Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs är död!

Tråden skapades och har fått 271 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har svårt för det oempatiska draget att dissa alla som råkar bryr sig. "Varför är du ledsen för att xxx dött, du känner ju inte honom/henne och förresten så dör det barn varje dag i Afrika."

Naturligtvis kan man känna för personer man beundrar och ser upp till, personer som gjort något bra och som man följt i livet. Hockeysverige sörjde nyligen Stefan Liv och mina föräldrar sörjde John Lennon. Jag sörjde Freddie Mercury en gång i tiden. Men vissa vill bara stå vid sidan av och håna alla för dessa känslor, vilket jag tycker är väldigt lågt.

Precis, vem fan har rätten till vad jag KÄNNER?
Vem anser sig ha rätt tala om för mig vad jag skall KÄNNA ?

Det här var snyggt;
‘There may be no greater tribute to Steve’s success than the fact that much of the world learned of his passing on a device he invented.’
Barack Obama on Twitter:

  • Medlem
  • 2011-10-07 21:56
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har svårt för det oempatiska draget att dissa alla som råkar bryr sig. "Varför är du ledsen för att xxx dött, du känner ju inte honom/henne och förresten så dör det barn varje dag i Afrika."

Naturligtvis kan man känna för personer man beundrar och ser upp till, personer som gjort något bra och som man följt i livet. Hockeysverige sörjde nyligen Stefan Liv och mina föräldrar sörjde John Lennon. Jag sörjde Freddie Mercury en gång i tiden. Men vissa vill bara stå vid sidan av och håna alla för dessa känslor, vilket jag tycker är väldigt lågt.

Vi läste texten olika, kanske som ett resultat av hur olika berörda vi är av vad som har hänt. Jag såg inte det hån du beskriver, utan ser mer en lite brutalnykter effterlysning av proportioner i sorgekörens intensitet.

Ursprungligen av Baron:

Vi läste texten olika, kanske som ett resultat av hur olika berörda vi är av vad som har hänt. Jag såg inte det hån du beskriver, utan ser mer en lite brutalnykter effterlysning av proportioner i sorgekörens intensitet.

Tyvärr Baron får jag nog upplysa dig om att känslor så ytterst sällan följer banor uppritade av logikens lagar....

Ursprungligen av Baron:

Vi läste texten olika, kanske som ett resultat av hur olika berörda vi är av vad som har hänt. Jag såg inte det hån du beskriver, utan ser mer en lite brutalnykter effterlysning av proportioner i sorgekörens intensitet.

Jag tycker han ganska tydligt visar sin avsmak för sina bekanta som råkar dela med sig av sina känslor, och menar att de inte borde känna som de gör, än mindre berätta det för andra:

So, Steve Jobs is dead. A tech genius has passed on. Sad. Certainly a devastating loss to Steve Jobs' close friends and family members, as well as to Apple executives and shareholders. The rest of you? Calm down.

Among my Facebook friends yesterday, more than one wrote publicly that they were "crying" or "can't stop crying" or "teared up" due to Steve Jobs' death. Really now. You can't stop crying, now that you've heard that a middle-aged CEO has passed on, after a long battle with cancer? If humans were always so empathetic, well, that would be understandable. But this type of one-upmanship of public displays of grief is both unbecoming and undeserved.

Tyckte denna bilden var jättefin !

Personligen tycker jag att både Steve's kritiker och followers har tagit åt sej av Steve alldeles för mycket. Han tillhörde inte oss, han gjorde sitt jobb men han tillhörde sin familj!

http://www.nytimes.com/2011/10/07/technology/with-time-running-short-steve-jobs-managed-his-farewells.html?_r=1&hp

Som jag redan sagt, och säger igen, Steve var inte kristen, så varför han skulle vila i himlen fattar jag inte. Läs artikeln jag länkar till så kanske det klarnar vad det innebär att vara Buddhist till skillnad från andra med kristna (eller andra) agenda.

Köpte TIME magazine idag, dagen efter Steve's död. Uppenbart att en hel del arbete lagts i förväg och när man ser på reaktionen så tvivlar jag på att Påven skulle få denna uppmärksamhet, för Usama bin Laden's död fick inte det!!

Jobs har ju till skillnad från Usama och påven gjort något positivt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-10-07 20:01

Haha jag läste Obama istället för usama. Tänkte "jobbig typ som sätter påven och Obama på samma stol"

Tjena, jag är ju inte inne så ofta (har väl typ skrivit 5 inlägg sen 2001 eller nått), men det kändes läge att skriva några rader nu.

