Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC om två veckor - vad tror ni presenteras?

Tråden skapades och har fått 259 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av The Real Viking:

Självklart tror jag iPhone 5 kommer i år och iPhone 6 nästa ett annat år (förhoppningsvis året efter iPhone 5).

Artikel: WWDC om två veckor - vad tror ni presenteras?

...då jag är bå väg och köpa en mbp eller air är jag mycket intresserad av prissättningen. Kan det bli bättre priser än tidigare?

Ursprungligen av billextreme:

...då jag är bå väg och köpa en mbp eller air är jag mycket intresserad av prissättningen. Kan det bli bättre priser än tidigare?

Normalt sett brukar priserna hålla sig hyfsat konstanta. Exempelvis kommer nog den billigaste MBP att ligga runt 11 papp liksom idag. Fast med bättre specar förstås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-07 11:08

Vad jag förstått är det enklare att göra små HiDPI skärmar än stora. Först såg vi dem på DSL:er (runt 3") sedan iPhone och nu senast iPad. Dock ligger iPaden på ynka 9". Att göra detsamma på en 27" skärm är nog svårare (speciellt när detta inte är Apple "fokus" längre).

Jag skulle inte bli förvånad om vi se HiDPI på MacBook Air och eventuellt MacBook Pro före iMac. Sedan hur Apple löser prestandakravet för den enormt ökade upplösningen ska bli intressant att se då de traditionellt valt mediokra GPU:er i sina maskiner.

Om det stämmer att så gott som all dator-hårdvara utom Macmini uppgraderas påstår jag att optiska enheter försvinner helt från datorerna nu. Varför skall Apple ha kvar optisk disk när de själva inte kränger någon programvara fysiskt, och samtidigt vill att folk ska köpa via Mac-appstore?
Med detta drag kan man dessutom pressa priset en smula på både macpro och imac och därmed slippa att höja priset mer än nödvändigt!

Kostnaden för den optiska läsaren ligger knappat över 100 spänn.

Ursprungligen av _Henrik_:

Kostnaden för den optiska läsaren ligger knappat över 100 spänn.

Den faktiska kostnaden är högre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-07 23:39

Det enda som skulle motivera att man tar på CD / DVD-enheten är utrymme och / eller policy. Jag kan inte påstå jag nyttjar min läsare ofta längre men nog är de bra att ha ibland.

Tittar man på MacPro skulle CD-utrymmena kunna husa 2-4 diskar istället vilket jag tror är mer användbart för många. Tittar man på MacBook Pro kan man istället dubbla den interna lagringen eller göra en mycket större batteri. På iMacen kanske man rent av får mer plats för ex. ett riktigt grafikort?!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-08 21:09

Trevligt, då är det bara att lägga in betan nästa vecka då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-08 21:37
Ursprungligen av keptang:

Trevligt, då är det bara att lägga in betan nästa vecka då.

Äkta & hängivet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-08 21:47

Det märks att det börjar närma sig, en massa skön läsning på 9to5Mac.

Appar till Apple TV hade ju varit extremt gött. Och att det kommer känns liksom självklart med tanke på hur nya gränsnityet är upplagt.

Blir en helkväll framför datorn, ska bli kul att se vad som händer med iOS6 och om MacBook Air uppdateras. Löjligt sugen att byta ut min MacBook Pro nu, snart tre år gammal.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-09 16:34
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Blir en helkväll framför datorn, ska bli kul att se vad som händer med iOS6 och om MacBook Air uppdateras. Löjligt sugen att byta ut min MacBook Pro nu, snart tre år gammal.

Dito

Men för min del ska det bli en iMac.

  • Medlem
  • 2012-06-10 23:01
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Blir en helkväll framför datorn, ska bli kul att se vad som händer med iOS6 och om MacBook Air uppdateras. Löjligt sugen att byta ut min MacBook Pro nu, snart tre år gammal.

Tycker väl att det så smått börjar bli dags för mig med. Min MBP är inne på sitt 7:e år.;)

Nu skulle det räcka med den befintliga modellen av Air för mig, men det är ju alltid roligt att ha det senaste. När man väl byter..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-10 18:34

Tydligen iOS 6, Safari 6 DP. Kul att 3GS kommer att få iOS 6. Undrar bara hur prestandan kommer att bli. Men inte iPad 1? Verkar ju helt sjukt.

Apple Releasing iOS 6 Beta Build 10A5316k and Safari 6 Developer Preview at WWDC? - Mac Rumors

Ursprungligen av acke:

Tydligen iOS 6, Safari 6 DP. Kul att 3GS kommer att få iOS 6. Undrar bara hur prestandan kommer att bli. Men inte iPad 1? Verkar ju helt sjukt.

