Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Android är också ett ganska låst system

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-11 15:15
Ursprungligen av Erik.dv:

Ska man vända ovan problem till Androids "fördel" är det ju ett plus med "öppenheten" att kunna välja en billigare lur. Dock kan de medföra inte alltid uppenbara begränsningar för användaren.

Vem har sagt att mitt exempel ovan handlar om en billig telefon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-11 15:18
Ursprungligen av lappen71:

Vem har sagt att mitt exempel ovan handlar om en billig telefon?

Ofta kostar en telefon med mindre minne mindre pengar. Sedan var inte min kommentar kopplad specifikt till det du skrev utan generellt för tråden.

Jag har för mig att jag läste något om detta, om hur dålig prestanda det var på minneskort-access motför internminnet. Då Android uppenbarligen läser app-data väldigt ofta, påverkar det väldigt mycket hur responsiv telefonen blir. Om du kör appar från minneskortet så laddar dom (både uppstart och under körning om den måste ladda in "assets") typ 10 ggr saktare eller vad det nu var. Uppenbarligen är det helt enkelt filaccess på minneskort som är dålig överlag.

Jag försvarar inte android, men jag vet inte riktigt vad alternativet bör vara. Om den default lägger apps på minneskortet blir telefonen väldigt seg, vilket säkert får många kunder att se rött. Har man inget minneskort alls blir folk också missnöjda. Att ha ett internminne för apps och ett minneskort för saker som inte är så viktigt att det laddar snabbt (foton, filmer, diverse nedladdade filer mm) känns som en vettig kompromiss, iaf tills de kan skrämma upp minneskorten i bättre hastigheter. Gissningsvis är det därför iPhone kommer utan minneskort-slot.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-11 16:01
Ursprungligen av Kermit:

Jag har för mig att jag läste något om detta, om hur dålig prestanda det var på minneskort-access motför internminnet. Då Android uppenbarligen läser app-data väldigt ofta, påverkar det väldigt mycket hur responsiv telefonen blir. Om du kör appar från minneskortet så laddar dom (både uppstart och under körning om den måste ladda in "assets") typ 10 ggr saktare eller vad det nu var. Uppenbarligen är det helt enkelt filaccess på minneskort som är dålig överlag.

Jag försvarar inte android, men jag vet inte riktigt vad alternativet bör vara. Om den default lägger apps på minneskortet blir telefonen väldigt seg, vilket säkert får många kunder att se rött. Har man inget minneskort alls blir folk också missnöjda. Att ha ett internminne för apps och ett minneskort för saker som inte är så viktigt att det laddar snabbt (foton, filmer, diverse nedladdade filer mm) känns som en vettig kompromiss, iaf tills de kan skrämma upp minneskorten i bättre hastigheter. Gissningsvis är det därför iPhone kommer utan minneskort-slot.

Jag hittade ingen inställning så att appar installeras default på minneskortet utan dom installeras i telefonens minne.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-11 16:15
Ursprungligen av lappen71:

Jag hittade ingen inställning så att appar installeras default på minneskortet utan dom installeras i telefonens minne.

Apps2sd flyttar automatiskt över dina appar (i de fall de tillåter det) till minneskortet efter att du sagt Ja eller Nej vid/efter installationen. Inget root eller annat hack krävs. Inget problem att flytta stora appar dit (Photoshop Touch, Quickoffice etc, etc).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-11 18:53
Ursprungligen av PJW:

Apps2sd flyttar automatiskt över dina appar (i de fall de tillåter det) till minneskortet efter att du sagt Ja eller Nej vid/efter installationen. Inget root eller annat hack krävs. Inget problem att flytta stora appar dit (Photoshop Touch, Quickoffice etc, etc).

Jaha men enligt JonaZ så existerar inte problemet men ändå finns det en app för att lösa det....intressant.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-11 19:27
Ursprungligen av lappen71:

Jaha men enligt JonaZ så existerar inte problemet men ändå finns det en app för att lösa det....intressant.

Jag kan inte svara på det. På de android-telefoner jag haft och har inträffar problemet ifall jag installerat för många appar och/eller har fyllt telefonen med för många filer. Inget märkvärdigt så långt. Dock har även jag retat mig på att varningen om minnesresurserna ljuger. Där är gott om plats kvar. Nu har jag inte testat Android 4.0 och uppåt. Jag har kört 1.5, 2.1, 2.2 och på surfplatta 3.1 samt 3.2 och problemet har inträffat på alltifrån Zte, Huawei, Samsung och Archos. Så visst är det ett problem.

