Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mattiL:

...har någon hitintills gjort en ren installation, ej uppgradering, till någon beta av Lion?

Tusentals? Tiotusentals?

Senast redigerat 2011-06-30 21:24
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-30 21:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tusentals? Tiotusentals?

Ja, joo, det borde nog kunna tas som bevis för att det kanske är möjligt att göra en ren installation..

Då är det väl mest en fråga om hur man på ett användarvänligt, av Apple sanktionerat, vis kan skapa ett media att installera från.

Ursprungligen av mattiL:

...fråga om hur man på ett användarvänligt, av Apple sanktionerat, vis kan skapa ett media att installera från.

Ta Lion-installationsfilen som du har köpt och laddat ner från App Store - kopiera den till USB-minne.

Det blir inte mycket enklare än så.

Filen är ca 4 GB.

Eller bränn den till en DVD-skiva, nästan lika enkelt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ta Lion-installationsfilen som du har köpt och laddat ner från App Store - kopiera den till USB-minne.

Det blir inte mycket enklare än så.

Filen är ca 4 GB.

Eller bränn den till en DVD-skiva, nästan lika enkelt.

men den kan du ju inte boota/installera från?
vad gör man om när arbetsdisken där räddningspartitionen ligger ryker?

edit: more drama!

Ursprungligen av gabriela:

men den kan du ju inte boota/installera från?

Inte? Har du provat?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-30 21:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ta Lion-installationsfilen som du har köpt och laddat ner från App Store - kopiera den till USB-minne.

Det blir inte mycket enklare än så.

Filen är ca 4 GB.

Eller bränn den till en DVD-skiva, nästan lika enkelt.

Så nu har vi då en DMG-fil, nästa steg är att få ner den på en DVD eller ett USB-minne som dessutom är bootbart, känns som om det kommer att behövas ett verktyg för detta för gemene man.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-06-30 21:59
Ursprungligen av mattiL:

Så nu har vi då en DMG-fil, nästa steg är att få ner den på en DVD eller ett USB-minne som dessutom är bootbart, känns som om det kommer att behövas ett verktyg för detta för gemene man.

Det finns på alla Macar

Skivverktyget används för att föra över DMG filen till en disk / dvd skiva som är bootbar. Finns tusentals guider på nätet.

Annars kan du se hur enkelt det är på youtube klippet jag postade längre upp... Visserligen på franska för att krångla till det hela

Ursprungligen av mattiL:

Så nu har vi då en DMG-fil, nästa steg är att få ner den på en DVD eller ett USB-minne som dessutom är bootbart, känns som om det kommer att behövas ett verktyg för detta för gemene man.

Den som vet hur man skapar ett bootbart media gör på det här sättet.

De andra lämnar ändå in sin dator om de behöver byta disk.

Problemet löst, eller egentligen har problemet aldrig uppstått.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

De andra lämnar ändå in sin dator om de behöver byta disk.

då återkommer vi till frågan om apples stora förtjänster för teknisk service och support...

jag tror nog att både apple och användare skulle tjäna på att alla som klarar av att ställa in en time machine-skiva automagiskt har en bootbar återställningsskiva utan att man ens visste om det innan det (inte) blev försent...

Senast redigerat 2011-07-01 13:09
Ursprungligen av mattiL:

Så nu har vi då en DMG-fil, nästa steg är att få ner den på en DVD eller ett USB-minne som dessutom är bootbart, känns som om det kommer att behövas ett verktyg för detta för gemene man.

Jag förstår verkligen inte problemet - vilket jag har påpekat tidigare.

Gemene man (dvs den som saknar tekniskt intresse) kommer inte att försöka byta ut sin kraschade hårddisk på egen hand. Denne kommer säkerligen att ta kontakt med återförsäljaren eller en auktoriserad serviceverkstad för att byta ut den felande hårddisken. När så sker kommer det säkert också innebära att den som utför reparationen ser till att det finns en version av Lion på den nya hårddisken.

När det gäller de personer som faktiskt utför eget hårddiskbyte så kan man nog förvänta sig att dessa klarar av att hantera Disk Utility tillräckligt för att kunna hämta upp DMG-filen ur installationspaketetet och lägga över denna på ett USB och göra det "bootable" (vilket sker automatiskt om man flyttar över på rätt sätt och ser till att det är GUID Partition Table och HFS+ som filsystem).

Apple har egentligen inget ansvar för att se till att "hemmafixaren" får det enkelt.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

J
Gemene man (dvs den som saknar tekniskt intresse) kommer inte att försöka byta ut sin kraschade hårddisk på egen hand. Denne kommer säkerligen att ta kontakt med återförsäljaren eller en auktoriserad serviceverkstad för att byta ut den felande hårddisken. När så sker kommer det säkert också innebära att den som utför reparationen ser till att det finns en version av Lion på den nya hårddisken.

