Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SvD släpper iPad-version - pris: 28 kr/nummer

Tråden skapades och har fått 225 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-02-07 20:20
Ursprungligen av zinned:

För en digital dagstidning, ja. Det är dessutom samma pris som de har för sin tryckta tidning.

Sydsvenskans pappersversion kostar (6x20 kr)+(1x30 kr)=210 kronor på en vecka som lösnummer medan iPadtidningen kostar 7x7=49 kronor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-07 18:10
Ursprungligen av werecat:

Menar du på allvar att 7 kr/nummer är mycket?

7x365= 2555 kr.

Ursprungligen av ibish:

7x365= 2555 kr.

Jo, men kostnaden per nummer för att du producerar 365 st är ju inte lägre än om du producerar 12 st. Så det du visar är att det dyrt bara för att man producerar många, vilket inte är någon nyhet Om jag köper två MBA för 15 000 så blir den totala kostnaden 30 000 Dessutom vågar jag påstå att den digitalta distributionen inte är speciellt mycket billigare än den fysiska. Företagen som står för den tekniska lösningen vill också ha en bit av kakan...

  • Medlem
  • 2011-02-07 06:56
Ursprungligen av zappee:

Känns skönt med alla dessa nedlåtande inlägg av Baron och Richard Rönnbäck som är i branschen, gör en verkligen sugen på att köpa tidningar igen.
Känns lite som övriga mediabolag (film/musik), "Vi vet bäst, köp det eller gå någon annanstans."

Vi vet inte hur det kommer att gå, men vi vet att ingen vill jobba gratis. Jämför Photoshop med Gimp, OSX med Linux eller Metro med DN. Även om gratisalternativet är bra så är det en helt annan sak.

Ursprungligen av zappee:

Om vi ska prata om kvalité så tycker jag inte det är speciellt många tidningar som erbjuder någon hög kvalité

Det må så vara, men det är en subjektiv uppfattning.

Ursprungligen av zappee:

Det jag läser på t.ex. Sydsvenskan kan man i stort sett läsa på Polisen.se. Vill man veta något mer om någon artikel får man ändå gå in på Flashback eller liknande. Sen kan jag gärna vara utan allt raljerande om kollektivtrafikkaoset o.s.v eller menlösa krönikor.
Det jag läser på IDG är ungefär samma sak, oftast saker man redan hört om.
Aftonbladet går jag endast in på när man får en länk från någon bekant och vill skratta lite.

Det som Sydsvenskan är inte sant. Ett exempel på unika saker från morgonen:
Drömmen om arenan blev MFF:s mardröm - Sport - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
Överblivna miljoner krav för nybyggen - Lund - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
Boende tyckte till om byns framtid - Lund - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
Världen har blues för Gary Moore - Dödsfall - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
Statusens höga pris - Sverige - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Ursprungligen av zappee:

Egentligen är den enda anledning till att jag läser sidorna är att de är gratis, skulle det börja kosta hade jag lagt ner dem direkt.

Det jag använder nästan mest är Google News. Antar att det blir framtiden fast med diverse gratissidor (om de stora skulle börja ta betalt för webben också)

Google News har ingen egen nyhetsbevakning. Var tror du att de får sitt material från?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-07 09:12
Ursprungligen av Baron:

...
Det som Sydsvenskan är inte sant. Ett exempel på unika saker från morgonen:
Drömmen om arenan blev MFF:s mardröm - Sport - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
...

Här demonstrerar du varför jag tror att öppet internet är överlägset den bästa iPad-version. Att man kan länka till artikeln så att man kan tipsa om den för andra läsare. Om man inte kan göra så så "finns inte" artikeln.

Dessutom är artikeln sökbar globalt, vilket iPad-versionen inte är.

  • Medlem
  • 2011-02-07 09:43
Ursprungligen av pesc:

Här demonstrerar du varför jag tror att öppet internet är överlägset den bästa iPad-version. Att man kan länka till artikeln så att man kan tipsa om den för andra läsare. Om man inte kan göra så så "finns inte" artikeln.

Dessutom är artikeln sökbar globalt, vilket iPad-versionen inte är.

Det är absolut en brist. Men appen är inte klar än. Det där är en av de features som kommer.
Kolla konceptfilmen så får du en bild av hur man trodde att projektet skulle utvecklas för ett halvår sedan:
YouTube - Konceptet News+ från Bonnier
Det kanske inte blir exakt så, men det ger en fingervisning om åt vilket håll vi är på väg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-07 13:19
Ursprungligen av Baron:

Kolla konceptfilmen så får du en bild av hur man trodde att projektet skulle utvecklas för ett halvår sedan:
YouTube - Konceptet News+ från Bonnier

Tack, det var en intressant film (bortsett från den plågsamma bioreklamsspeakerrösten).

