Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Politik-tråden - December 2014

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-27 22:43
Ursprungligen av alix:

SD är de stora förlorarna. De satte allt på ett kort och förlorade. Nu är de utmanövrerade för all överskådlig tid.

Nej.

SD förlorar stort efter detta men den största förloraren är demokratin. Vi som röstar har nu inget värde, våra åsikter har ingen tyngd och vi kan nu helt lägga ner allt vad val heter. Detta är så bedrövligt att det saknar allt motstycke.

Vi kan nu, officiellt, inte längre kalla oss för en demokrati.

Ursprungligen av Dalle:

Om 10 minuter går det åt helvete för Sverige, oavsett hur det blir. Riksdagen är Sveriges värsta vuxendagis!

Som i andra diktaturländer står politikerna runt velande och illa omtyckta diktatorn Löfven som livrädda kräk som hotats att samarbeta, därför ser deras ansiktsuttryck ut som på bilden. Skitförbannade. Partier som skvalpat runt 4 procentspärren i många år och förlorade stort i valet gapar värst.
Om man genom inbördes beundran och egenmäktigt förfarande tillåter partiblocken att gå ihop som är helt mot reglerna, då kan vi lägga ner val vart fjärde år (för en halv miljard till ingen nytta) eftersom det spelar ingen roll vilket parti vi livegna förtryckta svenska aboriginer röstar på. Det är landets Lukatjenka som bestämmer. Fast det förstår inte flata mähäiga svenssons.
http://s27.postimg.org/ds7v1uocj/Fiasko.png

  • Medlem
  • 2014-12-27 23:00
Ursprungligen av zinned:

Nej.

SD förlorar stort efter detta men den största förloraren är demokratin. Vi som röstar har nu inget värde, våra åsikter har ingen tyngd och vi kan nu helt lägga ner allt vad val heter. Detta är så bedrövligt att det saknar allt motstycke.

Vi kan nu, officiellt, inte längre kalla oss för en demokrati.

Du målar upp en krossad utopi. Vi har aldrig haft demokrati i meningen att alla får sitt. Det är en omöjlighet. Demokrati är det möjligas konst, inom snäva ramar. Praxis i budgetarbetet har varit "a gentlemen's agreement". Nu har ett gäng busar kommit in i riksdagen, som dessutom har släppts loss eftersom husse ligger däckad, och krossat det. Tacka tusan för att de andra partierna tvingas rätta sig efter det och skapa nya spelregler. Till skillnad från våra nordiska grannländer klarade de av det utan att flörta med främlingsfientliga krafter. Sverige står starkare än någonsin i en hårdnande omvärld. Realpolitik slår din utopi med hästlängder. Vänta bara tills på måndag och spana in börsen. Jag är stolt över de partier som ingick decemberöverenskommelsen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-27 23:12

Är av rakt motsatt åsikt. För att det inte ska leda in på nån sorts pajkastning och fingerpekande så kan jag redan nu säga att jag inte röstade på SD utan på ett av allianspartierna.

Jag är ett stort fan av rättvisa. Jag är ett stort fan av demokrati. Vad jag inte är ett fan av är när ett politiskt parti, oavsett vad jag tycker om dem, förföljs likt en häxjakt under många år. Inga av de mer etablerade partierna har velat ta en diskussion med SD och "krossa dem" en gång för alla, inte förrän delvis detta val som nu var. Vad som nu har skett i decemberöverenskommelsen är inte bara att deras samarbete är oortodoxt och med huvudsyfte att utesluta SD utan även att de involverade partiernas egna väljares röster inte längre har någon betydelse. Ingens röst har längre någon betydelse.

Det stora syftet med detta är att på ett odemokratiskt sätt utesluta ett annat parti, ett parti som har vuxit sig till det tredje största och med det har stort stöd i Sverige. Dessa människors demokratiska rätt att få välja sina representanter krossas nu helt, deras åsikter körs över och anses non grata, likväl som betydelsen av övriga personers röster.

Demokratin är död.

När Ian Smith och Botha styrde SydRodesia och SydAfrika så hade landets befolkning det bra mycket bättre än dagens Mugabe och Mandelas korrupta efterföljare. Trots rika länder så är det massarbetslöshet, fattigdom och polisvåld värre än tidigare.
Att folk får gå till valurnorna och rösta på någon politisk idiot ger ingen välfärd eller demokrati.
Eftersom svenska politiker är korrupta kålsupare (Dom också) så använde man dubbla budskap när man förbjöd handel med apartheadregimer. Det gick alldeles utmärkt att handla med SydAfrika, man böt helt enkelt namn på AtlasCopco till Delfos, men det begrep inte grupp 8 och rödstrumpskärringarna här hemma.
Jag arbetade i dessa länder i 15 år.

