Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thunderbolt (aka Light Peak) nu officiellt

Tråden skapades och har fått 234 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-05-20 23:17
Ursprungligen av Dalle:

Det känns ju meningslöst att ha en 7200rpm:are och TB-kontakt. Räcker 3 år?

Var hittar du en sådan?

  • Medlem
  • 2011-05-21 08:52
Ursprungligen av studiox:

Var hittar du en sådan?

Ingenstans. Menar bara att det säkert måste till en SSD för att det ska gå märkbart snabbare än en FW800 med traditionell hårddisk.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-21 11:42
Ursprungligen av Dalle:

Ingenstans. Menar bara att det säkert måste till en SSD för att det ska gå märkbart snabbare än en FW800 med traditionell hårddisk.

Du får väl stoppa i vilken disk och hur många diskar du vill i en DAS med TB - när dessa nu kommer. Det är väl ingen idé att diskutera detta innan, ellerhur? Fö. går det alldeles utmärkt att med raid-5 få bra prestanda även med 7200 diskar, du behöver bara några fler.

Kan tipsa om att BlackMagic (professionell videoutrustning hightech) satsar på USB3. Detta känns konstigt då Mac fortfarande inte är USB3 och BlackMagic och Apple har länge haft en mycket het kärlekshistoria. Är det slut tro?
BlackMagic är ett osedvanligt progressivt och snabbt företag - så kanske det dyker upp manicker från dom med TB när som helst :-). OM någon i proffsvideobranchen över huvud taget bryr sig om TB så skulle det vara just BlackMagic.
AJA - en konkurent i samma nisch - satsar också på USB3 vad jag kan förstå. Dom är också kära i Apple och gör t.o.m. videorecorders som spelar in i QuickTime ProRes (!!!).
Apple måste nog snabbt klämma in USB3 i sina burkar. Igår. Annars blir det nog skit av alltihopa :-D. Video/teve-industrin är tunga Apple-kunder.
TB blir nog bara ännu ett bildskärmsinterface. Min gissning idag. Just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-23 22:12
Ursprungligen av Zimmerman:

Massa pessimistisk text

"Welcome to the future, Thunderbolt technology enables the fastest and simplest I/O for connecting AJA's award-winning professional video capture and playback products to your laptop."
– John Abt, CEO, AJA

"Thunderbolt technology will revolutionize mobile media creation. It's a game-changer and will accelerate our ability to build the highest quality video creation products that are affordable to everyone."
– Grant Petty, CEO, Blackmagic

"Thunderbolt technology is connectivity without compromise and will enable the full promise of Symphony I/O, Apogee's professional digital audio recording platform."
– Betty Bennett, CEO, Apogee

"We are excited about Thunderbolt™ technology and feel it will bring new levels of performance and simplicity to the video creation market"
– Hiroo Edakubo, Group Executive, Video Products Group, Canon Inc.

"We are very excited by the capabilities of Thunderbolt technology. To have two 10Gbps, bi-directional, multi-protocol channels in a single cable is a great step forward for high performance audio and video solutions."
– Max Gutnik, Sr. Director, Product Management, Avid Technology

"Technology like this only happens about once a decade. We are thrilled about the performance and simplicity Thunderbolt technology will bring to our award-winning UAD Powered Plug-Ins platform."
– Bill Putnam, CEO, Universal Audio

Även om det bara är PR-text så låter det väl inte helt illa ellerhur?

Jo, jag surfade runt efter min pessimistiska text och konstanterade att många tungviktare - åtminstone verbalt - är med på TB-tåget. När det gäller t.ex. Blackmagics prylar som börjat komma med USB3 så får man väl då betrakta dom riktade mot PC-plattan - och det blir TB för Mac-plattan. Så ser jag scenariot framöver. Om även PC-sidan hoppar på TB så blir ingen mera glad än jag...men vad ska man då med USB3 till? Egentligen? USB-stickor? Skrivare? (möss har ju inte sladd längre etc)

(Blackmagic släpper första TB-prylarna när som helst läste jag)

Ursprungligen av acke:

"Welcome to the future, Thunderbolt technology enables the fastest and simplest I/O for connecting AJA's award-winning professional video capture and playback products to your laptop."
– John Abt, CEO, AJA

"Thunderbolt technology will revolutionize mobile media creation. It's a game-changer and will accelerate our ability to build the highest quality video creation products that are affordable to everyone."
– Grant Petty, CEO, Blackmagic

"Thunderbolt technology is connectivity without compromise and will enable the full promise of Symphony I/O, Apogee's professional digital audio recording platform."
– Betty Bennett, CEO, Apogee

"We are excited about Thunderbolt™ technology and feel it will bring new levels of performance and simplicity to the video creation market"
– Hiroo Edakubo, Group Executive, Video Products Group, Canon Inc.

