Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs är död!

Tråden skapades och har fått 271 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Loggan i fråga skulle sågas av Jobs av EN viktig anledning: Den är ful helt enkelt. Oestetisk. Ur balans. Alltså rent grafiskt fel.

Man får inte glömma att Jobs största bidrag till mänskligheten är en estetik - han drev ett företag att producera vackra saker - vackra och gedigna trots att vi snackar om masskonsumtion av slitochsläng-grejer. han tvingade hela industrin - och även andra industrier - att börja tänka på utseendet på grejrna dom tog fram. Jobs var en konstnär i själen. Jag har sett t.o.m cyklar som helt uppenbart har drag av Apple-estetik. På varje företags designavdelning - i hela världen och avsett produkt - så sitter killarna och tjejerna och studerar Apples grejer. Så har det varit i många, många år nu. Apple-estetiken finns numera överallt och det är för mig - som är känslig vad gäller prylars utseende - bra - på det sättet har Jobs gjort min miljö vackrare - behagligare.
Dom rent tekniska genialiteterna var det andra som stod för. Jobs höll aldrig i en lödpenna :-D. Han behövde massor av Wozniaks.

Tipsar om en bra artikel
Steve Jobs: a personal remembrance

Är det någon som har en källa till vad som exakt hände när Jobs kickades från Apple. han säger själv att dom grälade och kolliderade (fall out) över framtida planer - visoner - väg - för Apple. Men exakt vad handlade det om - hur gick argmenten. Det är den enda luckan jag känner i min i övrigt proppfulla låda med SJ info (jag har läst och sett allt om SJ sedan ca 15 år).

Jo, en bra film kan man göra om SJ. Man kan också göra en usel...och risken är ju stor att det blir en usel film. Det hänger helt på vilken manusförfattare och regissör som antar utmaningen. Pengar fixar man nog lätt i Hollywwod för projektet...och det är nog ett par i sin linda redan. Det blir en film så småningom - men vad det blir - bra drama eller komplett skit - är helt omöjligt att veta.

Jag skulle hellre se en teve-serie i - säg - 6-8 avsnitt - där man nördar ner sig på en massa detaljer och enstaka vitala händelser ur ett tekniskt/vetenskapligt/ estetiskt perspektiv. Tänk en scen där unge Jobs babblar med Woz om vikten av vackra fonter i en dator. I ett garage. Hur Woz sitter och löder och springer för att försöka få tag i den eller den komponenten. Etc, Etc. Men den serien blir inte gjord - för tekniskt svår och för lite Kärlek, Familj, Sex. Men men - det görs ju andra nörd-serier (den där kriminalserien om vetenskaparna som hjälper FBI med matematik, kaosteori, astronomi, religös mystik, etc - ytlig men gjord för nördar).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-06 18:40
Ursprungligen av Zimmerman:

Är det någon som har en källa till vad som exakt hände när Jobs kickades från Apple. han säger själv att dom grälade och kolliderade (fall out) över framtida planer - visoner - väg - för Apple. Men exakt vad handlade det om - hur gick argmenten. Det är den enda luckan jag känner i min i övrigt proppfulla låda med SJ info (jag har läst och sett allt om SJ sedan ca 15 år).

Har du läst John Scully boken? Har för mig att det står ganska ingående om varför han, som jag minns, lämnar Apple efter att han inte vill ha tjänsten som han tilldelas.

  • Medlem
  • 2011-10-06 18:46

one more thing...

iDie.

Jo, jag har läst den. Jag tror inte på Scully - åtminstone att han aktivt håller undan info.
Jobs egen bok (har den släppts?) lär visst inte heller exakt säga vad som hände. Det krävs tredjepartare - vittnen - för att närma sig "sanningen" när det gäller biografiska händelser. Anser jag.

Ursprungligen av acke:

Har du läst John Scully boken? Har för mig att det står ganska ingående om varför han, som jag minns, lämnar Apple efter att han inte vill ha tjänsten som han tilldelas.

Ursprungligen av Zimmerman:

Är det någon som har en källa till vad som exakt hände när Jobs kickades från Apple. han säger själv att dom grälade och kolliderade (fall out) över framtida planer - visoner - väg - för Apple. Men exakt vad handlade det om - hur gick argmenten. Det är den enda luckan jag känner i min i övrigt proppfulla låda med SJ info (jag har läst och sett allt om SJ sedan ca 15 år).

Enligt Steven Levy gällde det Jobs hastigt påkomma vision att Apple-personalen skulle leva ihop i något slags kollektiv, och den påföljande episoden när han helt utan godkännanden tecknade avtal om att arrendera en massa mark för det syftet. Det skulle åtminstone ha varit droppen som fick bägaren att rinna över. Jobs placerades efter det i en byggnad långt bort från Apples campus, utan telefoner, med ett eget team och arbetsuppgifter som bara var blaj. Han kallade stället Sibirien och stannade inte många dagar efter det.

