Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Android är också ett ganska låst system

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-09-08 09:11
Ursprungligen av zappee:

Nej, det spelar mig ingen roll om det finns en filhanterare på iOS eller ej.
Tråden handlar om att det finns låsta saker i Android med, dock är det ju ingen nyhet att iOS är ännu mer låst.

Fast, Android är inte låst alls, på något sätt.
Downloading the Source Tree | Android Open Source

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-08 09:21
Ursprungligen av Zepto:

Fast, Android är inte låst alls, på något sätt.
Downloading the Source Tree | Android Open Source

Android i sig är inte låst det minsta, men vill du ha en telefon med android så är den låst från början.
Inte lika låst som iOS, men du får inte göra vad du vill utan att roota den.

En reflektion jag gjorde häromdan när jag satt och pillade med icloudbackupen är att du behöver roota en android för att få motsvarande funktion.

  • Medlem
  • 2012-09-08 09:27
Ursprungligen av Json_81:

Android i sig är inte låst det minsta, men vill du ha en telefon med android så är den låst från början.
Inte lika låst som iOS, men du får inte göra vad du vill utan att roota den.

En reflektion jag gjorde häromdan när jag satt och pillade med icloudbackupen är att du behöver roota en android för att få motsvarande funktion.

Precis. Android är så pass öppet att någon som t. ex. Amazon kan ta det, modifiera till sina behov och lägga låst på sin Kindle. Android är öppet, även om Amazons Android kanske inte är det. Android kan vara hur öppet och låst som helst. Android är inte en singularitet som är exakt likadan överallt och fungerar på exakt samma sätt, just på grund av att det är öppet och tillåtet att modifiera.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-08 12:05
Ursprungligen av Zepto:

Fast, Android är inte låst alls, på något sätt.
Downloading the Source Tree | Android Open Source

Myt, Android är inte så open-source som man kan tro...

  • Medlem
  • 2012-09-11 18:44
Ursprungligen av zappee:

Myt, Android är inte så open-source som man kan tro...

Jag är förvisso inte alltför insatt i Android, men länken jag gav hade instruktioner till hur man laddar ner källkoden till Android och längst ner fanns en länk till en annan sida som visar hur man bygger Android.
Hur menar du att det inte är open source?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-07 23:06
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-10 16:31

För övrigt så har jag stött på massvis med folk som har enklare Android-telefoner där de får meddelande om att det interna minnet håller på att ta slut. Och hur de än flyttar appar och raderar så avhjälper det inte problemet, detta fenomen har jag sett på Sony, HTC och Samsung nu. What's up with that?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-10 17:31
Ursprungligen av CEk:

För övrigt så har jag stött på massvis med folk som har enklare Android-telefoner där de får meddelande om att det interna minnet håller på att ta slut. Och hur de än flyttar appar och raderar så avhjälper det inte problemet, detta fenomen har jag sett på Sony, HTC och Samsung nu. What's up with that?

Jo, jag har också stött på det, både med Samsung och Zte. Det verkar ha med operativet och mängden minne att göra. Att flytta appar och filer till minneskort brukar hjälpa. Omstart efter flytt. Dock har detta inte så mycket med låsning att göra...;-)

Ursprungligen av PJW:

Jo, jag har också stött på det, både med Samsung och Zte. Det verkar ha med operativet och mängden minne att göra. Att flytta appar och filer till minneskort brukar hjälpa. Omstart efter flytt. Dock har detta inte så mycket med låsning att göra...;-)

Jo om Apples begränsning ger en positiv effekt av mindre strul för en vanlig användare så finns det viss bäring i detta. Det som är bra för en person kan vara dåligt för en annan. Men det stora flertalet användare vill inte mecka utan bara använda prylen och det är väl så Apple resonerar tror jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-10 21:09
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jo om Apples begränsning ger en positiv effekt av mindre strul för en vanlig användare så finns det viss bäring i detta. Det som är bra för en person kan vara dåligt för en annan. Men det stora flertalet användare vill inte mecka utan bara använda prylen och det är väl så Apple resonerar tror jag.

