Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thunderbolt (aka Light Peak) nu officiellt

Tråden skapades och har fått 234 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-25 11:37
Ursprungligen av studiox:

Suck... Thunbderbolt är ingen standard, Thunderbolt är ingen standard. Desto snabbare man förstår det desto gladare blir man. Thunderbolt är en teknik som möjliggör att Displayport OCH PciE kan samexistera. Inget annat.

Det är inte möjligt att ha 63 eller 127 kort på en PCIe buss, that's it. iFIxit verkar vara idioter i det här fallet.

Alltså vafasen snackar du om? Bara för att det inte är en standard än så får iFixit inte säga att man med Thunderbolt bara kan plugga in 6 enheter?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-25 11:41
Ursprungligen av JesperA:

Alltså vafasen snackar du om? Bara för att det inte är en standard än så får iFixit inte säga att man med Thunderbolt bara kan plugga in 6 enheter?

Det är ungefär som att säga vilken jävla skitcykel, den kommer ju bara upp i 40km medan min bil klarar 380km timmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 13:00

Om man vill ha FireWire portar från sin Thunderbolt port, lär ju inte det vara några problem så fort det kommer en hub med en FireWire kontroller bara. Då kan man ju kedja sina 63 enheter därifrån.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-25 15:22
Ursprungligen av Fred!:

Om man vill ha FireWire portar från sin Thunderbolt port, lär ju inte det vara några problem så fort det kommer en hub med en FireWire kontroller bara. Då kan man ju kedja sina 63 enheter därifrån.

Visst, du kan göra det 6ggr också om du vill, då har du 6x63 enheter = 378 diskar Kan dock bli problem att få 800Mbit/s från 378 diskar

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-25 18:25
Ursprungligen av studiox:

Det är ungefär som att säga vilken jävla skitcykel, den kommer ju bara upp i 40km medan min bil klarar 380km timmen.

Nej det är det verkligen inte, kort och gott sa dom bara hur många enheter TB kan köra samtidigt, och jämförde med USB och Firewire, inget konstigt med det........

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 16:13
Ursprungligen av studiox:

Suck... Thunbderbolt är ingen standard, Thunderbolt är ingen standard.

Vad betyder ordet "standard" för dig? (Vad vill du ha sagt?)
Vilka av följande tycker du är "standard"?:
- USB
- PciE
- Display Port
- SATA

  • Oregistrerad
  • 2011-02-25 22:18
Ursprungligen av pesc:

Vad betyder ordet "standard" för dig? (Vad vill du ha sagt?)
Vilka av följande tycker du är "standard"?:
- USB
- PciE
- Display Port
- SATA

Jag tycker inte att om leder både kallt vatten och varmt vatten i samma rör och klagar för att vattnet är för kallt så beror det inte på mitt nya rör utan på att röret som leder varmt vatten från början har alldeles för låg temperatur alternativt att röret som leder det kalla vattnet är alldeles för kallt.

Om Apple hade lagt ner all utveckling på tekniken så förstår man ju att man vill ha det för sig själv eller sälja licenser men det är ju Intel som tagit fram detta. Varför skulle det vara bra att vara ensam om ThunderBolt i datorer hela 2011 ?!

Det borde ju gå snabbare att få stöd i externa enheter om HP och de andra fick bygga in tekniken i sina modeller....

Annars verkar ju tekniken grym. Att kunna bygga kejdor med enheter känns lite som SCSI och det var ju coolt

  • Oregistrerad
  • 2011-02-25 11:00
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Om Apple hade lagt ner all utveckling på tekniken så förstår man ju att man vill ha det för sig själv eller sälja licenser men det är ju Intel som tagit fram detta. Varför skulle det vara bra att vara ensam om ThunderBolt i datorer hela 2011 ?!

Det borde ju gå snabbare att få stöd i externa enheter om HP och de andra fick bygga in tekniken i sina modeller....

Ärligt talat tror jag inte det spelar någon roll. Lagen om all tröghet gäller ju även för datorer. Bara för att HP kanske skulle hinna bajsa ut 3 nya laptopmodeller på ett år med tekniken så betyder det ju inte att alla tillbehörstillverkare vill supporta tekniken. Dessutom måste man ju betala royaltys till Intel (gissar jag) och det är ju bara en begränsad mängd tillbehör som har nytta av thunderbolt just nu.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-25 11:10

Liten filmsnutt om Thunderbolt / Light Peak: Thunderbolt Details Emerge: Bus Power, Mini DisplayPort, and More - Mac Rumors

Ursprungligen av Mac Rumors:

Vendors who have already committed to producing Thunderbolt devices include Promise (Pegasus RAID) and LaCie (Little Big Disk).

