Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Android är också ett ganska låst system

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-14 17:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Många "normala" har till och med svårt att greppa det där med filsystem och foldrar så jag tror också att på sikt är bra att lämna filsystemet bakom sig

Jag måste vara onormal. Självklart vill vi alla att saker och ting först och främst ska funka. Under ytan får det kanske egentligen se ut hur det vill. Jag gillar dock tanken på att kunna samla mina filer på platser jag själv bestämt och att få en valfrihet med vilket program jag vill öppna den enskilda filen med. Det tillhör mitt normala vardags-jag. Jag gillar att kunna klicka på en länk och kanske rentav välja vilken webbläsare jag ska öppna den med. Jag kanske vill skriva ett dokument i Pages och skicka det till dropbox. Det är väldigt normalt för mig. Min far och min svärfar använder Windows. För dem är detta helt normalt, att kunna välja med vilket program en fil ska öppnas.

Ibland undrar jag vilka dessa "normala" användare är?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-14 17:33
Ursprungligen av PJW:

Jag måste vara onormal. Självklart vill vi alla att saker och ting först och främst ska funka. Under ytan får det kanske egentligen se ut hur det vill. Jag gillar dock tanken på att kunna samla mina filer på platser jag själv bestämt och att få en valfrihet med vilket program jag vill öppna den enskilda filen med. Det tillhör mitt normala vardags-jag. Jag gillar att kunna klicka på en länk och kanske rentav välja vilken webbläsare jag ska öppna den med. Jag kanske vill skriva ett dokument i Pages och skicka det till dropbox. Det är väldigt normalt för mig. Min far och min svärfar använder Windows. För dem är detta helt normalt, att kunna välja med vilket program en fil ska öppnas.

Ibland undrar jag vilka dessa "normala" användare är?

Det finns ett ord för det där.....kontrollmani

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-14 17:54
Ursprungligen av lappen71:

Det finns ett ord för det där.....kontrollmani

Jag förmodar att den bästa av världar blir när OS X slopar filsystemet?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-14 18:04
Ursprungligen av PJW:

Jag förmodar att den bästa av världar blir när OS X slopar filsystemet?

Det är redan gjort i iPhoto,iTunes och jag har inga problem med det.
Som flera redan sagt finns det människor som inte förstår filhantering,mappar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-14 18:46
Ursprungligen av lappen71:

Det är redan gjort i iPhoto,iTunes och jag har inga problem med det.
Som flera redan sagt finns det människor som inte förstår filhantering,mappar.

Det förklarar varför jag inte använder iphoto – och itunes endast för att ansluta min ipad...

Men erkänn: visst är det ganska bra att kunna klicka på en länk och välja webbläsare? Eller vill du verkligen att Apple ska göra även detta val åt dig?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-14 19:07
Ursprungligen av PJW:

Det förklarar varför jag inte använder iphoto – och itunes endast för att ansluta min ipad...

Men erkänn: visst är det ganska bra att kunna klicka på en länk och välja webbläsare? Eller vill du verkligen att Apple ska göra även detta val åt dig?

Vad spelar det för roll när det alla fall är Safari men med ett annat skal bara.
Jag använder bara Safari och ser ingen annan nytta med någon annan webbläsare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-14 19:48
Ursprungligen av PJW:

Det förklarar varför jag inte använder iphoto – och itunes endast för att ansluta min ipad...

Hur läser du mail? Varje mail är väl en fil som du sorterar i olika mappar? Du använder väl inte någon iPhoto-liknande mailklient?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-09-27 11:14

" Min far och min svärfar använder Windows. För dem är detta helt normalt, att kunna välja med vilket program en fil ska öppnas."

Och i OSX får man högerklicka och välja vilket program man vill öppna med, om man inte vill öppna med det förinställda (som man kan själv ställa in)...Jobbigt höruru...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-27 13:27
Ursprungligen av Hjopek:

" Min far och min svärfar använder Windows. För dem är detta helt normalt, att kunna välja med vilket program en fil ska öppnas."

Och i OSX får man högerklicka och välja vilket program man vill öppna med, om man inte vill öppna med det förinställda (som man kan själv ställa in)...Jobbigt höruru...

? ? ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-14 13:18

Håller helt med dig Niki! Dock kan det blir tämligen "märkligt" med dessa "smarta" system. Ett exmpel:

Idag fick jag en bilaga i ett mail. Kunden hänvisar till "jag bifogar grafiken i mailet". Okej. Toppen. Jag vill se grafiken på min telefon men jag kan inte. iOS erbjuder mig att a) öppna filen i programmet FTP SERVER eller b) öppna filen i programmet DROPBOX. Båda dessa är fullständigt ologiska val för mig som användare som vill SE filen. Det vore kanske logiska om jag vill DELA filen men ja, dessa val får jag inte och det är inte alls uppenbart vad som händer om jag öppnar min okända fil i något av ovan program.