Ursprungligen av lappen71:

Jag hittade ingen inställning så att appar installeras default på minneskortet utan dom installeras i telefonens minne.

Nä, jag menade "om tillverkaren gör så att appar installeras default på minneskortet", som vissa här verkar tycka är det bästa alternativet. Det skulle innebära en massa bekymmer - appar blir sega, appar försvinner om du får för dig att byta minnekort mm. Därför är android som standard byggt för att alltid installera appar på telefonens interna minne, och extraminnet kan du använda till allt annat. Visst vore det bra med inbyggd funktion för att flytta appar till minneskortet, men det finns som sagt gratis och jailbreak-fria apps för det redan. Imo har dom gjort det bästa av situationen, jag kan inte se något sätt det kunde designats bättre på rak arm.

Ursprungligen av Kermit:

Nä, jag menade "om tillverkaren gör så att appar installeras default på minneskortet", som vissa här verkar tycka är det bästa alternativet. Det skulle innebära en massa bekymmer - appar blir sega, appar försvinner om du får för dig att byta minnekort mm. Därför är android som standard byggt för att alltid installera appar på telefonens interna minne, och extraminnet kan du använda till allt annat. Visst vore det bra med inbyggd funktion för att flytta appar till minneskortet, men det finns som sagt gratis och jailbreak-fria apps för det redan. Imo har dom gjort det bästa av situationen, jag kan inte se något sätt det kunde designats bättre på rak arm.

Man hade ju kunnat få en fråga första gången man installerar en app vart man vill lägga den. Android kryllar ju ändå av dialogrutor (har en ZTE själv)...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-11 21:37
Ursprungligen av suddgummi:

Man hade ju kunnat få en fråga första gången man installerar en app vart man vill lägga den. Android kryllar ju ändå av dialogrutor (har en ZTE själv)...

På tal om det; blir alltid lika irriterad när jag ska stänga av en Android-telefon. Jag håller inne power-knappen och sen väljer jag "Stäng av". Klart? Nej tydligen måste de lägga in ytterligare en ruta där det står "Din telefon stängs av" och så får man klicka OK. Känns lite...Windows.

Ursprungligen av CEk:

På tal om det; blir alltid lika irriterad när jag ska stänga av en Android-telefon. Jag håller inne power-knappen och sen väljer jag "Stäng av". Klart? Nej tydligen måste de lägga in ytterligare en ruta där det står "Din telefon stängs av" och så får man klicka OK. Känns lite...Windows.

Ja! Den irriterar mig något oerhört! Jag får ju ändå hålla inne avstängningsknappen länge innan jag får upp menyn och sen välja att stänga av. Precis som dig får jag väldiga Windowsvibbar. Vill du stänga av? Säker? Nej, inte vill du väl avsluta nu? Säker? Ja, ok då

Det är för många ingenjörer som designat systemen så det blir för krångligt. Hade de bara tonat ner den tekniska biten lite hade iOS haft en riktig match. Jag tror fullt och fast att de flesta är intresserade av en lätthanterlig telefon, där det lätt går att installera program och widgetar, göra inställningar osv. Android känns lite tungrott, tyvärr.

Ursprungligen av PJW:

Apps2sd flyttar automatiskt över dina appar (i de fall de tillåter det) till minneskortet efter att du sagt Ja eller Nej vid/efter installationen. Inget root eller annat hack krävs. Inget problem att flytta stora appar dit (Photoshop Touch, Quickoffice etc, etc).

Nu börjar detta påminna om pcsupportträsket... Inte för att iPhone alltid är så enkelt att hantera för gemene man som vi gärna tror men detta är trots allt ett elände för många att greppa och hantera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-11 16:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu börjar detta påminna om pcsupportträsket... Inte för att iPhone alltid är så enkelt att hantera för gemene man som vi gärna tror men detta är trots allt ett elände för många att greppa och hantera.