Vad är den största fördelen med detta för läsaren jämfört med samma visuella lösning i en modern öppen webbläsare?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-07 13:32
Ursprungligen av Baron:

Vi vet inte hur det kommer att gå, men vi vet att ingen vill jobba gratis. Jämför Photoshop med Gimp, OSX med Linux eller Metro med DN. Även om gratisalternativet är bra så är det en helt annan sak.

Det må så vara, men det är en subjektiv uppfattning.

Det som Sydsvenskan är inte sant. Ett exempel på unika saker från morgonen:
Drömmen om arenan blev MFF:s mardröm - Sport - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
Överblivna miljoner krav för nybyggen - Lund - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
Boende tyckte till om byns framtid - Lund - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
Världen har blues för Gary Moore - Dödsfall - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
Statusens höga pris - Sverige - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Google News har ingen egen nyhetsbevakning. Var tror du att de får sitt material från?

Det beror väl på vad man vill ha, för min del räcker det med själva nyheten. Subjektiva "bedömningar" och "åsikter" kan jag göra själv.

Unika och unika, nu skrev jag faktiskt det JAG läser. Av de artiklar du räknar upp så är endast den om MFF intressant för mig, dock så får jag gott om mff-nyheter på ett gratisalternativ (SvenskaFans) och på köpet även ocensurerad diskussion.

Nu missuppfattar du igen, jag skrev "Det jag använder nästan mest är Google News. Antar att det blir framtiden fast med diverse gratissidor (om de stora skulle börja ta betalt för webben också)". Jag är mycket väl medveten om att Google News inte har någon egen bevakning, det var därför jag skrev som jag skrev. Jag menar helt enkelt att om alla nyhetssidor börjar ta betalt gissar jag på att en ny variant av Google News kommer att komma, som enbart hämtar info från gratisalternativ.

  • Medlem
  • 2011-02-07 15:46
Ursprungligen av zappee:

Nu missuppfattar du igen, jag skrev "Det jag använder nästan mest är Google News. Antar att det blir framtiden fast med diverse gratissidor (om de stora skulle börja ta betalt för webben också)". Jag är mycket väl medveten om att Google News inte har någon egen bevakning, det var därför jag skrev som jag skrev. Jag menar helt enkelt att om alla nyhetssidor börjar ta betalt gissar jag på att en ny variant av Google News kommer att komma, som enbart hämtar info från gratisalternativ.

Jag tror inte det var en missuppfattning, inte från min sida i alla fall. Du verkar däremot missa att jag menar att många gratistjänster i dag förlitar sig på betaltjänster för att få fatt i ett material att dela ut "gratis". Om det kommer en ny Google News som bara samlar in gratisnyheter kan man undra på vad den kommer att hitta givet att lejonparten av de kommersiella medierna tar betalt för sitt material.

Ursprungligen av zappee:

Känns skönt med alla dessa nedlåtande inlägg av Baron och Richard Rönnbäck som är i branschen, gör en verkligen sugen på att köpa tidningar igen.
Känns lite som övriga mediabolag (film/musik), "Vi vet bäst, köp det eller gå någon annanstans."

Du hårddrar. Jag håller kanske inte med Baron eller RR i vad de skriver, men dels finns det en faktiskt skillnad i tonläge dem två emellan som det är lite ogint att bortse ifrån, dels tycker jag principiellt att det är rätt intressant att se inte bara argumentationen utan också tankegångarna inifrån mediebranschen.

Dessutom är det faktiskt befriande att se en människa som skriver under eget namn och använder sig av sina professionella referenser - RR - ta ut svängarna lite extra. I den sortens räddhågsna tystnad- och ordning-i-leden-samhälle som vi faktiskt överlag har i det här landet, i all synnerhet på våra arbetsplatser, är det skoj att se någon som vågar sticka ut hakan offentligt. Även om han nu har fel. Eller kanske i all synnerhet då.

Citat:

Om vi ska prata om kvalité så tycker jag inte det är speciellt många tidningar som erbjuder någon hög kvalité

Jag kan hålla med om det. Ett av mina största problem med svensk journalistik och huvudanledningen till att jag idag bara är betalande kund hos utländska nyhetsleverantörer är svenska journalisters oerhört likriktade och tröttsamma inställning till sitt värv: de tror sig ha ett mandat att propagera och indoktrinera istället för att allsidigt belysa och informera. Och då bortser jag ändå från den renodlade skräpjournalistiken ("Vännerna berättar: Linda Rosings nya chockbröst har gjort henne manisk!") och talar om det förmodat "seriösa" nyhetsrapporteringen och samhällsdebatten.

