Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hmm... Quisslingen från iOS-avdelningen har alltså smitit in på OSX-avdelningen och lagt en blaffa rakt av! Märkte ingen vad som skedde? Nå - kanske finns en inställning så man kan få vacker look också. För oss över 13 år.

Varför ska förresten en adressbok se ut som en BOK - en fysisk bok? Snart är det ändå ingen som kommer ihåg hur dessa såg ut. What's the point. Helt klart ett gubbigt feltänk. Det är som om man lägger ljudeffekter från gammal mekansikt skrivmaskin på tangentljud; dagens nya generationer har aldrig hört en skrivmaskin! :-D. Hur tänker dom? Apple som normalt är så progressiva. Vilken backlash!

Ursprungligen av Capeman:

Man ser "iOS-ifieringen" klart, den ser ju exakt likadan ut som adressboken i iOS för iPad...

  • Oregistrerad
  • 2011-03-16 22:54
Ursprungligen av Zimmerman:

Hmm... Quisslingen från iOS-avdelningen har alltså smitit in på OSX-avdelningen och lagt en blaffa rakt av! Märkte ingen vad som skedde? Nå - kanske finns en inställning så man kan få vacker look också. För oss över 13 år.

Varför ska förresten en adressbok se ut som en BOK - en fysisk bok? Snart är det ändå ingen som kommer ihåg hur dessa såg ut. What's the point. Helt klart ett gubbigt feltänk. Det är som om man lägger ljudeffekter från gammal mekansikt skrivmaskin på tangentljud; dagens nya generationer har aldrig hört en skrivmaskin! :-D. Hur tänker dom? Apple som normalt är så progressiva. Vilken backlash!

Brukar inte hålla med dig, men där håller jag med till 110%. Vem använder en adressbok idag förresten? För att skicka brev?

Hade varit trevligare om dom kopplat till facebook och linkedin (steve och zuck måste ju komma överens först iofs) och ett snyggt coverflow med bilder från tjänsterna. Så ser WebOS ut - som ligger långt före osx med social media.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-28 11:18
Ursprungligen av Zimmerman:

Hmm... Quisslingen från iOS-avdelningen har alltså smitit in på OSX-avdelningen och lagt en blaffa rakt av! Märkte ingen vad som skedde? Nå - kanske finns en inställning så man kan få vacker look också. För oss över 13 år.

Varför ska förresten en adressbok se ut som en BOK - en fysisk bok? Snart är det ändå ingen som kommer ihåg hur dessa såg ut. What's the point. Helt klart ett gubbigt feltänk. Det är som om man lägger ljudeffekter från gammal mekansikt skrivmaskin på tangentljud; dagens nya generationer har aldrig hört en skrivmaskin! :-D. Hur tänker dom? Apple som normalt är så progressiva. Vilken backlash!

Det är väl bara att vänja sig. Lion verkar bara vara övergången till ett touchbaserat gränssnitt, men allt vad det innebär - en förvirrad mutation av iOS och Snow Leopard i mina ögon. Det blir mindre och mindre konsekvent och genomtänkt.

Det konstigaste tycker jag är Launchpad som är nån slags iOS-version av Docken, som t om ligger som ikon i Docken. En Launchpad som startas från en annan. Känns helt fel.

Jag hoppas verkligen inte att nya scrollbarfunktionen blir default. Nya Macanvändare kommer att missa hälften av innehållet.

Ursprungligen av tobot:

Det är väl bara att vänja sig. Lion verkar bara vara övergången till ett touchbaserat gränssnitt, men allt vad det innebär - en förvirrad mutation av iOS och Snow Leopard i mina ögon. Det blir mindre och mindre konsekvent och genomtänkt.
Det konstigaste tycker jag är Launchpad som är nån slags iOS-version av Docken, som t om ligger som ikon i Docken. En Launchpad som startas från en annan. Känns helt fel.
Jag hoppas verkligen inte att nya scrollbarfunktionen blir default. Nya Macanvändare kommer att missa hälften av innehållet.

Jag tycker i och för sig att idén med launchpad är väldigt bra. Det har till viss del irriterat mig med mappen längst ner till höger. Standardinställningen på den är fruktansvärt dålig med sitt "Fan". Och jag tvekar på att flertalet nya Mac-användare på något sätt förstår att det går att ändra till Grid eller List genom två enkla klick. Därför känns launchpad mer logiskt för att hitta applikationerna.

Dessutom hoppas jag att nya sättet att scrolla blir standard och inte något man aktivt behöver välja. iOS sätt att hantera det på känns betydligt mer normalt än sättet som det hanteras på i OS X om man tittar på hur det fungerar i Snow Leopard och föregående versioner.

