Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Android är också ett ganska låst system

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 15:07

När jag tänker på det skulle jag säga man idag ofta kringgår begränsningar i iOS för att få det att fungera.

- Vill jag ha filer med mig i min telefon är det överlägset lättaste sättet att mail dem till mig själv. Det är så dumt att jag inte ens vet var jag ska börja att lösa "problemet" så men det är en lösning.

- Vill jag dela med mig av filer är igen mail ett enkelt sätt. Dock är det klumpigt och i vissa fall omöjligt att lösa vissa uppgifter i en iOS-device. Har du ex. en bilaga i ett mail du vill lägga till i ett annat mail kan man inte bara "kopiera" dessa. Har du bilder kan du spara ner dem och sedan kopiera eller "maila" dem från bild-appen. Har du PDF:er kan du göra detsamma, dock via iBooks istället. Har du en ZIP-fil tror jag inte du kan göra något med det som följer med iOS. Faktum är att har du en fil som INTE har en "visare" i OS:et är du körd. Det är idiotisk design och visar en stor brist i plattformen.

- Vill jag dra med mig de där viktiga dokumenten från jobbet hem på ett enkelt sätt lägger jag dem på en FTP eller mailar dem till mig själv. Det vore logisk att kunna dra med sig filer på upp till 64GB "bricka" man har bredvid datorn jämnt men det får man tydligen inte.

Dela filer via mail fungerar för att som du säger Anders, man ofta alltid uppkopplad. Men det är ingen bra lösning och Apple skulle kunna lösa detta så mycket bättre om de ville.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 15:20
Ursprungligen av pesc:

Eller jämför den första Macen som tog bort piltangenterna från tangentbordet. För att se till att programmen verkligen utvecklades så de blev musstyrda. Av ungefär samma anledning tror jag Apple har skippat ett synligt filsystem för användarna. Det skaver i början men ger den bästa grogrunden för att något nytt växer fram.

Mina två Apple-tangentbord här har piltangenter…

Fast jag förstår ditt tänk. Och Apple tänkte om ex. vad gäller två musknappar. Enkelheten kan bara gå "so far" så att säga. För vissa är säkert en musknapp enklare, men bara man lär sig skilja på höger och vänster blir funktionen mångfaldigt bättre.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Du för det här resonemanget från ett ytterlighetsscenarion. En smartphone är tänkt att vara uppkopplad hela tiden och här visar du ett exempel på när det blir ett problem när den inte är uppkopplad?

De allra flesta användare i de allra flesta situationerna kommer att ha wifi eller annan uppkoppling och bara skicka filen på vanligt sätt.

Det är möjligt det här är ett markant hinder på geek-nivå i någon källare i Turkmenistan men det utgör inget hinder för att få fler nöjda kunder i det stora hela för Apple. Den funkar som tänkt för gemene man.

Eftersom fri prissättning gjort det omöjligt att vara uppkopplad utanför svea rike så är det ofta vi vill men inte kan vara uppkopplade. Tycker Zimmes exempel är lysande.

Ursprungligen av martinator:

Eftersom fri prissättning gjort det omöjligt att vara uppkopplad utanför svea rike så är det ofta vi vill men inte kan vara uppkopplade. Tycker Zimmes exempel är lysande.

Jo, det är helt klart en begränsning. För vissa. Glöm inte att väldigt många användare på sin höjd lämnar hemmanätet för mer än 1-2 veckors semester varje år.
Jag tillhör den kategorin som av och till har klippkort på flyget och man blir lite begränsad när man står på ett hotellrum i Indien där det inte finns WiFi och man "måste" fixa något över internet på stubben. Då riktigt ser man hur pengarna sugs iväg för varje streck i den där datasnurran längst upp på skärmen. Man får helt enkelt låta bli ibland och låtsas att det är 1991. "Jag skickar det med fax när jag kommer hem."