Det största och värsta klavertrampet som Löfven gjort sig skyldig till var den senaste u-båtsaffären som slutade med att han skickade försvarsministern och chefen för marinen till TV studion där man försäkrade att det var en u-båt. Ha,Ha,Ha.
Alla vi andra såg på bilden att det var en avmastad segelbåt på väg till vinterförvaring. U-Båtar är svarta och enligt bilden så var det vindstilla med små krusningar på vattenytan som inte bildar enorma vita vågor runt u-båten. Löfven var rädd för nederlag och skämdes över att man skrattade i hela världen åt det svenska obefintliga försvaret. Resultatet blev som vanligt att med byxorna nerdragna fick skämmas än en gång för han i TV ljög för att låta trovärdig. Pinsamt.

Ursprungligen av alix:

Jag är emot varje form av elitism när det gäller politiska rättigheter.

Detta kan inte vara riktat mot mig, eftersom jag gång på gång sagt att jag inte vill utesluta någon. Mitt argument är bara att man inte per automatik dras in i systemet, utan att det skall vara ett aktivt val.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Detta kan inte vara riktat mot mig, eftersom jag gång på gång sagt att jag inte vill utesluta någon. Mitt argument är bara att man inte per automatik dras in i systemet, utan att det skall vara ett aktivt val.

Den stora frågan blir då, vem ska utforma rösträttsprovet och vad ska det innehålla? Jag är inte helt emot men jag ser stora problem med att få det säkert.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det är för godtyckliga kriterier, utan förankring i sak.

Det är för all del en åsikt så god som någon. Oklart vilken sak det är du vill förankra till. Utveckla gärna.

Ursprungligen av McDarwin:

Den stora frågan blir då, vem ska utforma rösträttsprovet och vad ska det innehålla? Jag är inte helt emot men jag ser stora problem med att få det säkert.

Det är lite för stort för att kunna lösas på ett forum. Och som jag skrev först, så är det inte ens inom min intressesfär.

Jag menar att det skulle kunna gynna systemet om man ökade medvetenheten om vad rätten att välja betyder. Och att vara "väljare" borde vara något man väljer, så att säga. Inte något man bara blir.

Jag tänker mig inte så mycket ett prov egentligen, utan mer ett kunskapsbevis. Det är rimligt att en väljare vet vad regering och riksdag är. Man bör även veta vad skatt och bidrag är och hur det hänger ihop. Jag skickar gärna "lägre skatt, högre bidrag!!"-skaran till skolbänken.

Oavsett så handlar det inte om elitism, åsiktsreglering eller diskriminering.

Ursprungligen av GustafMA:

Det är för all del en åsikt så god som någon. Oklart vilken sak det är du vill förankra till. Utveckla gärna.

Det var inte så allvarligt menat. Helt i linje med inlägget som besvarades i det specifika fallet.

  • Medlem
  • 2014-12-28 00:46
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Bla bla bla. Zzzzzz

Är det inte jobbigt att gå runt och bära på allt hat hela dagarna? Speciellt när du hatar något som du inte kan påverka?
Sverige är ingen diktatur bara för att ditt favoritparti inte får sin vilja igenom.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-28 05:46
Ursprungligen av zinned:

Det stora syftet med detta är att på ett odemokratiskt sätt utesluta ett annat parti, ett parti som har vuxit sig till det tredje största och med det har stort stöd i Sverige. Dessa människors demokratiska rätt att få välja sina representanter krossas nu helt, deras åsikter körs över och anses non grata, likväl som betydelsen av övriga personers röster.

Demokratin är död.

Vad är det jag inte förstår? Ett parti som har fått 13% av rösterna ska dom ha mer att säga till om än 87% av rösterna?
Det är INGET som säger att S eller M måste samarbeta med SD bara för att dom är Sveriges tredje största parti.

