Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thunderbolt (aka Light Peak) nu officiellt

Tråden skapades och har fått 234 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-09 09:12
Ursprungligen av Zimmerman:

Detta förändrar verkligen läget för t.ex. en MBP när det gäller mediaproduktion :-). Plötsligt så är alla dessa fantastiska PCI-kort på marknaden tillgängliga för en MBP. Grymt.

Men 10Gb, räcker det för 3 PCI-kort? Eller kanske använder den båda kanalerna?

Jag vet inte, men rent generellt så är en MBP (eller vilken kraftfull laptop som helst) inte inmålad i ett hörn längre - inte helt isolerad från PCIe-planeten. Och plötsligt finns det hopp för alla gamla PCI-kort också - t.ex. det där DeckLink PCI-kortet som togs ur MacPron när man tryckte in ett nyare. Detta äldre PCI-kort - HD-SDI och i tppskick - kan nu monteras in i en låda - tas med på fält och kopplas till en MBP via TB. Etc. Etc. Men dessa TB-burkar måste ju bli billigare så klart (och det blir dom nog). Men principen :-).
Man kan ju hoppas på "billiga" PCI/TB-chassin fär ETT kort också. Snygga. Alu.

Ursprungligen av acke:

Men 10Gb, räcker det för 3 PCI-kort? Eller kanske använder den båda kanalerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-12 09:40
Ursprungligen av acke:

Men 10Gb, räcker det för 3 PCI-kort? Eller kanske använder den båda kanalerna?

För vissa kort ja, vissa vissa kort nej. Nu har jag inte exakta siffror i huvudet men jag tror TB är 4-lane PCIe där den snabbaste PCIe-enheten idag kör på 16-lane, dvs 4 ggr så snabbt. Primärt idag gäller detta videokort men eventuellt kan vissa i/o kort vilja ha detta också.

trycka i lite SSD disk med bra tryck i, blir kul att se tester på det:
Solid State-diskar (SSD) - Hitta de bsta priserna, information och omdmen

Drömmen (min iaf ) vore ju en Air med ännu bättre CPU och lite mer minne än de har nu, typ 8gb+, som man kan docka till mus / tangendbord / externt grafikkort och stor skärm med en enda TB-kabel och få en arbetsstation i klass med den iMac jag kör idag. Vore så grymt smidigt att kunna få desktop-(grafik)prestanda via dockningsstation och bara kunna hooka lös Airen och ha med på resande fot när behovet finns. Hoppas det blir verklighet snart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-09 19:02

Så ska det se ut :-). Undrar hur mycket juice transformering av fet HD egentligen tar? Man kan ju annars tänka sig en minimodell (utan analoga tramset) i framtiden - en som är host powered :-). Kan bli liten som en ciggask typ. SDI/HDMI/TB. IN/OUT. Host powered (MBP/laptop med nätdel så klart).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-12 09:07

Har inte läst så noga om tekniken bakom ovanstående produkt, men innebär det att det ska gå att ansluta en DVI/HDMI-monitor till den och skicka signalen vidare över TB?

/Ps. Någon som har sett en prislapp på den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-12 09:32
Ursprungligen av lensv:

Har inte läst så noga om tekniken bakom ovanstående produkt, men innebär det att det ska gå att ansluta en DVI/HDMI-monitor till den och skicka signalen vidare över TB?

/Ps. Någon som har sett en prislapp på den?

Nja, AJA Io XT är en video in / out hårdvara som pratar med datorn via TB. Det är alltså inte ett grafikkort utan ett videokort som kan ta en videoström och visa på SDI / HDMI-monitor alt köra in / ut från SDI / HDMI-hårdvara (spela in PS3 spel exempelvis). Jobbar man professionellt med videoredigering har man generellt sätt någon form av video i/o likt ovan för att se hur videoströmmen faktiskt ser ut. Allt vad gäller färger, upplösning och andra tekniska detaljer kan se annorlunda ut på en dator kontra visa på en riktig videomonitor.

Citat:

Möjligheterna med TB ger mig en gnagande känsla av att vi sett den sista eller kanske näst sista versionen av Mac Pro.

Jag hoppas verkligen inte det. TB har en funktion i vissa sammahang och ger möjlighet till smartare datorer. Att ex. kunna trycka in en MacMini i ett chassi för att göra den rackmonterad och ge access till X portar är jättehäftigt, att kunna koppla in en fet 800 MB/s RAID och ett video i/o kort till en MacBook Pro är fantastiskt. Men, TB håller en bråkdel av prestandan en full-bred PCIe plats har idag.

TB är ett komplement till PCIe och ett grymt tillskott på mindre datorer. Men att det idag kan ersätta PCIe på en MacPro-klassad maskin är det tyvärr långt ifrån.

Vad man skulle kunna se dock är en avsevärt mycket mindre MacPro-typ av maskin som ändå är grymt flexibel. 2st PCIe 16X platser för snabb grafik och valfri expansion X samt ett antal TB-portar skulle göra maskinen i stort lika snabb och utbyggbar som en fullstor MacPro.

EDIT: Prislappen enligt AJAs press release är $1495.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-12 09:37

Blackmagic Design har även två stycken video i/o boxar man visat som kör via TB.

$299 - Intensity Extreme
$995 - Ultra Studio 3D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-12 11:56

Mer intressant TB-info från ATTO.