Mitt första möte med Mac var när jag var ca 10 år gammal, så det borde vara 1985. Pappa hade en Mac hemma då, det var väl en Mac Plus då antar jag. Han hade också en skrivare. Kommer ihåg hur jag och min bror satt i MacPaint och ritade. Det roligast var att rita upp en cirkel eller nått sånt, välja något coolt mönster, och sen använda den där färghinken (eller vad det kallas) och fylla cirkeln. Vi skrev ut en hel del skapelser på skrivaren sen.

Några år senare skaffade pappa en SE-30. Han hade också en prenumeration på program som gjorde att vi en gång i månaden fick en diskett full med spel. Typ 50 spel på en diskett (!!) Med spelet MacLanding slet vi ut space-tangenten

Min första egna dator var en Performa (450 tror jag) som jag köpte när jag började på universitetet. Det var väl också då som man började intressera sig för legenden Steve Jobs. Killen som hade startat allting men som man inte visste så mycket om då.

Med min Performa väntade man länge och förgäves på Copland, Apples framtids-os som skulle vara supermodernt. Det var väl något år efter detta som ryktena att Apple skulle köpa ett företag för att få tag på ett riktigt OS. Diskussionen stod mellan Be OS och NeXT.

När så Apple köpte NeXT var det nästan en lite overklig upplevelse. Mannen som hade skapat allt var plötsligt tillbaka och så startade Steve Jobs' återkomst till Apple.

Sedan dess har man varit som fastklistrad vid datorn vid Steves keynotes. De allra första lyssnade jag live via Real Player på datorn Det var magiskt redan då. Man fick lixom rysningar genom kroppen av att höra honom.

Steve har alltid varit vid ens sida har det känts. Så många fina minnen. Vid tillfällen då jag har känt mig lite nere har jag ofta kollat på videoklippen från All Things D, där han var med 2 gånger, samt hans berömda tal vid Stanfords universitet.

Igår vaknade man till en dag utan Steve Jobs närvarande och det var en riktigt tung dag. Tror det kändes liknande för alla här på forumet. Idag på fikat på jobbet hade jag med mig ett äpple och åt bara det istället för allt go-fika. Folk frågade så klart och sen höll man ett litet hyllningstal/försvarstal till Steve. Det kändes bra i alla fall.

Satt och funderade lite sedan över den här tunga sinnesstämmningen man har haft nu i ett par dagar. Efter en stund kom jag på vad det känns som exakt. Det känns som efter ett långt förhållande som just tagit slut. En obeskrivbar nedstämdhet blandad med en enorm tomhet och en oro om vilken väg livet ska ta nu.

Men, Steve Jobs lever vidare genom hans produkter och de avtryck han gjort i våra liv. Det kändes bra att min iPhone låg där nära på bordet när jag somnade igår. Det var som om att Steve ändå fanns där på nått sätt, och det kommer han alltid att göra för mig.

/Martin

Ursprungligen av Martin Sigbjörn:

Mitt första möte med Mac var när jag var ca 10 år gammal, så det borde vara 1985. Pappa hade en Mac hemma då, det var väl en Mac Plus då antar jag. Han hade också en skrivare. Kommer ihåg hur jag och min bror satt i MacPaint och ritade. Det roligast var att rita upp en cirkel eller nått sånt, välja något coolt mönster, och sen använda den där färghinken (eller vad det kallas) och fylla cirkeln. Vi skrev ut en hel del skapelser på skrivaren sen.

Just den datorn hemma hos er var min första bekantskap med Mac också så vitt jag minns. Speglingsfunktionen i MacPaint, speciellt längs båda axlarna, var väldigt imponerande.

Jag håller med! (Baron's inlägg)

Jag har funderat vilken otroligt stor påverkan både Apple och Steve Jobs (men även Woz) har haft på mitt liv sedan jag började använda Mac 1993. Jag tog åt mej till 100% från första dagen, reste tillbaka till 1977 med alla gamla Apple datorer jag köpt (tyvärr inte ända tillbaka till 1976 och Apple I), men jag när jag läser Three Other Noteworthy People Died on Wednesday så kan jag inte annat än hålla med. Kanske är det därför jag inte gråter.

Tack vare den artikeln har jag nu funnit en ny artist att lyssna på, dessvärre lite sent, Bert Jansch. Three Other Noteworthy People Died on Wednesday

Ursprungligen av LCR:

Bert Jansch.

det var som tusan!

