Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-25 15:48

Lite skärmskott som ni kan kolla igenom om ni vill, skall ta mer när jag orkar/hinner osv osv

Index of /lion

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 15:58
Ursprungligen av JesperA:

Lite skärmskott som ni kan kolla igenom om ni vill, skall ta mer när jag orkar/hinner osv osv

Index of /lion

Tackar. Hur är administrationen av Address Book Server och iCal Server i den här versionen?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-25 16:10
Ursprungligen av acke:

Tackar. Hur är administrationen av Address Book Server och iCal Server i den här versionen?

Adressboken, du har en av/på knapp och enda settings du kan ändra är: "include directory contacts in search", på eller av, inget mer.

iCal:

Ska fortsätta leta i iCal inställningarna för hittar inte datastore, attachment size, user quota osv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 17:25
Ursprungligen av JesperA:

Adressboken, du har en av/på knapp och enda settings du kan ändra är: "include directory contacts in search", på eller av, inget mer.
text

Tack! Men alltså, ännu mindre inställningar, perfekt. :/

Senast redigerat 2011-02-25 17:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-26 16:44

Tackar. Alltid kul att se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 15:53
Ursprungligen av JesperA:

Lite skärmskott som ni kan kolla igenom om ni vill, skall ta mer när jag orkar/hinner osv osv

Grymt! Tycker att det ser fint ut över lag här ifrån. Av ren nyfikenhet, vad kör du freeNAS på? Funkar det bra, lätt att konfigurera osv?

  • Medlem
  • 2011-02-25 18:18

Någon som vet vad systemkraven är? Och hur snabb känns den?
Och kommer man kunna köpa en skiva som man installerar från, eller måste man ladda ner från nätet?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-25 18:20

GAH shit vad störande spaces har blivit, har alltid haft spacena sorterade ju men NEJ NEJ Lion totalvägrar att behålla dom i rätt ordning......så sjukt störande så det inte är klokt......

Ursprungligen av lime:

Någon som vet vad systemkraven är? Och hur snabb känns den?

Troligen samma systemkrav som SL.

  • Medlem
  • 2011-02-25 18:33

Har inte lyckats lära mig använda Spaces, på något sätt har det alltid känts rörigare än de Win-program jag kört.

Om det blir samma systemkrav blir man ju lycklig - då kan man ju sätta upp en server på gamla minin! Men skulle verkligen vilja se en burk som HP:s WHS (jo, jag vet att de inte längre finns) för då skulle man ju enkelt och billigt kunna få ordning på alla diskar, backuper och gästkonton.

Ursprungligen av lime:

Om det blir samma systemkrav blir man ju lycklig - då kan man ju sätta upp en server på gamla minin! Men skulle verkligen vilja se en burk som HP:s WHS (jo, jag vet att de inte längre finns) för då skulle man ju enkelt och billigt kunna få ordning på alla diskar, backuper och gästkonton.

"Mac OS X Lion requires a minimum of an Intel Core 2 Duo, leaving out compatibility for Apple's earliest Intel-based machines offering Core Solo or Core Duo processors."
Mac OS X Lion Roundup: Recovery Partitions, TRIM Support, Core 2 Duo Minimum, Focus on Security - Mac Rumors

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 20:12

Då var man med i matchen då

Ni som postar skärmdumpar bör nog läsa igenom ert NDA en gång till. Det är okej att peka på information som Apple har publicerat, men i övrigt är Lion tills vidare konfidentiellt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-25 21:34

Enligt It seems like Apple’s preparing for a world without optical drives by using recovery partitions | Macgasm så funderar Apple på att släppa alla Macar med Recovery partition. Ett steg närmare att ta bort Superdrive från Macbooks.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 22:15

någon som kommit på om det går att ändra tillbaka scrollning på musen åt rätt håll?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-26 16:56

Ja nu har jag inte Lion, men jag tror jag såg en bild (länkad härifrån) där man via systeminställningarna – förslagsvis för mus eller trackpad – kunde ändra riktningen.