Ursprungligen av pmarriott:

Jo, det är helt klart en begränsning. För vissa. Glöm inte att väldigt många användare på sin höjd lämnar hemmanätet för mer än 1-2 veckors semester varje år.
Jag tillhör den kategorin som av och till har klippkort på flyget och man blir lite begränsad när man står på ett hotellrum i Indien där det inte finns WiFi och man "måste" fixa något över internet på stubben. Då riktigt ser man hur pengarna sugs iväg för varje streck i den där datasnurran längst upp på skärmen. Man får helt enkelt låta bli ibland och låtsas att det är 1991. "Jag skickar det med fax när jag kommer hem."

min familj har sommarhus i Västergötland - utan någon som helst jävla täckning på mobilnätet. Måste åka till Borås för att maila. Helt unikt kan inte detta vara (kanske just Borås, men i övrigt...). Så det finns fler gånger man önskar att iPhonen - likt min gamla SE w800 - kunde blåtanda över låtar och bilder och filer och ringsignaler och videor och....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 16:16
Ursprungligen av martinator:

min familj har sommarhus i Västergötland - utan någon som helst jävla täckning på mobilnätet. Måste åka till Borås för att maila. Helt unikt kan inte detta vara (kanske just Borås, men i övrigt...). Så det finns fler gånger man önskar att iPhonen - likt min gamla SE w800 - kunde blåtanda över låtar och bilder och filer och ringsignaler och videor och....

Pendlar du inom mälardalen (Västerås > Stockholm, Uppsala > Stockholm ex) kommer du under restiden stöta på avbrott också. Detta torde ändå vara en "storstadsregion" i Sverige och här drabbas man ändå av problem. Det fungerar generellt sätt men ingen kan motsäga att det är dumt att vara beroende av ett WAN när du har ett i sammanhanget toksnabbt LAN.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 15:03
Ursprungligen av Erik.dv:

Om vi tar "mamma modellen" igen är precis där iPhone brister.

"Åh, kan du skicka den där låten till mig?"
"Åh, juste bild - kan du skicka den till mig?"
"Åh, kool film, kan du skicka den till mig?"

Av ovan fungerar det, typ, att skicka bilden, via en tredjepart (mail eller dyl). Och då går du uteslutande ut mot internet. Det är vansinigt om bägge apparater är i samma lokal. Säg att du är utomlands ex. Jag kan inte utrycka det problemet mer än engelska uttrycket retarded.

"Nej, mamma, du måste ladda ner MediaApp X som har en FTP-klient i sig. Alltså det ska fungera över Bonjour utan problem så länge ni bägge kör WiFi delning… Jaha, du vet inte hur man laddar ner appar, alltså… Jaha, du är utomlands också, alltså... Kan du hitta en WiFi Hotspot? Du vet inte vad det är….Kan det här vänta tills du kommer hem? Då hjälper jag dig synka in sakerna via iTunes, ok?"

Retarded. Inget annat. Det är snarare så att man designat iOS utifrån att vissa saker sak fungera och inte backat tre-fyra steg och generaliserat en användares beteende med enheten. Visst skulle ett filsystem leda till att vissa har enheter som sturkturmässigt ser ut som skräp men är det en motivering att göra, ex. fildelning omöjlig?

Som single-app-solutions så fungerar iOS. Ibland är det rent av att föredra den dum-enkla modellen som finns nu. Men att binda sig mot iTunes / iCloud för synking (som modell Mamma inte ens förstår vad det innebär eller vill ha med att göra - hon ville ju bara få låten / bilden / filmen från sin son) är idiotisk som ett alternativ till filsystem. Det är ett gammal tänk från när iPod var knuten till en dator.

Egentligen har du ju rätt i mycket...

Men ändå: Anledningen till att du inte har en dela-knapp för låtar/filmer får du nog söka hos RIAA/MPAA. iTunes Music Store hade nog aldrig blivit vad det är idag om iPods hade ett "öppet filsystem". Låtar och filmer du gjort själv på iOS har dela-knapp.

