Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs är död!

Tråden skapades och har fått 271 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Goflorp:

Jag blir så grymt besviken på IDG/macworld - de lyckas inte ens hålla förvirrade Nazister borta från artikelkommentarerna.
Det är Steve Jobs hat och utfall mot kommunister och Palme "som jobbade åt KGB".

Mycket är anmält, men står ändå kvar säkert 8 timmar senare.

Det är förbannat dåligt.

Gå inte dit. Det finns ingenting där som inte finns bättre någon annanstans.

Jag tycker vi minns Jobs för något kul, som när han busringer Starbucks och beställer 4000 latte direkt från scenen vid introduktionen av iPhone:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-06 23:27
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tycker vi minns Jobs för något kul, som när han busringer Starbucks och beställer 4000 latte direkt från scenen vid introduktionen av iPhone:

Jag är HELT enig. Vi ska minnas det roliga och försöka inte att gräva ner oss ännu mer i det oerhört tragiska att Steve inte längre finns med oss. Det hade garanterat Steve också föredragit.

  • Medlem
  • 2011-10-06 22:32

Snart ett dygn sen nu, men det är fortfarande svårt att ta in. Bredvid datorn brinner ett virtuellt ljus på iPaden.

Vila i frid, Jobs.

Jag har raderat ett litet offtopic-sidospår kring att den här tråden borde modereras. Starta inte sådana diskussioner inne i en tråd! Om ni ser inlägg som ni tycker borde modereras - rapportera i stället!

/Mod

Det har tagit mig ända sedan imorse, över en bly-tung dag, ända till nu på sena kvällen, att ta in och förstå, att Steve Jobs inte längre är med oss.

Förstämning. Ledsnad. Sorg. Saknad.

Tack, för allt du gjorde, Steve.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-10-06 23:35

"Dont cry because its over, smile because it happened"

Kommer minnas honom som mannen som gav passion ett ansikte. Vila i frid, Steve.

Ursprungligen av krox:

"Dont cry because its over, smile because it happened"

Couldn't have said it better! (Dr Seuss)

Jag grämer mig lite över att jag skulle ha sett Jobs två gånger, men båda gångerna ställde han in av olika skäl:

Första gången var i Paris i september 2001. Men som ni kanske minns hände det något den 11 september det år... så Apple ställde in hela Apple Expo. Vi hade en fin helg i Paris ändå, men det kändes lite snopet. Damn you Usama!

Andra gången var i Paris i slutet av augusti 2004. Alla förutsatte att Jobs skulle hålla keynoten, men så drabbades han av den första omgången cancer bara en månad innan och tog ledigt under augusti. Uppgiften att hålla keynoten föll då på Phil Schiller. Det var en riktigt bra keynote med lansering av den då helt omgjorda iMac G5, men det var inte Jobs.

Och nu är chansen borta för alltid.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-06 23:56

Det här har varit en riktigt tung dag för mig. Har inte kunnat fokusera och har känt mig förvånad över att jag skulle bli så ledsen och känslosam över en person som jag aldrig träffat.

Steve betydde mycket för mig, såg upp till honom och ansåg att han var en av världens mest innovativa människor. En otroligt skärpt kille som visste vad han ville. Han tillsammans med Apple och andra företag i samarbete har gjort så mycket för oss i världen, hur vi kommunicerar, förbrukar och framförallt underlättar det dagliga livet i samhället. Utan Steve/Apple hade dagens telefoner/datorer/tv mm. troligen sett helt annorlunda ut, även andra märken. Steve/Apple ledde vägen och visade i min värld vart skåpet ska stå.

Steve kommer att vara en saknad man men Apple kommer inte gå under för detta. Nu ska vi hedra Steve och mina tankar går till hans familj och vänner.

Vila i frid Steve, tack för allt du gjort och för den kämpaglöd du alltid visat.