  • Oregistrerad
  • 2011-02-25 11:35
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-02-25 18:39

A technical standard is an established norm or requirement. It is usually a formal document that establishes uniform engineering or technical criteria, methods, processes and practices.

en.wikipedia.org/wiki/Standard

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-28 20:52

Tar upp det där med Dual Channel igen. Det betyder, som jag förstår det, att vi egentligen har 20Gbps, bara inte till en och samma enhet.
Såg någonstans att Target diskmode fungerar en inte att starta upp från en TB-disk. Man kan väl hoppas att det kommer en en mjukvaruuppdatering.

Ursprungligen av acke:

Tar upp det där med Dual Channel igen. Det betyder, som jag förstår det, att vi egentligen har 20Gbps, bara inte till en och samma enhet.

Ja, det går till och med att ha 20 Gbps up och ned samtidigt, det är därför det ibland skrivs som 40 Gbps:

Basically, Thunderbolt is a combination of DisplayPort and a PCI Express x4 connection. Thunderbolt uses two 10-Gbps channels; each channel has two bidirectional lanes, for a total of 40 Gbps, according to Aviel Yogev, director of Thunderbolt engineering.

(When PCMag.com asked for more clarification, an Intel spokesman replied: "It's actually 2 channels, 10Gbps birectional. So in summation you have potential for up to 20Gbps upstream AND 20Gbps downstream, but any single device maxes out at 10Gbps (you don't "combine" the two channels)."

Tror ni det kommer komma ett express-card till MBP 17" med TB uttag? Skulle det var stora prestanda skillnader mellan att använda TB genom express-card eller som i de nya MBP's, direkt in i logikkortet?

Tack för svar

Ursprungligen av wilhelmsson:

Tror ni det kommer komma ett express-card till MBP 17" med TB uttag? Skulle det var stora prestanda skillnader mellan att använda TB genom express-card eller som i de nya MBP's, direkt in i logikkortet?

Tack för svar

Nej, det kommer som jag har förstått det inte, eftersom det inte är kompatibelt den vägen, den måste ha egen systemkrets direkt på logikkortet (or something). Hittar inte artikeln nu, men ska leta efter den.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, det kommer som jag har förstått det inte, eftersom det inte är kompatibelt den vägen, den måste ha egen systemkrets direkt på logikkortet (or something). Hittar inte artikeln nu, men ska leta efter den.

Synd! Hade vart en snygg väg att gå runt att behöva köpa dator!

  • Oregistrerad
  • 2011-03-01 23:20
Ursprungligen av Capeman:

Nej, det kommer som jag har förstått det inte, eftersom det inte är kompatibelt den vägen, den måste ha egen systemkrets direkt på logikkortet (or something). Hittar inte artikeln nu, men ska leta efter den.

Det borde vara tekniskt möjligt. Dock skulle man i så fall tappa DP funktionaliteten då det inte är möjligt att få ut video den vägen... Sen kan det bli lite tajt att bygga in LP i en express-card-slot men nog borde det vara möjligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-02 00:14

Vad som kommer att hända är att det kommer switches som har flera olika portar som man kan koppla in alla möjliga tillbehör. Jag gissar på USB, FireWire, SD-Card, HDMI, DisplayPort, DVI och kanske t o m PCI-Express allt i en switch/hub som är kopplad med Thunderbolt till datorn. Intel har redan visat prototyper på en sån switch och sagt kopplar du in en USB mus till den så kommer datorn att hitta den.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2011-03-02 00:24

OM det kommer hända eller inte det bestämmer väl marknaden och inte du robo? Intel visade en inte en switch utan en dockningsstation som var kopplad till TB

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-02 08:34
Ursprungligen av studiox:

OM det kommer hända eller inte det bestämmer väl marknaden och inte du robo? Intel visade en inte en switch utan en dockningsstation som var kopplad till TB

Självklart är det marknaden som bestämmer och därför skrev jag att jag gissar att det kommer. Och det är jag rätt säker på att det kommer. Om det heter switch eller Dockningsstation spelar mindre roll. Jag försökte förklara hur man kan använda TB med t ex pci express och andra portar.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2011-03-02 09:49
Ursprungligen av Robo-X:

Självklart är det marknaden som bestämmer och därför skrev jag att jag gissar att det kommer.

Njae, du skrev faktiskt Vad som kommer att hända är att det kommer switches..

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-02 11:09
Ursprungligen av studiox:

Njae, du skrev faktiskt Vad som kommer att hända är att det kommer switches..

Ok läs det som Vad som med största sannolikhet kommer att hända... Nöjd?

