Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs är död!

Tråden skapades och har fått 271 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En tråkig start på dagen. Samtidigt som det inte kändes oväntat kom det ändå som en chock. Vi får glädjas åt allt som Steve har åstadkommit, tack vare hans visioner, envishet och karisma har Apple gått från nästan ingenting till allt som det är idag. Något jag inte kunde föreställa mig när Apple köpte Next och Steve tog över rodret igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-06 09:06

Vila i frid kunggubbe!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-06 09:12

Tråkiga nyheter! Vila i frid Steve.

Väntat men alldeles outsägligt sorgligt. Många skriver om Steves betydelse som tänkare och visionär, om hur alla fantastiska prylar kommit in i våra liv...Mina tankar går bara till hans familj just nu, vila i frid

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-06 09:17

Trist nyhet att vakna till :/ Vila i frid Steve!

Idag är världen vilsen. Steve Jobs har pekat ut var framtiden ligger i över 30 år, och nu är han borta. Han har aldrig brytt sig om vad vi vill ha, utan visat oss vad vi kan få om vi bara hade haft tillräckligt livlig fantasi.
En av de trevligaste och mest inspirerande sakerna med detta forum är just alla diskussioner om vad som skulle kunna hända, och vad vi skulle kunna få se. Våra idéer begränsas dock av det vi ser hos Apple idag, och jag tror att det som gjorde Steve Jobs så stor och unik var att han inte hade några begränsningar.
Han var mer av en konstnär eller ren visionär, nästan som en religiös ledare som grundar en ny världsreligion, än han var en datahacker. Han hade känslor, lidelse och passion kombinerat med ett knivskarpt intellekt och en drivkraft som får en tsunami att framstå som ett vågskvalp.
Idag har universum fått ett nytt tomrum och idag ska vi sörja. Men imorgon ska vi, i sann Steve Jobs-anda, fortsätta fantisera, drömma, diskutera och agera utifrån det arv han lämnat oss.
En av de största har gått ur tiden, men hans själ och hjärta, hans tankar och idéer finns kvar och kommer för alltid att göra det. Så låt oss förvalta hans arv på bästa sätt: Tänk en helt galen tanke och fundera sedan på vad den skulle kunna göra för gott för mänskligheten.

So long Steve, and thanks for all the apples!

Det är förunderligt hur mycket man kan sörja någon man aldrig träffat eller egentligen känt. Påminns om hur det kändes när jag fick reda på att Kurt Cobain dött. Två män som förändrat mitt liv på lite olika sätt.

  • Medlem
  • Solna
  • 2011-10-06 09:33

Satte även jag frukosten i halsen. Vilken ikon som gått ur tiden. Visst hade man en känsla av att hans sjukdom var på väg åt fel håll men att det skulle komma så här kort efter att han lämnade VD-posten visar att Steve verkligen jobbade in i det sista. Sänder mina kondeleanser till hans familj. Blev som många här uppriktigt ledsen när jag nåddes av nyheten. "boom and boom" vila i frid.

  • Medlem
  • 2011-10-06 09:40

So it goes...

Hoppas nu att världen har lärt sig något av det han gjort, nu när vi får klara oss utan honom.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-06 09:44

Mycket sorgligt…
Tråkiga nyheter på en annars skitdag.

Med två små barn som ska till dagis var morgonen nog stressad som den var och jag hade inte hunnit ta in något nyhetsflöde på morgonen. Så lyckligt ovetande satte jag mig i arbetsrummet med en kopp te och åt frukost framför dator - en dator som Steve Jobs skapat - och med radio på i bakgrunden. Så kom nyheterna och jag hör ordet "Steve Jobs är död." bakom mig och jag stelnar till.

"Nej, fan, satan, inte redan."

Chockad och ledsen började jag scrolla fram i nattens twitterflöde tills jag kom ifatt nyheten om Jobs. Väldigt rörande att läsa allas hyllningar. Från Dee Snider till Obama, Jobs var en person som verkligen påverkade många människor. Det är faktiskt ingen överdrift att säga att han förändrade världen.

Även om det var väntat - så kom det oväntat ! RIP och tack för allt.

  • Medlem
  • 2011-10-06 10:24
Ursprungligen av Adrian B:

Chockad och ledsen började jag scrolla fram i nattens twitterflöde tills jag kom ifatt nyheten om Jobs. Väldigt rörande att läsa allas hyllningar. Från Dee Snider till Obama, Jobs var en person som verkligen påverkade många människor. Det är faktiskt ingen överdrift att säga att han förändrade världen.

Kraftwerk på Twitter.

Bisarrt att tänka hur mkt mer han skulle ha kunnat utföra om han hade fått leva i 20 år till....
Vila i frid Steve!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-06 09:58

Otroligt sorgligt.