Som någon annan skrev i denna tråd lite tidigare: Hoppas att Äpplena är minst lika gröna på andra sidan!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-07 00:17

Vila i frid Steve..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-07 01:44

Så trist så det gör ont.. Han hade så mycket mer att ge!!
Steve är en av få som jag verkligen sett upp till, och vad man kommer att sakna kaboom, amazing, och dom små stora stunderna med -One more thing.... som jag inte missat en enda av sedan den dagen Apple började sända sina keynotes, kommer ihåg när man satt med dålig uppkoppling och gjorde allt för att hålla festen vid liv, nu känns det som att den tiden är förbi, Steves plats går inte att fylla även om Apple kommer att göra underbara produkter i framtiden...

One more thing... Stort tack för allt!
R I P Steve

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tycker vi minns Jobs för något kul, som när han busringer Starbucks och beställer 4000 latte direkt från scenen vid introduktionen av iPhone:

Det ställer jag mig bakom! Han hade velat att vi ser framåt nu.

Senast redigerat 2011-10-07 08:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-07 03:08

Otroligt roligt att få höra personer som kände honom på riktigt, prat om honom. Intressant.

(Trodde aldrig att jag skulle känna såhär för en person jag aldrig träffat eller ens varit i närheten av att känna. Men ändå är du är min förebild! Otroligt!)

Aldrig träffat Steve på tu man hand, men suttit på en Macworld-keynote i Paris och imponerats av honom och hans utstrålning.
Apple med Steve Jobs i frontlinjen har varit, och kommer fortsätta vara utan honom fysiskt närvarande, det coolaste företaget på planeten.
Känner tacksamhet för det Steve åstadkom. RIP.

Ursprungligen av kitesurf:

Aldrig träffat Steve på tu man hand, men suttit på en Macworld-keynote i Paris och imponerats av honom och hans utstrålning.
Apple med Steve Jobs i frontlinjen har varit, och kommer fortsätta vara utan honom fysiskt närvarande, det coolaste företaget på planeten.
Känner tacksamhet för det Steve åstadkom. RIP.

har aldrig sett ngn keynote live på plats men de keynotes som sändes live över nätet gav ändå en enorm närvarokänsla som man även kan känna i vissa eftersända keynotes. Han hade karisma som få. Att man känner saknad o sorg över en person man aldrig träffat tycker jag inte alls är konstigt. Han stod för något som miljontals människor kom att älska o fortsätter att älska. Jag känner en tomhet jag inte kan beskriva, det är inte densamma som efter borgången av en närstående för det är något helt annat, det berör en än djupare i själen. Inuti mig finns en liten Mac som fäller en tår.

Ett av de mest minnesvärda eventen är nog när han introducerade Nanon som fiskades upp ur myntfickan på jeansen bara för att visa hur liten den var...

Avslutar detta inlägg med att citera vad jag skrev på FB igår:

Min iMac får jobba tungt trots att jag bara har några browserfönster öppna. Ghost in the machine? Det är iaf vad jag vill tro. Du är saknad Steve Jobs. Hade det inte varit för dina idéer hade vi nog fortfarande harvat fram på beiga o plastiga burkar med "klackande" tangentbord

Senast redigerat 2011-10-07 07:02

För egen del fann jag mig själv sittandes på jobbet (med en PC) och scrollar åt "fel" håll. Jag scrollade "the Apple way".Fick mig att le under en dag som var riktigt tung och som många andra skrivit: man kände honom inte, men han var på något sätt en kompis på andra sidan skärmen som förverkligade de pryldrömmar vi hade.

Det var den absulut finaste hyllningen hittils - kanske den finaste hyllningen jag läst om någon som dött.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-07 12:17

Jag har fortfarande inte fått in det. Någon man haft över trettio år tillsammans med, det är ju inte konstigt att det känns som om man kände varandra. Tack Steve för allt.

Källa: https://www.facebook.com/pages/Pailheads/180256858607

Väldigt fin film gjord åt Steve Jobs när han fyllde 30.