Det är ju sådant där man vill se i en eventuell film! :-D. Nu när Jobs är borta kommer det nog fram en hel del godbitar med tiden. Han var garanterat mera excentrisk, utflippad, rubbad och fantastisk än vad vi idag vet. Jag tror också att det kommer fram att hans drogvanor var hyfsat omfattande - åtminstone förr. Att han gick på speed (och morfin så klart) sista åren har ju med sjukdomen att göra.
För mig är den mest spännande tiden från när han droppade plugget fram till han fick sparken från Apple. Detta efter en inledning om biologiska föräldrar och adoptionen.
Man får komma ihåg att Jobs också var mannen som blåste bäste vännen Woz på flera tusen den tiden dom var gröna och fattiga. Han försköt också sitt eget barn. Jobs var inte riktigt hemma uppe i kontoret - som många genier. Men någon psykopat var han inte - han hade dokumenterat ofta ångest/ånger och led med utsatta precis som vi andra. Förutom historien Apple och Pixar så finns det mycket kött för ett bra drama och jag tror det kommer att skrivas ett i Hollywood. Men...familjen måste vara med på noterna om inte filmbolaget ska hämmas av stämningar/stämningshot och skit - det rensar tyvärr bort mycket. Men om familjen - hans änka t.ex. är lika upplyst som Jobs så godkänner hon nog filmmanuset nästan helt ocensurerat. I jobs anda - han var ju en frank person så att säga :-D.

Ursprungligen av Samuel K:

Enligt Steven Levy gällde det Jobs hastigt påkomma vision att Apple-personalen skulle leva ihop i något slags kollektiv, och den påföljande episoden när han helt utan godkännanden tecknade avtal om att arrendera en massa mark för det syftet. Det skulle åtminstone ha varit droppen som fick bägaren att rinna över. Jobs placerades efter det i en byggnad långt bort från Apples campus, utan telefoner, med ett eget team och arbetsuppgifter som bara var blaj. Han kallade stället Sibirien och stannade inte många dagar efter det.

Sluta bråka nu när Steve har dött och allt, jävla egos

Varför bråkar du om det? och svär! När någon dött.

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Sluta bråka nu när Steve har dött och allt, jävla egos

Skärp er nu och visa lite respekt idag.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-06 19:08

Här är en intervju med Wozniak om Steve Jobs.

Wozniak remembers Steve Jobs - The Washington Post

Den här gillar jag bland alla geniala Jobs-citat:

“Bill Gates‘d be a broader guy if he had dropped acid once or gone off to an ashram when he was younger.”

"The world rarely sees someone who has had the profound impact Steve has had, the effects of which will be felt for many generations to come. For those of us lucky enough to get to work with him, it's been an insanely great honor. I will miss Steve immensely."
— Bill Gates

tagen från Wired.com

Fortfarande svårt att ta in. Satt i bilen på väg till jobbet i morse och slog på P1. Ett reportage om Steve Jobs. "Jaha, trevligt," tänkte jag, sånt här hör man ju inte ofta. Efter ett par minuter reagerade jag på att dom pratade om Jobs i dåtid. "Vänta nu, vad fan....." Upp med min iPhone. Med ett öga på vägen och ett öga på telefonen fumlade jag fram första bästa nyhetssajt, råkade bli GP. Steve Jobs död. "Det kan inte vara sant" var första tanken.

Sen har det sjunkit in under dagen. Jobbat som vanligt, men det känns som att det varit ett filter mellan hjärnan och verkligheten idag. Flera gånger har jag varit tvungen att kolla nyheterna bara för att få bekräftat att det verkligen är sant.

Var det bara jag som fattade att det var slut med mannen när han lämnade Apple-skutan? Vad skulle annars få Jobs att lämna Apple? Jag trodde att han skulle dö tidigare. För mig har han legat för döden sedan månader.

jag har tänkt några gångar på honom sedan han "stepped down" och varit orolig för det varit så tyst...men jag hoppades nog mest att han skulle kureras och vågade inte tänka att han skulle lämna jordelivet.

Ursprungligen av Zimmerman:

Var det bara jag som fattade att det var slut med mannen när han lämnade Apple-skutan? Vad skulle annars få Jobs att lämna Apple? Jag trodde att han skulle dö tidigare. För mig har han legat för döden sedan månader.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-10-06 21:05
Ursprungligen av Zimmerman:

Var det bara jag som fattade att det var slut med mannen när han lämnade Apple-skutan? Vad skulle annars få Jobs att lämna Apple? Jag trodde att han skulle dö tidigare. För mig har han legat för döden sedan månader.

Givetvis var det inte bara du; tyckte att vetskapen om en nära förestående död var enda logiska förklaringen för att han skulle uttrycka att "dagen han inte längre kunde fullgöra sina uppgifter tyvärr hade kommit".

I tråden om Steves avgång trodde vissa att det bara rörde sig om en successiv nedtrappning, men det uttryckte nog snarare en stor dos förhoppning än någon särskilt genomtänkt analys av hur Jobs fungerade. Själv reagerade jag nog starkare vid avgången än dödsbeskedet idag, eftersom det för mig var ett så gott som definitivt besked att hans tid var över.

Mest kommer jag sakna känslan av att låta mig bli övertygad om produkters storhet. Cook må vara bra på leda Apple i Jobs anda, men Steves förmåga att få sina outröttliga "ain't that great"-kommentarer om små obetydliga detaljer att låta självklara är ännu omatchad.