När det gäller de personer som faktiskt utför eget hårddiskbyte så kan man nog förvänta sig att dessa klarar av att hantera Disk Utility tillräckligt för att kunna hämta upp DMG-filen ur installationspaketetet och lägga över denna på ett USB och göra det "bootable" (vilket sker automatiskt om man flyttar över på rätt sätt och ser till att det är GUID Partition Table och HFS+ som filsystem).

Apple har egentligen inget ansvar för att se till att "hemmafixaren" får det enkelt.

men exakt vad är återskapningspartitionen tänkt att användas för då?

jag ser inget behov alls - vare sig från power users eller blåbär.
det enda fördelen för någon någonstans är att väl att apple slipper betala bandvidd för förvirrade användare som blåser burken på pin kiv.

Ursprungligen av gabriela:

men exakt vad är återskapningspartitionen tänkt att användas för då?

jag ser inget behov alls - vare sig från power users eller blåbär.
det enda fördelen för någon någonstans är att väl att apple slipper betala bandvidd för förvirrade användare som blåser burken på pin kiv.

Rescue partition är ju till för att om du behöver installera om operativsystemet. Det kan hända att man behöver det.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-07-02 06:11
Ursprungligen av gabriela:

men exakt vad är återskapningspartitionen tänkt att användas för då?

jag ser inget behov alls - vare sig från power users eller blåbär.
det enda fördelen för någon någonstans är att väl att apple slipper betala bandvidd för förvirrade användare som blåser burken på pin kiv.

Fast det är väl inte så det funkar? Rätta mig om jag har fel, men såvitt jag förstår skapas en Rescue Partition (som är dold). Denna partition innehåller inte Lion eller några installationsfiler alls. Det går att starta från den här partitionen, men den innehåller bara Safari, Skivverktyg och några andra verktygsprogram. Ska man installera om Lion måste man först koppla upp sig och verifiera sitt Apple-Id vilket görs från denna partition. När detta godkänts verkar det som om man måste ladda hem allt igen. Eller går det att leta upp installationsfilen från den här partionen? (det är väl möjligt att Apple successivt kommer att uppdatera, så att om man måste installera om efter någon månad eller två så blir det 10.7.2 man drar hem osv. Då slipper man först ladda hem Lion och sedan installera uppdateringar. Annars ser jag inga andra fördelar alls med detta.)

Bättre och enklare måste ju vara att gå runt allt det här genom att dra hem Lion en gång och sedan bränna DMG-filen på skiva, USB-minne eller en separat partition -helst på en extern disk och sen använda sig av detta för att installera om.

Ursprungligen av Mach2:

Fast det är väl inte så det funkar? Rätta mig om jag har fel, men såvitt jag förstår skapas en Rescue Partition (som är dold). Denna partition innehåller inte Lion eller några installationsfiler alls. Det går att starta från den här partitionen, men den innehåller bara Safari, Skivverktyg och några andra verktygsprogram. Ska man installera om Lion måste man först koppla upp sig och verifiera sitt Apple-Id vilket görs från denna partition. När detta godkänts verkar det som om man måste ladda hem allt igen.

jo, så är det visst. (du har rätt menar jag)
OS X 10.7 Lion's Recovery Partition changes the way the OS repairs itself
Deleting the Mac OS X 10.7 Lion “Recovery HD” Partition

vad jag förstår används då datorns serienummer för att verifiera licensen (och endast då man laddar hem installerar från verktygspartitionen). siffran 10GB som jag reagerade på verkar dessutom snarare vara 800MB, vilket inte är lika illa.

Citat:

Bättre och enklare måste ju vara att gå runt allt det här genom att dra hem Lion en gång och sedan bränna DMG-filen på skiva

som sagt tycker jag det vore bättre om man helt enkelt kunde boota och återställa direkt från sin time machine-backup.
mindre trassel både i förberedelser och i 'skarpt läge'. dessutom slipper man ju som sagt att hålla sin hemmabyggda installationsskiva uppdaterad med nya 10.7.x-releaser.

en mittimellan-variant vore ju att bara spegla vertygspartitionen på ett usb-minne.
då kan man boota från den och återskapa från time machine, om det är möjligt?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-02 10:13

Man kan boota från en Time Machine-bakup med Lion.
Den kommer i ala fall upp som ett valbart alternativ när man startar med alt nertryckt.

Ursprungligen av Konrad:

Man kan boota från en Time Machine-bakup med Lion.

strålande!
fungerar det även utan en 'vanlig' lion-partition? (som i fallet med ett ev. diskbyte.)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-06-30 21:14
Ursprungligen av mattiL:

Är inte en del av problemet hittills, innan release, att det inte finns någon officiell metod att skapa ett media med Lion att installera från efter Den Stora Kraschen (C) ?
Jag kanske har missat något, men har någon hitintills gjort en ren installation, ej uppgradering, till någon beta av Lion?

