar sitt ansvar och skapar ett bättre samhälle. Upp till bevis!

  • Medlem
  • 2014-12-28 16:25
Ursprungligen av ÅsaNisse:

30 procent av SD medlemmarna är välutbildade och väluppfostrade invandrare. Enligt alla utredningar tog SD väljare från moderaterna vid sista valet. Jag själv är både välutbildad, ekonomiskt oberoende och har aldrig varit arbetslös.
Jag gör dessutom exakt det politikerna gör, varken pratar med, umgås med, eller bor i närheten av några av dom som tillåts välla in i landet.

Den största gruppen SD-sympatisörer är inte de arbetslösa, utan de främlingsfientliga. Vilken du grupp du tillhör behöver man inte vara geni för att räkna ut.

Ursprungligen av alix:

Den största gruppen SD-sympatisörer är inte de arbetslösa, utan de främlingsfientliga. Vilken du grupp du tillhör behöver man inte vara geni för att räkna ut.

Är du så förvirrad så du inte kommer ihåg vad du skrivit i tidigare inlägg, någon sida från sista tillbaks. Illa.
http://s17.postimg.org/ho05hpb33/Alix.png

  • Medlem
  • 2014-12-28 16:54
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Är du så förvirrad så du inte kommer ihåg vad du skrivit i tidigare inlägg, någon sida från sista tillbaks. Illa.

Hur välutbildad är du egentligen när du inte kan läsa innantill?

"Förutom rasister/xenofober så är den största gruppen SD-väljare de arbetslösa."

Xenofob är ett annat/svårare ord för främlingsfientlig.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Är du så förvirrad så du inte kommer ihåg vad du skrivit i tidigare inlägg...

Som alix redan påpekat så får du nog läsa lite mer noggrant innan du kastar ur dig sådana anklagelser.

Ett par forumtips apropå din citatbild:
- Om man vill citera så är det lättaste sättet att trycka på "Svara"-knappen.
- Om man i stället vill använda en bild av inlägget, så går det alldeles utmärkt att ladda upp bilden direkt på forumet. Man behöver inte lägga bilden hos någon bildlänkningstjänst.

Den här typen av trådar är dömda att misslyckas. De kommer att spåra ur förr eller senare. Jag kommer osökt att tänka på det här citatet:

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den här typen av trådar är dömda att misslyckas. De kommer att spåra ur förr eller senare. Jag kommer osökt att tänka på det här citatet:

Det lade jag märke till redan i Alix första inlägg att han nedvärderade allt och alla som inte tycker som han gör där hans senaste inlägg var OT och spam som förstör tråden, därför loggade jag ut och tog bort bevakningen av tråden.

Det står klart och tydligt under den gröna linjen vad Alix skrev, ändå försöker du ställa dig på Alix sida att anklaga mig för att vara otrevlig och att jag är risken om tråden spårar ut. Jag ser att jag fått 8 gillanden och det är ett bra betyg och att jag varit saklig och inte ältat trots att Alix nästan tvingat mig till det.
Berätta i stället för Alix att det är fullt lagligt med andra partier än det enda han gillar och att man får diskutera alla partier som följt de svenska reglerna som gäller för partier.

Jag ber om ursäkt att jag inte kommer underfund med hur forumet fungerar. När jag klickar på Svara/Citera så funkar det ibland. Att lägga in en bild så drog jag in den i inlägget och klickade på förhandsvisning för att se om en blå klickis ligger där, men det gjorde det inte så jag prövade med att döpa om bilden med .png som filändelse och det fungerar tydligen. Jag hämtar ingen länk i fortsättningen.
Jag försvinner från tråden eftersom den redan har spårat ur, men inte på grund av mig.

Tack
Åsa-Nisse

Ursprungligen av ÅsaNisse:

...Det står klart och tydligt under den gröna linjen vad Alix skrev, ändå försöker du ställa dig på Alix sida att anklaga mig för att vara otrevlig och att jag är risken om tråden spårar ut...

Jadå, den gröna linjen är klar och tydlig. Men det borde vara lika klart och tydligt att du måste läsa HELA alix mening. Om du inte förstår att man inte kan utelämna halva meningen när man använder den för att bygga argument, så är det nog bara bra att du lämnar tråden.

Antingen diskuterar man hövligt, eller så avstår man.