Nej demokratin är inte död utan verkligen levande för fascisterna har inte fått som dom velat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-28 05:50
Ursprungligen av zinned:

Jag är ett stort fan av rättvisa. Jag är ett stort fan av demokrati. Vad jag inte är ett fan av är när ett politiskt parti, oavsett vad jag tycker om dem, förföljs likt en häxjakt under många år. Inga av de mer etablerade partierna har velat ta en diskussion med SD och "krossa dem" en gång för alla, inte förrän delvis detta val som nu var. Vad som nu har skett i decemberöverenskommelsen är inte bara att deras samarbete är oortodoxt och med huvudsyfte att utesluta SD utan även att de involverade partiernas egna väljares röster inte längre har någon betydelse. Ingens röst har längre någon betydelse.

Stopp nu så du menar att dom som lagt sin röst på M och S egentligen ville samarbeta med SD?

Det sista är så urbota korkat att det är bara löjligt och behövs inte kommenteras.

Ursprungligen av lappen71:

Vad är det jag inte förstår? Ett parti som har fått 13% av rösterna ska dom ha mer att säga till om än 87% av rösterna?
Det är INGET som säger att S eller M måste samarbeta med SD bara för att dom är Sveriges tredje största parti.

Nej demokratin är inte död utan verkligen levande för fascisterna har inte fått som dom velat.

Tack vare rövslickeri från sossarna gick dom ihop med vem som helst för att få upp siffrorna, partier dom annars vägrade att ha samröre med. SD fick 13 procent utan att behöva manipulera med mygelfasoner.
Diktaturfasoner är det i högsta grad när man medvetet och bakom ryggen på oss livegna väljare förbjuder vissa demokratiskt valda partier.

Kom ni ihåg innan förrförra valet när Reinfeldt anklagade Lukatjenka i Vitryssland för diktaturfasoner när han hindrade andra partier att delta på samma villkor. Tre månader senare gjorde Reinfeldt samma sak när han utmanövrerade SD från samma rättigheter. Snacka om diktaturfasoner.

Som jag tidigare nämnt så är orsaken till att det inte blir något nyval den att Löfven vet om att SD kommer att gå som en raket på valhimmelen och göra honom och de andra valmyglarna till åtlöje och det vill man inte, så man tog till ynkliga diktaturfasoner genom egenmäktigt förfarande och inbördes beundran uteslöt SD. Snacka om diktaturfasoner när man hindrar 18-20 procent av väljarna att få välja det parti man vill rösta på, men det är inte meningen att mähäiga svenssons skall upptäcka myglet. Alla svenskar är inte förståndshandikappade fast politikerna önskar det. Låt folket och inte politikerna välja parti.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det var inte så allvarligt menat. Helt i linje med inlägget som besvarades i det specifika fallet.

Mmm. Men det pekar på det centrala problemet med inskränkningar av rösträtten på någon sorts stipulerad kunskaps- eller intressebasis. Antingen görs proven hårda, vilket ju ofrånkomligen leder till den elitism du tagit avstånd ifrån. Eller också inte, varvid testerna reduceras till ett omfattande slöseri med tid och pengar som dessutom gynnar de grupperingar som effektivast motiverar sina väljare att möta formkraven. Vidare, skulle jag vilja påstå, är det inte ens nödvändigtvis dumhet eller lättja som är de synder som påverkar valmanskåren mest negativt. Det är istället den hysteriska emotionella labilitet som förvirrat blandar ihop politiska ställningstaganden med någon form av identitetssökande självbild. Den här tråden kan i hög omfattning tjäna som en provkarta på den sortens beteende. Ett lätt prov skulle ofrånkomligen stärka den sortens hypermotiverade men totalt olämpliga individer på en mindre engagerad och därmed per definition lämpligare valmanskårs bekostnad.

Ursprungligen av GustafMA:

Mmm.

Man kan inte koppla provens svårighetsgrad till resultatets värde. En större utsållning innebär inte "mer för pengarna" vad avser kostnaden för genomförandet.

En "olämplig" person som röstar trots kunskapstest, kommer ju även att rösta utan. Du har en poäng om du menar att många "vettiga" väljare faller ifrån på grund av bristande engagemang, så att vågskålen tippar över mot det mer emotionellt drivna. Jag skulle dock tro att kriteriet "emotionellt driven" är så brett att det troligen innehåller lika delar guldkorn och rötägg.

Men alltså, domen har redan kommit. Idén får inget medhåll, i alla fall inte i det här forumet.

