Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Politik-tråden - December 2014

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-27 10:59
Ursprungligen av alix:

Det blir inget extra val i mars.

Go middag

Decemberöverenskommelsen. Bra namn.

  • Medlem
  • 2014-12-27 11:27

Tänkte ni på att bägge sidorna utmålade sig själva som "de goda" som hade räddat den andra sidan från ett nyval? Som alltid i politik.
"Vi är de goda och de andra har fel. Men eftersom vi tar ansvar så räddar vi nu den andra sidan från ett nyval..." Tillåt mig att kräkas en smula... Och detta gäller från bägge hållen, det låter exakt likadant, låt vara med lite olika formuleringar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-27 11:37

Och Löfvén fortsätter regera med en Alliansbudget, vilket var helt uteslutet innan budgetomröstningen. Tjoho.

SD får på nosen - är så arga att dom kräver förtroendeomröstning. Så - något måste ju vara rätt med denna lösning.
Landsförädarna SD måste ut ur riksdagen innan sunda medborgare och deras barn kan sova tryggt igen. Ut med det kriminella slöddret från vårt parlament! Ut med parasiterna!

  • Medlem
  • 2014-12-27 12:01
Ursprungligen av Vassius:

Och Löfvén fortsätter regera med en Alliansbudget, vilket var helt uteslutet innan budgetomröstningen. Tjoho.

Vad trodde du egentligen? Makten är det viktigaste för alla politiker. Ideologier är sekundärt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-27 12:19
Ursprungligen av Dalle:

Vad trodde du egentligen? Makten är det viktigaste för alla politiker. Ideologier är sekundärt.

Makten och härligheten samt Sagerska Palatset det är grejer det. Hörde att Löfve har piffat upp palatset för några mille, lite a la modern 2015 gangnam style.

Ty riket är ditt och makten och härligheten i evighet. Amen. var det någon som sa

  • Medlem
  • 2014-12-27 13:10

SD är de stora förlorarna. De satte allt på ett kort och förlorade. Nu är de utmanövrerade för all överskådlig tid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-27 13:32
Ursprungligen av alix:

SD är de stora förlorarna. De satte allt på ett kort och förlorade. Nu är de utmanövrerade för all överskådlig tid.

Alla partier är stora förlorare. Hela politiken är en fars. Politikerföraktet har ju knappast blivit mindre efter detta . Vem ska man tro på ?
Vad är skillnaderna mellan partierna år 2015 ? Allt mer lika dom stora partierna - blocken dras mot mitten. Varför ska vi ha en folkvald riksdag med gubbar och tanter där, om man ska lägga ner sina röster i god sed och nicka samtyckigt för att slippa diskutera och ta i frågan om invandring och integrations politik ? Nu är ju alla positioner låsta för överskådlig framtid, vad för det med sig för gott förutom att SD förlorar inflytande ?

  • Medlem
  • 2014-12-27 13:35
Ursprungligen av cubeis:

Alla partier är stora förlorare. Hela politiken är en fars. Politikerföraktet har ju knappast blivit mindre efter detta . Vem ska man tro på ?
Vad är skillnaderna mellan partierna år 2015 ? Allt mer lika dom stora partierna - blocken dras mot mitten. Varför ska vi ha en folkvald riksdag med gubbar och tanter där, om man ska lägga ner sina röster i god sed och nicka samtyckigt för att slippa diskutera och ta i frågan om invandring och integrations politik ? Nu är ju alla positioner låsta för överskådlig framtid, vad för det med sig för gott förutom att SD förlorar inflytande ?

Det är formerna för regeringsduglighet som har ändrats, inte innehållet. Bortsett då från SD:s invandringspolitik. Den är permanent avvisad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-27 13:46
Ursprungligen av alix:

Det är formerna för regeringsduglighet som har ändrats, inte innehållet. Bortsett då från SD:s invandringspolitik. Den är permanent avvisad.

Duglighet är inte ordet jag skulle använda i nuläget. Klartext blir att vilken minoritets regering som helst kan lägga vilken skräp budget som helst utan motstånd eller risk ? Hur gynnar det Sverige ?