De säljer väl inte iPad 1 längre, till skillnad från 3GS?

Safarin i Mountain Lion, är det 5 punkt nånting?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-10 22:30
Ursprungligen av _Henrik_:

De säljer väl inte iPad 1 längre, till skillnad från 3GS?

Safarin i Mountain Lion, är det 5 punkt nånting?

Sant. Tycker dock att om de stödjer 3GS så kan de rent tekniskt kunna stödja iPad ett som har mer eller samma spec. Jag undrar om inte det bara är en miss eller att det kommer senare.

Någon som vet vad det här Enterprise och Consumer betyder?

Att 3GS över huvud taget lirar iOS6 säger en hel del om Apples programmerare - nivån är the state of the art - snacka om slimmad kod :-D. Jag är fötvånad att dom bryr sig...Apple är ju inte direkt kända för bakåtkompabilitet. Det kanske bara är så att koden visade sig vara så bra att den rullade på 3GS också - det kanske inte var en målsättning

Ursprungligen av Zimmerman:

Att 3GS över huvud taget lirar iOS6 säger en hel del om Apples programmerare - nivån är the state of the art - snacka om slimmad kod :-D. Jag är fötvånad att dom bryr sig...Apple är ju inte direkt kända för bakåtkompabilitet. Det kanske bara är så att koden visade sig vara så bra att den rullade på 3GS också - det kanske inte var en målsättning

Vi vet ännu inte vad ios6 kommer att innehålla... Hence, inte alls imponerad än.

Ursprungligen av Zimmerman:

Att 3GS över huvud taget lirar iOS6 säger en hel del om Apples programmerare - nivån är the state of the art - snacka om slimmad kod :-D. Jag är fötvånad att dom bryr sig...Apple är ju inte direkt kända för bakåtkompabilitet. Det kanske bara är så att koden visade sig vara så bra att den rullade på 3GS också - det kanske inte var en målsättning

Den här koden för ios6 måste ju vara helt sjukt slimmad. Så mycket överjävligt häftiga revolutionerande saker som de lycakts trycka in i ios6 måste ju kräva en riktigt fet processor egentligen!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-10 21:26

Om den kommer att funka på 3Gs är det ju en spark i baken för Samsung och hela Androidgänget!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-11 02:26

Är det bara jag som tycker att retina display på macar är en dålig ide? Jag menar vad för upplösning pratar vi då 3300x2100 på en 15" MBP? För att jobba i Findern är det säkert ok men för tunga grafiska jobb blir det väldigt långsamt. Att spela spel är redan nu uselt med högre upplösning kan man glömma det helt. Man kanske får köra i vanlig upplösning vilket kommer att se vädligt suddigt ut och gör egentligen retina display totalt värdelöst. Vi får se vad Apple hittar på men jag är väldigt tveksam till retina display macar.

Vad jag är säker på att det kommer:

  • Ivy Bridge Macar, iMac, MacMini, MBP, Mac Pro (100% säker att det kommer)

  • iCloud integration (som syncar bättre mellan iPad/iPhone/Mac)

  • Mountain Lion presenteras med tidsplan (förmodligen augusti/september)

  • iOS 6 presenteras med tidsplan (förmodligen i oktober)

  • iPhone 5 (också oktober)

  • Apple Maps för iOS

  • Facebook integration visas med iOS 6

  • Apple TV app store

Osäker:

  • Retina display på macar (jag tror inte att GPUn kan hantera den upplösningen utan att prestandan blir väldigt dåligt)

  • 4" iPhone 5 (i alla fall kommer den inte att presenteras nu först i september/oktober)

  • Apple TV (Apple skulle säkert röra om i den marknaden eftersom GUI på dem flesta TV är så dåligt att det är skrämmande. Det är som att se hur mobil marknaden var 2007 innan iPhone presentarades så det finns hopp)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 02:53

För att Retina Display ska fungera behövs som sagt väldigt snbba GPU:er som standard. Dock tror jag många spel idag skulle fungera fint i 1/4 upplösning med anti-aliasing så länge skalningen görs snyggt. Snabba grafikkort krävs ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-11 07:33

Artikel: WWDC om två veckor - vad tror ni presenteras?

Det är inte endast snabba GPU som gäller. Utan drivisar som är optimerade och där ligger os x redan nu efter Windows. Vi får se men som sagt jag är tveksam.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 10:20
Ursprungligen av Robo-X:

Det är inte endast snabba GPU som gäller. Utan drivisar som är optimerade och där ligger os x redan nu efter Windows. Vi får se men som sagt jag är tveksam.

Både och. Även applikationer som är dåligt optimerade.

  • Avstängd
  • 2012-06-11 08:03

Attans oxå... Apple i KK... blir inget WWDC i kvälll...

Bevaka tråden