Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Android är också ett ganska låst system

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 16:41

Lite enklare vore om (typ) AirDrop fanns i iOS likt OSX...

Det är bra med tips på appar för att göra iOS mindr handikappat. Men jag anser fortfarande filhantering / filöverföring är en basfunktion som borde finnas i iOS grund. Det borde inte kräva "an app for that". Varför ska man vara beroende av en extern delningstjänst likt DropBox? I don't get it.

Drar den från telefonen dit du vill ha den i ditt filsystem, precis som vilken annan fil på vilken annan disk som helst.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-04 20:38
Ursprungligen av GustafMA:

Drar den från telefonen dit du vill ha den i ditt filsystem, precis som vilken annan fil på vilken annan disk som helst.

Telefonen kopplad till datorn med kabel?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-04 20:53
Ursprungligen av lappen71:

Telefonen kopplad till datorn med kabel?

Det, eller drar den till ett USB-minne eller mejlar den (med valfritt mejlprogram eller via någon web-mejl - vilket ju inte är några problem eftersom du kan hitta filen i den mapp du lagt den...). T.ex.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-04 21:00
Ursprungligen av PJW:

Det, eller drar den till ett USB-minne eller mejlar den (med valfritt mejlprogram eller via någon web-mejl - vilket ju inte är några problem eftersom du kan hitta filen i den mapp du lagt den...). T.ex.

Ok men vad är det som är så mycket enklare med Android då för jag behöver ingen kabel för att föra över mina bilder.
Att koppla in telefonen med en kabel kontra att maila bilden eller använda Bildström ser jag som något mycket enklare.
Men vill man hålla på med en kabel så är det ett val som är upp till en själv

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag skulle precis få över en skärmdump från telefonen till datorn. Hur gör man det?

Oh yeah, mailing time…

Det kanske bara är jag som tycker det är ett bakvänt sätt att jobba på.

Ursprungligen av PJW:

Det, eller drar den till ett USB-minne eller mejlar den (med valfritt mejlprogram eller via någon web-mejl - vilket ju inte är några problem eftersom du kan hitta filen i den mapp du lagt den...). T.ex.

Kan du beskriva vad du gör i det fall Erik beskriver. Han är inte ansluten med sladd till en annan hårdvara och han vill inte posta bilden till sig själv.

Citat:

Telefonen kopplad till datorn med kabel?

Ja. Eller wifi. Eller 3G. Du ansluter den som en remote disk och kör. I mitt fall använder jag en sharepoint-server på datorn, eftersom jag vill ha filerna på såväl dator som telefon gruppåtkomliga enligt de policys jag satt och krypterade, men det tror jag är överkurs för de flesta användare.

Kontentan är i alla fall att min telefon bara är en terminal mot min allmänna arbetsflöde och helt integrerat med det, precis som vilken annan resurs - servrar, laptops, andra maskiner - som helst. Och att flödet är säkert, eftersom det aldrig lagras, passerar i etern eller "främmande" kablar okrypterat eller lagras utanför de domäner som min arbetsgivare administrerar. Och eftersom vi är legalt förpliktigade att hålla en del data för oss själva så kommer tredjehandslösningar som skydrive, dropbox eller icloud inte ifråga, i all synnerhet i det fall där de har proprietära klienter som synkroniserar filer utan att vi har kontroll över om de är krypterade eller inte.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-04 21:03
Ursprungligen av GustafMA:

Ja. Eller wifi. Eller 3G. Du ansluter den som en remote disk och kör. I mitt fall använder jag en sharepoint-server på datorn, eftersom jag vill ha filerna på såväl dator som telefon gruppåtkomliga enligt de policys jag satt och krypterade, men det tror jag är överkurs för de flesta användare.

Kontentan är i alla fall att min telefon bara är en terminal mot min allmänna arbetsflöde och helt integrerat med det, precis som vilken annan resurs - servrar, laptops, andra maskiner - som helst. Och att flödet är säkert, eftersom det aldrig lagras, passerar i etern eller "främmande" kablar okrypterat eller lagras utanför de domäner som min arbetsgivare administrerar. Och eftersom vi är legalt förpliktigade att hålla en del data för oss själva så kommer tredjehandslösningar som skydrive, dropbox eller icloud inte ifråga, i all synnerhet i det fall där de har proprietära klienter som synkroniserar filer utan att vi har kontroll över om de är krypterade eller inte.

Men det där är inget för en vanlig användare typ Erik.dv´s morsa eftersom hon inte vet vad wifi är?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 21:14

Koppla telefonen med en sladd till datorn för att kunna föra över filer vore tämligen smidigt. Det gick faktiskt på iPod för mången år sedan. Det är troligen inte det man skulle nyttja jämt men ja.