"We are very excited by the capabilities of Thunderbolt technology. To have two 10Gbps, bi-directional, multi-protocol channels in a single cable is a great step forward for high performance audio and video solutions."
– Max Gutnik, Sr. Director, Product Management, Avid Technology

"Technology like this only happens about once a decade. We are thrilled about the performance and simplicity Thunderbolt technology will bring to our award-winning UAD Powered Plug-Ins platform."
– Bill Putnam, CEO, Universal Audio

Även om det bara är PR-text så låter det väl inte helt illa ellerhur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-24 11:38
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, jag surfade runt efter min pessimistiska text och konstanterade att många tungviktare - åtminstone verbalt - är med på TB-tåget. När det gäller t.ex. Blackmagics prylar som börjat komma med USB3 så får man väl då betrakta dom riktade mot PC-plattan - och det blir TB för Mac-plattan. Så ser jag scenariot framöver. Om även PC-sidan hoppar på TB så blir ingen mera glad än jag...men vad ska man då med USB3 till? Egentligen? USB-stickor? Skrivare? (möss har ju inte sladd längre etc)

(Blackmagic släpper första TB-prylarna när som helst läste jag)

Ja, antagligen blir det som nu ungefär, två olika portar men man ersätter USB2 men USB3 och Firewire med TB. Hade ju varit skönt om alla enades om samma någon gång. USB2 kan stanna kvar för allt "långsamt" och TB kan användas till allt snabbt allt med samma kontakter på alla datorer och enheter. En dröm så klart men det hade varit fint.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-23 17:03

Usch det är ju inge vidare. Ser dom möjligtvis en ökat PC marknad eller är det så att licenskostnaderna går iväg?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-24 11:49

Man får verkligen hoppas att FW800 stannar kvar ett par år för bakåtkompatibilitet med äldre hårdvara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-04 17:58

Här är en liten rackare med TB-port. Blackmagic Design: UltraStudio 3D

Blackmagic gör verkligen fina grejer :-). Köper massor från dom - det enda från AJA är deras HDD-recorder - annars är jag en Blackmagic-man :-). BM har länge varit i säng med Apple och deras grejer är alltid Mac-vänliga. Men det är i.o.f.s. ofta alla pro-företag inom video (AJA använder t.o.m. QT ProRes som filformat på sin KiPro-recorder - jag undrar om den inte t.o.m. är HFS+-formaterad då den lirar med Mac via FW - har inte fått den än - ska kolla).
Nå - denna lilla burk och en MBP - som på bilden - behöver en grej till för att kunna prodda; HDD's. Det är nog inte tänkt att man ska ha sina 3D-HD-filer i 4:4:4 2K på MBP'ns interna disk :-D.

Ursprungligen av acke:

Här är en liten rackare med TB-port. Blackmagic Design: UltraStudio 3D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-27 15:01
Ursprungligen av Zimmerman:

Blackmagic gör verkligen fina grejer :-). Köper massor från dom - det enda från AJA är deras HDD-recorder - annars är jag en Blackmagic-man :-). BM har länge varit i säng med Apple och deras grejer är alltid Mac-vänliga. Men det är i.o.f.s. ofta alla pro-företag inom video (AJA använder t.o.m. QT ProRes som filformat på sin KiPro-recorder - jag undrar om den inte t.o.m. är HFS+-formaterad då den lirar med Mac via FW - har inte fått den än - ska kolla).
Nå - denna lilla burk och en MBP - som på bilden - behöver en grej till för att kunna prodda; HDD's. Det är nog inte tänkt att man ska ha sina 3D-HD-filer i 4:4:4 2K på MBP'ns interna disk :-D.

