Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Politik-tråden - December 2014

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av juanito:

Han representerade baath partiet och hade på 90 talet lika högt val resultat som Apple hade nöjda användare då, 93 eller 96 %.

Jag utgår naturligtvis från att politiktrådar på allmänna forum med anonyma deltagare mest är ekvilibristiska uppvisningar i intellektuell lyteskomik - en uppfattning jag inte ser någon anledning att revidera efter att ha beskådat 99mac:s ansträngningar i genren - men ovanstående är en hårresande disjunkt jämförelse som fick mig att brista ut i högljutt skratt. Hatten av!

Nu är jag frestad att skriva ett mail till Cupertino och föreslå en ny slogan: "Apple - as many satisfied users as Saddam had happy voters!"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-04 21:56
Ursprungligen av lappen71:

Du får efterfråga hur mycket du vill men jag tänker inte utveckla inlägget med mina personliga åsikter.

Då måste du ju hålla med om att det är ganska onödigt av dig att komma med ett inlägg till en diskussion, eller hur? Hela grundfundamentet i en diskussion är att man uttrycker sina åsikter.

Ursprungligen av lappen71:

Anledningen till att jag kommenterade att du verkar extra känslomässigt engagerad är för att jag aldrig sett dig vara det förut.

Jag tycker du överdriver men oavsett, det är i mitt tycke ganska arrogant att agera som du gör mot en seriös diskussion och det gör mig lite irriterad. Jag tycker därför att du kan visa lite respekt mot diskussionen du valde att hoppa in i genom att förklara vad du menade med ditt inlägg. That's it.

Vad det gäller känslomässigt engagemang så har jag det absolut när det kommer till orättvisa och mycket när det gäller att inte kunna visa respekt mot demokratin samt låta alla utöva sina demokratiska rättigheter.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-04 22:23
Ursprungligen av zinned:

Då måste du ju hålla med om att det är ganska onödigt av dig att komma med ett inlägg till en diskussion, eller hur? Hela grundfundamentet i en diskussion är att man uttrycker sina åsikter.

Jag tänker citera juanito som skrev något bra.

Citat:

Absolut inte meningslöst. Åsikter kan alla ha, men de är alla färgade. Kan man diskutera ett ämne utan att färgsätta det med sina egna åsikter kan man få ut en hel del av diskussionen.

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker du överdriver men oavsett, det är i mitt tycke ganska arrogant att agera som du gör mot en seriös diskussion och det gör mig lite irriterad. Jag tycker därför att du kan visa lite respekt mot diskussionen du valde att hoppa in i genom att förklara vad du menade med ditt inlägg. That's it.

Irriterar dig att jag postar ett inlägg där jag konstaterar fakta!!
Ok då vet jag det.

Ursprungligen av zinned:

Vad det gäller känslomässigt engagemang så har jag det absolut när det kommer till orättvisa och mycket när det gäller att inte kunna visa respekt mot demokratin samt låta alla utöva sina demokratiska rättigheter.

Ok så jag har inte visat demokratin respekt genom att jag skrev att man kan bekämpa demokratin med odemokratiska metoder.
Då vet vi det.

Du aldrig kommer förstå att man kan delta i en diskussion utan att delge sina personliga åsikter tydligen.

  • Medlem
  • 2014-12-04 22:52

Hur fan det än kommer att bli så kommer det att bli den värsta valrörelse som Sverige har upplevt. Vi kommer få uppleva ett äkta USA-val där man koncentrerar så på att kasta skit på motståndaren och svartmåla denna istället för att förklara varför man vill ha folkets förtroende. Och de enda som kommer att gynnas av detta, genom ett ökande politikerförakt, är SD!
Absolut ingen önskvärd utveckling, men högst trolig! Ju mer skit de bägge blocken kastar på varandra, ju mer missnöjesröster kommer SD att få. Sad But True.

Och tro mig. Efter valet så kommer vi ha en mycket snarlik situation igen. Men troligtvis att alliansen driver igenom sin politik tillsammans med deras stödparti SD. SD som i 8 fall av 10 röstar med alliansen, detta gör att en röst på alliansen är en indirekt röst på SD.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-12-04 23:10
Ursprungligen av Dalle:

… Men troligtvis att alliansen driver igenom sin politik tillsammans med deras stödparti SD. SD som i 8 fall av 10 röstar med alliansen, detta gör att en röst på alliansen är en indirekt röst på SD.

Njae. Nu sa ju SD att de avser att fälla varenda budget som ökar invandringen och låter MP ha en betydande roll. Att de automatiskt skulle rösta med alliansen tror jag inte. Dessutom röstar SD inte med alliansen 8 gånger av 10.