Dessutom anser jag att iOS är byggt för internet. Du SKA ha en internetanslutning. Jag vet att världen inte är där ännu men trenden är tydlig och kommer att accelerera på grund av iOS. Och har du inte internet kommer du nog att kunna koppla dig direkt med ad-hoc-anslutning till kompetenta devices. Typ AirTunes direct. Nej, det funkar inte med allt gammalt mög men se framåt.

För mig är iOS det Apple satsar på i framtiden. Då gör man sig av med gammal barlast (filsystem, USB-stickor). Den här diskussionen liknar lite när Macintosh kom med sitt GUI och totalt saknade kommandorad. Kunde en power-user verkligen leva med det?

Eller jämför den första Macen som tog bort piltangenterna från tangentbordet. För att se till att programmen verkligen utvecklades så de blev musstyrda. Av ungefär samma anledning tror jag Apple har skippat ett synligt filsystem för användarna. Det skaver i början men ger den bästa grogrunden för att något nytt växer fram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 15:10
Ursprungligen av pesc:

Men ändå: Anledningen till att du inte har en dela-knapp för låtar/filmer får du nog söka hos RIAA/MPAA..

Fast det där håller inte tycker inte jag. Går jag via datorn kan jag dela musiken hur jag vill. Till det hör att jag som musiker kanske äger all musik i min telefon. Vill man nu skydda musiken får man köra med DRM (som är riktigt hemskt).

Det är säkert en anledning till varför Apple är försiktiga med möjligheten att dela musik men det visar en brist i deras "filsystem".

Hardcore Android användarna gillar inte Samsung heller har jag hört

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-03 17:01

Fick klämma på nya Note 10.1 häromdagen och den var ju trevlig i många avseenden. Men efter lite pillande fattade man riktigt inte var man var eller vad som var igång. Det är helt enkelt ett för rörigt OS.

Om iOS bara dedikerade en del av disken - inställningsbart eller dynamiskt - som monterades som en disk på skribordet via USB och WiFi - så skulle allt vara väl för nästan alla iOS-användare. Det är nog det enda folk i allmänhet saknar - "inlåsningen" i övrigt är en ickefråga för dom. Att man ska behöva släpa på en USB-sticka när man har en smartphone är inte modernt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 09:42

Fast att alla program has sin hög filer fungerar liksom inte på sikt. Ska man köra model Apple måste man låta användaren smutsa ser systemet hejvilt och att då programmen reder ut vad de kan visa.

Nu har Apple bara tagit det långt mer safe than sorry (för långt). Men man vill heller inte att modellen ska bli som jag upplever Andorid-lurar - förvirrande för användaren. Men vad gäller filhantering har Apple en del att utveckla / innovera på helt klart. Dock blev jag tämligen beskiven på iCloud och hur idiotisk modell man kör där. Varför inte bara låta användaren synka X antal mappar till molnet?

Jag förstår inte, om du har en fil i exmpelvis Dropbox så kan du ju öppna den med en rad olika program som du har installerat. PDF'er kan jag till exempel välja mellan ett halvdussin olika program utan problem. Enklaste sättet är ju att maila filen till sig själv, sen öppna den med lämpligt program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 11:21

Nu använder jag inte iPad så mycket själv som "work horse" (har en laptop till det), men det finns ju lite appar att rekommendera:

Jag använder NetPortal för att bläddra i externa file-servers från iOS. Filerna jag hittar kan man läsa direkt eller välja att öppna i något av flera iOS-program.

Appen "Air Sharing" förtjänar också att omnämnas. Denna gör att din iOS-device blir en file-server. Den startar en web-server så att du kan surfa in på iOS-devicet från valfri browser och ladda upp/ner filer. Dessa filer kan du sedan kolla på i din iOS-device i valfritt program.