Don't miss this 30th birthday video Apple made for Steve Jobs

  • Medlem
  • 2011-10-07 16:06

Tribute to Steve Jobs - The Colbert Report - 2011-06-10 - Video Clip | Comedy Central

Colbert's hyllning till Steve, och han gör det riktigt bra!.

Mitt skrivbord är sig inte likt längre...

Jag är lite kluven att länka till det här, både för att de inte förtjänar uppmärksamheten, men också för att det bara riskerar att leda till infekterade diskussioner, men vissa är verkligen... assholes:

Richard Stallman om Jobs:

Steve Jobs, the pioneer of the computer as a jail made cool, designed to sever fools from their freedom, has died.

As Chicago Mayor Harold Washington said of the corrupt former Mayor Daley, "I'm not glad he's dead, but I'm glad he's gone." Nobody deserves to have to die - not Jobs, not Mr. Bill, not even people guilty of bigger evils than theirs. But we all deserve the end of Jobs' malign influence on people's computing.

Unfortunately, that influence continues despite his absence. We can only hope his successors, as they attempt to carry on his legacy, will be less effective.

Och sen har vi Gawker, som vi knappast har höga tankar om redan innan, som tar det hela till ett nytt lågvattenmärke: Steve Jobs Was Not God

Ursprungligen av Adrian B:

Jag är lite kluven att länka till det här, både för att de inte förtjänar uppmärksamheten, men också för att det bara riskerar att leda till infekterade diskussioner, men vissa är verkligen... assholes:

Richard Stallman om Jobs:

Steve Jobs, the pioneer of the computer as a jail made cool, designed to sever fools from their freedom, has died.

As Chicago Mayor Harold Washington said of the corrupt former Mayor Daley, "I'm not glad he's dead, but I'm glad he's gone." Nobody deserves to have to die - not Jobs, not Mr. Bill, not even people guilty of bigger evils than theirs. But we all deserve the end of Jobs' malign influence on people's computing.

Unfortunately, that influence continues despite his absence. We can only hope his successors, as they attempt to carry on his legacy, will be less effective.

Och sen har vi Gawker, som vi knappast har höga tankar om redan innan, som tar det hela till ett nytt lågvattenmärke: Steve Jobs Was Not God

Tycker båda texterna är ganska verklighetsförankrade. Vilka är dessa "vi" du pratar om?
Jag har varken höga eller låga tankar om Gawker.

Det gäller att skilja på sak och person, vilket dessa texter gör. Sen att jag inte riktigt håller med i sakinnehållet är en helt annan sak. Men att kalla de "assholes" är en helt annan sak.

Du har dock rätt i en sak, du borde inte postat om du inte ville ha den där "diskussionen".

Gawker lever på att trolla, så varför bry sig och länka dit?

  • Medlem
  • 2011-10-07 20:42
Ursprungligen av Adrian B:

Och sen har vi Gawker, som vi knappast har höga tankar om redan innan, som tar det hela till ett nytt lågvattenmärke: Steve Jobs Was Not God

Jag har inte svårt att hålla med Gawker i sak, även om jag som du (nästan) aldrig jobbat med annat än macar.

Ursprungligen av Baron:

Jag har inte svårt att hålla med Gawker i sak, även om jag som du (nästan) aldrig jobbat med annat än macar.

Jag har svårt för det oempatiska draget att dissa alla som råkar bryr sig. "Varför är du ledsen för att xxx dött, du känner ju inte honom/henne och förresten så dör det barn varje dag i Afrika."

Naturligtvis kan man känna för personer man beundrar och ser upp till, personer som gjort något bra och som man följt i livet. Hockeysverige sörjde nyligen Stefan Liv och mina föräldrar sörjde John Lennon. Jag sörjde Freddie Mercury en gång i tiden. Men vissa vill bara stå vid sidan av och håna alla för dessa känslor, vilket jag tycker är väldigt lågt.

Bevaka tråden