Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thunderbolt (aka Light Peak) nu officiellt

Tråden skapades och har fått 234 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-05-06 11:10
Ursprungligen av Vassius:

Enligt wikipedia-artikeln ska det tydligen gå att hubba Thunderbolt, och därmed ha mer än en MDP-skärm. Intressant.

Thunderbolt (interface) - Wikipedia, the free encyclopedia

Undrar om det betyder "hubs" som i hubbar eller att det är "hub-n-spoke"

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-06 11:57
Ursprungligen av studiox:

Undrar om det betyder "hubs" som i hubbar eller att det är "hub-n-spoke"

Oavsett vilket så hävdar man att det ska gå att köra två skärmar på en TB-port

  • Oregistrerad
  • 2011-05-06 13:51
Ursprungligen av lensv:

Oavsett vilket så hävdar man att det ska gå att köra två skärmar på en TB-port

Den som lever får se

  • Oregistrerad
  • 2011-05-05 10:25
Ursprungligen av lensv:

Vet inte om jag har förstått detta rätt, men ska det vara möjligt att seriekoppla upp till sex enheter per TB-port? Skulle man i så fall kunna ansluta sex externa skärmar till en enda port?!?

Tyvärr inte, som jag skrivit tidigare. Thunderbolt är inte ett grafikkort, det är en kabel. Om du råkar ha 6 DVI kablar liggandes så betyder inte det automatiskt att du kan ha 6 skärmar inkopplade. Moderna grafikkort brukar dock kunna ha 2-4 skärmar inkopplade. Nya iMac låter dig ha 2 extra skärmar inkopplade (som dock sitter på var sin egen TB kontakt)

Det skulle kunna vara så att standarden enbart tillåter en skärm per TB kontakt. I så fall är svaret på din fråga Nej oavsett hur många skärmar grafikkortet klarar av.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-05 12:54

Okej, någon som vet vad "standarden" tillåter? Om man får köra flera skärmar kanske detta kunde gå att lösa med någon form av hub (som i så fall troligtvis lär dyka upp rätt snart)?

Vilka andra enheter skulle man kunna tänka sig har/kommer att ha både in- och utgång för TB förresten?

Ursprungligen av lensv:

...hub (som i så fall troligtvis lär dyka upp rätt snart)...

Eftersom Thunderbolt är tänkt att kopplas i en kedja så tvivlar jag på att det dyker upp några hubar.

Jämför med Firewire som kopplas på precis samma sätt. Hur många Firewire-hubar existerar det på marknaden? Inte många, om ens några.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-05 13:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eftersom Thunderbolt är tänkt att kopplas i en kedja så tvivlar jag på att det dyker upp några hubar.

Jämför med Firewire som kopplas på precis samma sätt. Hur många Firewire-hubar existerar det på marknaden? Inte många, om ens några.

Vidare kan man även jämföra med USB... och där finns det ju några stycken

Ursprungligen av lensv:

Vidare kan man även jämföra med USB... och där finns det ju några stycken

Nej, den jämförelsen håller inte.

USB är inte byggt och tänkt för att koppla vidare från enhet till enhet i en kedja, som Firewire och Thunderbolt.

Men visst, om Thunderbolt-standarden blir riktigt stor och utbredd, så dyker det kanske upp hubar. Den som lever får se.

En tror jag - har då bara hittat en...och den köpte jag :-D.
Men att det är få FW-hubbar beror nog mest på att det är ett - i den stooora Win/PC-världen vi lever i - förhållandevis litet och "okänt" gränssnitt. En FW-hubb är också dyr.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jämför med Firewire som kopplas på precis samma sätt. Hur många Firewire-hubar existerar det på marknaden? Inte många, om ens några.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-05 16:35
Ursprungligen av Zimmerman:

En tror jag - har då bara hittat en...och den köpte jag :-D.
Men att det är få FW-hubbar beror nog mest på att det är ett - i den stooora Win/PC-världen vi lever i - förhållandevis litet och "okänt" gränssnitt. En FW-hubb är också dyr.