Spontant trodde jag att jag fått en ZIP-fil med bilden. När jag väl kom till min Mac var det en EPS som inte iOS hanterar. Förvirrande även för en avancerad användare skulle jag säga. Sämre än att klart och tydligt se filnmanet och filändelsen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-14 17:06

Eller:

Många "onormala" har till och med svårt att inte greppa det där med filsystem och foldrar...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-14 19:54

Jag ger upp. Jag har sagt min mening här. Jag tror att om Apple packade om OS 8.1 skulle det applåderas och geniförklaras. Varför läsa DN när vi har Pravda ungefär. Amen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-14 20:22
Ursprungligen av PJW:

Jag ger upp. Jag har sagt min mening här. Jag tror att om Apple packade om OS 8.1 skulle det applåderas och geniförklaras. Varför läsa DN när vi har Pravda ungefär. Amen.

Vad är det du ger upp? Att övertyga oss om att våra åsikter är felaktiga enligt din åsikt?
Är du så högfärdig att du inte kan acceptera att alla inte tycker samma sak och att en väg inte är den rätta?
Men du verkar anse att din väg är den enda och den rätta och har du den inställningen tycker jag synd om din omgivning.

En seriös fråga nu.
Visste du inte att den webbläsaren du har installerad på din iPhone bygger på samma WebKit som Safari?
Så med andra ord ÄR den webbläsare du använder egentligen Safari men i en annan kostym.

Jag påstår inte att iOS är perfekt men det kommer inte förändras att jag käbblar med någon överlägsen person på ett forum.
Det finns inget OS som är perfekt men jag väljer det som är närmast perfektion för mina behov och då accepterar jag dom dåliga sakerna.

Så sluta spela överlägen och acceptera att andra har andra åsikter och respektera dom.

Senast redigerat 2012-09-14 21:13
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-27 13:32
Ursprungligen av lappen71:

Vad är det du ger upp? Att övertyga oss om att våra åsikter är felaktiga enligt din åsikt?
Är du så högfärdig att du inte kan acceptera att alla inte tycker samma sak och att en väg inte är den rätta?
Men du verkar anse att din väg är den enda och den rätta och har du den inställningen tycker jag synd om din omgivning.

En seriös fråga nu.
Visste du inte att den webbläsaren du har installerad på din iPhone bygger på samma WebKit som Safari?
Så med andra ord ÄR den webbläsare du använder egentligen Safari men i en annan kostym.

Jag påstår inte att iOS är perfekt men det kommer inte förändras att jag käbblar med någon överlägsen person på ett forum.
Det finns inget OS som är perfekt men jag väljer det som är närmast perfektion för mina behov och då accepterar jag dom dåliga sakerna.

Så sluta spela överlägen och acceptera att andra har andra åsikter och respektera dom.

Vad du är arg och blottad. Jag vill inte trampa på dig. Jag vill trampa till iOS. Vi behöver inte käbbla. Jag vet din uppfattning, du vet min. Själv skulle jag aldrig använda iOS utan jailbreak. Jag skulle inte ta i det med en tång ens. Min omgivning eller hur jag eventuellt är som person finner jag vara ett opassande ämne för diskussionen.

Din "seriösa" fråga härmed: jo, jag vet att andra webbläsare blott är exteriör och fernissa. Det är ju det som är felet. Jag skulle vilja ha ett mindre låst iOS där man fick välja en annan webbläsare. Det är liksom min poäng. Tack för att du påvisar den. Allt gott!

Senast redigerat 2012-09-27 14:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-27 13:50
Ursprungligen av PJW:

Precis som Apples kartor ungefär – de är de bästa!

Utseendet på Apples kartor är enormt mycket bättre än Google / Eniro / Hitta. Dock borde Apple licensierat kartdata från Google men använda sitt egna "skin". Nu har de gått en annan väg vilket på sikt kan bli bra men kommer ta tid.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-27 13:53
Ursprungligen av PJW:

Du har rätt. Om iOs sakar ett synligt filsystem är det jättebra (kanske det bästa) och om iOs får ett synligt filsystem är det också jättebra (kanske det bästa). Precis som Apples kartor ungefär – de är de bästa! Underlägsna häsningar, PJW

Hur fick du till att jag påstår att Apples karttjänst är den bästa?
Eller misslyckades du att tolka meningen?