*** Tråd rensad ***

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-28 22:16
Ursprungligen av alix:

Det finns inget att prata med SD om. De har en nyfascistisk politik som går ut på att exkludera människor ur vårt samhälle. Det är det enda de brinner för, och de vill att vi andra ska anamma det, och anpassa oss efter det. Det finns ingen debatt att ta. Det enda som finns är att vi stänger dem ute tills de kommer på bättre tankar. Deras väljare kan vi beröva på annat sätt.

Det synsättet har SD dragit nytta av under många år, därför har de så stort stöd idag. Bedrövligt agerat av övriga partier att inte ta debatten ordentligt tidigare och kväva det. Sedan har vi ju en totalt havererad integrationspolitik sedan flera decennier men denna tar inte de etablerade partierna i med tång. De låter den vara som den är och alla, våra invandrare och alla andra, får fortsätta att ta smällarna.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns en anledning till varför de andra partierna slår sig ihop mot SD. Någon sådan anledning redovisas inte i din liknelse.

Utan något sådant motiv till utstötningen så är liknelsen inte värd speciellt mycket, tycker jag.

Vad för anledning syftar du på? Det behövs ingen motivering, det finns ingen demokratisk anledning som kan rättfärdiga ett sådant agerande mot partiet som är sveriges tredje största och med det ca 820 000 väljare i valet 2014. Det handlar inte om ifall SD:s politik är på ena eller andra sättet, det handlar om att vårda demokratin och visa respekt mot de röstberättigade medborgare vi har.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det låter jättemycket som en demokrati. Några slår sig ihop och blir tillsammans en majoritet, och får igenom sina frågor.

Vi har väldigt länge haft en blockpolitik i Sverige. Vi har haft uppgörelser över de traditionella blockgränserna förut. Och att blocket nu består av lite fler delar innebär inte att något är mer odemokratiskt nu än tidigare blockindelningar och uppgörelser.

Några fler? Får igenom sina frågor? Lite fler delar?

Jisses. Kom igen Jesper, det är att verkligen blunda för verkligheten.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-28 22:26
Ursprungligen av zinned:

Vad för anledning syftar du på? Det behövs ingen motivering, det finns ingen demokratisk anledning som kan rättfärdiga ett sådant agerande mot partiet som är sveriges tredje största och med det ca 820 000 väljare i valet 2014. Det handlar inte om ifall SD:s politik är på ena eller andra sättet, det handlar om att vårda demokratin och visa respekt mot de röstberättigade medborgare vi har.

Du fortsätter att tjata om samarbete med SD. Finns inget krav på att någon måste samarbeta med dom nötterna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-28 22:35
Ursprungligen av lappen71:

Du fortsätter att tjata om samarbete med SD. Finns inget krav på att någon måste samarbeta med dom nötterna.

Du är antingen inte läskunnig eller så ljuger du, detta eftersom du fortsätter att tjata om ett samarbete med SD som jag inte någonstans har skrivit skulle infinna sig.

Lär dig förstå skriven text och sluta upp med att hitta på saker jag skulle ha sagt. Jag talar om demokrati, våra demokratiska rättigheter och deras utövare. Inget annat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-28 22:42
Ursprungligen av zinned:

Du är antingen inte läskunnig eller så ljuger du, detta eftersom du fortsätter att tjata om ett samarbete med SD som jag inte någonstans har skrivit skulle infinna sig.

Lär dig förstå skriven text och sluta upp med att hitta på saker jag skulle ha sagt. Jag talar om demokrati, våra demokratiska rättigheter och deras utövare. Inget annat.

Om det är så att jag missförstår det du skriver så ligger det på dig att förklara bättre.
Du tjatar om demokratiska rättigheter så VEMS rättigheter är det som blivit åsidosatta?

Citat:

Det handlar inte om ifall SD:s politik är på ena eller andra sättet, det handlar om att vårda demokratin och visa respekt mot de röstberättigade medborgare vi har.

Så vilken respekt är det du menar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-28 22:51
Ursprungligen av lappen71:

Om det är så att jag missförstår det du skriver så ligger det på dig att förklara bättre.
Du tjatar om demokratiska rättigheter så VEMS rättigheter är det som blivit åsidosatta?

Så vilken respekt är det du menar?

Respekten mot demokratin, man skapar inte sådana här oheliga allianser för att utesluta ett parti som har nästan en miljon medborgares röster. Inte heller skulle större delen av t ex de socialdemokratiska väljarna eller väljarna som röstade på alliansen godta ett samarbete dessa partier emellan.

