Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 21:11
Ursprungligen av Robo-X:

Något annat som jag märkte. Det tog Apple över 15 år att göra vad Win95 kunde. Och det är att man kunde dra i varje del av fönstret för att kunna föstora det. Nu fattas bara klippa ut filer.

//Rob

Det går att klippa ut filer Men det vore trevligt om apple inser att om jag vill maximera mitt safarifönster så vill jag faktiskt det, inte göra det 2% större... (ja det går ju att gå runt med vissa tillägg)

cut-varianten av copy är ju en ganska farlig funktion egentligen - det vore kanske bättre med en speciell paste; 'paste and delete original' eller liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 22:42
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-24 23:45

Knasigt med nytt beteende för att scrolla (scrolla upp blir att scrolla ner på skärmen, som på en Iphone). Tur att man (än så länge) kommer kunna ändra tillbaka till hur det fungerar idag.

Ursprungligen av Adzam 1:

Knasigt med nytt beteende för att scrolla (scrolla upp blir att scrolla ner på skärmen, som på en Iphone). Tur att man (än så länge) kommer kunna ändra tillbaka till hur det fungerar idag.

Ja, jag skulle just posta ett citat jag hittade om det:

Something that will really take a while getting used to: scrolling. Lion has backwards scrolling (you move up to go down), and after trying to get used to it for 45 minutes I came back to Snow Leopard even more confused.

Helt klart intressant.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 23:58

Vet inte men det verkar som Apple anpassar systemet mer och mer för touch. Kanske kommer det en iMac med en touch skärm som baseras på Apples patent.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Vet inte men det verkar som Apple anpassar systemet mer och mer för touch. Kanske kommer det en iMac med en touch skärm som baseras på Apples patent.

//Rob

Knappast, tänk vad ont i armen man skulle få.

Ursprungligen av Robo-X:

...Kanske kommer det en iMac med en touch skärm...

Titta på Steve Jobs Lion-presentation från oktober, så ser du att det inte kommer att hända.

Han säger:
"...We've done tons of user testing on this. And it turns out it doesn't work. Touch surfaces don't wanna be vertical. [...] It doesn't work. It's ergonomically terrible. Touch surfaces want to be horizontal. Hence pads."

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-25 10:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Titta på Steve Jobs Lion-presentation från oktober, så ser du att det inte kommer att hända.

Han säger:
"...We've done tons of user testing on this. And it turns out it doesn't work. Touch surfaces don't wanna be vertical. [...] It doesn't work. It's ergonomically terrible. Touch surfaces want to be horizontal. Hence pads."

Jag skrev baserat på Apples patent som gör att man kan vika ner skärmen så att den ligger flat med skärmen upp.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

...baserat på Apples patent som gör att man kan vika ner skärmen...

Inte för att vi ska diskutera patentet i just den här tråden, men en länk vore trevligt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 08:52

Kan inte heller se en iMac med touch. Alla gestures-funtioner som kommer till Mac OS X är inte för att man ska kunna ta på skärmen utan är för musplattan och Magic Trackpad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 09:01

Man måste välja om man ska köra installationen som client eller server när man installerar. Man kan alltså inte hoppa fram och tillbaka, skönt. Verkar alltså som att Mac OS X Server alltså bara blir grymt mycket billigare och inte nödvändigtvis nedprioriterat.

Hoppas på kraftfullare och stabilare tjänster i Mac OS X Server.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 09:17

Nu är man ju bra sugen på att undersöka Mac OS X Server. Apples hemsida ger ju ingenting. Jämmer och elände.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 13:19

Intressant att man nu har tagit iTunes utseendet till Finder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 14:12
Ursprungligen av Fred!:

Intressant att man nu har tagit iTunes utseendet till Finder.

Så har det alltid varit. Alla gränssnittsförändringar kommer först till iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 14:22
Ursprungligen av acke:

Så har det alltid varit. Alla gränssnittsförändringar kommer först till iTunes.

Det är möjligt att Apple använder iTunes för att experimentera med gränssnittsförändringar, men vänster panelen i Finder ser ju exakt ut som i iTunes i de bilder som presenterades tidigare i tråden.

Tyckte det var intressant, det känns inte som att förra versionen av iTunes korrelerar med nuvarande Finder i lika hög grad, kanske för att förändringen i iTunes är större denna gången, med hänseende på ikonerna i vänster panelen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-25 14:17
Ursprungligen av acke:

Så har det alltid varit. Alla gränssnittsförändringar kommer först till iTunes.