Bättre vore som sagt att telefonen dök upp som en shared device i OSX. Att vara bunden till ett specifikt program, att det ska synkas mot molnet osv. Vansinne. Dessa saker har helt klart sin plats - att kunna synka allt innehåll i telefonen mellan alla enheter är jättebra. Det vore bra om den enkla "flytta en fil från A till B" fungerade också. That's all I'm saying.

Vidare, speciellt när iOS blir mer och mer avancerat, kommer vi hamna i lägen där man vill eller måste nyttja fler appar. Då blir dagens läge fullständig ohållbart.

För en "vanlig användare" som vi valt kalla "modell mamma" (det var någon annans mamma än min! ) så blir ovan snabbt rörigt och förvirrande. Men, har man många val att komma till målet med så kommer troligen användaren lösa uppgiften snabbare och känna sig nöjdare med produkten. Jag tror det är mycket mer logiskt för en modell mamma att koppla in telefonen med en USB sladd till datorn, dra över lite bilder och sedan kunna visa dem från sin enhet än att behöva ställa in en synk-tjänst eller ännu värre ladda ner en separat "lösning" för det.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-04 21:28

Det känns ju som du har bestämt dig för att iOS suger bara för att det inte har en filhanterare, oavsett.

För min mamma är det lättare med Dropbox än att leta rätt på sladdar och koppla in till höger och vänster.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 21:53
Ursprungligen av zappee:

Det känns ju som du har bestämt dig för att iOS suger bara för att det inte har en filhanterare, oavsett.

För min mamma är det lättare med Dropbox än att leta rätt på sladdar och koppla in till höger och vänster.

Filhanteringen i iOS suger bitvis ja. Men bara för en funktion av ett OS är dåligt betyder inte det att det är oanvändbart (ja, visst kan det vara så men ja… ).

Överlag annars är det ett mycket trevligt OS. Androiden min tjej har är ett bevis på varför jag fortfarande aldrig skulle vilja ha en sådan lur. Och den kör Android 4.0. Men det är intressant med en stark motpart. Det leder - hoppas jag - till två bättre plattformar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-06 01:01
Ursprungligen av zappee:

Det känns ju som du har bestämt dig för att iOS suger bara för att det inte har en filhanterare, oavsett.

För min mamma är det lättare med Dropbox än att leta rätt på sladdar och koppla in till höger och vänster.

Jag tycker också det är bra med Dropbox, tro inget annat. Lite synd att jag inte kan skicka filer från Pages direkt till mitt dropbox-konto...

Apple vill att jag ska mejla dokumentet till mig själv (fast givetvis bara via @me-kontot) eller synka via iDisk eller iWork. De senare är ju avvecklade men finns med i menyn ändå. Att nå Dropbox med Webdav kostar pengar så det är inte ett alternativ. Konstruktiva alternativ?

Senast igår på en kurs i Lund hade en kursare en pdf han ville ge mig. Hans bärbara Powerbook (den sista varianten) har inget 3g-modem och uppkopplingen till universitetets wifi funkar uselt. "Har du iTunes?" "Har du sladd?" "Nej, tyvärr, min iPad för 5500 spänn tar inte såna usb-minnen". En tråkighet i vardagen, mitt i civilisationen, i den lundensiska verkligheten.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-04 22:18

Jag tycker argumenten tryter lite. Jag skulle lära en tant att lägga in musik på en Android. Jag kan nog påstå den processen inte blev något enklare att förklara än om jag hade visat henne iTunes. Om vi nu snackar sladd vill säga, kändes som diskussionen sidospårade in på molntjänster och dylikt där ett tag.

Är inte delning av foto och video det som folk gör mest? Kopplar jag in min iphone i en PC, med Windows, kommer den upp som en kamera och jag kan dra bilder från den. Åt andra hållet är det självklart svårare, här skulle Apple kunna göra mer för att folk skulle kunna dela med sig av sina bilder lättare. Bluetoothdelning går tokbort - uselt sätt att dela filer på, omständligt och långsamt, men däremot någon slags öppen standard som "alla" skulle kunna anamma hade inte varit dumt. Eller helt enkelt att man skulle kunna få släppa bilder i telefonen i utforskaren/Finder.

En annan ide hade varit att alla filer i iOS hade varit i en stor databas, taggade med skapande program, mime-typ osv och sen att detta bibliotek var det som presenterades användaren när denne väljer att öppna en app som kan läsa vissa mime-typer eller se biblioteket som en filstruktur när iOS-enheten kopplas in i datorn. Enda problemet då blir ju återigen att skicka filer till program, men numera kan ju iTunes ladda upp vissa filer till program som stödjer det så förhoppningsvis kan det komma en lösning för oss "power users"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 00:52

Är det bara jag som tycker det är enormt konstigt att gå via en musik-app (iTunes) för att få filer in i sin telefon?