Respekten mot väljarna, både de som röstar på SD och de som röstar på de övriga partierna. T ex, de som la sin röst på något av partierna som ingår i samarbetet gjorde det utifrån den partipolitik som aktuellt parti skulle driva. Dessa partiprogram är nu nästintill helt omkullkastade för att istället kunna forma något annat i det s k samarbetet som nu har startat.

  • Medlem
  • 2014-12-28 23:00
Ursprungligen av zinned:

Det synsättet har SD dragit nytta av under många år, därför har de så stort stöd idag. Bedrövligt agerat av övriga partier att inte ta debatten ordentligt tidigare och kväva det. Sedan har vi ju en totalt havererad integrationspolitik sedan flera decennier men denna tar inte de etablerade partierna i med tång. De låter den vara som den är och alla, våra invandrare och alla andra, får fortsätta att ta smällarna. ...

Du menar att partierna borde "ta debatten ordentligt". Jaha, om vad undrar jag då. Men så ser jag, de ska förstås diskutera "en totalt havererad integrationspolitik" med SD. Precis som SD anser, och deras slutsats är därför att vi inte kan ta emot fler invandrare och flyktingar. Det är bara det att jag och de flesta andra inte anser att vi har "en totalt havererad integrationspolitik". Utan invandrare och flyktingar skulle det gå mycket färre bussar där jag bor, utan dem skulle jag ha mycket svårare att få läkartid, utan dem skulle köerna på FK och AF vara ännu längre, utan dem skulle gator och sjukhus vara skitiga och ostädade. Många fler exempel kan räknas upp, många jobbar inom exportindustrin. Det är inte alls "en totalt havererad integrationspolitik". Det är en framgångsrik politik, och utan alla dessa invandrare och flyktingar skulle Sverige, om inte stanna, så i alla fall rejält bromsas upp! Visst finns det problemområden i Sverige, och visst finns det stora grupper av utlandsfödda som har svårt att komma in i samhället. Men jag protesterar å det bestämdaste att det alls skulle röra sig om "en totalt havererad integrationspolitik". Du skriver om och om igen att du inte sympatiserar med SD. Men du delar deras grundsyn i vart fall. Och då kan jag förstå varför du vill att de andra partierna ska "ta debatten ordentligt". Jag ser inga som helst sådana behov. Däremot ser jag behov av att de andra partierna måste jobba ännu mer med att integrera såväl flyktingar, invandrare och "etniska" svenskar i samhället, både vad gäller utbildning och arbetsmarknad. Men för det behöver vi inte SD. Tvärtom, vi klarar oss mycket bättre utan dem.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-28 23:01
Ursprungligen av zinned:

Respekten mot demokratin, man skapar inte sådana här oheliga allianser för att utesluta ett parti som har nästan en miljon medborgares röster. Inte heller skulle större delen av t ex de socialdemokratiska väljarna eller väljarna som röstade på alliansen godta ett samarbete dessa partier emellan.

Så det handlar om samarbete ändå och som redan påpekats finns inget krav att samarbeta.
Du verkar veta precis vad varje väljare vill och inte vill.
Verkligen imponerande.

Och jo man ska utesluta ett parti som är sprunget ur fascismen och trångsynthet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-28 23:08
Ursprungligen av zinned:

Respekten mot demokratin, man skapar inte sådana här oheliga allianser för att utesluta ett parti som har nästan en miljon medborgares röster. Inte heller skulle större delen av t ex de socialdemokratiska väljarna eller väljarna som röstade på alliansen godta ett samarbete dessa partier emellan.

Respekten mot väljarna, både de som röstar på SD och de som röstar på de övriga partierna. T ex, de som la sin röst på något av partierna som ingår i samarbetet gjorde det utifrån den partipolitik som aktuellt parti skulle driva. Dessa partiprogram är nu nästintill helt omkullkastade för att istället kunna forma något annat i det s k samarbetet som nu har startat.

Håller med dig zinned inte "fair Play" att ändra spel reglerna - spel planen i efterhand mot väljarna. Alliansen kommer att få betala ett dyrt pris för detta. Jag känner mig grundlurad och många med mig. Detta är inte demokratiskt för fem öre.

Hela Sverige får betala ett högt pris när vänster - miljö politiken på bred front sveper in under de kommande åren ingen kan ju opponera sig genom röstning mot kommande budgetar som läggs från sittande miniorites regering. Vad är då meningen med riksdan och alla dess ledamöter och hela dess parlamentariska system ?

Senast redigerat 2014-12-29 01:53
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Man kan inte koppla provens svårighetsgrad till resultatets värde. En större utsållning innebär inte "mer för pengarna" vad avser kostnaden för genomförandet.