Betyder det att Apple kommer att ändra knapparnas placering i Finder fönstren ?

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 14:21
Ursprungligen av Robo-X:

Betyder det att Apple kommer att ändra knapparnas placering i Finder fönstren ?

//Rob

Ok, inte exakt alla. Men du vet vad jag menar. I stort sätt allt nytt som kommit till Mac OS X har testats i iTunes eller iLife.

För övrigt, Mac OS X 10.7 ska ha TRIM-stöd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 14:30

Hoppas att man löser detta med garbage collection som i Kingston V100 och macbookAir i framtida SSD, och att TRIM är en tillfällig "hack" mer eller mindre.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-25 15:24
Ursprungligen av Fred!:

Hoppas att man löser detta med garbage collection som i Kingston V100 och macbookAir i framtida SSD, och att TRIM är en tillfällig "hack" mer eller mindre.

Kan du förklara det där lite mer? Vad är garbage collection ?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-25 15:23
Ursprungligen av Robo-X:

Betyder det att Apple kommer att ändra knapparnas placering i Finder fönstren ?

Vem vet, jag ser det inte alls som otroligt.

Tvärtom-scrollningen känns jättelöjlig även om man kan byta! Desperat försök att göra Mac:en mer iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 15:15

Gillar inte det vita Quicklook fönstret personligen. Tycker att de svarta transparenta "hud" fönstren är snyggare.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-25 15:34

Ok första intryck av OS X Lion (server), ja detta är små skitsaker men ändå.

1) Scrollningen är hemsk, den typen av scrollning fungerar skitbra på touchgrejer då man själv flyttar själva sidan med fingret, denna känslan fungerar INTE på något sätt med varken musen eller trackpaden och nej, detta kommer jag inte vänja mig vid.

2) Finder, ikonerna är verkligen skitfula, ja folk har hört detta innan och folk har vant sig vid det men alltså detta är ett skämt, ser verkligen dagisbarnaktigt ut, alltså det verkar som om hela OS X 10.7 är gjord för att sådana som aldrig använt OS X skall känna sig ännu bekvämare, att OS X inte skall vara så skrämmande, vilket det inte ens har varit så vet inte tanken med det.

3) Att nu knapparna i tex finder, safari, inställningar osv fungerar tvärt om som tidigare, vet inte, känns inte bra, lixom nu ploppar ju knappen UPP när man trycker på den, känns skumt, trycket jag ner något IRL så åker grejen ner, inte upp, känns motarbetande.

4) Jag använder Spaces otroligt mycket, inställningarna för Spaces i Snow Leopard var dock ganska sparsmakade, i Lion är dom ännu värre, troligen för att man skall kunna få en snygg animation som när man byter sida på hemmaskärmen i iOS, detta fungerar bra med trackpaden (kör magic trackpad) MEN detta innebär att man endast kan scrolla bland spaces i sidled, detta fungerar på singelskärm men kör nu 2 skärmar och alltså det känns grötit att scrolla 2 skärmar åt sidan, jag vill ha dom vertikalt, men det går alltså nu inte.

5) Går inte bestämma bakgrund så den byts för alla spaces samtidigt, detta hoppas jag är en bugg för visst, ilandsproblem men orkar verkligen inte byta bakgrund för varje spaces, kör 4st minst, vilket med dubbla skärmar betyder 8 bakgrundsbyten.

6) Ingen markering i Dock om ett program är öppet eller inte, bugg?

7) Launchpad fungerar rätt bra, sjuuuukt snabb aktivering och animationer

8) "Web" finns INTE i "Server Admin" längre, seriöst? Den har flyttat till detdär "Server" programmet som är gjord för fotbollsfruar typ, inte heller MySQL finns med i "Server admin" och den finns inte ens med i "Server" programmet. Dock finns MySQL och Web med i "Server Admin" om man ansluter till en server som kör 10.6. Men seriöst, dessa 2 vill jag att man skall kunna konfa i "Server Admin", blir lite jobbigt att remote administrera heller men Apple kanske inte tror att fotbollsfruarna någonsin kommer remote administrera.........

9) iCal finns heller inte i "Server Admin", den ligger nu i "Server" programmet och har bra mycket färre inställningar.