Den enda anledningen jag ser Apple gör så är för iTunes har ett stark namn i och med iPod och senare iTunes Music Store. Logiskt är det dock inte. Lika ologiskt som att AppStore ligger i iTunes. Finns ingen logik någonstans.

Ovan funktioner är viktiga och bra, men varför man går via en musik app är mycket märkligt.

Jag tror den här tråden "breddat" sig från om iOS eller Android är "låsta" eller inte. Molntjänster verkar vara en av många "lösningar" på iOS brist på filhanterare.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-09-05 01:02
Ursprungligen av Erik.dv:

Är det bara jag som tycker det är enormt konstigt att gå via en musik-app (iTunes) för att få filer in i sin telefon?

Den enda anledningen jag ser Apple gör så är för iTunes har ett stark namn i och med iPod och senare iTunes Music Store. Logiskt är det dock inte. Lika ologiskt som att AppStore ligger i iTunes. Finns ingen logik någonstans.

Ovan funktioner är viktiga och bra, men varför man går via en musik app är mycket märkligt.

Jag tror den här tråden "breddat" sig från om iOS eller Android är "låsta" eller inte. Molntjänster verkar vara en av många "lösningar" på iOS brist på filhanterare.

Precis detta har jag påpekat i en annan tråd. Synkning borde ha ett eget program eller i alla fall fungera på ett annat sätt. ITunes borde ha stannat vid att vara ett program för musik.

Ursprungligen av Erik.dv:

Är det bara jag som tycker det är enormt konstigt att gå via en musik-app (iTunes) för att få filer in i sin telefon?

Den enda anledningen jag ser Apple gör så är för iTunes har ett stark namn i och med iPod och senare iTunes Music Store. Logiskt är det dock inte. Lika ologiskt som att AppStore ligger i iTunes. Finns ingen logik någonstans.

Ovan funktioner är viktiga och bra, men varför man går via en musik app är mycket märkligt.

Jag tror den här tråden "breddat" sig från om iOS eller Android är "låsta" eller inte. Molntjänster verkar vara en av många "lösningar" på iOS brist på filhanterare.

Det är väl snarare en logisk evolution efter att man använt iTunes för att synka iPod. Skulle man sen börja använda ytterligare program för att synka in annat i sin iPhone så blir det bara rörigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 09:56
Ursprungligen av pmarriott:

Det är väl snarare en logisk evolution efter att man använt iTunes för att synka iPod. Skulle man sen börja använda ytterligare program för att synka in annat i sin iPhone så blir det bara rörigt.

Det är lika logiskt som att göra kalendrar i Excel…

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-05 21:47
Ursprungligen av Erik.dv:

Är det bara jag som tycker det är enormt konstigt att gå via en musik-app (iTunes) för att få filer in i sin telefon?

Den enda anledningen jag ser Apple gör så är för iTunes har ett stark namn i och med iPod och senare iTunes Music Store. Logiskt är det dock inte. Lika ologiskt som att AppStore ligger i iTunes. Finns ingen logik någonstans.

Ovan funktioner är viktiga och bra, men varför man går via en musik app är mycket märkligt.

Jag tror den här tråden "breddat" sig från om iOS eller Android är "låsta" eller inte. Molntjänster verkar vara en av många "lösningar" på iOS brist på filhanterare.

Vilka filer pratar du om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 21:50
Ursprungligen av zappee:

Vilka filer pratar du om?

Man kan genom iTunes "skicka" data (filer) till vissa program.

iTunes var en musikapp från början, men är ju någon annat idag - bl.a. en handelsplats för allt möjligt. Om man inte fixerar sig vid just namnet iTunes (Apple vill givetvis inte döpa om det av rationella skäl) - man kan låtsas att det heter...tja, iPlace - så är allt som det ska. Det är alltså bara ett namnproblem - ett ickeproblem.

(tune = låt)

  • Medlem
  • 2012-09-05 19:09

Android är utan tvekan öppet.
Det är så pass öppet att man kan stänga det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-06 01:12

Jag har ALLTID ett USBminne i plånboken. Det är ju inte riktigt alltid jag har min iPad med mej.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-06 01:20
Ursprungligen av kenjon:

Jag har ALLTID ett USBminne i plånboken. Det är ju inte riktigt alltid jag har min iPad med mej.

Jag har alltid min ipad med mig...:-) Jag skulle bara vilja ha möjlighet att ibland kunna koppla ihop den otvunget med ett usb-minne. Man kan tycka det är omodernt osv, men verkligheten är ibland lite omodern (jag spenderar varje sommar i den jämtländska urmarken och där finns t.ex ingen uppkoppling alls). Visst skulle Apple kunna bjuda på den tekniken?