  • Medlem
  • 2014-12-04 23:28
Ursprungligen av filuren:

Njae. Nu sa ju SD att de avser att fälla varenda budget som ökar invandringen och låter MP ha en betydande roll. Att de automatiskt skulle rösta med alliansen tror jag inte. Dessutom röstar SD inte med alliansen 8 gånger av 10.

SD är i grunden ett borgerligt rasistiskt parti. Men du har rätt att de inte röstar som alliansen i 8 fall av 10. Det var "bara" i 7 fall av 10.

Citat:

Sverigedemokraterna är som sagt mycket mer benägna att stödja Moderaterna och regeringen än Socialdemokraterna. I 70 procent av omröstningarna röstar SD och M på samma sätt, jämfört med de 10 procent där SD och S röstar likadant.

SD kommer inte att fälla en borgerlig budget. Har de någonsin gjort det under tidigare år? Svaret är nej.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-12-04 23:40
Ursprungligen av Dalle:

SD är i grunden ett borgerligt rasistiskt parti. Men du har rätt att de inte röstar som alliansen i 8 fall av 10. Det var "bara" i 7 fall av 10.

SD kommer inte att fälla en borgerlig budget. Har de någonsin gjort det under tidigare år? Svaret är nej.

Att rösta lika är inte att rösta med. Det du redovisar är att de röstat just lika – inte att den ena röstat på den andras förslag.

Att ett parti röstar på ett förslag som lämnats av ett annat är vanligt, förmodligen vanligare än många tror. 2012/2013 röstade SD med regeringen 54%. Motsvarande siffra för (s) var 49%. Inte så stor skillnad om du frågar mig.

Citat:

Under ett par års tid har vi nu hört de rödgröna partierna hävda att Sverigedemokraterna i åtta fall av tio röstar med regeringen i riksdagens voteringar. Detta är direkt felaktigt.
[...]
Vi lät riksdagens utredningstjänst (RUT) utreda hur många gånger oppositionspartierna har röstat tillsammans med regeringen under riksmötet 2012/13. SD röstade vid 54 procent av omröstningarna tillsammans med regeringen. För Socialdemokraternas del var siffran 49 procent. Miljöpartiet röstade i 48 procent av fallen med regeringen och Vänsterpartiet i 30 procent av fallen.

http://www.svt.se/opinion/s-fortsatter-att-lj...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-05 08:18
Ursprungligen av Dalle:

SD som i 8 fall av 10 röstar med alliansen, detta gör att en röst på alliansen är en indirekt röst på SD.

Öh... vilken konstig slutsats. Om SD röstar på Alliansens politik så är det det väl snarare tvärtom, att en röst på SD är en indirekt röst på Alliansen? Det är ju inte Alliansen som röstar på SDs förslag...

  • Medlem
  • 2014-12-05 08:33
Ursprungligen av Vassius:

Öh... vilken konstig slutsats. Om SD röstar på Alliansens politik så är det det väl snarare tvärtom, att en röst på SD är en indirekt röst på Alliansen? Det är ju inte Alliansen som röstar på SDs förslag...

Jag gör som politikerna själva. Jag förvrider världsbilden så den passar mitt eget synsätt. Så att jag kan säga att: "Jag har rätt och ni har fel". Alla politiker gör så, från V till SD och alla partier mellan dessa ytterkanter...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2014-12-05 09:16

Själv känner jag mig rädd. Det på minner allt för mycket om Tyskland på 30-talet. I mars 1930 avgick den socialdemokratiske rikskanslern Hermann Müller. Han efterträddes av Heinrich Brüning, ledare för det katolska centerpartiet. Det var Brüning som ofrivilligt banade vägen för Hitlers maktövertagande 1933. Efter att ha misslyckats med att få parlamentarisk majoritet för sin finansplan, manade han president Hindenburg i juli 1930 att utlysa nyval. Detta ägde rum den 14 september 1930 och blev en katastrof för Brüning, som hoppats på en mer tillmötesgående riksdag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-05 11:58
Ursprungligen av lappen71:

Jag tänker citera juanito som skrev något bra.

Helt felaktigt. Det vi diskuterar har inga klara fakta för att kunna föras på det sättet som du påstår. Diskussionen bygger på att man utbyter åsikter, ger sin syn på saker och ting. Basics för en diskussion.

Det är däremot helt ok om du inte vill dela med dig av dina åsikter i frågan men då ska du heller inte ge dig in i diskussionen.