Tack för länk till en mycket intressant artikel. Det där om mötet med Tim Berners-Lee - Wikipedia som aldrig blev av var nytt för mig.

  • Medlem
  • 2011-10-07 22:38

Varför "tyvärr"?

Ursprungligen av Baron:

Varför "tyvärr"?

Ja, varför skrev jag tyvärr...?

Dumt av mig.

Men så är det, sorg bygger på känslor, känslor är INTE rationella. Varför alla rationella analyser av sorgearbete inte funkar.

Vi borde klappa varann på ryggen och säga "känner att du är ledsen polarn. Är det jobbigt?"

Nu var det Steve, för några veckor sedan en hockeyspelare som inte berört mig det minsta -
men jag hade arbetskamrater som var mycket ledsna. Klart man får "go easy" runt folk som sörjer.
Det handlar om respekt för varann.

  • Medlem
  • 2011-10-08 10:25
Ursprungligen av Goflorp:

Ja, varför skrev jag tyvärr...?

Dumt av mig.

Men så är det, sorg bygger på känslor, känslor är INTE rationella. Varför alla rationella analyser av sorgearbete inte funkar.

Vi borde klappa varann på ryggen och säga "känner att du är ledsen polarn. Är det jobbigt?"

Nu var det Steve, för några veckor sedan en hockeyspelare som inte berört mig det minsta -
men jag hade arbetskamrater som var mycket ledsna. Klart man får "go easy" runt folk som sörjer.
Det handlar om respekt för varann.

Jag förstår inte kritiken. Ingen här har väl sagt något om andras sorg, bara att sorgen kan ta smått otroliga proportioner. Gawker säger samma sak, men utan att krusa. Den som inte vill utsätta sig för annat än en klapp på ryggen kanske inte ska läsa Gawker, särskilt inte när Adrian så tydligt varnade för innehållet.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-08 10:37
Ursprungligen av Baron:

Jag förstår inte kritiken. Ingen här har väl sagt något om andras sorg, bara att sorgen kan ta smått otroliga proportioner. Gawker säger samma sak, men utan att krusa. Den som inte vill utsätta sig för annat än en klapp på ryggen kanske inte ska läsa Gawker, särskilt inte när Adrian så tydligt varnade för innehållet.

Spelar det någon roll?

"I've never owned an Apple product." säger allt i Gawkers text.

  • Medlem
  • 2011-10-08 11:08
Ursprungligen av zappee:

Spelar det någon roll?

"I've never owned an Apple product." säger allt i Gawkers text.

Nej, detspelar ingen roll, men det är intejag som är förnärmad.

Exakt vad tycker du att Gawkers text säger när du skriver "allt"?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-08 14:03
Ursprungligen av Baron:

Nej, detspelar ingen roll, men det är intejag som är förnärmad.

Exakt vad tycker du att Gawkers text säger när du skriver "allt"?

Eftersom han uppenbart inte gillar Apple så ser han heller inte vad SJ har gjort.

  • Medlem
  • 2011-10-08 15:04
Ursprungligen av zappee:

Eftersom han uppenbart inte gillar Apple så ser han heller inte vad SJ har gjort.

1. Det finns inget i det Gawker skriver ( i det aktuella inlägget) som pekar på att han inte gillar Apple.
2. Det finns direkt samband mellan att äga Appleprodukter och att inse vad Steve Jobs har betytt.
3. Andra meningen i Gawkerartikeln lyder så här:

Ursprungligen av Gawker:

A tech genius has passed on.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-08 15:43
Ursprungligen av Baron:

1. Det finns inget i det Gawker skriver ( i det aktuella inlägget) som pekar på att han inte gillar Apple.
2. Det finns direkt samband mellan att äga Appleprodukter och att inse vad Steve Jobs har betytt.
3. Andra meningen i Gawkerartikeln lyder så här:

Så du menar att han gillar Apple och dess produkter men har aldrig ägt en?

  • Medlem
  • 2011-10-08 15:48
Ursprungligen av zappee:

Så du menar att han gillar Apple och dess produkter men har aldrig ägt en?

Det skrev jag väl inte?

Ursprungligen av zappee:

Så du menar att han gillar Apple och dess produkter men har aldrig ägt en?

Det finns fler nyanser är svart och vitt!

Jag gillar Mac, ogillar Windoze men gissa vad, jag varken gillar eller ogillar Linux.

Livet är inte digitalt 0 och 1.

han var nutidens största och gick tyvärr bort alldeles för tidigt...

han är saknad av en hel värld och han hade mycket kvar att ge...

steve kommer alltid finns i vår tankar... tack steve!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-08 00:12

iSad

Intressant läsning, bra skrivet.