På samma sätt som man kunnat med tiger, leopard och snow leopard...

YouTube - ‪Mac OS X 10.7 Lion Installation‬‏

Är det bara jag som tycker att det är lite buggigt med navigeringen i bland annat Safari och Finder?

I Safari fungerar det ofta en kortare period att navigera bakåt och framåt med två fingrar, men sedan slutar det fungera helt.

I Finder går det inte att navigera alls med två fingrar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-30 20:21
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Är det bara jag som tycker att det är lite buggigt med navigeringen i bland annat Safari och Finder?

I Safari fungerar det ofta en kortare period att navigera bakåt och framåt med två fingrar, men sedan slutar det fungera helt.

I Finder går det inte att navigera alls med två fingrar.

Två? Ska det inte vara tre fingrar?

Ursprungligen av kenjon:

Två? Ska det inte vara tre fingrar?

Jag vet inte. Det verkar skifta lite. Ibland går det att navigera bakåt med två fingrar, och ibland med tre. Något stämmer inte.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Är det bara jag som tycker att det är lite buggigt med navigeringen i bland annat Safari och Finder?

I Safari fungerar det ofta en kortare period att navigera bakåt och framåt med två fingrar, men sedan slutar det fungera helt.

I Finder går det inte att navigera alls med två fingrar.

Nej, detta buggar för mig också på min 2009 MacBook Pro.

Ibland fungerar det plötsligt på en sida, men sen funkar det inte plötsligt.

Och i Findern har det aldrig funkat för mig.

Jag har det inställt så att jag flyttar fönster med 3 fingrar (eftersom man outgrundligt tagit bort tap-to-move) och navigerar med två.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-06-30 21:09

Det vore väldigt trevligt om de hade en flash-drive som recovery disk inbyggt. På det viset vore alla problem lösta!

Men alltså... Att Lioninstallationen går att boota från en skiva klargjorde vi väl för flera sidor tillbaka sen?! Vad är problemet...? Jag håller med om att Apple kunde tillhandahållit ett verktyg som gör det åt dig, men det är ju inte svårare än att bränna en DMG...

Ursprungligen av Capeman:

...Vad är problemet...

Precis. Varför är alla så negativa?

Det spekuleras om hur Apple kommer att låsa in oss med att det krävs ett Apple-ID för att installera, att det först krävs en Snow Leopard-installation för att kunna installera, att ingen användare vet hur man bränner en skiva med Skivverktyg, att det kommer att finnas återställningspartitioner som stjäl värdefullt diskutrymme, osv osv osv

Jag skulle vilja sätta en slant på att ingen av de här sakerna kommer att bli ett problem.

Senast redigerat 2011-06-30 22:36
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-07-02 07:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Precis. Varför är alla så negativa?

Så här var diskussionerna när Apple tog bort diskettstationen också, rädsla för utveckling och framtid.

Ursprungligen av MatsOlov:

Så här var diskussionerna när Apple tog bort diskettstationen också, rädsla för utveckling och framtid.

Då fick man sitt OS och licens på skiva!
Idag är jag orolig för att allt spärras via ens Apple ID vilket innebär att ingen annan utomstående har rätt till det hela.
Eller för den delen något jag vill dela med mig.

Ursprungligen av illerG:

Idag är jag orolig för att allt spärras via ens Apple ID vilket innebär att ingen annan utomstående har rätt till det hela.

Jag testade just med att göra en boot-bar USB med Lion på och installerade på annan dator med annat Apple-ID än vad jag laddade ned Lion med. Funkade utmärkt. Det finns inga spärrar i Lion. Men sen medger inte licensen att du installerar på datorer du inte äger, men det är ingen skillnad från tidigare versioner av OS X ju.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag testade just med att göra en boot-bar USB med Lion på och installerade på annan dator med annat Apple-ID än vad jag laddade ned Lion med. Funkade utmärkt. Det finns inga spärrar i Lion. Men sen medger inte licensen att du installerar på datorer du inte äger, men det är ingen skillnad från tidigare versioner av OS X ju.

Så med andra ord kan du lika gärna ladda ner det olagligt och installera.
Nej jag håller mig nog borta. Finns ju inget säkert sätt att sälja en äldre Mac med Lion och även sälja Licensen!

problemet är att apple inte levererar den smidigaste lösningen - att återställa direkt från backup.

(det jag såg som det största problemet - att man behöver vara uppkopplad för att ominstallera - verkar ju inte stämma? ref: http://www.cultofmac.com/this-is-how-youll-reinstall-os-x-lion-without-a-dvd-or-usb-stick-bad-ideas/100081 )

Bevaka tråden