Well, du MÅSTE ju inte använda en apps2sd om du inte vill (eller inte har en aning om dess existens). Jag jobbar inte på pcsupportträsk ab och skriver inte till min döda mormor; jag skriver på 99mac och jag tror du fattar vad jag menar. De flesta nya telefoner har tillräcklig plats för att installera de appar du vill ha, men om du vill ha JÄTTEMÅNGA och ONÖDIGA och PC-NÖRDIGA appar kan du ta hjälp av t.ex apps2sd. Om man känner minsta tveksamhet inför detta är rådet: gör det inte, gör det inte!!!

Ursprungligen av PJW:

Well, du MÅSTE ju inte använda en apps2sd om du inte vill (eller inte har en aning om dess existens). Jag jobbar inte på pcsupportträsk ab och skriver inte till min döda mormor; jag skriver på 99mac och jag tror du fattar vad jag menar. De flesta nya telefoner har tillräcklig plats för att installera de appar du vill ha, men om du vill ha JÄTTEMÅNGA och ONÖDIGA och PC-NÖRDIGA appar kan du ta hjälp av t.ex apps2sd. Om man känner minsta tveksamhet inför detta är rådet: gör det inte, gör det inte!!!

Hoppsan...

Vad du tar i med versaler och allt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-11 17:19

Jag tänkte att det var dags för det...:-) jag föredrar gemena bokstäver, men kraftuttryck kräver liksom ett vidare omfång.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-11 20:22

Hur många är "för många"? På ett ungefär...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-11 20:48
Ursprungligen av kenjon:

Hur många är "för många"? På ett ungefär...

Det beror på telefonens eller plattans interna diskstorlek...Jag menar: min iPad börjar bli full redan (jag har bara en på 16 gb) och jag har inte såååå många appar installerade. Ett sd-kort hade inte skadat här.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-11 20:55
Ursprungligen av PJW:

Det beror på telefonens eller plattans interna diskstorlek...Jag menar: min iPad börjar bli full redan (jag har bara en på 16 gb) och jag har inte såååå många appar installerade. Ett sd-kort hade inte skadat här.

Eller att du hade köpt en med 32 eller 64GB så hade du sluppit fundera om sd-kort men antar att du är för snål.

Jag har 86 program installerade och har 10GB ledigt utrymme av 16GB så jag har heller inte sååååå många program.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-11 21:40
Ursprungligen av lappen71:

Eller att du hade köpt en med 32 eller 64GB så hade du sluppit fundera om sd-kort men antar att du är för snål.

Jag har 86 program installerade och har 10GB ledigt utrymme av 16GB så jag har heller inte sååååå många program.

Jag hade faktiskt inte råd med någon annan variant än den med 16 gb. Vi finns, vi som inte kan kosta på oss mer. Jag vet att det låter konstigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-11 22:23

Betänk att minneskortet på Android är formaterat i FAT istället för något modernt.

Det blir så när det handlar om att enkelt dra filer fram och tillbaka från vilken dator som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-12 08:54

Det är väldigt förvirrande med "Internt lagringsutrymme" på 16GB men att man bara för nyttja 1.8 GB för Appar skulle jag säga. Är det att Sony skickar med 16GB SD-kort eller varför är det så dumt gjort?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-12 10:10

Att iOs är mer låst än Android tror jag de flesta håller med om. Men är Android verkligen "låst" eller är det bara hårdvaran som sätter gränserna. Det är ju fritt fram för var och en att komponera sin egen variant av Android och trycka in i en lur eller platta. Dock är det inte säkert att man då får alla delar att funka. Finns det något liknande på iOs-fronten? Bortsett från jailbreak, som ju inte kan räknas riktigt.

Senast redigerat 2012-09-12 11:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-12 10:18

Bortsett från jailbreak kan man skaffa utvecklarlicens till iOS för att kunna mecka fritt. Nej, det är inte lika öppet som Android, men kan ändå ge stora möjligheter för entusiasten eller en organisation som vill kunna driftsätta vad de vill.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-12 10:23

Dessutom är det ju svårt att se värdet i en helt fri mjukvara då det inte finns någon fri hårdvara. Android kan ju vara hur fritt som helst, men släpps inte specifika drivrutiner för t.ex kamera (som var fallet med de senaste Galaxy Tab:arna) så är det meningslöst.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-09-14 09:05

Jag har både en iPhone 4 och en Huawei Ascend P1 (med android 4.0.3) och jag tycker nog att Huawei-telefonen är en mer "öppen" upplevelse. Filhanteringen är en stor del i detta. Android börjar se rätt ok ut, nuförtiden dessutom - Huawei har den stora fördelen att inte vara nerkladdad med massa olika "TouchWiz" eller "Sense", utan är en relativt ren Android. Det är inget märkbart lagg i den heller - jämför jag med iPhone så känns båda lika rappa i övergångarna.