Citat:

Det finns inget OS som är perfekt men jag väljer det som är närmast perfektion för mina behov och då accepterar jag dom dåliga sakerna

Du går omkring i detta forum som någon jävla korsriddare med agendan att övertyga folk om att din åsikt är den enda rätta vägen.
Uttryck din åsikt hur mycket du vill men lägg ner att spela förorättat martyr när du inte få medhåll.

Edit: Vilken tur att jag han citera dig innan du ändrade inlägget

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-27 15:41
Ursprungligen av lappen71:

Hur fick du till att jag påstår att Apples karttjänst är den bästa?
Eller misslyckades du att tolka meningen?

Du går omkring i detta forum som någon jävla korsriddare med agendan att övertyga folk om att din åsikt är den enda rätta vägen.
Uttryck din åsikt hur mycket du vill men lägg ner att spela förorättat martyr när du inte få medhåll.

Edit: Vilken tur att jag han citera dig innan du ändrade inlägget

Jo, jag ändrade ju inlägget. Det finns en pedagogisk poäng med att först skriva av sig och därefter revidera det skrivna. Jag tog kanske i för mycket och hoppades faktiskt att det skulle vara ändrat innan du eller någon annan hann läsa. Jag tycker inte, som du, att det var tur att du hann se mitt första inlägg. Jag har inget större behov av att käbbla här och det är faktiskt därför jag drog mig tillbaka tidigare. Jag gör det igen. Jag tycker du får tagga ner lite. Vem vet, en vacker dag kanske du sårar någon? Att kalla mig för "en jävla korsriddare" är ovanligt tramsig retorik. Allt gott!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-27 17:59
Ursprungligen av PJW:

Jo, jag ändrade ju inlägget. Det finns en pedagogisk poäng med att först skriva av sig och därefter revidera det skrivna. Jag tog kanske i för mycket och hoppades faktiskt att det skulle vara ändrat innan du eller någon annan hann läsa. Jag tycker inte, som du, att det var tur att du hann se mitt första inlägg. Jag har inget större behov av att käbbla här och det är faktiskt därför jag drog mig tillbaka tidigare. Jag gör det igen. Jag tycker du får tagga ner lite. Vem vet, en vacker dag kanske du sårar någon? Att kalla mig för "en jävla korsriddare" är ovanligt tramsig retorik. Allt gott!

Det finns ett program som heter "Textredigerare" som du kan skriva av dig med innan du postar ett inlägg.

Tycker jag något så uttrycker jag det och om du är så lätt kränkt kanske det är dags att sluta skriva för din del.

Ursprungligen av PJW:

Jag ger upp. Jag har sagt min mening här. Jag tror att om Apple packade om OS 8.1 skulle det applåderas och geniförklaras. Varför läsa DN när vi har Pravda ungefär. Amen.

Lugn och fin. Du har helt rätt i sak - ios lösning av hur filer hanteras är ju helt förskräcklig när det gäller produktiva aktiviteter. Men poängen är ju att de allra flesta inte gör så mycket med sin nalle - de ringer, messar, klistrar i kalendrar, surfar, mejlar och spelar lite spel. Till det duger ios alldeles förträffligt. Det är inte förrän man har mer sofistikerade behov än så som man går in i väggen med ios-modellen och det stora flertalet användare har ju inte det. Folk har helt enkelt olika behov. Jag skulle heller aldrig kunna tänka mig att återgå till ios så länge filhanteringen är uppbunden till itunes eller någon molntjänst, så jag förstår precis vad du menar. Men för gemene man, utan några större anspråk, är det faktiskt inget problem. Inte ens teoretiskt - den dag de får större anspråk är det ju bara att byta till android.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-09-14 21:13

Filsystem med foldrar är bara en abstraktion av hur man organiserar information. Jag tror inte behovet av att knyta ihop och gruppera information på ett irrationellt sätt minskar. Iphoto, Itunes och godtyckligt annat katalogprogram för bilder och säkert andra program har gått mot databaser. Jag hoppas någon gör ett os med samma tänk. Men man skall inte låta enskilda applikationer styra var min information hamnar eller vem som kan komma åt den. Användaren skall alltid ha sista ordet om var informationen hamnar, os:et hjälper en att komma åt den då jag behöver den. Ios är fel ute, Android vet jag inte något om men det verkar ju vara klassiskt filsystem åtminstone, vilket mig är mindre inlåst för att knyta åter till ursprungsfrågan.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-14 22:44

Webkit har utvecklats ur open source, KDE-projektet.

The code that would become WebKit began in 1998 as the KDE’s HTML layout engine KHTML and KDE's JavaScript engine (KJS).

WebKit - Wikipedia, the free encyclopedia

Bevaka tråden