Vila i frid.

  • Avstängd
  • 2011-10-06 11:54

R.i.p.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-06 10:04

Började dagen med att titta på Steve's tal från Stanford University.
Steve Jobs: How to live before you die | Video on TED.com

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-06 10:15
Ursprungligen av joakimo:

Började dagen med att titta på Steve's tal från Stanford University.
Steve Jobs: How to live before you die | Video on TED.com

Kollade precis klart på den. Man får gåshud av att tänka på vad Steve har åstadkommit. Kollar nu på min iMac, iPhone 3GS och min iPod Nano(första generationen). Det är väldigt få personer eller saker som har förändrat mig eller gjort mig så såld som Steve och Apple. Jag önskar jag återuppliva honom eller åtminstone få träffa honom in the iCloud.

Ingen annanstans sammanfattas Jobs livsverk så väl i mina ögon som när min treåriga dotter frågar efter iPaden, sätter sig ner med den och ledigt växlar mellan skapande och spel som om det var det naturligaste i världen.

Att Jobs inte får se nya Apple campus förverkligas är det som känns mest sorgligt av allt faktiskt. Det känns som att hans vision genomsyrar planerna kring detta bygge.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-06 10:30

Jag är övertygad om att alla stelnade till för en kort stund då de möttes av denna "nyhet", att alla satt stirrandes på skärmen undrandes om detta verkligen kan stämma. Allt i ett försök att förneka det oundvikliga.

Nog för att vi alla känner stor sorg för en sann ikon och pionjär i detta nu, men sanningen är den att Steve Jobs inte förtjänar sorg, han förtjänar vår och alla andras glädje. För vad vore du egentligen utan det han givit dig idag, hade du kunnat kommunicera med dina nära och kära på samma sätt och fått höra att dina barn, din partner, föräldrar eller bröder och systrar faktiskt mår bra?

Steve har gett oss mer än tekniska apparater, han har gett oss möjligheten att föras samman och bli enade. För det förtjänar han vår glädje och inte vår sorg..

Tack för allt du skapat och tack för att du hjälpt andra i din väg att komma varandra närmare.
Vila i frid.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2011-10-06 10:32

Det här är en sorgsen dag idag....efter veckor med strålande sol här i Skåne, så regnar det för första dagen idag på länge - jag undrar om inte änglarna gråter just nu!

Världen har förlorat en stor visionär och jag kommer att sakna Steve Jobs enormt mycket!

Jag hör också till dom som inte var ett dugg intresserade av datorer i plugget. Eller det som kallades för datorer på den tiden. Dagens Kinderegg har förmodligen mer datorkraft. Mitt möte med en Macintosh SE förändrade allt. Det ledde till slut till att jag bytte karriär. Jag har varit verksam i grafiska branschen sen 1995.

Det har varit otroligt spännande att följa Apples utveckling under åren. Steve Jobs resa är så unik så den kommer man att berätta om långt, långt in i framtiden. Att vända ett konkursfärdigt företag till världens största företag på 15 år är så klart helt oöverträffat. Dessutom i en bransch där det redan fanns en aktör som hade typ 97% marknadsandel.

Det säger väl det mesta om Steve Jobs att han trots detta övermäktiga motstånd bara kämpade på med sin idé. Vi andra hade tänkt "game over" och gjort något annat.

Tack Steve för allt!

Technology Executives Comment on Steve Jobs’s Death: Voices - Businessweek

Instämmer i sorgen. Instämmer i lovsången. Det är starkt rörande att se uppslutningen på Internet. Den positiva kraft och energi som Steve har satt i rörelse värmer. Hoppas han kände värmen från oss.

Idag är vi alla en sad mac. Tack för allt Steve.

Jag håller med Adrian, det sorgligaste är att han inte kommer få se sitt rymdskepp i Cupertino förverkligas.

Har inte rört Lions original bakgrund men idag kändes som det var läge att byta idag, knåpade ihop något minimalistiskt retro för att påminna mig om svunna tider. Jag la den här om någon är intresserad: Steve Jobs 1955-2011

Adrian - våra hjärnvågor verkar vara skrämande sammankopplade idag ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-06 13:38
Ursprungligen av gotfredsen:

Adrian - våra hjärnvågor verkar vara skrämande sammankopplade idag ...

Tror vi alla är mer än 'sammankopplade' en sorgens dag som denna...

Jag hoppas Jobs aldrig hann höra de otacksamma reaktionerna på iPhone 4S.

Ursprungligen av gotfredsen:

Adrian - våra hjärnvågor verkar vara skrämande sammankopplade idag ...

Bevaka tråden