Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs är död!

Tråden skapades och har fått 271 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, dom bilderna kändes redan då minns jag. Han kanske visste att det där var sista gången han var uppe på en scen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-06 15:27
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, dom bilderna kändes redan då minns jag. Han kanske visste att det där var sista gången han var uppe på en scen.

Det tror jag. Det är det som gör det hela så hjärtskärande. Hoppas han var nöjd med sitt liv och att han inte hade för ont den sista tiden. Det var väl WWDC som han var uppe på scenen sist? Kommer ihåg att min flickvän sa åt mig att tillfälligt stänga av ljudet för att han lät så sjuk och orkeslös.
Hoppas de hittar en ny trafikpolis till Apple, för det var ju det han i första hand var. En person som såg till att alla inom företaget kunde göra de dom var bäst på utan så mycket byråkrati.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-06 16:44
Ursprungligen av acke:

Försöker att inte vara sentimental och inte bli ledsen när någon jag inte känner dött. Men det här tog mer än jag trodde. Två fina men slag-i-magen bilder:
http://images.elephantjournal.com/wp-content/uploads/2011/10/EgwmT.jpg
http://www.fdevault.com/ars/images/steve_with_wife_after_2011_wwdc_keynote.jpg

Herregud vilken sorglig dag det här är.

Nu kommer tårarna när man ser bilderna, man kan ju bara tänka sig in i hans och hans familjs situation, att veta och att invänta det ofrånkomliga tidiga slut som ingen människa förtjänar.

Bilder säger så mycket mer än ord ibland.

Ursprungligen av ErrkaPetti:

Idag tänder vi ett ljus för Steve.

När man tänker efter så var väl tisdagens iPhone-event ganska lågmält & dystert?

Tyckte Tim Cook hade en klump i halsen när han pratade både före & efter presentationen...

Tack Steve och ALLA andra duktiga på Apple - ni har gett oss mycket glädje!

Fick samma intryck av hela Keynoten.. Alla verkade tyngda av något men försökte hålla stämningen på topp. De genomförde nog presentationen med vetskapen om att Steve ville att "allt skall vara som vanligt".. Men det måste varit tungt att stå där inför alla och veta att en kär vän och kollega ligger inför döden..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-06 14:51

Vila i frid Steve, tack för för vad du gav mig och alla andra.

Han var låånnggt före sin tid. Innovatör !

Ursprungligen av LCR:

Som Buddhist kommer inte Steve att vila. Om han inte redan har uppnått Nirvana så är han i alla fall ett stort steg närmare.

Mycket god Karma över den mannen!

Han har varit en fantastisk inspiration genom åren och jag känner att det är viktigare att fira att han har varit här och gjort sitt, att han kom tillbaka med NeXT än att sörja och tänka negativt. Jag har mist många vänner genom motorsport och har alltid firat vad de gjort, inte sörjt det de inte gör. Jag är övertygad om att Steve skulle hålla med.

Tack Steve!

Fina och kloka ord!

Ursprungligen av Fitinghoff:

Idag är världen vilsen. Steve Jobs har pekat ut var framtiden ligger i över 30 år, och nu är han borta. Han har aldrig brytt sig om vad vi vill ha, utan visat oss vad vi kan få om vi bara hade haft tillräckligt livlig fantasi.
En av de trevligaste och mest inspirerande sakerna med detta forum är just alla diskussioner om vad som skulle kunna hända, och vad vi skulle kunna få se. Våra idéer begränsas dock av det vi ser hos Apple idag, och jag tror att det som gjorde Steve Jobs så stor och unik var att han inte hade några begränsningar.
Han var mer av en konstnär eller ren visionär, nästan som en religiös ledare som grundar en ny världsreligion, än han var en datahacker. Han hade känslor, lidelse och passion kombinerat med ett knivskarpt intellekt och en drivkraft som får en tsunami att framstå som ett vågskvalp.
Idag har universum fått ett nytt tomrum och idag ska vi sörja. Men imorgon ska vi, i sann Steve Jobs-anda, fortsätta fantisera, drömma, diskutera och agera utifrån det arv han lämnat oss.
En av de största har gått ur tiden, men hans själ och hjärta, hans tankar och idéer finns kvar och kommer för alltid att göra det. Så låt oss förvalta hans arv på bästa sätt: Tänk en helt galen tanke och fundera sedan på vad den skulle kunna göra för gott för mänskligheten.

Det ställer jag mig bakom alla gånger!

Ursprungligen av Jedih:

Det här är en sorgsen dag idag....efter veckor med strålande sol här i Skåne, så regnar det för första dagen idag på länge - jag undrar om inte änglarna gråter just nu!

Världen har förlorat en stor visionär och jag kommer att sakna Steve Jobs enormt mycket!

Samma i södra Stockholm, solsken och varmt i över en vecka men idag är himlen grå och regnet känns tyngre än vanligt.. En dyster dag blir sällan mer dyster än om det regnar..

