Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone 5 - spekulationer och rykten

Tråden skapades och har fått 1144 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-03 13:34

Eftersom Apples nya produkter numera alltid läcker ut någonstans i produktionen från fabrikerna i Kina så kanske de gör så här. Offra iPhone 4s till skvallersidorna och tillverkar bara ett fåtal iPhone 5 till eventet. fördelen är att Apple får visa upp iPhone 5 för första gången på eventet.
Nackdelen är att Apple inte kan släppa iPhone 5 direkt. Men folk som måste ha en telefon och inte kan vänta kan då köpa iPhone 4s.

Eller så kommer bara en iPhone 4s, det har ju hänt förut med 3Gs. Det som talar för det är väl att Apple inte skulle lägga till funktioner i iPhone 4 om det skulle bli billighetsmodellen utan satsa allt krut på iPhone 5. Men samtidigt, släppa 1 uppdatering på 14-15 månader och sedan släppa en liten uppdatering. Samtidigt som att iPhone 4 säljer som smör fortfarande så känns det kanske vågat.

I morgon får vi se.

Milt offtopic, men är det några som ska träffas IRL imorgon och följa keynoten? Fick en fråga från en journalist som vill göra ett reportage om Apple fanbois.

Kanske lite offtopic, ja - men det låter lite kul. Visst vore det ballt om man kunde låna någon pubs storbilds-tv, sådana de använder vid sportevenemang? Har aldrig sett en keynote förut (!).

Själv börjar jag nog mer och mer tro på att det är en 4S som gäller, Apple har ju åtnjutit mycket mediauppmärksamhet på grund av iPhone 5-ryktena under hela året, nu måste de dämpas något för att den stora publiken inte ska gå bärsärkagång. Oavsett vad de släpper ska jag ha en. 3G'n känns väldigt långsam, och jag har noterat att den t.ex. hämtar streamat material (youtube, radio etc) snabbare än den laddar program. Speciellt Facebook, det går knappt att använda.

Alla förbättringar är välkomna, bättre kamera, bättre ram, bättre grafik. Större skärm vore coolt, men då skulle de väl kanske inte kunna skryta med "Retina" längre, eller är jag ute och cyklar? Och vad tror ni om priset?

Jag förstår inte att så många gärna ser en större skärm på kommande iPhone.

En större skärm skulle bara göra telefonen klumpigare. Personligen så tycker jag att det är betydligt vettigare att ha kvar dagens storlek och upplösning och satsa mer på annat hårdvara, nya iOS 5 och möjligtvis en ny design på telefonen.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag förstår inte att så många gärna ser en större skärm på kommande iPhone.

En större skärm skulle bara göra telefonen klumpigare. Personligen så tycker jag att det är betydligt vettigare att ha kvar dagens storlek och upplösning och satsa mer på annat hårdvara, nya iOS 5 och möjligtvis en ny design på telefonen.

Det finns ju fortfarande(som tagits upp många gånger vid det här laget) en möjlighet att själva enheten inte blir större utan att bara skärmen tar större del(ända ut till kanterna) av framsidan.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-10-03 15:25
Ursprungligen av theplague:

Det finns ju fortfarande(som tagits upp många gånger vid det här laget) en möjlighet att själva enheten inte blir större utan att bara skärmen tar större del(ända ut till kanterna) av framsidan.

Eller varför inte behålla skärmstorleken och minska telefonen. Det hade jag nog gillt.

Ursprungligen av Hallon:

Eller varför inte behålla skärmstorleken och minska telefonen. Det hade jag nog gillt.

Jag har inga som helst problem med storleken som den är nu. Men visst, om de lyckas skära av kanterna kan nuvarande stl vara iPhone och den med 4"-skärm iPhone+.

Hade 4an varit 4% större än nu och 5an kommer i den storlek 4an har nu - så hade många blivit lyckligare människor och tyckt att 5an är juvligt slim. Etc. Etc.

En rätt "intressant" sak i sammanhanget är att alla utgår ifrån att iphone 4s "bara" kommer vara en upphottad iphone 4.
Jag säger såhär: "What's in a name?"

Ingen här _vet_ ju vad en iphone 4s innebär i praktiken. Alla utgår bara ifrån att det är en fyra med starkare specar, bara för att "det är så med s-modellerna". S-modellerna.... Som det släpps så oerhört många av?

Ryktena går heta så jag ändrar mig hela tiden, men just nu så tror jag att de kommer återlansera iPhone 4 (N90A), exakt samma specar som idag fast med 8 GB-minne och att den klarar båda näten. Utöver det får vi en iPhone 4S (N94) med 16, 32 eller 64 GB-minne. Ganska snarlik dagens iPhone 4, fast med bättre processor så den klarar alla funktionerna i iOS 5.
Såklart kan vi inte nöja oss med det utan det blir givetvis ”one more thing” och iPhone 5 lanseras. I och med det får vi också se Jobs via länk.

Nog tror jag att alla funktioner i iOS 5 rullar fint i en iPhone4 :-D.

Ursprungligen av Chaosstar:

Ganska snarlik dagens iPhone 4, fast med bättre processor så den klarar alla funktionerna i iOS 5.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nog tror jag att alla funktioner i iOS 5 rullar fint i en iPhone4 :-D.

Knappast.
Röststyrningen som det talats om sägs vara så minneskrävande att den inte kommer att fungera med dagens iPhone 4. Men vi får se.