Lion ligger ju i topp på rätt många torrent-siter just nu så dom flest som visar dumpar har nog aldrig hört talas om NDA...

Ursprungligen av Marcus K:

Ni som postar skärmdumpar bör nog läsa igenom ert NDA en gång till. Det är okej att peka på information som Apple har publicerat, men i övrigt är Lion tills vidare konfidentiellt.

Flera har rapporterat den här tråden. Och normalt skulle jag nog reagera på dessa rapporteringar. Men eftersom en annan moderator är en av dem som har publicerat skärmdumpar här, så får han ta ansvar för huruvida detta kan anses vara en piratdiskussion eller ej.

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Flera har rapporterat den här tråden. Och normalt skulle jag nog reagera på dessa rapporteringar. Men eftersom en annan moderator är en av dem som har publicerat skärmdumpar här, så får han ta ansvar för huruvida detta kan anses vara en piratdiskussion eller ej.

/Mod

Ursäkta men är det verkligen enbart upp till dig att avgöra? Jag vet inte om 99macs policy har ändrats men åtminstone tidigare sågs det som väldigt viktigt att inte riskera att komma i onåd med Apple och spoliera eventuella samarbeten genom att tillåta den här typen av diskussioner.

Ursprungligen av Marcus K:

Ursäkta men är det verkligen enbart upp till dig att avgöra?

Jag tycker att detta har blivit till en diskussion om piratkopierad programvara. Men om en annan moderator tycker att det är ok att diskutera detta - vilket xtrem tydligen gör - så får han ta ansvar för det.

Jag har fått kritik uppifrån för att jag tidigare har modererat andra moderatorer, och därför tänker jag inte göra det längre.

/Mod

Det finns två anledningar till att Apple över huvudtaget släpper förhandsversioner till utvecklare och enbart utvecklare. Dels vill de testa det nya systemet hos en mindre skara eftersom det fortfarande kan finnas stora problem som ännu inte är lösta. Dels vill man att utvecklare ska kunna testa hur deras program fungerar och om möjligt anpassa dem innan det släpps publikt. För normalanvändare finns det absolut ingen anledning att köra dessa förhandsversioner. Den fullversion som till slut kommer ska vara tillräcklig.

Är ni inte utvecklare så skall ni inte ha Lion installerat. Är ni utvecklare så finns det ett särskilt forum på Apples diskussionsforum för att diskutera Lion.

Vänta nu. Kommer alltså 10.7 Lion att kunna vara så litet som mindre än 4GB?

Airdrop - kräver Lion hörde jag, så det som står

"- AirDrop, a remarkably simple way to copy files wirelessly from one Mac to another with no setup;"

Gäller bara Lion maskiner så ger det en aning begränsad användning. men jag gillar tanken med applikationen.

Om airdrop och en liten video
Mac OS X Lion’s AirDrop in action: tests, instructions and video | 9 to 5 Mac Mac OS X Lion’s AirDrop in action: tests, instructions and video | Apple Intelligence

Efter att jag läst lite av kommentarerna till artikeln så var där en kille som sa att detta fanns på windows 7.

Windows 7 Features: HomeGroup

MS egna ord.

"You need to have a home network before you start because a homegroup is essentially a file and printer sharing "overlay" on an existing network."

Home sweet homegroup: Networking the easy way in Windows 7

Är det inte intressant hur windows användaren ser MS lösningen som lika enkel och som "samma funktion"

Apples lösning..

...a remarkably simple way to copy files wirelessly from one Mac to another
with no setup

Senast redigerat 2011-02-26 12:32
  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 17:32
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Är det inte intressant hur windows användaren ser MS lösningen som lika enkel och som "samma funktion"

Hur menar du? Att skapa ett eget privat nätverk där man kan dela skrivare, enheter, mappar, bilder säkert med användarnamn och lösenord är ju inte alls vad Airdrop är.

Airdrop är inte alls säkert, erbjuder inga andra möjligheter alls än att dela filer. Det är mindre säkert än att dela filer med bluetooth som man kunnat göra i ett antal år mellan datorer.