Stora plus till Apple även om det finns en del att arbeta på om man tittar på utvecklarversionen av Lion.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-31 19:49
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag tycker i och för sig att idén med launchpad är väldigt bra. Det har till viss del irriterat mig med mappen längst ner till höger. Standardinställningen på den är fruktansvärt dålig med sitt "Fan". Och jag tvekar på att flertalet nya Mac-användare på något sätt förstår att det går att ändra till Grid eller List genom två enkla klick. Därför känns launchpad mer logiskt för att hitta applikationerna.

Sant, men då borde launchpad vara en sömlöst(svenskt ord för seamless, hehe?) integrerad del av OS'et. Inte nåt påklistrat lull-lull.

Ursprungligen av tobot:

Det är väl bara att vänja sig. Lion verkar bara vara övergången till ett touchbaserat gränssnitt, men allt vad det innebär - en förvirrad mutation av iOS och Snow Leopard i mina ögon. Det blir mindre och mindre konsekvent och genomtänkt.

Det konstigaste tycker jag är Launchpad som är nån slags iOS-version av Docken, som t om ligger som ikon i Docken. En Launchpad som startas från en annan. Känns helt fel.

Jag hoppas verkligen inte att nya scrollbarfunktionen blir default. Nya Macanvändare kommer att missa hälften av innehållet.

Har kört betan litegrann som tidsfördriv och du satte ord på det jag känner.
Framförallt Launchpad känns bara som en onödig grej och förmodligen något 90% av användarna knappt kommer öppna.
Jag gillar inte heller att man börjar strippa ikonerna från färg och sånt. Faktum är att det känns som om Mac OS X börjar gå på tomgång rent idémässigt. Systemet är ju så jävla bra, samtidigt måste man utveckla och förbättra. Det är när den pressen finns som blaj-grejjor som launchpad kommer till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-16 19:05
Ursprungligen av lime:

Skärmdump på adressboken?

En bit in i filmen i den här tråden.

  • Medlem
  • 2011-03-16 19:21

Det ser mer ut som nån börjat leka med utseendet, utan att ha en tanke på hur det verkligen ska användas, eller hur resten av miljön ser ut.

Vi får hoppas att detta fixas till den skarpa versionen. Annars blir det väl till att hitta ersättare...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-28 11:23
Ursprungligen av lime:

Det ser mer ut som nån börjat leka med utseendet, utan att ha en tanke på hur det verkligen ska användas, eller hur resten av miljön ser ut...

Håller med. Känns inte seriöst.

"Back to the user" borde vara namnet på nästa keynote. Det ska inte bara se snyggt ut i butiken.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-16 19:41

Det började redan i och med Quicktime för OS X. Det fungerade inte då och fungerar inte nu heller men eftersom iOS ska sammanföras med MacOS X så är det nog fler Apple program som kommer att få det här utseendet.

//Rob

  • Medlem
  • 2011-03-16 21:21

"IOS-style autocorrect"... bevare mej väl...

Undrar lite hur de tänker när scrolllisterna inte syns om man inte scrollar? Visst, det funkar bra i Safari på iphone, där det är givet eller inte om det finns mer att scrolla till. Men en mapp i Finder? Hur ska man veta om det ligger fler filer nedanför eller inte? O detta e nåt som jag som seminörd och 15årig macanvändare tänker, hur ska då en random person som nyss bytt till Mac fatta detta?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-03-17 00:07

Tycker personligen att det på senaste tiden blivit mer och mer fula inslag i de olika OS-miljöerna. Eller åtminstone när man tittar på nya ikoner Apple släppt.

ytterligare en genomgång av 10.7 preview - i 190!

In-depth video preview of new OS X Lion 10.7 features | Edible Apple

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-24 09:51

Här är en intressant artikel om lite små designändringar i Lion: OS X Lion Interface Tweaks

Snyggt tycker jag! Vad säger ni andra?

Det är vackert. Smakfullt. Dom är som sagt på en helt annan nivå än dom som sitter och filar på Windows (om någon nu verkligen sitter och filar på Windows). Dom vet att nästan ingen bryr sig om sådana här saker - som inte ser alla dessa smakfulla lösningar - men dom gör det ändå. Varför? Dom har en kultur. För känsliga medborgare som jag är det manna från himlen. Förgyller vardagen. Som välspelad musik kan man säga.

Ursprungligen av kainen:

Här är en intressant artikel om lite små designändringar i Lion: OS X Lion Interface Tweaks

Snyggt tycker jag! Vad säger ni andra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-24 09:52

Appleinsider skriver att Apple kommer kasta ut Samba i och med Mac OS X 10.7 och ska tydligen utveckla något eget. Anledningen ska vara licensfrågor då Samba-teamet börjat använda GPLv3 mer och mer.