Rätt grymt; iPhone5 lanseras på Kanelbullens dag, fattas bara lite sex den dagen så kan det ju inte bli bättre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-03 18:58

En liten liten intressant intervju med en av personerna bakom programmet Siri som Apple köpte.
Co-Founder of Siri: Assistant launch is a “World-Changing Event” (Interview) | 9to5Mac | Apple Intelligence

Jag tror på 4s, har jag egentligen gjort hela tiden... Detta är ju bara en "bekräftelse"

'iPhone 4S' 16GB, 32GB, 64GB Listings at Vodafone Germany - Mac Rumors

Kanske kommer en 5a också, vem vet...

Ursprungligen av wilhelmsson:

vem vet...

Gällande skärmstorlek...

Utvecklingen går frammåt, idag har Iphone minst skärm av alla riktiga Smartphones. Jag kan inte fatta att inte alla vill ha större skärm??? Så länge den går ner i fickan utan att vara allt för stor vill man självklart ha så stor skärm som möjligt.

Ni som inte tycker att Iphonens skärm skall vara större: har ni inbyggda förstoringsglas i näthinnorna eller ringer ni endast med er Iphone?
Om man surfar, läser/skriver mail, pdf, lägger man 20% av tiden på att zooma och scrolla -sjukt irriterande!

Jag hade gärna sett 5" Iphone. Kommer aldrig köpa någon mer 3,5" telefon.

Ursprungligen av 24-seven:

Gällande skärmstorlek...

Utvecklingen går frammåt, idag har Iphone minst skärm av alla riktiga Smartphones. Jag kan inte fatta att inte alla vill ha större skärm??? Så länge den går ner i fickan utan att vara allt för stor vill man självklart ha så stor skärm som möjligt.

Ni som inte tycker att Iphonens skärm skall vara större: har ni inbyggda förstoringsglas i näthinnorna eller ringer ni endast med er Iphone?
Om man surfar, läser/skriver mail, pdf, lägger man 20% av tiden på att zooma och scrolla -sjukt irriterande!

Jag hade gärna sett 5" Iphone. Kommer aldrig köpa någon mer 3,5" telefon.

T.ex. Xperia Mini har väl mindre.

Ursprungligen av keptang:

T.ex. Xperia Mini har väl mindre.

Xperia Ray likaså...

Ursprungligen av BlackSmp:

Xperia Ray likaså...

Vilket för övrigt verkar va en riktigt trevlig telefon.
Känner ingen som köpt den som är besviken.

Ursprungligen av Chaosstar:

Vilket för övrigt verkar va en riktigt trevlig telefon.
Känner ingen som köpt den som är besviken.

Jo, det är nog den Androidtelefon som jag skulle välja själv om jag skulle välja en Android. Synd bara att den inte fanns när jag jag fick en ny jobbtelefon

Ursprungligen av 24-seven:

Gällande skärmstorlek...

Utvecklingen går frammåt, idag har Iphone minst skärm av alla riktiga Smartphones. Jag kan inte fatta att inte alla vill ha större skärm??? Så länge den går ner i fickan utan att vara allt för stor vill man självklart ha så stor skärm som möjligt.

Det är ju det som de inte gör... De går inte ner i jeansfickan, de blir inte smidiga och framförallt, de blir svåra att hantera med en hand.

Men det är egentligen rätt kul att du skriver "av alla riktiga smartphones". När Iphone kom så kom det en massa argument varför Iphone inte var en smartphone. Nu har den definerat om kategorin.

The iPhone is not a smartphone -- Engadget

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är ju det som de inte gör... De går inte ner i jeansfickan, de blir inte smidiga och framförallt, de blir svåra att hantera med en hand.

Men det är egentligen rätt kul att du skriver "av alla riktiga smartphones". När Iphone kom så kom det en massa argument varför Iphone inte var en smartphone. Nu har den definerat om kategorin.

The iPhone is not a smartphone -- Engadget

Konstigt, min 7" Samsung galaxy tab går ner i fickan (tighta jeans storlek 31), håller dock med om att den ibland kräver 2-hands grepp. Min HTC Desire HD 4,3" (såld) var smidig i fickan och var enkel att hantera med en hand, nästan smidigare än 4:an då den är dropformad och inte kantig.

Antar att engadget mfl. Kommer liveblogga från eventet men har inte sett någon av de större sidorna som lovat live-sändning.

Back on track nu.

Såklart det blir en 5:a, annars hade jag ju inte skrivit det i min omröstningstråd!

Det blir inte ens live-streaming, beror detta på att det bara blir en liten uppdatering och Apple inte vill göra någon stor grej av sin presentation?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-03 20:45
Ursprungligen av Mattias Svensson:

Det blir inte ens live-streaming, beror detta på att det bara blir en liten uppdatering och Apple inte vill göra någon stor grej av sin presentation?

De brukar aldrig köra livestream förutom något enstaka undantag.

Vad tänkte du på? Det är alltid en rad siter som brukar liverapportera från Apples keynotes. Var det nåt särskilt du tänkte kring denna?

Men detta handlar ju inte om en hemsida som uppdateras med text - det handlar om direktsändning av videoupptagning - broadcast. För mig är detta något nytt - Apple kan väl inte sanktionera detta? Jag tror det är bluff - jag tror inte dom sänder live ljud och bild.

Ursprungligen av theplague:

Vad tänkte du på? Det är alltid en rad siter som brukar liverapportera från Apples keynotes. Var det nåt särskilt du tänkte kring denna?

Bevaka tråden