Dagens sanning! Dock hindrar inte det mig från att önska att en del saker som nämnts i tråden skulle inspirera iOs till att ta ett par små steg mot en ökad öppenhet/valfrihet. Jag lever med begränsningarna och kommer aldrig att (vad gäller "surfplatta") gå tillbaka till Android. Jag litar helt enkelt inte på hårdvarutillverkarna.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-10 21:58
Ursprungligen av PJW:

Jo, jag har också stött på det, både med Samsung och Zte. Det verkar ha med operativet och mängden minne att göra. Att flytta appar och filer till minneskort brukar hjälpa. Omstart efter flytt. Dock har detta inte så mycket med låsning att göra...;-)

Nej, men det verkar ha väldigt mycket med Android att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-11 13:21
Ursprungligen av CEk:

För övrigt så har jag stött på massvis med folk som har enklare Android-telefoner där de får meddelande om att det interna minnet håller på att ta slut. Och hur de än flyttar appar och raderar så avhjälper det inte problemet, detta fenomen har jag sett på Sony, HTC och Samsung nu. What's up with that?

Detta problemet hade min tjej med sin Sony-lur tidigare (nu har hon bytt till HTC). Det bisarra i sammanhanget är trots att hon rensade lurens interna minne och hade ett stort SD-kort telefonen gnälldes det fortfarande. Efter lite undersökningar visar det sig att de flesta programmen hanterar inte att jobba mot ett externt minneskort så den funktionen blev tämligen värdelös.

Android problem eller Sony-specifikt problem vet jag dock inte.

Så är det på HTC luren jag har i jobbet. Flera gigabyte ledigt på minneskortet men en massa appar som inte kan installeras på minneskortet så det är dåligt med minne. Framför allt dom "viktigaste" och mest utrymmeskrävande apparna som inte går att lägga på minneskortet, google maps, facebook mm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-11 13:32

Jag köper att OS:et vill installera programmen på intern-minnet men ex borde Spotify och WhatsApp kunna ha dess media på ett externt minnesgott. Annars kan man lika gärna inte ha funktionen i stort sätt.

Senast redigerat 2012-09-11 13:42

Men snälla, ni måste ju skilja på ROM, RAM och SD minne.

En telefon som säljs 2012 har inte detta problemet... men tex en gammal HTC desire har bara 190mb ROM ledigt för appar. De räcker till typ facebook och google+ sedan är det fullt. När dessa gammla telefoner lanserades var apparna 1-3 megabyte stora. Nu är dom 10-100 istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-11 14:49
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Men snälla, ni måste ju skilja på ROM, RAM och SD minne.

En telefon som säljs 2012 har inte detta problemet... men tex en gammal HTC desire har bara 190mb ROM ledigt för appar. De räcker till typ facebook och google+ sedan är det fullt. När dessa gammla telefoner lanserades var apparna 1-3 megabyte stora. Nu är dom 10-100 istället.

När jag pratar "lagra appar" pratar jag förstår "lagringsminne" och inte "arbetsminne". Om det är en hårddisk, SSD-disk eller SD-minne skiter jag i. Det är ett problem på Android lurar med mindre prestanda "out of the box" och funktionen "extra minnekort" är i varje fall på den Sony-lur (Xperia / Android 2.3) oanvändbar.

Att ha ett dedikerat "minne" för ex. Appar låter väldigt 1990. Jag förstår att man kanske får nöja sig med X MB om man ska ha en superbillig telefon men då ska man inte säga "du kan alltid bygga ut med mer minne i kort-platsen".

Vad gäller ARBETSMINNE kan även det vara ett problem på Android pga den större "friheten". Det är lite tråkigt när systemet löser minnesrelaterade probelm genom att ex. stänga av telefon-appen.

Ovan är problem iOS-enheter aldrig haft (och troligen kommer få). Begränsningen där är att du inte har någon enhet du kan bygga ut minnet på men uppenbarligen fungerar det tämligen risigt på den andra sidan ändå. Minns jag inte fel när jag och tjejen kollade på hennes nya lur finns flera modeller som fortfarande kör enormt lite inbyggt lagringsminne där man förlitar sig på ett minnekort för att bygga ut detta. Ja, det är billigare lurar, men inte ens gamla iPhone 3Gs har detta problemet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-11 14:56
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Men snälla, ni måste ju skilja på ROM, RAM och SD minne.