Ursprungligen av lappen71:

Irriterar dig att jag postar ett inlägg där jag konstaterar fakta!!
Ok då vet jag det.

Du kommer med ett för diskussionen totalt onödigt inlägg, inget annat. När jag ber dig utveckla ditt inlägg så klarar du inte av det.

Det är som att vi skulle diskuterat trafikregler, varför man inte får köra mot gult ljus i korsningen och eventuella faror med detta och du sedan kommer med ett inlägg där du säger "Man får inte köra mot gult". Helt pointless.

Ursprungligen av lappen71:

Ok så jag har inte visat demokratin respekt genom att jag skrev att man kan bekämpa demokratin med odemokratiska metoder.
Då vet vi det.

Läs det jag skriver istället för att påstå saker jag inte har sagt. Fattar du inte det jag skrev i inlägg #66 så är det illa då det är tydligt att jag förklarar i vilka lägen jag kan bli känslomässigt engagerad. Misstolkar du medvetet?

Ursprungligen av Dalle:

SD som i 8 fall av 10 röstar med alliansen, detta gör att en röst på alliansen är en indirekt röst på SD.

Hyfsat snedvriden analogi.

Så som du resonerar så skulle 52,2% av de röstande svenskarna (inkl. SD-röster) ha lagt sin röst på SD.

Ursprungligen av gunek:

Själv känner jag mig rädd. Det på minner allt för mycket om Tyskland på 30-talet. I mars 1930 avgick den socialdemokratiske rikskanslern Hermann Müller. Han efterträddes av Heinrich Brüning, ledare för det katolska centerpartiet. Det var Brüning som ofrivilligt banade vägen för Hitlers maktövertagande 1933. Efter att ha misslyckats med att få parlamentarisk majoritet för sin finansplan, manade han president Hindenburg i juli 1930 att utlysa nyval. Detta ägde rum den 14 september 1930 och blev en katastrof för Brüning, som hoppats på en mer tillmötesgående riksdag.

Seriöst? Kom igen.

Tala om att dra för stora växlar på detta, dessutom har vi haft nyval förr. Dock, det vi går igenom nu är var Norge och Danmark gick igenom för många år sedan och de har nu partimotsvarigheterna till SD som de näst största partierna.

Detta kan enbart beskyllas de övriga partierna, dessa som ständigt vägrar ta diskussion med SD och som dessutom gör allt som står i deras makt för att utöva så mycket "mobbing" som möjligt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2014-12-05 12:13

För en gångs skull gör Robert Aschberg en lysande analys.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-05 12:20
Ursprungligen av gunek:

För en gångs skull gör Robert Aschberg en lysande analys.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister...

Tycker det bara framstår som löjligt...vart vill han komma?

Utfallet av valet, det del av röstkakan som de fick, visas ju i riksdagen i form av den mängden muskler de då får där. Har man 60% så har man helt enkelt större möjligheter att driva igenom frågor än om man har 10%. Ingenstans finns det någon garanti om att ett partis partiprogram kommer drivas igenom till fullo bara för att de sitter i riksdagen.

  • Medlem
  • 2014-12-05 14:35
Ursprungligen av gunek:

För en gångs skull gör Robert Aschberg en lysande analys.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister...

Och för första gången i mitt liv håller jag med Schulman. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexschulman/article19569393.ab

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-05 15:11
Ursprungligen av Dalle:

Och för första gången i mitt liv håller jag med Schulman. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexschulman/article19569393.ab

Jag kommer av princip aldrig att hålla med den dåren men om vi låtsas att det är någon annan som har skrivit artikeln så kan jag överlag hålla med. Jag tycker också att politikerna bör ta mer ansvar för situationen, dock är det knappast så att Alliansen är de som står att ensamt beskyllas för detta. Det är en gemensam insats, från vänster till höger och tvärt om, som behövdes och som inte har infunnit sig. Alla partierna hade skyldighet att bidra till att syra upp detta, Socialdemokraterna lika mycket som Moderaterna och alla andra.

Artikeln faller i skräpkorgen då dess röda tråd följer samma tema som den de beskyller Alliansen för att följa. Schulman tar heller inget ansvar utan kastar bara skit.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-05 16:18
Ursprungligen av zinned:

Helt felaktigt. Det vi diskuterar har inga klara fakta för att kunna föras på det sättet som du påstår. Diskussionen bygger på att man utbyter åsikter, ger sin syn på saker och ting. Basics för en diskussion.

Jag du tycker det men det gör inte jag.

Ursprungligen av zinned:

Det är däremot helt ok om du inte vill dela med dig av dina åsikter i frågan men då ska du heller inte ge dig in i diskussionen.

