Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-01 10:23
Ursprungligen av Zimmerman:

Coolt och verkligen hightech...men ingen kommer att använda det :-D. Hur många delar datorer idag? Eller har man någonsin delat datorer (med olika konton alltså)? Jag har då aldrig stött på fenomenet.

Finns stora användningsområden för detta. Att kunna logga in på ett annat konto än det som är inloggat och dessutom inte behöva slåss om kontrollen av datorn låter väldigt bra. Mac OS X växer upp lite till.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-01 10:51
Ursprungligen av Zimmerman:

Coolt och verkligen hightech...men ingen kommer att använda det :-D. Hur många delar datorer idag? Eller har man någonsin delat datorer (med olika konton alltså)? Jag har då aldrig stött på fenomenet.

Jag använder det varje dag i Windows. Ofta loggar man in som en domänuser och en vanlig User. Detta är också, precis som AI säger så Terminal Services fungerar och där är man mååånga inloggade på samma dator (upp till 50-100 personer på samma server) Jäkligt smidigt att ha sin Desktop Centralt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-04-01 13:00
Ursprungligen av Zimmerman:

Hur många delar datorer idag? Eller har man någonsin delat datorer (med olika konton alltså)? Jag har då aldrig stött på fenomenet.

Vi gör det på jobbet dagligen Och har jag har gjort det på mina tidigare företag också sedan säkert 10 år tillbaka.

En Windows Server 200x med licenser för Terminal Server. Den kör ekonomisystemet och till den ansluter vi alla med Remote Desktop Client. Det fungerar hur bra som helst.

Jag vet företag som kör med flera hundra samtidiga användare på det här sättet.

Det var som fn. Jag har helt klart rört mig i helt andra kretsar i hela mitt dataliv :-D. Jag har aldrig under mina datorintensiva 25 år sett ett enda exempel på att man delar dator med flera konton. Nå - man lär sig.

Ursprungligen av Mija:

Vi gör det på jobbet dagligen Och har jag har gjort det på mina tidigare företag också sedan säkert 10 år tillbaka.

En Windows Server 200x med licenser för Terminal Server. Den kör ekonomisystemet och till den ansluter vi alla med Remote Desktop Client. Det fungerar hur bra som helst.

Jag vet företag som kör med flera hundra samtidiga användare på det här sättet.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-01 15:42
Ursprungligen av Zimmerman:

Det var som fn. Jag har helt klart rört mig i helt andra kretsar i hela mitt dataliv :-D. Jag har aldrig under mina datorintensiva 25 år sett ett enda exempel på att man delar dator med flera konton. Nå - man lär sig.

Egentligen är det väl lite fel att säga "dator" när vi egentligen menar "Server". Det är inte så vanligt att man är inloggad flera personer samtidigt på en desktop. I windows världen förutsätter det dessutom Windows Vista eller Windows 7.

Kan mycket väl tänka mig att OSX Server kan få trevlig användning för sådana funktioner dock. Tänk om OSX kunde få App-V också det hade varit något det...

Ursprungligen av studiox:

I windows världen förutsätter det dessutom Windows Vista eller Windows 7.

Eller XP.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-01 18:18
Ursprungligen av hansfilipelo:

Eller XP.

Nej, XP har inte MultiUser.

Ursprungligen av studiox:

Nej, XP har inte MultiUser.

Självklart har XP möjlighet att ha flera konton öppna samtidigt körande i bakgrunden med fast user switching. Däremot flera samtida headless login körande på skärm kräver server rättigheter då fast user switch minimerar andra konton och visar endast ett på skärm.

Du kan även sätta upp en server i XP pro för 10 samtida användare såsom filserver eller webbserver men att köra det vanliga desktopen samtidigt med flera användare krävde windows server.

How To Use the Fast User Switching Feature in Windows XP

Senast redigerat 2011-04-01 21:06
  • Oregistrerad
  • 2011-04-02 16:33
Ursprungligen av pepparkaka:

Självklart har XP möjlighet att ha flera konton öppna samtidigt körande i bakgrunden med fast user switching.

Naturligtvis, har inte sagt något annat. OSX har också den funktionen.

Ursprungligen av pepparkaka:

men att köra det vanliga desktopen samtidigt med flera användare krävde windows server.

Det vi diskuterade här var ju Lion, trodde det var underförstått. Men inser nu att det kanske inte var så uppenbart. Det jag menade var alltså att via RDP vara ansluten flera samtidigt.

Windows server erbjuder inte den möjligheten heller utan det krävs Termina Services + TS CAL. Annars kan du bara ansluta två personer + console rdp, men det vet du säkert redan...

  • Oregistrerad
  • 2011-04-01 10:49

Mums. Detta är trevliga nyheter för säkert en och annan småföretagare

Lustigt!

Jag har flera gånger hamnat hos en icke aktiv användare när jag anslutit med Apple Remote Desktop. Funktionen verkar ha funnits där redan tidigare utan att vara riktigt aktiverad.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-31 20:31

Vi får hoppas att det hela är ett tidigt och dåligt aprilskämt. Annars tänker jag det hela som ett litet experiment från Apple´s sida för att se reaktionerna från användarna vid sådana extrema och usla förändringar i OS X GUI.