Jag vill inte påstå att iOS är idealiskt för alla användarfall. Och iOS är annorlunda. Men jag tror att om man vill så kan man hitta nya work-flows för de flesta behov, även om dessa work-flows skiljer sig från hur man gjort förr.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-04 13:41

Nåja. Jag kan bara för personlig del hoppas att iOs närmar sig Androids möjligheter och färre begränsningar (ett överblickbart och användbart filsystem, med tillgång till detsamma, möjlighet att installera tredje-parts-appar utanför App Store, möjlighet att ersätta det inbyggda och halvkassa tangentbordet, möjlighet att koppla in usb-enheter - möss, minnen, diskar). Det är mina önskemål. Jag har ingen lust att arbeta i "molnet" vare sig med icloud eller dropbox i onödan. Jag kanske är konservativ, men så är det. Fast...jag klagar egentligen inte. Jag har sålt android-taben och köpt ipaden. Jag får stå mitt kast. Vi får se ifall kanske MS Surface är ett bättre alternativ för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 14:12

Jag hoppas anledning att iOS saknar filsystem idag (eller ett öppet sådant för användaren) är för att Apple vill göra den biten "rätt" när det kommer. Jag köper att man försöker "think out of the box". Men bara för att man "innoverar" blir inte saker bättre. Hjulet är gammalt och det fungerar ännu väldigt bra för många fordon här i världen, likaså gäller filsystemen. De har sett snarlika ut sedan som någon skrev 70-talet men för det kan den grundmodellen behållas - som gemene man förstår - där man över detta även har en databas modell likt det man har idag.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag hoppas anledning att iOS saknar filsystem idag (eller ett öppet sådant för användaren) är för att Apple vill göra den biten "rätt" när det kommer. Jag köper att man försöker "think out of the box". Men bara för att man "innoverar" blir inte saker bättre. Hjulet är gammalt och det fungerar ännu väldigt bra för många fordon här i världen, likaså gäller filsystemen. De har sett snarlika ut sedan som någon skrev 70-talet men för det kan den grundmodellen behållas - som gemene man förstår - där man över detta även har en databas modell likt det man har idag.

Det här med avsaknad av filsystem har väl med säkerhet och sandlådeteknik att göra. Jag vet inte om det går att innovera sig förbi en sandlåda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 14:17

Ett exempel på en fenomenal idé kring fildelning är "AirDrop". Fildelning utan att behöva veta mer än vad den andra personens dator heter (vilket man ser i en lista). Att folk springer runt med USB-stickor kors och tvärs när de sitter bredvid varandras datorer - that's once again retarded. Men folk gör det för det är tillförlitligt och det fungerar (och man kan sortera in filerna precis där man vill ha dem).

Apple kan när de vill. Jag hoppas bara de "vill" med iOS!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 16:21

Jag skulle precis få över en skärmdump från telefonen till datorn. Hur gör man det?

Oh yeah, mailing time…

Det kanske bara är jag som tycker det är ett bakvänt sätt att jobba på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-04 16:27
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag skulle precis få över en skärmdump från telefonen till datorn. Hur gör man det?

Oh yeah, mailing time…

Det kanske bara är jag som tycker det är ett bakvänt sätt att jobba på.

Nej, det är inte bara du. Jag håller med. Att skriva en pdf av websajt blev genast lite krångligare; kolla följande: Print to PDF

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag skulle precis få över en skärmdump från telefonen till datorn. Hur gör man det?

Oh yeah, mailing time…

Det kanske bara är jag som tycker det är ett bakvänt sätt att jobba på.

Om du kör Photo Stream kan du öppna skärmdumpen några sekunder efter du gjorde den i iPhoto eller Aperture på din dator också. Jag förstår och håller med om begränsningarna även om de sällan är i vägen för just mig.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag skulle precis få över en skärmdump från telefonen till datorn. Hur gör man det?