Edit: Några tillägg...
Intressant att den officiella biografin kommer innehålla en intervju med Jobs bara veckor innan han avled, då så klart fullt medveten om att mycket lite tid återstod.

För att ge lite perspektiv på hur Jobs hjälpte oss macanvädare att bli coola igen kan man se denna reklamfilm från Apple, året innan NeXT köptes upp och Jobs kom tillbaka: http://www.youtube.com/watch?v=SDpagiwYDg4

Slutligen, kan ingen rätta den felaktiga informationen om Jobs i artikeln på förstasidan? Bl a kom ju inte Jobs tillbaka till Apple för att sedan köpa NeXT, han blev rådgivare till Gil i o m att denne valde att köpa NeXT. Övergången till Intel var heller inte från Motorola, utan från IBM...

Senast redigerat 2011-10-06 21:17
  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2011-10-06 20:04

Min dotter har ju (som alla fjortisar) en blogg.
Tittade in på den idag: http://ronjalundberg.webblogg.se
Steve Jobs hade en stor impact på många (även om min dotter är aningen indoktrinerad av mig..).
Trist när en sån visionär som Jobs försvinner.

Senast redigerat 2011-10-06 20:58
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-06 20:07

Så här i efterhand borde man ju ha förstått att det var dags när han godkänner en biografi över sitt liv och hans livsverk.

Redan när han fick cancer i bukspottkörteln fattade man att det nog inte skulle sluta väl. Det är inte många som klarar sig mer än tio år efter diagnos.

En sak som jag ser att många av er har glömt, eller missat är att Steve var Buddhist och som sådan trodde han inte på himlen, andra sidan eller vad ni nu kallar det utan reinkarnation och han har gjort mycket gott, men även klivit på en del tår...

Resten säger sej självt.

Jag är lika glad idag som jag var igår, vi har alla haft lyckan att leva i den tid han levde och gjorde alla de saker han gjorde. Jag firar hans liv, inte sörjer, men det är väl kanske en livsinställning då jag delar hans livsåskådning.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-10-06 20:34

Trots allt blir jag glad av att se den här:

Steve Jobs........One more thing - YouTube

Att se glimten i hans ögon och höra glädjen i hans röst värmer...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-10-06 20:52
Ursprungligen av lasselu:

Trots allt blir jag glad av att se den här:

Steve Jobs........One more thing - YouTube

Att se glimten i hans ögon och höra glädjen i hans röst värmer...

Skumt jag kollade också på den för en halvtimma sen, hittade denna också:
One more thing... - YouTube

Har ni sett google sök? Mig veterligen första gången jag ser något sådant.

Men det är också välförtjänt.

Intervju med Wozniak. Jag är glad jag såg det här hemma isft på jobbet för nu gick det inte att vara glad i ögat längre.
Wozniak remembers Steve Jobs - The Washington Post

Väldigt rörande. Jag har haft kontakt med Woz och jag kan tänka mej att han lider.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-10-06 22:05

Jag tycker diskussionen om kändisars död är rätt intressant, det behöver inte bli en otrevlig sådan för det. Själv gråter jag lika lite när en sån person som Jobs dör som när en överlastad färja i ostasien sjunker. Visst blir jag förbannad på systematiskt förtryck av tredje världen, men kan inte påstå att jag fäller en tår för det FÖRENS jag varit där och sett det med egna ögon. Man kan väl inte direkt påstå att multinationella företag är godheten personifierad.

Det faller ju sig så att människans psyke har svårt att ta åt sig när något tråkigt sker långt borta eller någon dör som man inte har en ytterst nära relation till. Fans till en kändis kommer hävda motsatsen, men det handlar kanske snarare om en överenskommen dyrkan/psykos inom den givna gruppen. Jag har faktiskt riktigt svårt att tro att Jobs död sätter stora avtryck på folks personliga vardag. Hur skulle vi fungera om vi bröt ihop för allt elände i världen? Vi skulle varit en rätt värdelös art som knappast skulle evolverat så här långt.

Slutligen vill jag säga att det är tråkigt att Jobs gick bort så ung, IT-världen behöver människor av hans kaliber! Förlorade själv en familjemedlem till samma cancertyp för ett år sedan, och det är fan inte nån höjdare.

Jag blir så grymt besviken på IDG/macworld - de lyckas inte ens hålla förvirrade Nazister borta från artikelkommentarerna.
Det är Steve Jobs hat och utfall mot kommunister och Palme "som jobbade åt KGB".

Mycket är anmält, men står ändå kvar säkert 8 timmar senare.

Det är förbannat dåligt.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag blir så grymt besviken på IDG/macworld - de lyckas inte ens hålla förvirrade Nazister borta från artikelkommentarerna.
Det är Steve Jobs hat och utfall mot kommunister och Palme "som jobbade åt KGB".

Mycket är anmält, men står ändå kvar säkert 8 timmar senare.

Det är förbannat dåligt.

Macworld kallade ju Steve psykopat i SVTs morgonsoffa...

Bevaka tråden