Jag har en känsla av att vi skulle kunna utdela slag och pareringar rätt länge, utan att för den sakens skull behöva falla tillbaka på personangrepp. Men det ger ganska lite med hänsyn till sakens teoretiska natur?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-28 09:42
Ursprungligen av ÅsaNisse:

bla bla bla bla

Humor på hög på hög nivå

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-28 10:15
Ursprungligen av lappen71:

Vad är det jag inte förstår? Ett parti som har fått 13% av rösterna ska dom ha mer att säga till om än 87% av rösterna?
Det är INGET som säger att S eller M måste samarbeta med SD bara för att dom är Sveriges tredje största parti.

Nej demokratin är inte död utan verkligen levande för fascisterna har inte fått som dom velat.

Du borde läsa på lite och förstå vad demokrati och rättvisa innebär innan du kommer med pekpinnar och starka populistiska ord som "fascist".

Läs mitt inlägg igen. Jag säger två saker.

1) Det är bedrövligt att man sluter ett sådant här samarbete med största syfte att radera ut SD, totalt odemokratiskt. Det är röstmässigt som om vänstern, folkpartiet och kristdemokraterna helt skulle bli avsågade och inte få någon som helst tyngd. Alla röster på dessa partier skulle ligga i papperskorgen och de röstandes demokratiska rättighet var bortplockad.

2) Inte bara de röster som landade på SD är nu betydelselösa. Alla andra är det också då det parlamentariska läget är en enda stor massa.

Jag kan tillägga att ett samarbete är inget tvång för att deras röster ska ha betydelse.

Ursprungligen av lappen71:

Stopp nu så du menar att dom som lagt sin röst på M och S egentligen ville samarbeta med SD?

Det sista är så urbota korkat att det är bara löjligt och behövs inte kommenteras.

Hur fasen kan du tolka min text så? Jisses, inte ens i närheten av vad min text betyder. Läs om, läs rätt.

Det finns inget bevis på att nuvarande politiska system är bra för väljarna och länderna. För att medborgarna skall kunna välja, krävs att varje parti klart och tydligt spaltar upp vad man går till val på och med strikta regelverk tvingas hålla sig till detta och inte som nu byta vallöften stup i kvarten som man glömt efter valet. Det gynnar bara politiska dyngan och inte väljarna.

Att låta partierna gå ihop i block skall självklart förbjudas, för annars finns risken att väljaren (som nu) röstar fel som bara gynnar politikerna och inte väljaren.

Partier som har snarlika valprogram som andra förbjuds. ”Man röstar på antingen eller och inte på både och” då kan vi sparka ut onödig politisk verksamhet och använda lönemiljonerna och partistöd till viktigare saker i samhället.

De partier som förlorar valet får självklart inte irritera och hindra vinnande parti från att regera landet. Det anses som kriminell verksamhet.

Har man som förlorande parti haft 4 år på sig att bygga upp ett valfläsk så kan man som väljare kräva att samtliga projekt man lovade inför valet skall vara igångsatta senast tre månader efter valvinsten. Det var det vi väljare gick till valurnorna för och inte för att rösta fram någon politisk värdelös dynga.

Att man använder stenåldersmetoden med röstsedlar som transporteras okontrollerat av vem som helst och utvalda ”Valresultatfixare” slipper vi om vi tvingar bankerna att jobba gratis under valdagarna där var och en tvingas rösta genom att logga in med bankkort eller ta sig till banken. Valfusk bestraffas med extremt höga straff och bör läggas på externa kontrollanter som inte är kopplade till politikerna.

Media som TV och tidningar förbjuds att vinkla och snedvrida fakta som vi ofta ser Massiv kritik. Jaså från vem då?? Eller att fylla TV studior med ”Vissa” för att manipulera tittarna att tycka på ett visst vis som är beställningsjobb från politikerna, med förhoppning att flata mähäiga svenssons inte märker myglet.

Att man som nu gör i diktaturlandet Sverige inför, under och efter valet beordrar tidningarna att förbjuda kommentatorsfält där vi livegna och förtryckta svenska väljare som försöker prata med varandra förbjuds för att inte irritera politikerna samtidigt som man klappar sig för bröstet när man hävdar att vi bor i ”Det fria ordets och tryckfrihetens förlovade land” rimmar dåligt med demokratiska värderingar.