PS. Och det där med Dropbox och Pages...Tänk om ipaden hade ett bläddervänligt filsystem där jag kunde öppna min dropbox-app och välja vilka filer på min ipad jag ville skicka ut i cyberrymden! Vore inte det något att hurra över? DS.

Senast redigerat 2012-09-06 08:32
Ursprungligen av kenjon:

Jag har ALLTID ett USBminne i plånboken. Det är ju inte riktigt alltid jag har min iPad med mej.

Vänta nu här. Du har inte alltid din iPad med dig???? Va?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-06 08:51
Ursprungligen av kenjon:

Jag har ALLTID ett USBminne i plånboken. Det är ju inte riktigt alltid jag har min iPad med mej.

Jag har ALLTID iPhonen med mig. Jag borde inte behöva ha med mig ett USB-minne NÅGONSIN.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-06 01:33

Som flera har skrivit här tidigare, den stora massan har inte det behovet. Vi nördar kan ha det, men jag tror inte Apple lägger till ett öppet filsystem bara för att vi vill ha det.
Däremot behöver de förstås utöka filstödet, så att man kan öppna alla textdokument i Pages, OpenOffice eller vad man nu vill använda. Men det finns ju ingen anledning att se en Excelfil i Pages. Men öppnar du Numbers ska du kunna se den. Och jag tror det är ditåt Apple strävar....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-06 01:39

Och för att återvända till ämnet så innebär ju det ovan sagda att ios är mer låst än android där jag ju kan göra det jag beskrivit.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-06 01:37

Jo, jag begriper. Fast man är ju inte nörd bara för att man inte alltid har uppkoppling. Jag vill kunna använda min ipad även i Norrland. Fullt ut och dela filer med andra. Och ett dropbox-stöd (eller stöd för vilken delning man vill) vore ju nåt välkommet i t.ex Pages.

Jag hade en 3GS som började falla i bitar pga slitage - jag har alltid gillat den, men bestämde mig för att "vidga vyerna" när det var dags att köpa ny. Har alltid varit skeptisk till Android, men vissa saker såg ju ok ut, så tänkte att det kunde vara bra med lite hand-on experience till Apple släpper nästa telefon som väcker ha-begär.

I mångt och mycket är de rätt lika - vissa saker är bättre på Android, vissa på iOS. Den största enskilda saken enligt mig är däremot fil-access. Jag förstår att det inte är något som 99% av användare bryr sig om ("mamma" i tidgare exempel), men jag tycker det är så sjukt smidigt. Koppla in telefonen på USB och få upp den som en disk, och lägg saker var som helst. Går såklart att med valfri filhanterare surfa in på min bärbaras utdelade enheter och kopiera över filer via wifi, eller skicka via bluetooth / nfc också, vad som nu passar bäst.

I mitt fall kan det vara att jag kanske ska till sommarstugan (där jag som bäst har en "pinne" edgetäckning) och vill ta med filmer, böcker, mm. Bara att kasta in, så får man bry sig om att hitta en lämplig app för att visa materialet sen. Ibland kopierar jag in senaste versionen av ett jobb-projekt på telefonen (dokument, mail, källkod, grafik mm) ifall något skulle uppstå under helgen då jag inte har tillgång till dator/snabbt internet - då kan jag kanske maila iväg filerna från telefonen eller göra akutfixar och ladda upp via ftp.

Nyligt var jag hos en bekant, som hade några roliga NES-rommar man spelade som barn som jag gärna velat ha - även om jag inte har någon emulator installerad var det bara att skapa en "emulator/nes_roms" mapp och bry sig om att hitta lämplig app senare (och ja, jag har betalat för dom en gång i tiden, så känner att jag bör ha laglig rätt att kopiera dom. gråzon kanske ). Att det sedan finns emulatorer för Android är trevligt också, men det är en annan historia. Iaf, min poäng är att när man väl vant sig att flytta filer mellan dator <-> telefon eller mellan två telefoner är det väldigt enkelt att vänja sig. Jag skulle nyligt flytta några filmer från en laptop med tynande batteri till en fulladdad iPad för att kunna se dem där istället - det tog mycket sin tid att hitta en videospelare med inbyggt AFP-stöd som kunde kopiera in filerna lokalt (och inte bara streama), känns som att det hade gått på 10 sekunder att starta kopieringen på en android-enhet.

I de allra flesta av ovanstående fall passar det inte alls med t ex dropbox eller mail heller. Jag sitter inte alltid på WiFi, jag har databegränsning på min telefon (onödigt att skicka något till molnet och ladda hem det igen istället för direktkopiering), samt att det kan vara tidspress (jag måste ha det klart inom 5 min, för sen bryts min internetaccess för helgen typ). Iaf, enough ranting, men jag hoppas att iOS får någon form av delat filsystem i framtiden. Alla kommer inte att använda det, men vi är många "geeks" som hade uppskattat det kan jag tro.

Bevaka tråden