Det var ett tråkigt besked man fick i natt. Känner inte igen eran närmast personliga relation till Jobs själv, men jag uppskattar verkligen hur han satte ribban för hur användarcentrerad teknologi ska utformas. Hur detta praktiseras i alla de apps som levereras från världens alla hörn ger mig hopp för att tänket fått rejält fäste även utanför cupertino.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-06 19:45
Ursprungligen av eskimo:

Det var ett tråkigt besked man fick i natt. Känner inte igen eran närmast personliga relation till Jobs själv, men jag uppskattar verkligen hur han satte ribban för hur användarcentrerad teknologi ska utformas. Hur detta praktiseras i alla de apps som levereras från världens alla hörn ger mig hopp för att tänket fått rejält fäste även utanför cupertino.

Jobs gillade inte alls trögtänkande jätteföretaget IBM och Xerox. Jobs var visionär och förändrade datautvecklingen med billiga Apple II.
Ni bör titta på Piraterna of Silicon Valley !

Ursprungligen av REP:

Jobs gillade inte alls trögtänkande jätteföretaget IBM och Xerox.

Som bilden indikerar.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tyckte Tim Cook var lite sammanbiten i tisdags, men jag trodde att det var så han var. Det kanske också är hans stil, men nu i efterhand kan man undra om det berodde på Jobs. Även Schiller och Forstall kändes aningen dämpade, eller är det bara något jag inbillar mig i efterhand?

Var detta Tim Cooks plats, eller var det en plats reserverad för Job?

Jag tyckte alla verkade tyngda av något.. Stolen var säkert tillägnad Steve och det lär ha varit lagom tungt att se den tomma stolen och känna klumpen i halsen..

Dom kommer nog att ha en tom reserverad stol på alla events i några år. Amerikanerna gör så. Ibland har dom stil.

Ursprungligen av Pain Reaper:

Jag tyckte alla verkade tyngda av något.. Stolen var säkert tillägnad Steve och det lär ha varit lagom tungt att se den tomma stolen och känna klumpen i halsen..

Ursprungligen av Clavius:

[ATTACH="CONFIG"]30625[/ATTACH]

Den skulle vara tuff att ändra loggan till faktiskt!

Det skulle Jobs hata.

Ursprungligen av Pain Reaper:

Den skulle vara tuff att ändra loggan till faktiskt!

Ursprungligen av Zimmerman:

Det skulle Jobs hata.

dessutom skulle det gå emot allt vad Apple står för. Apples framgångar må vara resultatet av en mans visioner men framtagandet av dem är resultatet av ett kollektivs arbete. Sätter man dessutom grundarens ansikte i loggan går man snart ifrån ett framåtskridande företag till ett som i mångas ögon låser sig fast i det gamla - även om det gamla är en förlorad visionär. Det skulle dessutom vara smaklöst att använda loggan på det viset

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-06 17:17
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

dessutom skulle det gå emot allt vad Apple står för. Apples framgångar må vara resultatet av en mans visioner men framtagandet av dem är resultatet av ett kollektivs arbete. Sätter man dessutom grundarens ansikte i loggan går man snart ifrån ett framåtskridande företag till ett som i mångas ögon låser sig fast i det gamla - även om det gamla är en förlorad visionär. Det skulle dessutom vara smaklöst att använda loggan på det viset

Håller till 100% med och tror absolut inte att den loggan skulle ens snudda Steves tanke - helt absurt! Men (eftersom det var jag som publicerade loggan först här på 99mac) den passar som en symbolisk bild denna sorgens dag, då vi personifierar allt med Steve som har med Apple att göra... Låt oss också hylla detta oomtvistade geni idag och för en lång tid framöver, men vi glömmer givetvis inte heller att, som det tidigare tydligt påpekats, är ett enormt teamwork bakom Apples otroliga framgångssaga! Steve var katalysatorn som fick saker och ting att hända - hela Apple som företag var dom som gjorde det! Och de kommer att fortsätta, var så säker, även om det känns mörkt idag...

Ursprungligen av zinned:

Mycket läsvärt.

Och om man hellre vill lyssna och titta än att läsa, så finns det en länk till en video av det talet i inlägg #2.

Senast redigerat 2011-10-06 16:37
  • Medlem
  • 2011-10-06 16:39

Jag hoppas att Steve Jobs liv blir till en film tillslut.

Ursprungligen av Dalle:

Jag hoppas att Steve Jobs liv blir till en film tillslut.

Det finns ju "Pirates of Silicon Valley" men bättre går att göra

  • Medlem
  • 2011-10-06 16:57

Hade det funnits ett Nobelpris i teknik hade Jobs varit värd det priset.

Jag tänder ett ljus och gråter...

Jag hoppas _verkligen_ att många här överdriver, annars finns det en del personer (nämner inga namn) som förmodligen borde sätta sig och fundera lite över vad (och framförallt vilka) saker och människor som är viktiga på riktigt i sina liv.