I dagens DN ser jag att Löfven håller på att göra ännu ett fiaskoartat misstag som förmodligen får väljarna att se ännu mer ilsket på ”Muppetfasonerna” som lär gynna SD.
Det luktar väldigt mycket som att det blir ett nyval i mars 2015 när ilskna politiker på bilden igår har sagt sitt utan att fråga Löfven.
Som man bäddar får man ligga.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-28 10:28
Ursprungligen av zinned:

Du borde läsa på lite och förstå vad demokrati och rättvisa innebär innan du kommer med pekpinnar och starka populistiska ord som "fascist".

SD är ett fascistiskt parti och den som påstår annat blundar för verkligheten.

http://www.dn.se/debatt/sverigedemokraterna-a...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-28 10:32
Ursprungligen av zinned:

Läs mitt inlägg igen. Jag säger två saker.

1) Det är bedrövligt att man sluter ett sådant här samarbete med största syfte att radera ut SD, totalt odemokratiskt. Det är röstmässigt som om vänstern, folkpartiet och kristdemokraterna helt skulle bli avsågade och inte få någon som helst tyngd. Alla röster på dessa partier skulle ligga i papperskorgen och de röstandes demokratiska rättighet var bortplockad.

Eftersom vi redan konstaterat att SD är ett fascistiskt parti så ska man inte sammarbeta med dom för att inte upprepa historien.
Nej det är inte odemokratiskt att INTE samarbeta eftersom jag har röstat på ett parti som öppet sagt att dom inte tänker någonsin sammarbeta med dom. Därmed har demokratin delvis uppfyllt sitt syfte.
Du verkar gå i villfarelsen att bara för att ett parti fått röster som måste andra partier sammarbeta med dom.
Så länge dom inte har majoriteten av rösterna har dom inget att säga till om.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-28 10:36
Ursprungligen av zinned:

2) Inte bara de röster som landade på SD är nu betydelselösa. Alla andra är det också då det parlamentariska läget är en enda stor massa.

Jag kan tillägga att ett samarbete är inget tvång för att deras röster ska ha betydelse.

Håller med till 100% att dom röster som lagts på SD är betydelselösa och det är så det ska vara.
Så det innebär att att dom röster som lagts på andra partier är betydelsefulla eftersom dom fått SD rösterna att bli värdelösa.
Så din slutsats är fel och desto mer du argumenterar börjar du likna mer och mer en SD anhängare.
Trist för du verkade vara en trevlig person.

  • Medlem
  • 2014-12-28 10:38
Ursprungligen av lappen71:

Så länge dom inte har majoriteten av rösterna har dom inget att säga till om.

Det här borde gälla fler partier...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-28 10:40
Ursprungligen av zinned:

Hur fasen kan du tolka min text så? Jisses, inte ens i närheten av vad min text betyder. Läs om, läs rätt.

Spelar ingen roll hur många gånger jag läser din text så är det den bild som jag får fram.
Eftersom du hela tiden tjatar om att andra partier måste sammarbeta med SD bara för att dom är Sveriges tredje största parti.
Finns inget krav på det utan så länge dom inte har majoriteten av rösterna är det ingen som ska sammarbeta med dom.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-28 10:42
Ursprungligen av Dalle:

Det här borde gälla fler partier...

Och det är så det fungerar och helt upp till det parti som fått majoriteten av rösterna att välja vilka dom vill sammarbeta med.
Så länge det inte är SD är jag nöjd

  • Medlem
  • 2014-12-28 10:48
Ursprungligen av lappen71:

Så länge det inte är SD är jag nöjd

Jag adderar gärna ett par partier till på den listan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-28 11:14
Ursprungligen av Dalle:

Jag adderar gärna ett par partier till på den listan.

Vänsterpartiet och tillväxtfientliga miljömupparna.. skulle jag addera
Kontentan blir att dessa vänstervridna trädkramare får ännu större
inflytande över kommande budgetar, hur tänkte Batra och allians gänget där ? Inte alls tydligen. Nickar instämmande i 8 år framåt

Kanske David Batra sköter tänkandet åt Anna Batra Jag älskar David Batra en rolig jävel. Sävlig, fräck och lättsam på samma gång. Han går hem i rutan. Däremot Anna Batra får nog avgå innan hon ens är tillsatt efter denna uppgörelse signerad " reinfeldt". Tack för dom öppna landskapen Fredrik. Jag lovar att aldrig mer lyssna på den låten igen Ulf Lundell och många med mig, har aldrig gillat den låten heller för den delen.
Hur fan ska alliansen förklara den här skit uppgörelsen för sina väljare, det blir spännande.