Diktaturfasoner, att hindra oss svensk förtryckta aboriginer att själva välja vilket parti vi har förtroende för, utan att de andra skall hindra och styra oss. Exakt det man gör i Vitryssland.
Som partierna velar och kastar skit på varandra istället för att styra landet gynnar SD som inte velar och som värnar om sitt eget folk i sitt eget land som de andra politiska partierna förbjudit.
Nyvalstjafset gynnar SD som lär få 18-20 procent vid ett eventuellt nyval, därför samlade Löfven ihop de andra partierna som tillsammans beslutade att inte genomföra något nyval, bara för att förhindra SD till nya framgångar. Ingenting annat än diktaturfasoner.
Med dessa odemokratiska fasoner retar man upp ännu fler SD anhängare som lär hämnas vid nästa val om 4 år och mangrannt gå man ur huset till vallokalerna.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Diktaturfasoner, att hindra oss svensk förtryckta aboriginer att själva välja vilket parti vi har förtroende för, utan att de andra skall hindra och styra oss. Exakt det man gör i Vitryssland.
Som partierna velar och kastar skit på varandra istället för att styra landet gynnar SD som inte velar och som värnar om sitt eget folk i sitt eget land som de andra politiska partierna förbjudit.
Nyvalstjafset gynnar SD som lär få 18-20 procent vid ett eventuellt nyval, därför samlade Löfven ihop de andra partierna som tillsammans beslutade att inte genomföra något nyval, bara för att förhindra SD till nya framgångar. Ingenting annat än diktaturfasoner.
Med dessa odemokratiska fasoner retar man upp ännu fler SD anhängare som lär hämnas vid nästa val om 4 år och mangrannt gå man ur huset till vallokalerna.

Tror du ens själv på det där dravlet?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-27 16:12

Jävla pajas parti SD är.

Ursprungligen av Dalle:

Om 10 minuter går det åt helvete för Sverige, oavsett hur det blir. Riksdagen är Sveriges värsta vuxendagis!

Blacksmp.
Enda orsaken till varför man förbjöd nyvalet i mars 2015 var för att man visste att SD skulle få rekordsiffror. I stället för att låta oss svenskar i ett nyval rösta om saken gjorde man som i Vitryssland använder kriminella fasoner för att utmanövreara landets tredje största parti från makten. Demokrati. Knappast.
http://s8.postimg.org/pd30mw6ut/Sk_rmavbild_2...

Sossarna gör bort sig ideligen.

Ursprungligen av lappen71:

Jävla pajas parti SD är.

Håller med om pajasarna hos Mupparna har varken bordskick, pratar dålig engelska och talen de håller är skrivna av spökskrivare, annars skulle folk börja skratta.
http://s24.postimg.org/dv0niuglx/Sk_rmavbild_...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-27 16:56
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Håller med om pajasarna hos Mupparna har varken bordskick, pratar dålig engelska och talen de håller är skrivna av spökskrivare, annars skulle folk börja skratta.
http://s24.postimg.org/dv0niuglx/Sk_rmavbild_...

Vad nu det har med nyval att göra vet nog bara du.
Vill du verkligen vandra den här vägen att vi ska posta bilder filmer där politiker gör bort sig?
Då är slaget redan förlorat för dig med tanke på vad SD har presterat under åren.
Det ena stolpskottet efter det andra som skämmer ut sig.

Ursprungligen av lappen71:

Vad nu det har med nyval att göra vet nog bara du.
Vill du verkligen vandra den här vägen att vi ska posta bilder filmer där politiker gör bort sig?
Då är slaget redan förlorat för dig med tanke på vad SD har presterat under åren.
Det ena stolpskottet efter det andra som skämmer ut sig.

Jag började inte med spydiga bildinlägg, men jag får på käften för att du inte tål befogad kritik.
Vad SD presterat under året som värnar om sitt eget folk i sitt eget land och värnar om svenska pensionärer. Det hade gått alldeles utmärkt om inte de andra partierna kört över SD som i stället använt hela statskassan till olika daltprojekt som ingen bett om.
Exakt som i Vitryssland.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-27 17:32
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Jag började inte med spydiga bildinlägg, men jag får på käften för att du inte tål befogad kritik.
Vad SD presterat under året som värnar om sitt eget folk i sitt eget land och värnar om svenska pensionärer. Det hade gått alldeles utmärkt om inte de andra partierna kört över SD som i stället använt hela statskassan till olika daltprojekt som ingen bett om.
Exakt som i Vitryssland.

Det är något vad fjanten har sagt så det enda som är spydig är du och dina gelikar.
SD värnar inte om någon förutom sig själva och sina kränkta egon.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-27 17:35

SD försöker sig inte på riktig politik utan när kunskapen tryter sätter man käpparna i hjulet på dom som kan och vill.

  • Medlem
  • 2014-12-27 17:58

En klassiker från SD. Men med detta klippet i minnet så förstår jag och tackar för att ingen annan röstade på deras budget.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-27 18:03
Ursprungligen av Dalle:

En klassiker från SD. Men med detta klippet i minnet så förstår jag och tackar för att ingen annan röstade på deras budget.

Det gör fan ont i kroppen av att se sådan inkompetens!!!