Det är inte är upp till dig att bestämma vad jag får skriva och jag skriver vad jag vill så länge det är inom forum reglerna.

Ursprungligen av zinned:

Du kommer med ett för diskussionen totalt onödigt inlägg, inget annat. När jag ber dig utveckla ditt inlägg så klarar du inte av det.

Återigen så är det inte upp till dig att bestämma vad jag tycker är relevant eller inte.
Visst klarar jag av att utveckla inlägget men jag har ingen intention att göra det.
För inlägget har inte som syfte att dela med min åsikt utan att konstatera fakta.

Ursprungligen av zinned:

Det är som att vi skulle diskuterat trafikregler, varför man inte får köra mot gult ljus i korsningen och eventuella faror med detta och du sedan kommer med ett inlägg där du säger "Man får inte köra mot gult". Helt pointless.

Nej det är inte poänglöst om man gör ett tillägg vad du nyss skrev som "det är emot lagen"
Det är ett konstaterande som inte kräver att man väger in sin personliga åsikt precis som mitt första inlägg gjorde.

Om du vill fortsätta denna metadiskussion så får du göra det på egenhand för jag tänker inte ändra mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-12-05 16:35

Då ska jag säga något igen.

Att diskutera åsikter är fullständigt meningslöst. Att diskutera en åsikt för inget gott med sig. Allt det handlar om är att försöka tvinga sin egen åsikt på någon annan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-05 17:18
Ursprungligen av lappen71:

Jag du tycker det men det gör inte jag.

Det är inte är upp till dig att bestämma vad jag får skriva och jag skriver vad jag vill så länge det är inom forum reglerna.

Återigen så är det inte upp till dig att bestämma vad jag tycker är relevant eller inte.
Visst klarar jag av att utveckla inlägget men jag har ingen intention att göra det.
För inlägget har inte som syfte att dela med min åsikt utan att konstatera fakta.

Nej det är inte poänglöst om man gör ett tillägg vad du nyss skrev som "det är emot lagen"
Det är ett konstaterande som inte kräver att man väger in sin personliga åsikt precis som mitt första inlägg gjorde.

Om du vill fortsätta denna metadiskussion så får du göra det på egenhand för jag tänker inte ändra mig.

Haha, sicket barnsligt agerande och definitivt inget som främjar en diskussion. Som ett barn som sätter sig på tvären "bara för att". Jag kan också påminna dig om att ditt agerande här är precis likadant som de du brukar bli vansinnig över när det kommer från andra och då totalt gå loss på utropstecken samt frågetecken. Lustigt

Nu fortsätter jag diskussionen med de som kan diskutera i tråden, du och jag kan lägga ner detta.

Ursprungligen av juanito:

Då ska jag säga något igen.

Att diskutera åsikter är fullständigt meningslöst. Att diskutera en åsikt för inget gott med sig. Allt det handlar om är att försöka tvinga sin egen åsikt på någon annan.

Då går det inte att tolka dig på annat sätt än att demokrati är något som bör skrotas, diktatur och diktatorns åsikt är den enda sanna och tillåtna vägen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-12-05 17:18
Ursprungligen av juanito:

Då ska jag säga något igen.

Att diskutera åsikter är fullständigt meningslöst. Att diskutera en åsikt för inget gott med sig. Allt det handlar om är att försöka tvinga sin egen åsikt på någon annan.

Jag håller med dig till fullo. Det är ungefär som att diskutera musiksmak, som inte heller leder någon vart.

Däremot anser jag att det ibland kan vara intressant att diskutera fakta – alltså vad åsikterna bygger på, mer än känslor. Men bara ibland.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-05 17:36
Ursprungligen av filuren:

Jag håller med dig till fullo. Det är ungefär som att diskutera musiksmak, som inte heller leder någon vart.

Däremot anser jag att det ibland kan vara intressant att diskutera fakta – alltså vad åsikterna bygger på, mer än känslor. Men bara ibland.

Ungefär vadå ?

Musiksmak och politik är två vitt skilda olika saker det kan man inte jämföra bara så där generellt mot varandra, det hoppas jag du förstår annars är det ju inte mycket mer att diskutera

Alla snackar om "fakta" i sina tomma inlägg,, lappen, filuren mm.. Vad är fakta för er då - jag har min fakta hyfsat klar

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-05 17:38
Ursprungligen av zinned:

Haha, sicket barnsligt agerande och definitivt inget som främjar en diskussion. Som ett barn som sätter sig på tvären "bara för att". Jag kan också påminna dig om att ditt agerande här är precis likadant som de du brukar bli vansinnig över när det kommer från andra och då totalt gå loss på utropstecken samt frågetecken. Lustigt

Nu fortsätter jag diskussionen med de som kan diskutera i tråden, du och jag kan lägga ner detta.