Drömmen vore ju om Apple licensierade teknik från Microsoft så det fungerar "på riktigt". Som de gjort med Exchange-stödet som trots en del brister fungerar väldigt bra.

Ursprungligen av acke:

Appleinsider skriver att Apple kommer kasta ut Samba i och med Mac OS X 10.7 och ska tydligen utveckla något eget. Anledningen ska vara licensfrågor då Samba-teamet börjat använda GPLv3 mer och mer.

Drömmen vore ju om Apple licensierade teknik från Microsoft så det fungerar "på riktigt". Som de gjort med Exchange-stödet som trots en del brister fungerar väldigt bra.

Oroväckande. Jag behöver Samba för att kunna streama till min ATV2!

Ursprungligen av PeeMaN:

Oroväckande. Jag behöver Samba för att kunna streama till min ATV2!

Jag tror inte att du behöver vara orolig. Den måste vara kompatibel med Windows och Samba för fortfarande ha windows kompatibilitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-24 12:57

Dessutom kommer man ju i framtiden fortfarande kunna ladda ned Samba och installera själv.
Hoppas som sagt på att de licensierar det som behövs för att Maccar ska kunna fungera rakt av i stora Microsoft-nätverk. Inte en massa strul, inte en massa pill, inte att det fungerar ibland och ibland inte. Det är en stor anledning till att storföretag som "kör PC" inte vill ha in Mac.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-24 12:16
Ursprungligen av PeeMaN:

Oroväckande. Jag behöver Samba för att kunna streama till min ATV2!

Jag tror inte att du behöver oroa dig, om du läser artikeln framgår det att Apple skall använda något protokoll som är egenihopkokat istället för att använda ett som kör Open Source... dvs funktionaliteten kommer finnas kvar (kanske lite annorlunda) men den som har skrivit koden finns in-house.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-24 15:58
Ursprungligen av PeeMaN:

Oroväckande. Jag behöver Samba för att kunna streama till min ATV2!

Klart du inte behöver, du behöver SMB stöd och det behöver ju inte ske med samba

  • Oregistrerad
  • 2011-03-24 15:59
Ursprungligen av acke:

Appleinsider skriver att Apple kommer kasta ut Samba i och med Mac OS X 10.7 och ska tydligen utveckla något eget. Anledningen ska vara licensfrågor då Samba-teamet börjat använda GPLv3 mer och mer.

Drömmen vore ju om Apple licensierade teknik från Microsoft så det fungerar "på riktigt". Som de gjort med Exchange-stödet som trots en del brister fungerar väldigt bra.

Absolut, eftersom CIFS stödet är värdelöst i OSX låter det ju som en bra idé. Gissar att Apple också använder samba för att joina en mac till ett windowsnätverk, undrar hur dom gör med det stödet i Lion (faktiskt inte testat det)

  • Medlem
  • 2011-03-24 11:10
Citat:

Här är en intressant artikel om lite små designändringar i Lion: OS X Lion Interface Tweaks

Snyggt tycker jag! Vad säger ni andra?

Nä. Tycker inte om. Ical-exemplet ser bakvänt ut, som om det bara går att välja en vy. Och monokromt är väl snyggt, men inte intuitivt. Och scrollister som syns först när man gör ett aktivt val - idiotiskt på en stor skärm.

Ursprungligen av lime:

Tycker inte om. Ical-exemplet ser bakvänt ut, som om det bara går att välja en vy.

ja, den väljaren känns lite knepig.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-24 14:47

Jag kan inte tro att dom skulle göra det mer komplicerat än det är nu, snarare tvärtom. Dom vill ju inte skrämma bort användare och de flesta nya Mac-användare har ju kört Windows tidigare eller kör det parallellt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-24 22:02

Ja det går väll bara att välja en vy åt gången? Det är ju det som är meningen med iCal väljaren.

  • Medlem
  • 2011-03-24 23:14

Förtydligande: det ser ut som det endast finns ett val tillgängligt. De andra ser "utgråade" ut. Hittills har knappar som varit "nedtryckta" varit valet, här är det tvärtom.

Har svårt att se att det är en förbättring.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-24 23:57
Ursprungligen av lime:

Förtydligande: det ser ut som det endast finns ett val tillgängligt. De andra ser "utgråade" ut. Hittills har knappar som varit "nedtryckta" varit valet, här är det tvärtom.

Har svårt att se att det är en förbättring.

Detta är så hela gränssnittet ser ut i lion för alla typer av "radiobuttons"

Bevaka tråden