Jag fick också det förklarat någon gång att en FW-hubb är "aktivt" och en USB hubb är passiv. Det betyder att själva processorkraften för att skyffla paketen runt mellan massa kablar i USB's fall ligger i datorn. Detta går dock inte i FW utan där måste hubben vara intelligent och skyffla och hålla reda på allt data, var det skickas etc. etc. vilket gör det mycket dyrare med en sådan.

Även om nästan alla pc datorer idag har FW och en hel del har kameror osv. med FW så är det ju inte så vanligt att behovet uppstår att man behöver koppla flera FW till datorn, oavsett om man kör mac eller pc.

Samma "problem" lär ju finnas för TB en överskådlig tid och ändras kanske aldrig med tanke på USB 3

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-05-05 18:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eftersom Thunderbolt är tänkt att kopplas i en kedja så tvivlar jag på att det dyker upp några hubar.

TB-hubbar lär inte dyka upp, men varför inte TB-anslutna MDP-"hubbar" eller -adaptrar? Två TB-portar för kedjekoppling, plus en eller flera skärmutgångar. Grafikkortet borde inte vara nån teknisk begränsning, då det ska funka med externa TB-anslutna grafikkort.

Poängen med Thunderbolt som jag har fattat det är ju att det ska gå att koppla in precis vad som helst. Går det att bygga ett PCIe-kort för det så går det att bygga en TB-adapter för det. Typ.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-05 19:12
Ursprungligen av Vassius:

TB-hubbar lär inte dyka upp, men varför inte TB-anslutna MDP-"hubbar" eller -adaptrar? Två TB-portar för kedjekoppling, plus en eller flera skärmutgångar. Grafikkortet borde inte vara nån teknisk begränsning, då det ska funka med externa TB-anslutna grafikkort.

Poängen med Thunderbolt som jag har fattat det är ju att det ska gå att koppla in precis vad som helst. Går det att bygga ett PCIe-kort för det så går det att bygga en TB-adapter för det. Typ.

Det finns redan externa PCIe kort som jag bland annat nämnt är på forumet. Att gå den vägen igen verkar mycket, mycket korkat men såklart fullt möjligt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-05-05 21:49
Ursprungligen av studiox:

Det finns redan externa PCIe kort som jag bland annat nämnt är på forumet. Att gå den vägen igen verkar mycket, mycket korkat men såklart fullt möjligt.

Varför är det korkat?

  • Oregistrerad
  • 2011-05-06 10:01
Ursprungligen av Vassius:

Varför är det korkat?

Om du redan har ett inbyggt grafikkort som klarar ett par skärmar så borde det ju vara smartare att använda dessa. Klart har man behov för mer än 3 skärmar och har en imac eller mer än 6 skärmar om man har en macpro så visst. Sen finns det ju andra nackdelar, du behöver extra strömförsörjning som kostar en slant extra, du får en rätt stor bullrig låda till (om man vill ha ett bra grafikkort såklart)

  • Oregistrerad
  • 2011-05-05 13:57
Ursprungligen av lensv:

Okej, någon som vet vad "standarden" tillåter? Om man får köra flera skärmar kanske detta kunde gå att lösa med någon form av hub (som i så fall troligtvis lär dyka upp rätt snart)?

Vilka andra enheter skulle man kunna tänka sig har/kommer att ha både in- och utgång för TB förresten?

Tror inte du förstår här. Även om standarden skulle tillåta 1000 skärmar så måste du ändå ha ett grafikkort i din dator som klarar detta. Idag finns det inga sådan grafikkort, hänger du med?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-05 13:47

Jag kan intyga att FW-hubbarna INTE är många...snarare typ två st.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-05 14:20

Helt rätt, jag har inte fattat... Men okej, om vi glömmer skärmarna (tills det dyker upp stöd i grafikkorten) kanske vi kan hoppa tillbaka till en tidigare fråga...