Men det kanske är mycket begärt att det faktum att tidningarna släpper ipadappar ska ändra på just det...

  • Medlem
  • 2011-02-07 20:17
Ursprungligen av GustafMA:

... Dessutom är det faktiskt befriande att se en människa som skriver under eget namn och använder sig av sina professionella referenser ...

Jag är inte heller hemlig. Jag heter Per Ljunghall och är journalist och systemansvarig för två redaktionella system (Newspilot och InDesign).

  • Medlem
  • 2011-02-07 21:24
Ursprungligen av GustafMA:

dels finns det en faktiskt skillnad i tonläge dem två emellan

Det där lät intressant. Utveckla gärna...

Jovisst, alla kan göra en "bedömning" och ha en "åsikt" men poängen med journalister är att de är, som kollektiv betraktat, är bättre lämpat på det än gemene man. Det har visat sig att det inte alls funkar, för det stora flertalet, att själv vaska fram all information, värdera den, tillföra kunskap, presentera den i ett tillgängligt format, följa upp innehållet etc. etc.

Det är just det som är poängen med journalistik, det finns någon som gör stora delar av det där åt läsaren, och förmedlar det som läsaren egentligen är intresserad av.

Men, är man inte intresserad av det så är inte tidningsappar något att ha överhuvudtaget, då är man inte intresserad av det "paketet", vilket är fine, men att tro att det skulle vara ett alternativ för den stora massan är helt orealistiskt.

  • Medlem
  • 2011-02-07 15:48

Och jag är helt medveten om att det alltid kommer att finnas en massa entusiaster som kommer att distribuera sitt material utan spärrar, men de spelar i en annan liga, eller kanske tom en annan sport. Det säger jag inte värderande, utan konstaterar bara att de genererar en annan sorts journalistik.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-07 16:31
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jovisst, alla kan göra en "bedömning" och ha en "åsikt" men poängen med journalister är att de är, som kollektiv betraktat, är bättre lämpat på det än gemene man. Det har visat sig att det inte alls funkar, för det stora flertalet, att själv vaska fram all information, värdera den, tillföra kunskap, presentera den i ett tillgängligt format, följa upp innehållet etc. etc.

Det är just det som är poängen med journalistik, det finns någon som gör stora delar av det där åt läsaren, och förmedlar det som läsaren egentligen är intresserad av.

Men, är man inte intresserad av det så är inte tidningsappar något att ha överhuvudtaget, då är man inte intresserad av det "paketet", vilket är fine, men att tro att det skulle vara ett alternativ för den stora massan är helt orealistiskt.

Jag är inte säker på att svenska folket håller med dig ang. journalister, de är trots allt ett av de yrke som folk har minst förtroende för. Fastighetsbyrån - Lågt förtroende för fastighetsmäklare bland svenskarna - MyNewsdesk

Mitt intryck av hela den här diskussionen är att vi försöker bestämma ett absolutvärde för vad en tidning är värd. Jag tror inte att detta är möjligt, då jag till exempel är beredd att betala 7 kr för sydsvenskan som digital version, medans jag inte hade läst Aftonbladet ens om jag fick betalt för det. Jag tror alltså att man måste göra en bedömning från fall till fall och jag tror inte att man kan göra en generell bedömning.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-07 18:34
Ursprungligen av werecat:

Mitt intryck av hela den här diskussionen är att vi försöker bestämma ett absolutvärde för vad en tidning är värd. Jag tror inte att detta är möjligt, då jag till exempel är beredd att betala 7 kr för sydsvenskan som digital version, medans jag inte hade läst Aftonbladet ens om jag fick betalt för det. Jag tror alltså att man måste göra en bedömning från fall till fall och jag tror inte att man kan göra en generell bedömning.

Sluta nu, det finns mycket kvalité i Aftonbladet!

  • Medlem
  • 2011-02-07 20:29
Ursprungligen av zinned:

Men men, jag förlorar inte på det Jag har mina nyhetskanaler som jag är nöjd med.

Ursprungligen av Baron:

Tror du, ja.

Ursprungligen av zinned:

Nej, jag tror inte. Nu är du där igen, sätter dig över andra. Vad får dig att tro att du vet bättre än mig om vilka nyhetskanaler jag anser mig få bra nyheter ifrån. Oerhört enerverande attityd.

Jag ser nu hur det kan misstolkas, sorry. Jag syftade på en framtid där flertalet mediasiter tar betalt för det de publicerar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-07 21:14
Ursprungligen av Baron:

Sydsvenskans pappersversion kostar (6x20 kr)+(1x30 kr)=210 kronor på en vecka som lösnummer medan iPadtidningen kostar 7x7=49 kronor.