En telefon som säljs 2012 har inte detta problemet... men tex en gammal HTC desire har bara 190mb ROM ledigt för appar. De räcker till typ facebook och google+ sedan är det fullt. När dessa gammla telefoner lanserades var apparna 1-3 megabyte stora. Nu är dom 10-100 istället.

Visst har dom det för en vän köpte en Samsung lur och den började klaga ganska så fort på att minnet var slut och att det inte fanns utrymme att installera program.
Så vi fick sitta i efterhand och flytta dom till det extra minneskort han hade i telefonen.
Väldigt stenåldern för att vara 2012 men vad kan man förvänta sig av Android

Ursprungligen av lappen71:

Visst har dom det för en vän köpte en Samsung lur och den började klaga ganska så fort på att minnet var slut och att det inte fanns utrymme att installera program.
Så vi fick sitta i efterhand och flytta dom till det extra minneskort han hade i telefonen.
Väldigt stenåldern för att vara 2012 men vad kan man förvänta sig av Android

Då var det alltså en billig telefon. Vilken var det?

Hur är ios partitionerat? android har ju /system /data /recovery /boot osv. I mitt HTC desire exempel där uppe var /system på ca 300mb och /data på typ 200mb. /data är där allt användarrelaterat sparas. Appar, databaser etc. (appar kan även sparas i /system, men det kräver root access till filsystemet).

Jag har inte sett någon telefon med /data på under 1-2gb på läänge nu.

Vissa appar går att "flytta" till SD kort. Men det betyder inte det som många tror. Det man flyttar är lite bild och grafik resurser och annat som tar plats i appen. Binärerna flyttas inte. Dessutom går inte det att göra med appar som har widgets eftersom widgetsen måste ha access till appen innan sd-kortet monteras.

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Då var det alltså en billig telefon. Vilken var det?

Hur är ios partitionerat? android har ju /system /data /recovery /boot osv. I mitt HTC desire exempel där uppe var /system på ca 300mb och /data på typ 200mb. /data är där allt användarrelaterat sparas. Appar, databaser etc. (appar kan även sparas i /system, men det kräver root access till filsystemet).

Jag har inte sett någon telefon med /data på under 1-2gb på läänge nu.

Vissa appar går att "flytta" till SD kort. Men det betyder inte det som många tror. Det man flyttar är lite bild och grafik resurser och annat som tar plats i appen. Binärerna flyttas inte. Dessutom går inte det att göra med appar som har widgets eftersom widgetsen måste ha access till appen innan sd-kortet monteras.

System partition = iOS+medföljande appar (read only).
User partiton = Allt annat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-11 21:04
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Då var det alltså en billig telefon. Vilken var det?

Hur är ios partitionerat? android har ju /system /data /recovery /boot osv. I mitt HTC desire exempel där uppe var /system på ca 300mb och /data på typ 200mb. /data är där allt användarrelaterat sparas. Appar, databaser etc. (appar kan även sparas i /system, men det kräver root access till filsystemet).

Jag har inte sett någon telefon med /data på under 1-2gb på läänge nu.

Vissa appar går att "flytta" till SD kort. Men det betyder inte det som många tror. Det man flyttar är lite bild och grafik resurser och annat som tar plats i appen. Binärerna flyttas inte. Dessutom går inte det att göra med appar som har widgets eftersom widgetsen måste ha access till appen innan sd-kortet monteras.

Om du tycker 4500:- är billigt så visst och pratade med honom och det var ingen Samsung utan en Sony Xperia.
Egenskaper för Sony Xperia Acro S

Det suger med andra hästballe att man inte kan installera program mer än vad det interna minnet tillåter.
Desto mer jag läser här inser jag att valet av telefon kommer aldrig bli Android alla fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-12 00:38
Ursprungligen av lappen71:

Visst har dom det för en vän köpte en Samsung lur och den började klaga ganska så fort på att minnet var slut och att det inte fanns utrymme att installera program.
Så vi fick sitta i efterhand och flytta dom till det extra minneskort han hade i telefonen.
Väldigt stenåldern för att vara 2012 men vad kan man förvänta sig av Android

Ett litet BTW: http://www.99mac.se/iphone-ipad/296292-iphone-tjatar-om-minnet-snart-slut.html

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-12 05:38

Jaha? En person som rapporterar om problem med telefonen där den klagar över för lite minne.
Ska det uppväga ALLA Android ägare som lider av att dom inte kan installera mer program än vad det interna minnet tillåter?
Det tar inte bort det faktum att jag kan använda i princip alla mina 16GB för att installera program.