Med detta sagt så är det fortfarande min iPhone jag använder mest. Det finns massa tillkortakommanden i iOS, men jag vet hur alla dessa fungerar och har lärt mig att handskas med dem - antingen via nån app som löser problemet eller via ett ologiskt arbetssätt som jag dock lärt mig anamma. Android må vara bättre när det kommer till just filhantering, men det stora problemet som Android har är ju fragmenteringen av hårdvara som det ska funka på vilket leder till att uppdateringar kommer väääldigt sent eller inte alls.

Där ligger den stora låsningen i Android för mig; att sitta med ett gammalt OS när det finns ett nyare släppt (som skulle lösa problem x eller y för mig), men just MIN tillverkare inte orkar släppa det till mig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-14 11:56

Orkar? Jag tror inte de vill, de vill att du ska köpa en ny lur.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-09-14 12:25
Ursprungligen av kenjon:

Orkar? Jag tror inte de vill, de vill att du ska köpa en ny lur.

En del tillverkare - säkert. Men jag tror att deras r&d är fullt upptagna med "anpassningar" till nya lurar/snabbare processorer/bättre skärmar etc. De har inget/väldigt lite fokus på att se till att uppdateringar kommer till existerande telefoner. Det finns givetvis undantag, men i allmänhet så tror jag att det är så det ser ut.
Apple har skämt bort mig / oss med att vara relativt kompatibelt och fungera rätt ok på äldre hårdvara. iOS 6 kommer inte rulla på första iPaden och folk blir upprörda - det finns INGEN Androidtablet tillverkare som anpassar mjukvaran till så "gammal" hårdvara - även om det skulle gå. Men med Apple förväntar vi oss att det ska vara så. Det är iOS stora styrka jämfört med Android, tycker jag.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-09-14 12:40

Jag måste ta upp tråden om filsystem igen.
Jag tror få människor bryr sig om filer, de flesta intresserar sig för den information de representerar (bild, film, text, +annat). Att göra som Apple och göra ett applikationsorienterat os är en återvändsgränd tycker jag. Sätt informationen i centrum, det är den som betyder något för användaren samt den lever längre än vilken app som helst. Många iformationstyper har relationen en till flera och inte endast en till en. Ge mig ett os som sätter informationen i centrum, jag tror inte en öppet filsystem behövs (som på klassiskt vis), tagga informationen och gör den sökbar likt exif info i bilder. Finns ett liknande system för alla typer av informationsbärare kan man lätt hitta information. Skippa även platformstänkandet. Jag tror att Microsoft kan var på rätt väg med sitt Metro eller vad det nu heter (Windows 8).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-14 13:19

Kan tilläggas det är lite synd iOS inte har samma out-of-the-box-stöd för format som OSX. PSD och EPS-stöd saknas bl.a. Å andra sidan har iOS mycket bättre out-of-the-box-stöd än de Android-lurar jag testat men det kan ändå bli bättre (matcha OSX Apple!).

Ursprungligen av niki:

Jag måste ta upp tråden om filsystem igen.
Jag tror få människor bryr sig om filer, de flesta intresserar sig för den information de representerar (bild, film, text, +annat). Att göra som Apple och göra ett applikationsorienterat os är en återvändsgränd tycker jag. Sätt informationen i centrum, det är den som betyder något för användaren samt den lever längre än vilken app som helst. Många iformationstyper har relationen en till flera och inte endast en till en. Ge mig ett os som sätter informationen i centrum, jag tror inte en öppet filsystem behövs (som på klassiskt vis), tagga informationen och gör den sökbar likt exif info i bilder. Finns ett liknande system för alla typer av informationsbärare kan man lätt hitta information. Skippa även platformstänkandet. Jag tror att Microsoft kan var på rätt väg med sitt Metro eller vad det nu heter (Windows 8).

Många "normala" har till och med svårt att greppa det där med filsystem och foldrar så jag tror också att på sikt är bra att lämna filsystemet bakom sig

Bevaka tråden