Jag utgick givetvis, precis som tidigare, ifrån kostnaden per tidning vid helårsprenumeration av den tryckta tidningen. Om era kommande prenumerationspriser för iPad-utgåvan kommer vara vettiga (läs: i stil med en vecka för 20 kr, helår för 1000 kr) så är ni ju definitivt med på banan.

Ursprungligen av Baron:

Jag ser nu hur det kan misstolkas, sorry. Jag syftade på en framtid där flertalet mediasiter tar betalt för det de publicerar.

Då förstår jag. Dock är jag inte av den åsikten att jag tror det kommer ske, att tidningarnas webbupplagor kommer vara helt avgiftsbelagda. Men, du har din tro och jag min...helt ok

  • Medlem
  • 2011-02-07 21:22
Ursprungligen av zinned:

Jag utgick givetvis, precis som tidigare, ifrån kostnaden per tidning vid helårsprenumeration av den tryckta tidningen. Om era kommande prenumerationspriser för iPad-utgåvan kommer vara vettiga (läs: i stil med en vecka för 20 kr, helår för 1000 kr) så är ni ju definitivt med på banan.

Vår nya app med prenumerationslösning är precis inlämnad till Apple. Vi får se om den slinker igenom.
Det kliar i fingrarna att avslöja vad det kommer att kosta...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-07 23:21
Ursprungligen av Baron:

Vår nya app med prenumerationslösning är precis inlämnad till Apple. Vi får se om den slinker igenom.
Det kliar i fingrarna att avslöja vad det kommer att kosta...

Om den inte använder Apples in app store så kommer den med största sannolikhet inte att gå igenom. Men eftersom Sverige är så litet så kommer den med mycket tur gå igenom.

//Rob

  • Medlem
  • 2011-02-07 23:42
Ursprungligen av Robo-X:

Om den inte använder Apples in app store så kommer den med största sannolikhet inte att gå igenom. Men eftersom Sverige är så litet så kommer den med mycket tur gå igenom.

//Rob

Jag vet mer än du i det här fallet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-08 11:17
Ursprungligen av Baron:

Jag vet mer än du i det här fallet.

Care to enlighten us?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-08 19:16
Ursprungligen av Robo-X:

Om den inte använder Apples in app store så kommer den med största sannolikhet inte att gå igenom. Men eftersom Sverige är så litet så kommer den med mycket tur gå igenom.

//Rob

Möjligheten behöver bara finnas, och gör den det så kan man använda vad man vill i appen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-08 22:56
Ursprungligen av zappee:

Möjligheten behöver bara finnas, och gör den det så kan man använda vad man vill i appen.

Visst men det beror på Apples villkor om inte innehållet måste också finnas tillgängligt samtidigt i App Store som i den externa affären. Och sen om Apple tillåter olika prissättning. T ex köpa något inom App Store får inte ha andra pris än den externa affären. Då kunde man kompensera genom att höja priset med 30% i App Store så att man tjänar lika mycket. Men det är bara spekulationer.

//Rob

  • Medlem
  • 2011-02-17 19:48
Ursprungligen av Baron:

Vår nya app med prenumerationslösning är precis inlämnad till Apple. Vi får se om den slinker igenom.
Det kliar i fingrarna att avslöja vad det kommer att kosta...

Nu är det ute:
http://www.99.se/notiser/284771-prenumeration-sanker-priset-pa-sydsvenskan-ipad.html

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-02-08 11:32

Jag tror Baron menar att det händer saker när iOS 4.3 kommer med ”in-app subscription”.

  • Medlem
  • 2011-02-08 11:43
Ursprungligen av zinned:

Care to enlighten us?

Tyvärr, inte än.

Ursprungligen av Mija:

Jag tror Baron menar att det händer saker när iOS 4.3 kommer med ”in-app subscription”.

Nope.

  • Medlem
  • 2011-02-08 14:35

Vi har i alla fall en Androidapp på gång, så mycket kan jag säga.
(Det har ingen koppling till prenumerationsfrågan som jag inte kan kommentera, så dra inga slutsatser av det.)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-10 10:48

Spännande att samtidigt som alla här pratar sig varma om kvalitén i Sydsvenskan så publiceras denna skitartikeln.

Apples monopol ger intäktsproblem - Kultur & Nöjen - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Med citat som:

"Nu har Apple ändrat reglerna. Tidningar som inte har funktionen ”köp inuti program” kopplat till sin prenumerationsförsäljning riskerar att få sin app borttagen av Apple, såvida de inte lanserar en ny version där möjligheten finns."

Därtill uttalar sig Herr Sandström också i frågan.

Nej kära Sydsvenskan, Apple har inte ändrat några regler. Hur var det om ni läste reglerna INNAN ni publicerade appar i AppStore?

Ridå...

Bevaka tråden