10) Ok dom "Services" som finns i "Remote Admin" är: DHCP, DNS, Firewall, Mail, NAT, NetBoot, OD, Podcast Producer, Push Notification, RADIUS, Software Update och Xgrid, programmen som finns i "Server" är Adress Book, File Sharing, iCal, iChat, Mail, Podcast, Profiles, Time Machine, VPN, Web, Wiki, sen innehåller den även Alerts, Stats, Users och Groups.

11) Sätter du upp servern med en DNS, tex server.example.se så kan du INTE begränsa vissa tjänster att köra lokalt och andra till att köra via DNS...........

12) Kan inte ansluta till min freeNAS burk via finder i "Delat", efter jag skrivit in användarnamn och lösen när den vill ansluta så säger den "Kan inte ansluta, serverversionen stöds inte", ansluter jag till mina 10.6 Server burkar via finder i "Delat" så tar det sjuuuukt lång tid att ansluta jämfört med 10.6.

Open directory har jag inte testat så mycket än, känns mindre, känns enklare, känns inte lika avancerat, på gott och ont kanske, det beror på.

99.se fungerar inte så bra i Safari versionen som följer med 10.7

Ursprungligen av JesperA:

6) Ingen markering i Dock om ett program är öppet eller inte, bugg?

Jag tror att det ska vara så eftersom program alltid fortsätter där de var även om man stängt av det. Därför finns det ingen poäng med att veta ifall programmet är igång eller inte enligt Apple.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-25 16:00
Ursprungligen av Fred!:

Grymt! Tycker att det ser fint ut över lag här ifrån. Av ren nyfikenhet, vad kör du freeNAS på? Funkar det bra, lätt att konfigurera osv?

Kör freeNAS 0.7.1, skitenkelt att konfigurera, enda som är lite svårt är att skapa ett bootbart USB minne (går installera freeNAS på disk med men smidigare med USB)

Ursprungligen av Scarecrow:

Jag tror att det ska vara så eftersom program alltid fortsätter där de var även om man stängt av det. Därför finns det ingen poäng med att veta ifall programmet är igång eller inte enligt Apple.

Mjo alltså, det går att stänga alla program osv men Apples poäng är att dom återgår till samma stadie när man öppnar dom sen, visst stängs dom inte av helt och hållet men punkten var ändå en markering på att man hade något aktiverat, "just ja, det programmet hade jag i space 4", nu har man ingen koll på sånt längre.

Ursprungligen av Hagelin:

Kan ändras i dockinställningar.

Oj, missade det, aja då kan vi skippa den punkten

Ursprungligen av JesperA:

1) Scrollningen är hemsk, den typen av scrollning fungerar skitbra på touchgrejer då man själv flyttar själva sidan med fingret, denna känslan fungerar INTE på något sätt med varken musen eller trackpaden och nej, detta kommer jag inte vänja mig vid.

Igår hade jag hållit med, men idag har jag vant mig. Dock knepigt när man skiftar fram och tillbaka mellan Snow Leopard och Lion. Går ju att ändra inställningen.

Ursprungligen av JesperA:

6) Ingen markering i Dock om ett program är öppet eller inte, bugg?

Kan ändras i dockinställningar.

Ursprungligen av JesperA:

99.se fungerar inte så bra i Safari versionen som följer med 10.7

http://www.99.se/feedback/284901-99mac-fungerar-daligt-med-chrome-dev-v11.html

Ursprungligen av JesperA:

1) Scrollningen är hemsk, den typen av scrollning fungerar skitbra på touchgrejer då man själv flyttar själva sidan med fingret, denna känslan fungerar INTE på något sätt med varken musen eller trackpaden och nej, detta kommer jag inte vänja mig vid.

Att beteendet på scroll blir likadant som iOS är ju snarare mer logiskt än vad som är aktuellt idag. Det ska bli otroligt skönt.

Ursprungligen av JesperA:

Ok första intryck av OS X Lion (server), ja detta är små skitsaker men ändå.

6) Ingen markering i Dock om ett program är öppet eller inte, bugg?

markeringen går att slåpå och av i inställningar nu.

EDIT: detta var redan påpekat såg jag!

man kan äntligen slå ihop mappar i OSX. har ju innan vart tvungen att starta windows hela tiden så fort man skall göra något med mappar mer eller mindre, äntligen ett steg närmare att kunna ta bort windows helt.
http://www.macstories.net/mac/os-x-lion-finder-can-now-merge-files-quicktime-can-record-a-part-of-the-screen/
otroligt att de kan komma så långt efter alla andra operativsystem.

Bevaka tråden