Provets värde avgörs ju av i vilken mån det sållar ut de väljare man vill ha och sållar bort dem man inte vill ha. Huruvida de är få eller många är därvidlag rätt ovidkommande, men inte helt - skulle det visa sig att provet sållar bort, säg, 1% av valmanskåren, så är det ju ett magnifikt slöseri med tid och pengar av något som knappast ens påverkar på marginalen.

Citat:

En "olämplig" person som röstar trots kunskapstest, kommer ju även att rösta utan. Du har en poäng om du menar att många "vettiga" väljare faller ifrån på grund av bristande engagemang, så att vågskålen tippar över mot det mer emotionellt drivna. Jag skulle dock tro att kriteriet "emotionellt driven" är så brett att det troligen innehåller lika delar guldkorn och rötägg.

Må så vara. Men det "emotionellt drivna" var inte vad jag skrev. Jag menade människor som av olika skäl betraktar politik och politiska åsikter som en del av sin identitet och förhåller sig till företeelsen som vore de någon sorts supportrar för idrottsklubbar eller, för att ta ett exempel som ligger nära till hands här, fanboys för ett specifikt elektronikmärke. Den sortens besatthet är rätt tradig oavsett fenomen den är inriktad på, men den är ganska oförarglig i de flesta sammanhang. Dock inte inom politik, där den är direkt skadlig på ett sätt som dumhet och lättja eller ett vanliga emotionella bevekelsegrunder inte är. Ett test som ska försöka frambringa en mer ändamålsenlig valmanskår måste, i mitt tycke, i alla fall sålla bort de individerna med hög effektivitet.

Citat:

Men alltså, domen har redan kommit. Idén får inget medhåll, i alla fall inte i det här forumet.

I det här forumet är det, av lätt insedda skäl, närmast definitionsmässigt en dödfödd idé, ja.

Citat:

Jag har en känsla av att vi skulle kunna utdela slag och pareringar rätt länge, utan att för den sakens skull behöva falla tillbaka på personangrepp. Men det ger ganska lite med hänsyn till sakens teoretiska natur?

Jo. Problemet är att när man väl bestämt sig för att det banne mig måste finnas en nedre gräns för vilken sorts folk som får vara med och bestämma visar det sig alltid vara omöjligt att enas om dels hur man ska definiera den undre gränsen och var den i så fall skall ligga. Jag känner inte till något land som när väl en "allmän och lika rösträtt" genomförts någonsin lyckats backa ifrån den självmant.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Man kan inte koppla provens svårighetsgrad till resultatets värde. En större utsållning innebär inte "mer för pengarna" vad avser kostnaden för genomförandet.

En "olämplig" person som röstar trots kunskapstest, kommer ju även att rösta utan. Du har en poäng om du menar att många "vettiga" väljare faller ifrån på grund av bristande engagemang, så att vågskålen tippar över mot det mer emotionellt drivna. Jag skulle dock tro att kriteriet "emotionellt driven" är så brett att det troligen innehåller lika delar guldkorn och rötägg.

Men alltså, domen har redan kommit. Idén får inget medhåll, i alla fall inte i det här forumet.

Jag har en känsla av att vi skulle kunna utdela slag och pareringar rätt länge, utan att för den sakens skull behöva falla tillbaka på personangrepp. Men det ger ganska lite med hänsyn till sakens teoretiska natur?

Man kanske skulle kunna ha ett system där man för att få rösta var tvungen att svara rätt på ett antal frågor om vad som står i valmanifestet för partiet som man röstar på. Partierna får i uppgift att ta fram frågorna, som väljare får du en slumpmässigt vald delmängd av dem. Då skulle det krävas att man som väljare vet vad man röstar på, och kan även ge osäkra väljare en fingervisning om att man borde fungera lite närmare på vad de egentligen ska rösta på.

Naturligtvis finns det enorma problem med hur detta rent praktiskt skulle gå till, men det är i alla fall ett intressant problem att fundera på. Oavsett vad så borde fler läsa partiernas valmanifest. Gör man som de flesta och bara lyssnar på någon enstaka partiledardebatt så missar man rätt mycket av vad partierna egentligen går till val på. Det gäller alla partier.

Ursprungligen av zinned:

...det är att verkligen blunda för verkligheten.

Ja, jag kan delvis förstå att många nu ser det som ett svek och åsidosättande av spelreglerna.

Men vad är alternativet? Vad skulle man i dagens situation kunna göra som är bättre?