Senast redigerat 2014-12-28 11:25
  • Medlem
  • 2014-12-28 12:00
Ursprungligen av cubeis:

Kanske David Batra sköter tänkandet åt Anna Batra Jag älskar David Batra en rolig jävel. Sävlig, fräck och lättsam på samma gång. Han går hem i rutan. Däremot Anna Batra får nog avgå innan hon ens är tillsatt efter denna uppgörelse signerad " reinfeldt".

Måste vara knäckande för David som komiker att hans fru gör roligare uttalanden än honom...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-28 12:28
Ursprungligen av lappen71:

Eftersom vi redan konstaterat att SD är ett fascistiskt parti så ska man inte sammarbeta med dom för att inte upprepa historien.
Nej det är inte odemokratiskt att INTE samarbeta eftersom jag har röstat på ett parti som öppet sagt att dom inte tänker någonsin sammarbeta med dom. Därmed har demokratin delvis uppfyllt sitt syfte.
Du verkar gå i villfarelsen att bara för att ett parti fått röster som måste andra partier sammarbeta med dom.
Så länge dom inte har majoriteten av rösterna har dom inget att säga till om.

Ursprungligen av lappen71:

Spelar ingen roll hur många gånger jag läser din text så är det den bild som jag får fram.
Eftersom du hela tiden tjatar om att andra partier måste sammarbeta med SD bara för att dom är Sveriges tredje största parti.
Finns inget krav på det utan så länge dom inte har majoriteten av rösterna är det ingen som ska sammarbeta med dom.

Jisses, hur många gånger ska jag behöva skriva att det inte är tal om något samarbete med SD. Den enda som talar om det är du. Hur många gånger ska jag behöva skriva det för att du ska förstå?

Ursprungligen av lappen71:

Håller med till 100% att dom röster som lagts på SD är betydelselösa och det är så det ska vara.
Så det innebär att att dom röster som lagts på andra partier är betydelsefulla eftersom dom fått SD rösterna att bli värdelösa.
Så din slutsats är fel och desto mer du argumenterar börjar du likna mer och mer en SD anhängare.
Trist för du verkade vara en trevlig person.

Först, jag har fullförståelse för att jag kan framstå som SD-sympatisör men som sagt tidigare så är jag inte det. Raka motsatsen faktiskt.

Sedan, det är en skrämmande snedvriden syn på demokrati du har. Allas röster är lika mycket värda i en demokrati.

Låt mig måla upp ett annat scenario så kanske det blir lättare för dig.

SD är här sveriges största parti. Socialdemokraterna är sveriges tredje största parti. Socialdemokraterna har år efter år nekats tillträde till de mediala eventen och debatterna, ingen vill bemöta dem i en seriös diskussion. Efter ett misslyckat val 2014 så beslutar övriga partier att tillsammans gå ihop för att nå en överenskommelse som helt suddar ut blockgränserna och framförallt utesluter socialdemokraterna från all påverkan de närmaste åtta åren. Den del av sveriges röstberättigade som röstade på socialdemokraterna, deras åsikter är inget värda och deras röster kommer aldrig få någon påverkan i riksdagen. Likaså för de som röstade på någon av partierna som ingår i samarbetet, deras partier kommer inte att kunna fullfölja sina partiprogram och löften som de gick till val på utan allt är nu en enda politisk röra där demokratin, väljarna och socialdemokraterna är de stora förlorarna.

Låter detta som demokrati? Nej, det gör det inte och anledningen till det är att det inte är demokratiskt.

  • Medlem
  • 2014-12-28 15:37

Det finns inget att prata med SD om. De har en nyfascistisk politik som går ut på att exkludera människor ur vårt samhälle. Det är det enda de brinner för, och de vill att vi andra ska anamma det, och anpassa oss efter det. Det finns ingen debatt att ta. Det enda som finns är att vi stänger dem ute tills de kommer på bättre tankar. Deras väljare kan vi beröva på annat sätt. Deras väljare känner själva ett utanförskap. Förutom rasister/xenofober så är den största gruppen SD-väljare de arbetslösa. De är dessutom outbildade i hög grad. Vi behöver en bättre skola, mer utbildning och en fungerande arbetsmarknad, som inkluderar alla. Då finns det inte längre väljare för SD. Man måste göra skillnad på SD, deras förtroendevalda, och väljarna.

Bevaka tråden