Det kan kanske bli lite SGI känsla av 3-D intergration - som jag har saknat så i ett unix os... Det jag läste om det verkar ju vara ett steg i den riktningen och med öppna rör i format valet. Hoppas att det blir en SGI liknande tanke kring 3D.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-31 23:05

Om man nu bara kunde få lite mer inställningar till Time Machine. Snälla snälla Apple.

Ursprungligen av acke:

Om man nu bara kunde få lite mer inställningar till Time Machine. Snälla snälla Apple.

Ja, jag ser två funktioner som verkligen skulle göra TM bättre:

1) Möjligheten att påverka när backup tas.
2) Möjligheten att ha flera aktiva TM-diskar samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-01 09:46
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, jag ser två funktioner som verkligen skulle göra TM bättre:

1) Möjligheten att påverka när backup tas.
2) Möjligheten att ha flera aktiva TM-diskar samtidigt.

2:an skulle jag verkligen behöva idag.
Skulle också vilja exkludera filtyper, filer över en viss storlek och att TM hoppar över trasiga filer (istället för ett kryptiskt felmeddelande) och sedan ger mig en lista efter backupen med filer som inte kopierades och gärna varför. Inte ett kryptiskt felmeddelande och mer info gömd i en logg.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, jag ser två funktioner som verkligen skulle göra TM bättre:

1) Möjligheten att påverka när backup tas.
2) Möjligheten att ha flera aktiva TM-diskar samtidigt.

3) Möjligheten att göra TM-disken bootbar utan en massa joxxande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-31 23:05

Apple låser mer av /System och /Library och nya funktioner till Auto Save.
AppleInsider | Mac OS X 10.7 Lion sets, finds, corrects insecure folder permissions

Datorn går nog rätt segt om två konton är inloggade samtidigt? Om du inte har superdatorn

  • Oregistrerad
  • 2011-04-01 10:50
Ursprungligen av wilhelmsson:

Datorn går nog rätt segt om två konton är inloggade samtidigt? Om du inte har superdatorn

Nädå, det finns ingen anledning till att den skulle göra det faktiskt.

Ursprungligen av studiox:

Nädå, det finns ingen anledning till att den skulle göra det faktiskt.

hmm.. jo det har du nog rätt i, applikationerna sätts ju i någon sorts vila när man byter konto i guess.... Ser jag fram emot

  • Oregistrerad
  • 2011-04-01 11:21
Ursprungligen av wilhelmsson:

hmm.. jo det har du nog rätt i, applikationerna sätts ju i någon sorts vila när man byter konto i guess.... Ser jag fram emot

Även om dom är igång så spelar det ingen större roll. Naturligtvis bör man kanske inte ha 512M ram i datorn men annars är det ju inga problem. På Windowssystem kör jag ibland fyra samtidiga användare när jag testar saker, fungerar bra såklart.

Ursprungligen av studiox:

Även om dom är igång så spelar det ingen större roll. Naturligtvis bör man kanske inte ha 512M ram i datorn men annars är det ju inga problem. På Windowssystem kör jag ibland fyra samtidiga användare när jag testar saker, fungerar bra såklart.

Nice! Bra sugen på Lion..

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-01 11:40
Ursprungligen av studiox:

Även om dom är igång så spelar det ingen större roll. Naturligtvis bör man kanske inte ha 512M ram i datorn men annars är det ju inga problem. På Windowssystem kör jag ibland fyra samtidiga användare när jag testar saker, fungerar bra såklart.

Exakt, det som egentligen krävs för att kunna vara många användare på en dator är inte massor med processorkraft (om man inte kör tunga operationer) utan tillräckligt mycket RAM.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2011-04-01 12:12

Ja usch Time Machine. Visst det funkar bra på det den kan göra nu. Men jag skulle vilja kunna ändra själv vilken hårddisk som ska säkerhetskopieras och gärna att man kan ha flera instanser samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-01 12:21

Kan gärna ta bort rymdspexet i TM. Lite kul, inte imponerande, första gången men nu är det bara tröttsamt. Där snackar vi "tungt" gränssnitt.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-01 15:40
Ursprungligen av acke:

Kan gärna ta bort rymdspexet i TM. Lite kul, inte imponerande, första gången men nu är det bara tröttsamt. Där snackar vi "tungt" gränssnitt.

TM kanske får en släng av nya UI-sleven också, vad blir det då, bild en stor bok där man bläddrar bakåt?

Dragit igenom andra utvecklingsversionen av Lion. Det känns bra. Däremot hoppas jag att Apple verkligen tänker minska storleken på ikonerna i Finder. Ni vet de där i sidebar som ligger framför t.ex. Desktop, Documents etc. Annars är det ju bara ett sattyg.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-05 07:11

Hur stora är dom ikonerna nu i jämfört med dom som finns i 10.6?

Bevaka tråden