Ursprungligen av ÅsaNisse:

...SD presterat under året som värnar om sitt eget folk i sitt eget land och värnar om svenska pensionärer.

De röstade ju på Alliansens budget som inte hjälpte pensionärerna ett smack så det är ju fel att påstå att de värnar om dem. De bevisade endast ytterligare att de är ett enfrågeparti som inte vet vad politik ens innebär.

Jag är inte superintresserad av politk, men jag har funderat en hel del på demokrati genom åren.

Som svensk är demokrati och rösträtt något självklart som man i princip tar för givet. Men jag har aldrig kunnat förlika mig med tanken på att vem som helst, på vilka grunder som helst, skall få rösta.

Hur kan det komma sig att medbestämmande i hur ett land skall styras, utbildning och sjukvård skall utformas, hur företag skall beskattas o.s.v. inte kräver någon som helst förkunskap? Hur kan det vara rimligt, eller ens den bästa lösningen?

Jag tycker att ett MYCKET grundläggande skriftligt prov borde föregå rösträtten. En tröskel, liten nog för att alla som vill säga sitt kan göra det, men hög nog för att icke-röster skall sållas bort. En icke-röst för mig är någon som inte förstår vad de röstar på, eller ett allt för känslomässigt beslut som att någon har ett grant leende, eller att en annan är en "dryg jävel".

Vad skulle vara hindret? Är det förmodan att en sådan procedur skulle sortera bort de svagaste i samhället? Om ja, är det ett problem när det gäller att rösta fram landets styrning? Nog borde genomsnittet av de som blir över och KAN rösta ta ansvar för som samhället i sin helhet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-27 20:22
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag är inte superintresserad av politk, men jag har funderat en hel del på demokrati genom åren.

Som svensk är demokrati och rösträtt något självklart som man i princip tar för givet. Men jag har aldrig kunnat förlika mig med tanken på att vem som helst, på vilka grunder som helst, skall få rösta.

Hur kan det komma sig att medbestämmande i hur ett land skall styras, utbildning och sjukvård skall utformas, hur företag skall beskattas o.s.v. inte kräver någon som helst förkunskap? Hur kan det vara rimligt, eller ens den bästa lösningen?

Jag tycker att ett MYCKET grundläggande skriftligt prov borde föregå rösträtten. En tröskel, liten nog för att alla som vill säga sitt kan göra det, men hög nog för att icke-röster skall sållas bort. En icke-röst för mig är någon som inte förstår vad de röstar på, eller ett allt för känslomässigt beslut som att någon har ett grant leende, eller att en annan är en "dryg jävel".

Vad skulle vara hindret? Är det förmodan att en sådan procedur skulle sortera bort de svagaste i samhället? Om ja, är det ett problem när det gäller att rösta fram landets styrning? Nog borde genomsnittet av de som blir över och KAN rösta ta ansvar för som samhället i sin helhet?

Demokrati och rösträtt har snart spelat ut sin roll, särskilt efter denna sk.. december överenskommelse. Vi går i Sverige mot er mer likadant majoritetsval som finns i UK och US. Enbart två stora block mot varandra kalla det vad ni vill men så särskilt demokratiskt skulle jag inte kalla det ?

Att komma överens om odemokratiskt minoritets styre utan ifrågasättande, sedan gå till riksdan och diskutera kommande budgeten som sittande minoritet har lagt, sicket skämt, sicken fars, spel för galleriet ?
Sen kan stats experterna säga va fan dom vill att detta inte är odemokratiskt, sista rösten jag lägger på moderaterna eller annat övrigt sällskap det är helt klart.

  • Medlem
  • 2014-12-27 21:11
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag är inte superintresserad av politk, men jag har funderat en hel del på demokrati genom åren.

Som svensk är demokrati och rösträtt något självklart som man i princip tar för givet. Men jag har aldrig kunnat förlika mig med tanken på att vem som helst, på vilka grunder som helst, skall få rösta.

Hur kan det komma sig att medbestämmande i hur ett land skall styras, utbildning och sjukvård skall utformas, hur företag skall beskattas o.s.v. inte kräver någon som helst förkunskap? Hur kan det vara rimligt, eller ens den bästa lösningen?

Jag tycker att ett MYCKET grundläggande skriftligt prov borde föregå rösträtten. En tröskel, liten nog för att alla som vill säga sitt kan göra det, men hög nog för att icke-röster skall sållas bort. En icke-röst för mig är någon som inte förstår vad de röstar på, eller ett allt för känslomässigt beslut som att någon har ett grant leende, eller att en annan är en "dryg jävel".