Då går det inte att tolka dig på annat sätt än att demokrati är något som bör skrotas, diktatur och diktatorns åsikt är den enda sanna och tillåtna vägen.

Jag har absolut ingen skyldighet att ge dig eller någon annan min personliga åsikt och speciellt inte när inlägget inte kräver det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-05 17:55
Ursprungligen av zinned:

Artikeln faller i skräpkorgen då dess röda tråd följer samma tema som den de beskyller Alliansen för att följa. Schulman tar heller inget ansvar utan kastar bara skit.

Helt enig med dig igen zinned Schulman är en pajas liksom sanna lundell mmm övriga vänstervridna b-kändisar som plötsligt är politiska experter och försöker utnyttja sitt kändisskap för att tänkas påverka den stora massan av röstberättigade ute i landet. Det är det värsta jag vet.. och många med mig tycker likadant..

Läste att uppemot 50000 nya 18- åringar hinner fylla år innan extra valet i mars 2015 ... Förstagångsväljare.. jisses vilken kamp det blir om dom väljarna... feministiskt initiativ kanske också har spelat ut sin roll, och vänstervridna missnöjes väljare återvänder till kommunisterna i vänsterpartiet igen eller till miljömupparna.., så visst lite spänning lär vi få för en halv miljard svenska kronor som detta spektakel kostar oss samtidigt som vägbyggen och andra viktiga beslut står still och tickar pengar... det är fakta det.

2 inlägg borttagna, §1.6.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-12-06 10:39
Ursprungligen av zinned:

Då går det inte att tolka dig på annat sätt än att demokrati är något som bör skrotas, diktatur och diktatorns åsikt är den enda sanna och tillåtna vägen.

Med den slutsattsen undrar man om det överhuvudtaget kan gå att diskutera med dig eller blir allt till meningslösa debatter?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-06 17:07
Ursprungligen av juanito:

Med den slutsattsen undrar man om det överhuvudtaget kan gå att diskutera med dig eller blir allt till meningslösa debatter?

Du påstod att det är meningslöst att diskutera åsikter. Politik är livsåskådning och hur allt bör skötas för att det ska fungera så bra som möjligt. I en demokrati innebär detta att man diskuterar åsikter kring detta.

Du anser inte att någon diskussion kring åsikter ska föras. Förklara då för mig hur du menar istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-12-06 17:18
Ursprungligen av zinned:

Du påstod att det är meningslöst att diskutera åsikter. Politik är livsåskådning och hur allt bör skötas för att det ska fungera så bra som möjligt. I en demokrati innebär detta att man diskuterar åsikter kring detta.

Du anser inte att någon diskussion kring åsikter ska föras. Förklara då för mig hur du menar istället.

Allt jag påpekade, var att hitler fick makten demokratiskt och även saddam. Även om i saddams fall var det några statskupper som hjälpte till också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-06 17:24
Ursprungligen av juanito:

Allt jag påpekade, var att hitler fick makten demokratiskt och även saddam. Även om i saddams fall var det några statskupper som hjälpte till också.

Nej, det var inte det du påpekade. Du skrev följande i inlägg #81 :

Citat:

Att diskutera åsikter är fullständigt meningslöst. Att diskutera en åsikt för inget gott med sig. Allt det handlar om är att försöka tvinga sin egen åsikt på någon annan.

Det var det jag svarade på, inget annat. Förklara dig nu, hur kan man bedriva en demokrati om det är meningslöst att diskutera åsikter? Jag är nyfiken.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-12-06 17:39
Ursprungligen av zinned:

Nej, det var inte det du påpekade. Du skrev följande i inlägg #81 :

Det var det jag svarade på, inget annat. Förklara dig nu, hur kan man bedriva en demokrati om det är meningslöst att diskutera åsikter? Jag är nyfiken.

Det kanske man inte kan, jag vet inte, men jag har faktiskt aldrig sett någon såkallad demokrati utan meningslösa debatter.

Edit: Min ursprungliga kommenter var fortfarande om att hitler var demokratiskt vald.

Ta bort.
Lyckades ta mig in i fel tråd. Ber om ursäkt.

Senast redigerat 2014-12-20 20:55
  • Medlem
  • 2014-12-27 10:58

Det blir inget extra val i mars.

Bevaka tråden