Jag ser följande möjliga scenarion efter det här valresultatet:
1. En svag rödgrön regering som inte får igenom någonting
2. Att släppa in SD i en regeringsbildning med de rödgröna
3. Att släppa in SD i en regeringsbildning med alliansen
4. Samarbete över blockgränserna, samarbete mot ett främlingsfientligt enfråge-parti

När man ställer upp alternativen på det sättet är det ingen tvekan. Jag väljer lätt nr 4.

Vilka alternativ ser du? Vilket scenario skulle du välja?

  • Medlem
  • 2014-12-29 11:16
Ursprungligen av alix:

... Vänta bara tills på måndag och spana in börsen. ...

Apropå "decemberöverenskommelsen". I skrivande stund har börsen gått upp med 0,47 procent.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-29 14:34
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, jag kan delvis förstå att många nu ser det som ett svek och åsidosättande av spelreglerna.

Men vad är alternativet? Vad skulle man i dagens situation kunna göra som är bättre?

Jag ser följande möjliga scenarion efter det här valresultatet:
1. En svag rödgrön regering som inte får igenom någonting
2. Att släppa in SD i en regeringsbildning med de rödgröna
3. Att släppa in SD i en regeringsbildning med alliansen
4. Samarbete över blockgränserna, samarbete mot ett främlingsfientligt enfråge-parti

När man ställer upp alternativen på det sättet är det ingen tvekan. Jag väljer lätt nr 4.

Vilka alternativ ser du? Vilket scenario skulle du välja?

Det är mer komplicerat än din enkla naiva uppställning Jesper. Sen tycker jag att man är dåligt påläst om man säger att SD bara är ett enfråges- parti, snacka om att peka finger, försöka smutskasta 1 miljoner väljare i landet, det är lamt men så lätt att göra ? Har du läst SDS parti program , SD vill väl också ha kvar kärnkraften mm.. i stort sett borgliga värderingar på de flesta energi, försvars, skolfrågor... så varför skulle dom bara vara ett enfråges parti. Bara media och rädda politiska partier som vill framställa dom som ett enfråges parti för att lättare smutskasta partiet, men vissa vill väl inte förstå det.. ?
Alla partier har väl varit nya någon gång. Alla partier har väl skitstövlar och idioter i sin nära omkrets..klart att ett nytt parti bevakas hårdare och hängs ut lättare. Jag försvarar inte rasistiska uttalanden men jag är heller ingen vän av islam . Är jag rasist för det ?

Jag skulle också gärna förespråka hårdare regler för ett svenskt medborgarskap typ som dom har i Norge. Där gäller norska språket för hela slanten, hårda språktest och man ska ha jobbat och bott i landet 3-5 år om det ska bli tal om ett norskt medborgarskap. Då kan man tala om integration för att bli en del av sitt nya hemland. inte ens engelska är gångbart i Norge på många ställen. Detta gäller för svenska medborgare mm.. om du kommer från EU dvs.. övriga europa mm är det ännu hårdare regler i Norge om du funerar på att bli norsk medborgare.

På tal om enfråges partier ??

Vad har "kommunist partiet" vänsterpartiet att komma med.. Allt dom tjatar om är avskaffande av vinster i välfärden . där kan man snacka om ett enfråges parti .

Miljö partiets ekonomiska synsätt på tillväxt ... hahahahahah man skrattar hela vägen till banken.. sicka nollor.. skicka regerings planet till Ryssland och hämta hem snowden, den var bra

Folkpartiet tjatar bara om sin skola. EN FRÅGA.. men ingen vill betala seriösa löner eller ha tuffare hårda gallringar för att få fram rätt kompetenta motiverade, lärar kandidater, alla nötter i hela landet släpps godtyckligt in på lärarhögskolan ... Grattis.... nu kan vilket puckat dumhuvud som helst börja på en lärare utbildning, och resultatet ser vi när vi är sämst i hela Europa när det gäller skolresultat.

Enkel lösning vore samma intagnings regler/ poäng för lärare som för läkare. Ingångs lön på 40000 kr/månaden minst för en ämnes lärare för gymnasiet då skulle man få fram kompetenta lärare och få bättre skolresultat. Men det finns visst inga pengar för det i stats kassan hmmmmmmm.... "vafför är det på detta viset"... vafför...

Senast redigerat 2014-12-29 14:59
  • Medlem
  • 2014-12-29 14:49

SD fick 801178 röster i riksdagsvalet 2014. Varken fler eller färre. Särskilt inte fler, med tanke på föregående inlägg.

http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/R/...

Bevaka tråden