Vilka andra enheter skulle man kunna tänka sig har/kommer att ha både in- och utgång för TB?

"Sony har tillkännagivit att de ska använda en USB-version av gränssnittet" HAHAHAHA vilka nötter!

  • Oregistrerad
  • 2011-05-19 11:30
Ursprungligen av wilhelmsson:

"Sony har tillkännagivit att de ska använda en USB-version av gränssnittet" HAHAHAHA vilka nötter!

Välkommen till klubben

Varför hålla på och tjaffsa! Smidigare om alla använde TB istället för att ha olika versioner.. :/

  • Oregistrerad
  • 2011-05-19 20:45

Varför skulle sony vilja betala massa dyra licenspengar till intel/apple?

Jag säger inte att jag har en lösning om hur det skulle gå till, men det hade varit skönt och "alla" använde sig av samma uttag på kablaget så man slipper adapterar eller andra omständigheter för att koppla ihop sin utrustning!

  • Oregistrerad
  • 2011-05-20 09:44

Visst är det så, men what else is new? Apple var ju det enda företaget som körde Firewire och apple har ju en historia av properitära format.

Kommer Thunderbolt floppa?
3 månader har väl gått nu och vi har inte sett skymten av något att stoppa in i vår port.
Rykten säger att andra datortillverkare inte kommer vara på bana för än 2012??? Hur tänkte de här? Det kommer ju komma otroligt lite framtaget för Thunderbolt eftersom det inte kommer finnas folks datorer för än 3-4 år. Samtidigt har väl varenda PC som säljs X antal USB3-portar och till USB3 finns det ju redan massor av tillbehör och du kan även plugga in ditt gamla USB-minne.
HP kanske väljer att hoppa över Thunderbolt(Thunderbolt övertygar inte HP att integrera det i sina system - www.nordichardware.com).
Min Macbook Pro känns nästan lite stympad sina USB 2 portar.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-20 12:46

Jag tror aldrig TB kommer vara en ersättare till USB lika lite som FW blev en ersättare till USB.
Ärligt talat - hur många här använder enbart FW för alla sina prylar? Vem här tror att nästa apple-tangentbord kommer vara ett TB?

Hur många år tog det inte innan FW blev "standard" på varenda PC? 5-år? (övertydlig med att jag gissar)

TB är inte lösningen eller räddningen för speciellt många, om du inte jobbar med film, eller behöver snabbare hastighet än 1Gigabit på din NAS. That's it.

TB betyder inte ett jojta för mig.

FW var nog aldrig tänkt som ersättare till USB - det är två helt olika tekniker och initialt två helt ilika användningsområden. Om man ska se till kronologi så blev snarare USB en ersättare till FW när man började skyffla filer till HDD's via USB :-D. USB var ju för tangentbord och möss egentligen.

FW har aldrig blivit "standard" i PC-världen. Dom flesta PC-burkar har fortfarande inte FW - inte vad jag vet i alla fall. Dom flesta på Win-planeten vet inte vad FW är för något.

FW blev ju en slags industristandard inom video- och musikproduktion och är fortfarande vitalt viktigt i många riggar/koncept/lösningar i dessa brancher. Det intressanta blir att se om TB kommer in på proffssidan eller om det är USB3 som gäller…eller om FW är här för att stanna inom prosektorn (t.ex. EBU&SPDIF verkar ju ha bitit sig fast "för alltid"). Slutligen blir nog allt fiber, men idag rullar musik/ljud- och videoproduktion på fiber, SDI och FW.

Ursprungligen av studiox:

Jag tror aldrig TB kommer vara en ersättare till USB lika lite som FW blev en ersättare till USB.
Ärligt talat - hur många här använder enbart FW för alla sina prylar? Vem här tror att nästa apple-tangentbord kommer vara ett TB?

Hur många år tog det inte innan FW blev "standard" på varenda PC? 5-år? (övertydlig med att jag gissar)

TB är inte lösningen eller räddningen för speciellt många, om du inte jobbar med film, eller behöver snabbare hastighet än 1Gigabit på din NAS. That's it.