Oh yeah, mailing time…

Det kanske bara är jag som tycker det är ett bakvänt sätt att jobba på.

Lite enklare

Skärmklipp
Starta Dropbox
Upload photo

Med appen PastebotSync

Kopiera bilden i Bilder
Starta PastebotSync. Håller fingret på bilden och den klistras in i macen där du har markören förtillfället. Som fil på skrivbordet eller i en chat eller varsomhelst.

Men du verkar ha tappat sugen på frasen "There's an app for that!" så jag vet inte om du blir något gladare av detta.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-04 16:48
Ursprungligen av Anders Täpp:

Lite enklare

Skärmklipp
Starta Dropbox
Upload photo

Eller så har man "Camera upload" aktiverat i inställningarna. Då tar man en skärmdump/foto och sen hämtar man den helt sonika i Dropbox-foldern som är integrerad i OSX. Förstår inte hur just den biten skulle kunna bli smidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 16:51
Ursprungligen av CEk:

Eller så har man "Camera upload" aktiverat i inställningarna. Då tar man en skärmdump/foto och sen hämtar man den helt sonika i Dropbox-foldern som är integrerad i OSX. Förstår inte hur just den biten skulle kunna bli smidigare.

Där har Apple en mall att utgå ifrån. Det borde fortfarande inte kräva ett tredjepartprogram eller en extern synktjänst. Why all this extra work?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-04 16:57
Ursprungligen av Erik.dv:

Där har Apple en mall att utgå ifrån. Det borde fortfarande inte kräva ett tredjepartprogram eller en extern synktjänst. Why all this extra work?

Photostream fungerar ju likadant?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 17:31
Ursprungligen av Json_81:

Photostream fungerar ju likadant?

En skärmdump på någon karta jag vill visa någon tillfälligt vill jag inte synka till alla mina enheter. Om det inte är en bild, hur löser du det då? Blir inte photostream knutet till iPhoto, Aperture eller inloggning via web-klient till iCloud?

För mig låter det ungefär som att jag ber min chef bort knacka på hos granen för att låna lite mjölk. Jag är 20 meter bort, chefen 20 mil. Doesn't make sense.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-04 18:41
Ursprungligen av Erik.dv:

En skärmdump på någon karta jag vill visa någon tillfälligt vill jag inte synka till alla mina enheter. Om det inte är en bild, hur löser du det då? Blir inte photostream knutet till iPhoto, Aperture eller inloggning via web-klient till iCloud?

För mig låter det ungefär som att jag ber min chef bort knacka på hos granen för att låna lite mjölk. Jag är 20 meter bort, chefen 20 mil. Doesn't make sense.

Om jag vill visa någon en bild som jag har på telefonen så mailar jag / lägger upp den någon fototjänst. Det gjorde jag när jag använde android med. Bra mycket smidigare än att rota fram en sladd.
Men det är väl en smaksak.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-04 19:16
Ursprungligen av Erik.dv:

Där har Apple en mall att utgå ifrån. Det borde fortfarande inte kräva ett tredjepartprogram eller en extern synktjänst. Why all this extra work?

Fast så länge det integreras såpass smidigt som det gör så spelar det väl ingen roll om det är Apples egna app eller om det står Dropbox under appen?

Ursprungligen av CEk:

Eller så har man "Camera upload" aktiverat i inställningarna. Då tar man en skärmdump/foto och sen hämtar man den helt sonika i Dropbox-foldern som är integrerad i OSX. Förstår inte hur just den biten skulle kunna bli smidigare.

Stämmer. Har inte aktiverat det där än så därför hade jag lite otur när jag tänkte.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-04 19:45
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag skulle precis få över en skärmdump från telefonen till datorn. Hur gör man det?

Oh yeah, mailing time…

Det kanske bara är jag som tycker det är ett bakvänt sätt att jobba på.

Hur gör du med en Android telefon då?

Bevaka tråden