Men varför i hela världen bara 1 TB-port på den fina saken.

Därför finns det så få tillbehör med Thunderbolt - IDG.se

Känns igen från hur det var när Apple släppte FireWire.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-27 15:16
Ursprungligen av keptang:

Därför finns det så få tillbehör med Thunderbolt - IDG.se

Känns igen från hur det var när Apple släppte FireWire.

Tror inte att det är någon licensavgift för Thunderbolt. Skillnaden mot FW är även att DisplayPort kontakten inte är specifik för just Thunderbolt till skillnad mot FW. Är det inte så att Apple fick förtur att introducera Thunderbolt, och det är anledningen till att vi ännu inte sett så många tillbehör?

Citat:

Apple learned its lesson after FireWire licensing slowed adoption - the Thunderbolt port and controller specification are entirely Intel’s. Similarly, there’s no per-port licensing fee or royalty for peripheral manufacturers to use the port or the Thunderbolt controller

AnandTech - Intel's Codename Light Peak Launches as Thunderbolt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-28 09:17

Tröttsamt Sony, använda sig av en egen port till sin version av TB. I det här fallet så är det väl inte hela världen då det är lite av en speciallösning men annars. Kom igen, en port till allt nu, så mycket vinst kan det inte vara i att göra egna lösningar. Intressant lösning dock.
http://thisismynext.com/2011/06/27/sony-vaio-z-debuts-in-europe/

Nu har Apple släppt en Thunderbolt-kabel, till ett ohyggligt pris:

http://store.apple.com/se/product/MC913ZM/A?mco=MTY3ODQ5OTY

Ursprungligen av Capeman:

Nu har Apple släppt en Thunderbolt-kabel...

"Apple Thunderbolt-kabeln kan även användas för hårddiskläge mellan två Mac-datorer med stöd för Thunderbolt eller för att ansluta en ny iMac som bildskärm till en MacBook Pro med Thunderbolt."

Det har väl spekulerats en del kring båda de här funktionerna, tror jag. Trevligt att få bekräftat att de funkar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

..eller för att ansluta en ny iMac som bildskärm till en MacBook Pro med Thunderbolt."

Någon som vet vad "ny iMac" innebär? Jag har första modellen av 27" i7 som kom i slutet av 2009, har de stöd för "target display mode" (eller vad det nu heter)?

Ursprungligen av Kermit:

Någon som vet vad "ny iMac" innebär? Jag har första modellen av 27" i7 som kom i slutet av 2009, har de stöd för "target display mode" (eller vad det nu heter)?

Det måste väl ändå vara en som har en TB-port, dvs de nyaste modellerna.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-06-28 16:00
Ursprungligen av M. Sundbom:

Det måste väl ändå vara en som har en TB-port, dvs de nyaste modellerna.

Tvivlar på det, just den funktionen använder sig av displayport som finns i modellerna före thunderbolt

Ursprungligen av JesperA:

Tvivlar på det, just den funktionen använder sig av displayport som finns i modellerna före thunderbolt

Svarar på min egen fråga, det verkar fungera: Using a 27-inch iMac (Late 2009 or Mid 2010) as an external display

Trevligt, kan vara praktiskt att sätta iMac:en sist i en daisy-chain och kunna använda den som monitor

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-28 16:34
Ursprungligen av Kermit:

Svarar på min egen fråga, det verkar fungera: Using a 27-inch iMac (Late 2009 or Mid 2010) as an external display

Trevligt, kan vara praktiskt att sätta iMac:en sist i en daisy-chain och kunna använda den som monitor

Perfekt när själva datorn i en iMac har blivit gammal och trött, men displayn fortfarande fungerar utan anmärkning. Då kan man ju använde iMac:en som en ren monitor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-29 21:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Apple Thunderbolt-kabeln kan även användas för hårddiskläge mellan två Mac-datorer med stöd för Thunderbolt eller för att ansluta en ny iMac som bildskärm till en MacBook Pro med Thunderbolt."

Det har väl spekulerats en del kring båda de här funktionerna, tror jag. Trevligt att få bekräftat att de funkar.