Citat:

For years, typical eSATA, USB 2.0 and FireWire interface performance has maxed out at approximately 200 MB/s. Combining ATTO innovation with Thunderbolt technology gives prosumer and professional editors the ability to achieve performance levels up to 1000 MB/s of bandwidth. In addition, performance of this magnitude has been out of reach for laptop and all-in-one users looking to edit multiple streams of uncompressed HD video. ATTO’s Thunderbolt solution allows them to achieve speeds closer to those attained on desktop workstations.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-12 11:59

Sist men inte minst har Sonnet ett par balla saker på gång. Framför allt sticker RackMac Mini Xserver ut. Kul idé!

Jag tror det börjar lossna lite: AnandTech - Tons of Thunderbolt Peripherals at IDF

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-14 07:59

Denna verkar intressant, speciellt om man inte köper Apples nya TB-display: DailyTech - IDF 2011: Belkin Shows Off Thunderbolt Express Dock

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-14 09:30
Ursprungligen av Drakfot:

Denna verkar intressant, speciellt om man inte köper Apples nya TB-display: DailyTech - IDF 2011: Belkin Shows Off Thunderbolt Express Dock

Den hade verkligen varit intressant om den hade haft DVI/HDMI också...

Jag saknar verkligen en riktigt dockningsstation till macen, vill komma till jobbet och koppla in max två sladdar (Thunderbolt och ström)... inte fem som det är nu (ström, nätverk, skärm, tgb och headset).

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-14 09:40

Undrar om inte en TB -> DVI/HDMIadapter i dockan skulle kunna lösa det?

Ursprungligen av Trineo:

Den hade verkligen varit intressant om den hade haft DVI/HDMI också...

Jag saknar verkligen en riktigt dockningsstation till macen, vill komma till jobbet och koppla in max två sladdar (Thunderbolt och ström)... inte fem som det är nu (ström, nätverk, skärm, tgb och headset).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-14 09:55
Ursprungligen av Drakfot:

Undrar om inte en TB -> DVI/HDMIadapter i dockan skulle kunna lösa det?

Det gör det säkert men det känns som en bakvänd lösning, borde kunna sitta en DVI/HDMI rakt i dockan istället.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-14 10:53

Det är sant.
Troligen har de utgått ifrån TB-displayen när de gjorde dockan iom att den verkar ha samma portar. Förutom att dockan på bilden har en DC in med (TB-displayen har ju redan ström).

Ursprungligen av Trineo:

Det gör det säkert men det känns som en bakvänd lösning, borde kunna sitta en DVI/HDMI rakt i dockan istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-14 12:32

Man borde slängt in USB 3.0 på belkin-adaptern också tycker jag. Detta samt DVI hade gjort en potentiellt ett givet val för många. Nu känns den lite svag.

Shit att jag handlade allt i Mac-väg - MP, MBP, iMac, Mini och 27"-skärmen - just före TB. Shit. Kunde dock inte vänta...MP köpte jag i.o.f.s. före man snackade speciellt mycket om TB.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-09-14 20:47

Thunderbolt sprider sig vidare till windowsdatorer under 2012.
Windows Will Finally Get Apple´s Thunderbolt

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-14 21:01

Önsketänkande.

Varför skriva "Apples" thunderbolt, det är ju Intels? Och självklart kommer det till windows, varför skulle det inte göra det?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-14 21:09
Ursprungligen av akerstrom:

Varför skriva "Apples" thunderbolt, det är ju Intels? Och självklart kommer det till windows, varför skulle det inte göra det?

Därför att populasen nöjer sig med USB3, precis som de nöjde sig med parallellport på 90-talet trots att det fanns SCSI.

Ursprungligen av planB:

Därför att populasen nöjer sig med USB3, precis som de nöjde sig med parallellport på 90-talet trots att det fanns SCSI.

Du får ta och komma tillbaka och kommentera din kommentar om några månader

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-14 21:25
Ursprungligen av akerstrom:

Du får ta och komma tillbaka och kommentera din kommentar om några månader

Några månader bara? Då är jag lugn Finns bara en enda kabel på marknaden och den kostar över 400:-

Fler tecken på att TB håller på att ta fart på allvar: Acer and Asus to Provide Momentum to Thunderbolt Adoption - Mac Rumors

Kan inte låta bli att småle åt det här citatet om HP:

Concerns about whether Thunderbolt would become a widely-adopted standard gained strength back in May when HP announced that it would be sticking with USB 3.0 and not adopting Thunderbolt. HP has of course since announced that it will be exiting the PC business.

HP, företaget som Gör Allt Fel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-15 17:27

Nästa stora uppgradering från Intel, Ivy Bridge, innehålla TB och då kommer det lossna ännu mer. ser ingen anledning till panik, FW800 och de andra portarna finns ju kvar.

Jag är beredd att sätta en slant på att TB blir en stor hit på något års sikt. Sådär att vi kommer att säga "Tänk, minns ni hur det var innan TB?"

Prestandan är bra (och relativt framtidssäker), flexibiliteten är enorm och stödet från de stora (som Apple och Intel, men snart även fler) känns tryggt. Höga initiala priser på kablar och utrustning är sådant som kommer att ge med sig med tiden.

Däremot kommer det inte att slå ut USB än på ett bra tag, mycket på grund av just de tekniskt avancerade lösningar som kablar och adaptrar är i TB. USB kommer att glänsa för det enkla billiga anslutningarna, allt från tangentbord till lågprishårddiskar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-16 12:05

Vad är tanken med USB3 förresten, att komplettera USB2 eller på sikt helt ersätta det? Många produkter idag har ju X antal USB3-portar som kompletteras med fler USB2-portar, antar jag av konstnadsfrågor.

Bevaka tråden