Ursprungligen av Martin Sigbjörn:

Tjena, jag är ju inte inne så ofta (har väl typ skrivit 5 inlägg sen 2001 eller nått), men det kändes läge att skriva några rader nu.

Mitt första möte med Mac var när jag var ca 10 år gammal, så det borde vara 1985. Pappa hade en Mac hemma då, det var väl en Mac Plus då antar jag. Han hade också en skrivare. Kommer ihåg hur jag och min bror satt i MacPaint och ritade. Det roligast var att rita upp en cirkel eller nått sånt, välja något coolt mönster, och sen använda den där färghinken (eller vad det kallas) och fylla cirkeln. Vi skrev ut en hel del skapelser på skrivaren sen.

Några år senare skaffade pappa en SE-30. Han hade också en prenumeration på program som gjorde att vi en gång i månaden fick en diskett full med spel. Typ 50 spel på en diskett (!!) Med spelet MacLanding slet vi ut space-tangenten

Min första egna dator var en Performa (450 tror jag) som jag köpte när jag började på universitetet. Det var väl också då som man började intressera sig för legenden Steve Jobs. Killen som hade startat allting men som man inte visste så mycket om då.

Med min Performa väntade man länge och förgäves på Copland, Apples framtids-os som skulle vara supermodernt. Det var väl något år efter detta som ryktena att Apple skulle köpa ett företag för att få tag på ett riktigt OS. Diskussionen stod mellan Be OS och NeXT.

När så Apple köpte NeXT var det nästan en lite overklig upplevelse. Mannen som hade skapat allt var plötsligt tillbaka och så startade Steve Jobs' återkomst till Apple.

Sedan dess har man varit som fastklistrad vid datorn vid Steves keynotes. De allra första lyssnade jag live via Real Player på datorn Det var magiskt redan då. Man fick lixom rysningar genom kroppen av att höra honom.

Steve har alltid varit vid ens sida har det känts. Så många fina minnen. Vid tillfällen då jag har känt mig lite nere har jag ofta kollat på videoklippen från All Things D, där han var med 2 gånger, samt hans berömda tal vid Stanfords universitet.

Igår vaknade man till en dag utan Steve Jobs närvarande och det var en riktigt tung dag. Tror det kändes liknande för alla här på forumet. Idag på fikat på jobbet hade jag med mig ett äpple och åt bara det istället för allt go-fika. Folk frågade så klart och sen höll man ett litet hyllningstal/försvarstal till Steve. Det kändes bra i alla fall.

Satt och funderade lite sedan över den här tunga sinnesstämmningen man har haft nu i ett par dagar. Efter en stund kom jag på vad det känns som exakt. Det känns som efter ett långt förhållande som just tagit slut. En obeskrivbar nedstämdhet blandad med en enorm tomhet och en oro om vilken väg livet ska ta nu.

Men, Steve Jobs lever vidare genom hans produkter och de avtryck han gjort i våra liv. Det kändes bra att min iPhone låg där nära på bordet när jag somnade igår. Det var som om att Steve ändå fanns där på nått sätt, och det kommer han alltid att göra för mig.

/Martin

  • Medlem
  • 2011-10-08 10:35

Originella hängivna personer är ofta fascinerande. Många är tokiga eller kanske hemska. Vissa är fullständigt odrägliga för sin omgivning. Men helt utan dessa som vågar sticka ut och ta sitt eget spår skulle världen bli väldigt tom. På rätt ställe och rätt plats kan det ibland bli väldigt bra.

När Steve åker ut 1985 och skapar Next istället för att gå under i bitterhet. När han kommer tillbaka tolv år senare och lyfter ett konkurshotat Apple med ena lanseringen efter den andra där konkurrenterna yrvaket tittar på och försöker härma.
Världens högst värderade företag i augusti! Vilken otrolig resa och saga!

Tack Steve!
Tack alla som stod på sig trots spe och hån för att vi höll fast vid mac under alla år.
Och inget ont över de som är nöjda med sin PC.

  • Medlem
  • 2011-10-08 10:49

Steve är tydligen begravd redan, enligt medierna.

Steve Jobs begravd i stillhet - kultur & nöje | svt.se

Ett par offtopic-inlägg raderade.

Om ni ser inlägg som ni tycker borde modereras, skriv INTE kommentarer om detta inne i tråden. Rapportera i stället.

/Mod

Bevaka tråden