Man kan dessutom starta från en TB-disk. https://twitter.com/#!/anandshimpi/status/86048109284700160

De får ta bort eller kraftigt sänka royalty kostnaderna på Thunderbolt om det ska slå. Annars blir det bara FireWire över det fast värre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-28 12:36
Ursprungligen av Chaosstar:

De får ta bort eller kraftigt sänka royalty kostnaderna på Thunderbolt om det ska slå. Annars blir det bara FireWire över det fast värre.

Nu var det ju AirPlay som hade licens avgift, Thunderbolts höga pris berodde ju på komponent kostnader. Något som den som översatt iLounge artikeln verkar ha missat, det stöds ju även av AnandTech länken tidigare här.

Citat:

We similarly have learned that the price of the components required to add a Thunderbolt port to an external hard drive is roughly equal to the cost of a low-end hard drive itself, a high cost that one developer has suggested will limit Thunderbolt’s near-term use to products aimed at the professional market.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-28 13:53
Ursprungligen av Fred!:

Nu var det ju AirPlay som hade licens avgift, Thunderbolts höga pris berodde ju på komponent kostnader. Något som den som översatt iLounge artikeln verkar ha missat, det stöds ju även av AnandTech länken tidigare här.

Komponenterna är väl koppar och lite plast? Som en USB-kabel ungefär. Tänker du inte på den ursprungliga tanken där TB skulle vara optiskt i stället för som nu, koppar?

Ursprungligen av acke:

Komponenterna är väl koppar och lite plast? Som en USB-kabel ungefär. Tänker du inte på den ursprungliga tanken där TB skulle vara optiskt i stället för som nu, koppar?

Jag skulle gissa att det även behövs något slags kontroller-chip som hanterar dataströmmarna som går in/ut genom porten, den kan säkert kosta en slant.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-28 14:56
Ursprungligen av acke:

Komponenterna är väl koppar och lite plast? Som en USB-kabel ungefär. Tänker du inte på den ursprungliga tanken där TB skulle vara optiskt i stället för som nu, koppar?

Nej, även alla externa enheter måste ha ett TB-controllerchip.

File:Thunderbolt Technology model 1 E.png - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av Kermit:

Jag skulle gissa att det även behövs något slags kontroller-chip som hanterar dataströmmarna som går in/ut genom porten, den kan säkert kosta en slant.

Controllern sitter nog inte i kabeln.
Thunderbolt™ Technology
Se bilden där, samt;

Citat:

Thunderbolt products require a controller chip supplied by Intel and a small connector that would be included in platforms supporting this technology. The Thunderbolt controller chip provides protocol switching capabilities to support the two protocols over a single cable. Intel is making its controller chip available to the industry, and is working with other component manufacturers to deliver the Thunderbolt connectors and cables.

Har inte sett någon som dissikerat en kabel än, men vad jag kan utläsa sitter inte controllern i kabeln.

Vore verkligen märkligt att sätta ett sånt chip i kabeln istället för i enheterna som man kopplar ihop.

edit:
http://www.eetimes.com/electronics-news/4213511/Inside-Thunderbolt-Videos-photos-details?pageNumber=2

Citat:

Thunderbolt requires new kinds of active cables. So far only Apple is providing the active copper cable for Thunderbolt. It includes five wires to enable the four 10 Gbit/s links (two in and two out) plus a fifth wire for management traffic.

http://www.eetimes.com/electronics-news/4213511/Inside-Thunderbolt-Videos-photos-details?pageNumber=1

Senast redigerat 2011-06-28 16:11
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-28 15:52
Ursprungligen av keptang:

Controllern sitter nog inte i kabeln.
Thunderbolt™ Technology
Se bilden där, samt;

Har inte sett någon som dissikerat en kabel än, men vad jag kan utläsa sitter inte controllern i kabeln.

Vore verkligen märkligt att sätta ett sånt chip i kabeln istället för i enheterna som man kopplar ihop.

edit:
Inside Thunderbolt: Videos, photos, details

Inside Thunderbolt: Videos, photos, details

Jag tror du tolkar den där skissen på Wikipedia lite snurrigt, för jag ser inte att den skulle antyda att chippet skulle sitta i kabeln.

Bevaka tråden