Vad skulle vara hindret? Är det förmodan att en sådan procedur skulle sortera bort de svagaste i samhället? Om ja, är det ett problem när det gäller att rösta fram landets styrning? Nog borde genomsnittet av de som blir över och KAN rösta ta ansvar för som samhället i sin helhet?

Inför apartheids avskaffande i Sydafrika och det var tal om allmän rösträtt var det många röster som höjdes för att analfabeter inte skulle få rösta, de kunde ändå inte ta del av den politiska debatten ansågs det, varken språkligt eller kunskapsmässigt. Nelson Mandela sade på sitt kloka vis följande: "De ska få rösta och delta, därför att de har, liksom du och jag, också drömmar om framtiden." Alla fick rösträtt. Svårare än så är det inte. Men visst är det önskvärt att man utbildar befolkningen i allt som är viktigt att veta för att bygga land.

Jag har länge tyckt att bara den som förmår att formulera en essä på korrekt svenska, minst fem A4, om något icke-trivialt ämne inom matematiken med ett dussintal korrekta bevis, utan tillgång till hjälpmedel, skall få rösta. Därtill bör naturligtvis jävsprövning tillkomma så att ingen som varit nettobidragstagare eller offentliganställd under den föregående mandatperioden skall komma ifråga. Vilket fantastiskt lyft det vore att få en valmanskår som inte bestod av en överväldigande mängd kognitivt eftersatta eller företrädare för det privata pekuniära särintresset!

Ursprungligen av alix:

Nelson Mandela sade på sitt kloka vis följande: "De ska få rösta och delta, därför att de har, liksom du och jag, också drömmar om framtiden."

"Alla får vara med". Jag har en barnbok på det temat. Fia med alla djuren: Håkan kråkan, björnen Björnen, giraffen Affen och det gänget. Det är en bra grundinställning. Och väldigt snällt.

Jag undrar om folks rätt att drömma och folks rätt till att styra ett land går hand i hand. Med tanke på exemplet i ditt inlägg så vill jag också understryka att mina tankar aldrig formellt utesluter någon (jag är öppen för muntligt test för analfabeter). Det är inte tal om någon rasism, eller akademisk prövning. Alla skall ha möjlighet att hämta sitt röstkort, förutsatt att det är en objektivt meningsfull röst—inte en bricka i ett spel. Men det skulle kräva ett aktivt steg av den som ville bli röstberättigad.

Till syvene och sist röstar man väl inte för gemenskapen? Det måste ju betyda något? Bygga på något?

Ursprungligen av GustafMA:

Jag har länge tyckt att bara den som förmår att formulera en essä på korrekt svenska, minst fem A4, om något icke-trivialt ämne inom matematiken med ett dussintal korrekta bevis, utan tillgång till hjälpmedel, skall få rösta. Därtill bör naturligtvis jävsprövning tillkomma så att ingen som varit nettobidragstagare eller offentliganställd under den föregående mandatperioden skall komma ifråga. Vilket fantastiskt lyft det vore att få en valmanskår som inte bestod av en överväldigande mängd kognitivt eftersatta eller företrädare för det privata pekuniära särintresset!

Det är för godtyckliga kriterier, utan förankring i sak.

  • Medlem
  • 2014-12-27 22:39
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

"Alla får vara med". Jag har en barnbok på det temat. Fia med alla djuren: Håkan kråkan, björnen Björnen, giraffen Affen och det gänget. Det är en bra grundinställning. Och väldigt snällt.

Jag undrar om folks rätt att drömma och folks rätt till att styra ett land går hand i hand. Med tanke på exemplet i ditt inlägg så vill jag också understryka att mina tankar aldrig formellt utesluter någon (jag är öppen för muntligt test för analfabeter). Det är inte tal om någon rasism, eller akademisk prövning. Alla skall ha möjlighet att hämta sitt röstkort, förutsatt att det är en objektivt meningsfull röst—inte en bricka i ett spel. Men det skulle kräva ett aktivt steg av den som ville bli röstberättigad.

Till syvene och sist röstar man väl inte för gemenskapen? Det måste ju betyda något? Bygga på något?

Jag är statsvetare, har varit politiker, och omfamnar helt och hållet Mandelas uppmaning. Gemenskap ger legitimitet till det politiska systemet. Och utbildning och politiskt deltagande ger gemenskap. Jag är emot varje form av elitism när det gäller politiska rättigheter. Det är illa nog att folk sorteras bort ändå, av andra orsaker. De är dömda brottslingar, de lever på socialbidrag, eller de har fastnat i klorna hos kronofogden, och så vidare. (Rättigheterna har visserligen inte försvunnit, men folks fördomar styr ändå vilken rätt vissa kan ta sig.)

Bevaka tråden