//Rob

Ursprungligen av studiox:

Njae, du skrev faktiskt Vad som kommer att hända är att det kommer switches..

Jo, och i nästa mening står: "Jag gissar på...",. Så om man läser hela inlägget, i stället för att bryta ut en enskild mening, så framgår det klart att det handlar om spekulationer och gissningar.

Ska ni hålla på med sånt tjafs, så kan ni göra det via PM.

/Mod

Här är artikeln som skriver att det inte går att lägga till Thunderbolt på datorer i efterhand. Hursomhelst kommer väl inte ExpressCard/34 upp i närheten av samma hastighet som Thunderbolt, så det känns ju kanske lite meningslöst även om det skulle gå:

"The new standard is not backwardly compatible with USB 3.0, and Thunderbolt ports can't be added to existing PCs via an expansion card; Intel says the only way to have it is to buy a system or logic board that incorporates the new Thunderbolt controller chip. That's because the Thunderbolt chip needs direct access to both the system's video and PCI Express architecture."

AppleInsider | Intel details Thunderbolt, says Apple has full year head start

  • Oregistrerad
  • 2011-03-02 13:31
Ursprungligen av Capeman:

Här är artikeln som skriver att det inte går att lägga till Thunderbolt på datorer i efterhand. Hursomhelst kommer väl inte ExpressCard/34 upp i närheten av samma hastighet som Thunderbolt, så det känns ju kanske lite meningslöst även om det skulle gå

Det var ju detta jag skrev!
Thunderbolt bygger ju på PCIe och displayport. Displayport är ju bara en "skicka min fina bildsignal från mitt grafikkort till en extern källa", det betyder alltså att Thunderbolt kontrollen måste ha access till ett grafikkkort och det kommer man inte få via PCie tyvärr.

Alltså kvarstår enbart PCIe->TB vilket alltså skulle kunna vara tekniskt möjligt. Sen kan man alltid diskutera när detta är praktiskt möjligt. En långsam EC plats som bygger in en TB kontroller för att kunna ta emot PCIe inkapslade data i TB format från en NAS exempelvis låter rätt korkat, då kan man lika väl göra GigE.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-05 09:35

Vet inte om jag har förstått detta rätt, men ska det vara möjligt att seriekoppla upp till sex enheter per TB-port? Skulle man i så fall kunna ansluta sex externa skärmar till en enda port?!?

Ursprungligen av lensv:

Vet inte om jag har förstått detta rätt, men ska det vara möjligt att seriekoppla upp till sex enheter per TB-port? Skulle man i så fall kunna ansluta sex externa skärmar till en enda port?!?

Nja, Thunderbolt kopplas ju i serie, vilket kräver att varje enhet har två Thunderbolt-portar, 1 in och 1 ut.

Skärmarna idag har inte två Thunderbolt-portar. De har inte ens EN Thunderbolt-port. Utan skärmarna idag har ju MiniDisplay-port.

Och MiniDisplay-porten är ju visserligen kompatibel med Thunderbolt, men den kan ju inte länka vidare till andra enheter. Alltså måste skärmen sitta sist i kedjan. Och alltså blir det bara EN skärm per Thunderbolt-kedja.

Men så småningom kanske det dyker upp skärmar med dubbla Thunderbolt-portar, och då kan du förmodligen koppla fler skärmar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-05-05 23:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, Thunderbolt kopplas ju i serie, vilket kräver att varje enhet har två Thunderbolt-portar, 1 in och 1 ut.

Skärmarna idag har inte två Thunderbolt-portar. De har inte ens EN Thunderbolt-port. Utan skärmarna idag har ju MiniDisplay-port.

Och MiniDisplay-porten är ju visserligen kompatibel med Thunderbolt, men den kan ju inte länka vidare till andra enheter. Alltså måste skärmen sitta sist i kedjan. Och alltså blir det bara EN skärm per Thunderbolt-kedja.

Men så småningom kanske det dyker upp skärmar med dubbla Thunderbolt-portar, och då kan du förmodligen koppla fler skärmar.

Enligt wikipedia-artikeln ska det tydligen gå att hubba Thunderbolt, och därmed ha mer än en MDP-skärm. Intressant.

Citat:

A single Thunderbolt port supports hubs as well as a daisy chain of up to seven Thunderbolt devices; up to two of these devices may be high-resolution displays using DisplayPort.

Thunderbolt (interface) - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-06 11:01
Ursprungligen av Vassius:

Enligt wikipedia-artikeln ska det tydligen gå att hubba Thunderbolt, och därmed ha mer än en MDP-skärm. Intressant.

Spännande... Undrar om det stämmer?

Bevaka tråden