TB betyder inte ett jojta för mig.

Ursprungligen av Zimmerman:

FW var nog aldrig tänkt som ersättare till USB - det är två helt olika tekniker och initialt två helt ilika användningsområden. Om man ska se till kronologi så blev snarare USB en ersättare till FW när man började skyffla filer till HDD's via USB :-D. USB var ju för tangentbord och möss egentligen.

FW har aldrig blivit "standard" i PC-världen. Dom flesta PC-burkar har fortfarande inte FW - inte vad jag vet i alla fall. Dom flesta på Win-planeten vet inte vad FW är för något.

FW blev ju en slags industristandard inom video- och musikproduktion och är fortfarande vitalt viktigt i många riggar/koncept/lösningar i dessa brancher. Det intressanta blir att se om TB kommer in på proffssidan eller om det är USB3 som gäller…eller om FW är här för att stanna inom prosektorn (t.ex. EBU&SPDIF verkar ju ha bitit sig fast "för alltid"). Slutligen blir nog allt fiber, men idag rullar musik/ljud- och videoproduktion på fiber, SDI och FW.

Angående att allt nog blir fiber.
Fiberkablar är väl fortfarande relativt känsliga jämfört med koppar.
Passar alltså bra för statiska installationer men inget för slit och släng.

Men det kanske ändras.

Du har nog rätt - det blir nog kvar metallsladdar ett par generationer till :-). När det gäller video/teve-industrin så är SDI här för att stanna måååånga år (coax/BNC är ryggraden sedan tevens barndom). Dessa industrier - framför allt teve-husen - byter inte sina 500 mil sladd i ett nafs (det var därför SDI togs fram - man ville fortsätta att köra i sina coax-sladdar som man kört composit(component i sedan Hedenhös).
Det ska bli intressant att se vad Apple har tänkt med TB - om dom har tänkt fasa ut FW p.g.a. TB. Isåfall måste det till bra adaptrar/omvandlare mellan TB och FW då video/musik/ljud-industrin (som är nästan totalt Mac-orienterad) behöver tiiiid på sig att fasa ut FW. Vi får se.
Herregud vad många paradigmskiften jag har varit med om vid det här laget. Och det tar ju aldrig slut...liksom...

Ursprungligen av mendezzz:

Angående att allt nog blir fiber.
Fiberkablar är väl fortfarande relativt känsliga jämfört med koppar.
Passar alltså bra för statiska installationer men inget för slit och släng.

Men det kanske ändras.

Ursprungligen av Zimmerman:

Du har nog rätt - det blir nog kvar metallsladdar ett par generationer till :-). När det gäller video/teve-industrin så är SDI här för att stanna måååånga år (coax/BNC är ryggraden sedan tevens barndom). Dessa industrier - framför allt teve-husen - byter inte sina 500 mil sladd i ett nafs (det var därför SDI togs fram - man ville fortsätta att köra i sina coax-sladdar som man kört composit(component i sedan Hedenhös).
Det ska bli intressant att se vad Apple har tänkt med TB - om dom har tänkt fasa ut FW p.g.a. TB. Isåfall måste det till bra adaptrar/omvandlare mellan TB och FW då video/musik/ljud-industrin (som är nästan totalt Mac-orienterad) behöver tiiiid på sig att fasa ut FW. Vi får se.
Herregud vad många paradigmskiften jag har varit med om vid det här laget. Och det tar ju aldrig slut...liksom...

Vore kul om man kunde få en skjyst docka till bärbara, där tror jag TB passar bra.

  • Medlem
  • 2011-05-20 21:49

Möjligen har det diskuterats tidigare. Men när tror ni att vi får prisvärda SSD-diskar i en låda med TB-anslutning? Det känns ju meningslöst att ha en 7200rpm:are och TB-kontakt. Räcker 3 år?

Bevaka tråden