Ursprungligen av keptang:

System partition = iOS+medföljande appar (read only).
User partiton = Allt annat.

Tack för ett vettigt svar.

Ursprungligen av lappen71:

Om du tycker 4500:- är billigt så visst och pratade med honom och det var ingen Samsung utan en Sony Xperia.
Egenskaper för Sony Xperia Acro S

Det suger med andra hästballe att man inte kan installera program mer än vad det interna minnet tillåter.
Desto mer jag läser här inser jag att valet av telefon kommer aldrig bli Android alla fall.

Den telefonen har alltså ca 2gb för appar vilket är precis vad jag har skrivit tidigare att de flesta telefoner 2012 har som ett minimum.
Hur skulle det tekniskt sett gå att lägga in mer saker än vad som får plats på minnet? Låter helt orimligt?

Om du skaffar android eller inte tror jag de flesta skiter fullständigt i. Själv så har jag iphone 1 och 3g innan jag gick över till android när Nexus One kom. Lär nog inte gå tillbaka till iphone om inte apple gör något mirakel

Senast redigerat 2012-09-12 10:51
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-12 09:22
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Tack för ett vettigt svar.

Den telefonen har alltså ca 2gb för appar vilket är precis vad jag har skrivit tidigare att de flesta telefoner 2012 har som ett minimum.
Hur skulle det tekniskt sett gå att lägga in mer saker än vad som får plats på minnet? Låter helt orimligt?

Om du skaffar android eller inte tror jag de flesta skiter fullständigt i. Själv så har jag iphone 1 och 3g innan jag gick över till android när Nexus One kom. Lär nog inte gå tillbaka till iphone om inte apple gör något mirakel

Att det bara finns 2GB i utrymme att installera appar på en telefon 2012 och på ett OS som ger sken av att överglänsa iOS är bara patetiskt.
Men du kanske inte kan se det korkade i den tekniska lösningen ska du nog hålla dig till Android

Senast redigerat 2012-09-12 10:52
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-12 16:48
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Om du skaffar android eller inte tror jag de flesta skiter fullständigt i. Själv så har jag iphone 1 och 3g innan jag gick över till android när Nexus One kom. Lär nog inte gå tillbaka till iphone om inte apple gör något mirakel

Och jag tror det gäller åt andra hållet också, att vi andra skiter i om du är kvar på Android eller går tillbaka till iPhone.

Av antalet gillanden att döma är det inte en fråga som helt saknar emotionell resonansbotten för publiken här. Vilket iofs inte på något sätt är förvånansvärt, givet sammanhanget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-12 09:39
Ursprungligen av lappen71:

Jaha? En person som rapporterar om problem med telefonen där den klagar över för lite minne.
Ska det uppväga ALLA Android ägare som lider av att dom inte kan installera mer program än vad det interna minnet tillåter?
Det tar inte bort det faktum att jag kan använda i princip alla mina 16GB för att installera program.

Det handlade om att vidga samtalet något. I all välmening.

Senast redigerat 2012-09-12 10:01
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Men snälla, ni måste ju skilja på ROM, RAM och SD minne.

En telefon som säljs 2012 har inte detta problemet... men tex en gammal HTC desire har bara 190mb ROM ledigt för appar. De räcker till typ facebook och google+ sedan är det fullt. När dessa gammla telefoner lanserades var apparna 1-3 megabyte stora. Nu är dom 10-100 istället.

Vem har inte skiljt på det? På HTCn har jag aldrig haft problem med RAM bara det där jobbiga att inte alla appar kan installeras på SD utan måste installeras i ROM.

Men är det inte bara att swappa ut dem då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-11 15:12

Ska man vända ovan problem till Androids "fördel" är det ju ett plus med "öppenheten" att kunna välja en billigare lur. Dock kan de medföra inte alltid uppenbara begränsningar för användaren.

Bevaka tråden