Det är sorgligt att Steve Jobs har gått bort, men han efterlämnar ett fantastiskt arv. Han har förvandlat miljoner människors datoranvändande. Han har med sin företagsamhet gjort att tusentals människor driver framgångsrika företag med de datorer och programvaror Apple har tagit fram. Steve Jobs visste vad han ville, och han fick sin vilja igenom, och jag tror att företaget kommer att vara fortsatt starkt.

Det har varit en förmån att sedan 1986 jobba med Mac, och jag kommer att fortsätta så länge jag lever och andas. Mitt liv blev enklare tack vare hans driv och energi. Inspirerande!

Vila i frid, Steve.

När det gäller främlingar (jag kände inte Jobs) så är det bara barns död som kan knäcka mig emotionellt. Jobs var en lyckligt lottad man och han hade ett fantastiskt liv i en rik värld av överflöd på både kunskap och materia. Cancer är en del av livet - halva min släkt har strukit med - en vid 22 år. Jag känner ingen som helst sorgsenhet över att en vuxen man på andra sidan klotet som jag aldrig ens träffat kolavippar. Det finns dom som skulle byta sitt liv mot att få 5 år som Jobs.
Mitt hjärta blöder dock för en uteliggare här i kvarteren som jag ser tynar bort mera och mera. han har jag sett - och pratat kort med ett par gånger - i flera år. Han är förvirrad, men inte psykotosk.
Ni som gråter över att en amerikansk biznizman och geni dör har uppenbarligen ännu inte träffats av riktig sorg och död i er närhet. Det ska ni vara glada för. Efter sådant gråter man inte över sådana här dödsfall -dessutom ett helt naturligt dödsfall. Ingen tragedi alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-06 18:10
Ursprungligen av Zimmerman:

När det gäller främlingar (jag kände inte Jobs) så är det bara barns död som kan knäcka mig emotionellt. Jobs var en lyckligt lottad man och han hade ett fantastiskt liv i en rik värld av överflöd på både kunskap och materia. Cancer är en del av livet - halva min släkt har strukit med - en vid 22 år. Jag känner ingen som helst sorgsenhet över att en vuxen man på andra sidan klotet som jag aldrig ens träffat kolavippar. Det finns dom som skulle byta sitt liv mot att få 5 år som Jobs.
Mitt hjärta blöder dock för en uteliggare här i kvarteren som jag ser tynar bort mera och mera. han har jag sett - och pratat kort med ett par gånger - i flera år. Han är förvirrad, men inte psykotosk.
Ni som gråter över att en amerikansk biznizman och geni dör har uppenbarligen ännu inte träffats av riktig sorg och död i er närhet. Det ska ni vara glada för. Efter sådant gråter man inte över sådana här dödsfall -dessutom ett helt naturligt dödsfall. Ingen tragedi alls.

Fast du. Inte behöver väl det ena utesluta det andra? Jag har flera i min nära släkt som dött av cancer och har haft en hel del andra dödsfall nära inpå och jag tycker att detta är sorgligt. När du kommer dragandes med sörj-barnen-i-afrika-och-din-lokala-uteliggare-först snacket så känns det bara som att du missar något mänskligt i din iver att för tusende gången racka ned på kapitalismen plus random sak som irriterar dig just för tillfället.

Vi har olika människosyn helt enkelt - inget att bråka om. Att människor har olika moral och etik är inget avanligt. Huvudsaken man inte skadar någon.

Ursprungligen av acke:

Fast du. Inte behöver väl det ena utesluta det andra? Jag har flera i min nära släkt som dött av cancer och har haft en hel del andra dödsfall nära inpå och jag tycker att detta är sorgligt. När du kommer dragandes med sörj-barnen-i-afrika-och-din-lokala-uteliggare-först snacket så känns det bara som att du missar något mänskligt i din iver att för tusende gången racka ned på kapitalismen plus random sak som irriterar dig just för tillfället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-06 18:34
Ursprungligen av Zimmerman:

Vi har olika människosyn helt enkelt - inget att bråka om. Att människor har olika moral och etik är inget avanligt. Huvudsaken man inte skadar någon.

Ok, nu kan det här snabbt bli OT så det här är mitt sista inlägg om just det här.
Ingen liten trumma du slår på nu när du säger att vi har olika människosyn, moral och etik och då underförstått att du är snäppet bättre på alla punkter. Säg mig, hur hjälper du uteliggaren som ditt hjärta blöder för? Mer än pratar alltså för det varken värmer eller föder honom. Gör du det enda rätta för att lösa problemet där och då? Bjuder du hem honom så han får sova under ditt tak och får mat i magen?
Eller pratar du lite med honom för att känna dig god, morrar lite åt klyftorna i samhället och går sedan hem och stänger dörren om dig?

Det är där - alltså även du Brutus - flippar ut (detta händer med jämna mellanrum). Ni läser in ert eget psyke i vad jag skriver. Det är löjligt att påstå att jag skulle mena detta. Det är en förolämpning.

Ursprungligen av acke:

och då underförstått att du är snäppet bättre på alla punkter.

Bevaka tråden