Men det är väldigt smidigt, framförallt om du sitter i ett möte och dom andra råkar ha mac också. Då kan du lägga din presentation där och alla andra kan få den.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 17:53
Ursprungligen av studiox:

Det är mindre säkert än att dela filer med bluetooth som man kunnat göra i ett antal år mellan datorer.

Fast då i snigelfart.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-26 18:24
Ursprungligen av studiox:

Hur menar du? Att skapa ett eget privat nätverk där man kan dela skrivare, enheter, mappar, bilder säkert med användarnamn och lösenord är ju inte alls vad Airdrop är.

Airdrop är inte alls säkert, erbjuder inga andra möjligheter alls än att dela filer. Det är mindre säkert än att dela filer med bluetooth som man kunnat göra i ett antal år mellan datorer.

Men det är väldigt smidigt, framförallt om du sitter i ett möte och dom andra råkar ha mac också. Då kan du lägga din presentation där och alla andra kan få den.

Ja visst låter det enkelt att använda men jag tror AirDrop är en teknik som inte kommer att slå inte ens hos de mest lojala Apple användare. Vill man dela filer finns något mycket bättre som fungerar även med andra datorer och smartphones. Nämligen DropBox.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 18:27
Ursprungligen av Robo-X:

Ja visst låter det enkelt att använda men jag tror AirDrop är en teknik som inte kommer att slå inte ens hos de mest lojala Apple användare. Vill man dela filer finns något mycket bättre som fungerar även med andra datorer och smartphones. Nämligen DropBox.

Ja det fungerar säkert bra ute hos en kund:

- Ja visst kan du få presentationen, vad har du för dropbox-konto? Nehe, du har inte dropbox, det var tråkigt, då lägger jag upp den i den publika arean, vänta ska du få länken, jag mejlar den till dig.. har du inte fått den än, va dumt. Jamen då mejlar jag väl hela presentationen den då.....

Ursprungligen av studiox:

Hur menar du? Att skapa ett eget privat nätverk där man kan dela skrivare, enheter, mappar, bilder säkert med användarnamn och lösenord är ju inte alls vad Airdrop är.

Airdrop är inte alls säkert, erbjuder inga andra möjligheter alls än att dela filer. Det är mindre säkert än att dela filer med bluetooth som man kunnat göra i ett antal år mellan datorer.

Men det är väldigt smidigt, framförallt om du sitter i ett möte och dom andra råkar ha mac också. Då kan du lägga din presentation där och alla andra kan få den.

jag vet inte något om vilka säkerhets mekanismer som gäller i airdrop teknologi men det jag menade vara att en kille skrev i kommentarerna att windows 7 hade det redan. jag tycker ju då precis som du skriver att det är inte samma sak. Airdrop kräver ingen setup. Hur säkert det är vet jag inte.

jag tror det är en aning tidigt att ropa varg om det men 10.7 kan nog bli det mest komplicerade att få tätt på säkerhetsrisker. Samtidigt säkert det mest flexibla systemet hittils.

Jag ser fram emot 10.7 men kommer inte att vara pionjär med nuvarande feature set.Men allt är ju inte kännt än

bara via Mac appstore? never in kansas att det kommer att gå hem. i så fall får det bli som gratis uppdatering vilket jag inte tror.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-26 18:37

Du lägger den såklart i public dropbox mappen. Varför skicka det till någons dropbox? Och jag tror de flesta använder fortfarande någon form av mail eller IM.

Sen kan du redan nu lägga den i Public mappen i MacOS X och det fungerar med PC också.

För AirDrop måste alla ha Lion. Vilket inte är så säkert att alla kommer att uppgradera till. Men visst om man alltid vet att man har kunder som är Mac användare och som alltid har senaste systemet blir AirDrop en hit.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-26 20:50

Den här då. Mac OS X 10.7 kommer inte kunna köra PowerPC-program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-26 22:17

Man ska tydligen också kunna migrera över sin Windows-dator med Flyttassistenten.

Bevaka tråden