Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SvD släpper iPad-version - pris: 28 kr/nummer

Tråden skapades och har fått 225 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-12-08 09:39

Jag tycker att hans (?) renonemang är helt fel iom att det bygger på att man köper lösnummer. Den som köper SvD:s papppersupplaga får betala ungefär lika mycket.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-12 16:18

Dagens DN+ visar hur mycket bättre webben är för nyhetspuls. Det är ju en sak om döda träd ligger ett halvt dygn efter i nyhetsrapporteringen, men det känns rätt värdelöst när en elektronisk tidning gör det.

Ursprungligen av h_e:

Dagens DN+ visar hur mycket bättre webben är för nyhetspuls. Det är ju en sak om döda träd ligger ett halvt dygn efter i nyhetsrapporteringen, men det känns rätt värdelöst när en elektronisk tidning gör det.

Man kan ju tycka att man borde kunna satsa mer på att överföra papperstidningens fördelar i stället för dess nackdelar. Förstår heller inte varför tidningarna inte bara gör iPad-utgåvor av sina webbplatser, som flera amerikanska dagstidningar numera har.

Gillar annars det redaktionella innehållet på SvD skarpt, och just därför är jag ganska bedrövad över att de presterat ett sånt här katastrofalt misslyckande till iPad-satsning. Skulle vara intressant att se hur många som regelbundet läser iPad-utgåvan; har en vag känsla av att den inte är någon kioskvältare...

SvD verkar ha fattat ang priset.

Som jag förstår det betalar man 28:- för appen och sedan kan man - om man är prenumerant - ladda ner SvD för 29:- i månaden?

Då blir det ju en nobrainer.

Förutspår en lysande framtid för tidskriften - om de kan hålla sig till en sådan modell.

  • Medlem
  • 2011-01-05 11:55

Om man redan betalar 3000 kr/år för pappret?

Ursprungligen av Baron:

Om man redan betalar 3000 kr/år för pappret?

Yep, eller 185kr/mån om man inte är prenumerant på pappersutgåvan, det är ett ganska ok pris tycker jag.

Citat:

SvD i Ipad och Iphone kostar 29 kr/månad för befintliga SvD-prenumeranter fram till och med den 28/2 -2011. Därefter 29 kr/mån för prenumeranter med alla dagars prenumeration. Övriga prenumerationstyper 59 kr/mån. För dig som inte prenumererar på tidningen SvD kostar applikationen 185 kr/ månad. Väljer du att endast styckköpa en utgåva betalar du 28 kr.

Det var ju inte lika kul....

Näääe.

Läser dock nyheter allt oftare på SvD.
Bra site, dock ännu inte lärt känna dess ledarsidor etc.
Läser mest rena nyheter.

Kul med reportagen kring killarna som bär kjol.
Klart uppfriskande.

Tack Baron, utan dig hade jag nog aldrig hittat dit.

  • Medlem
  • 2011-01-11 20:50

Menar du Svenska Dagbladet eller Sydsvenskan? SvD eller SDS?

Hoppade rakt till artikeln i ... Kollar SvD.se

Utan att ha läst några inlägg:
Morsan och farsan har prenumeration på SvD och betalar till de där 29/39 i månaden för Ipad-utgåvan. Sen har hon bjussat sitt konto till mig och farsan. Så för de där 39:- i månaden får vi alltså SvD i tre olika paddor. Helt klart värt pengarna.

PeeMan har ju hittat helt rätt modell. Jag ska nu sponsra min mammas prenumeration på papperstidningen så att jag, var jag än är kan läsa Pad-versionen, naturligtvis! Det är ju så det ska vara. Då slipper jag ju, som jag normalt gör, åka från södra Europa varje morgon, låna min mammas tidning och sen åka hem igen. Bara flygtiden gör att det är värt det. Sen vill mamma dessutom ha tillbaka korsordet ibland...

Ursprungligen av creability:

PeeMan har ju hittat helt rätt modell. Jag ska nu sponsra min mammas prenumeration på papperstidningen så att jag, var jag än är kan läsa Pad-versionen, naturligtvis! Det är ju så det ska vara. Då slipper jag ju, som jag normalt gör, åka från södra Europa varje morgon, låna min mammas tidning och sen åka hem igen. Bara flygtiden gör att det är värt det. Sen vill mamma dessutom ha tillbaka korsordet ibland...

Haha, låter helt klart värt. Frågan är hur lång tid det tar innan de täpper igen denna lilla "miss".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-19 07:23
Ursprungligen av PeeMaN:

Haha, låter helt klart värt. Frågan är hur lång tid det tar innan de täpper igen denna lilla "miss".

Borde de inte göra. Det är ju lika med papperstidningarna, de läses ju oftast av fler än en person.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-02 19:06

Ja, Rupert Murdoch verkar ju fatta galoppen. Nu är det dags för svensk media. Priset på 7kr/veckan är löjligt prisvärt och en no-brainer, även om man inte ens skulle orka läsa tidningen. Försök sälja lösnummer nu för 28kr/nr!

  • Medlem
  • 2011-02-02 22:14

Men Rupert Murdoch skriver inget om Nordmaling, Skåne, eller ens Sverige.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-02 23:53
Ursprungligen av Baron:

Men Rupert Murdoch skriver inget om Nordmaling, Skåne, eller ens Sverige.

Nej, det är ju klart...att skriva om nyheter från dessa platser är ju klart mycket dyrare.

  • Medlem
  • 2011-02-03 07:01

Det går inte att utesluta att det finns ett samband mellan hor stor den potentiella målgruppen är och hur många exemplar av en vara som säljs. Man kan också ana att kostnaden för att distribuera en digital produkt blir lättare att hantera om man äger distributionskanalen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-03 09:13

Jag har läst första numret av The Daily och gillar formatet jäkligt mycket och sättet dom skriver på. Att inte svenska nyheter är med är synd men ingen deal breaker eftersom dom nyheterna får man via all annan media. Eftersom The Daily skriver (iaf i första numret) så mycket bättre och intressantare än DN & SvD så kommer jag fortsätta med The Daily efter dom två gratis veckor Verizon bjuder på.

Hoppas nu att våra tröga svenska medier tar efter både i format och pris. ~260:-/år för en tidning, som fullständigt utklassar alla svenska, är ju inte ens något att fundera på innan man trycker på köp.

  • Medlem
  • 2011-02-03 11:14

Men det är ju fortfarande så att den minsta lilla svenska tidningsapp utklassar The Daily på Sverige och svenska förhållanden. Det mesta i svenska tidningar handlar inte om sådant som står i utländska tidningar. Hade det inte funnits ett utrymme för svenska tidningar på marknaden för dagspress hade de varit borta redan.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-03 12:30
Ursprungligen av Baron:

Men det är ju fortfarande så att den minsta lilla svenska tidningsapp utklassar The Daily på Sverige och svenska förhållanden. Det mesta i svenska tidningar handlar inte om sådant som står i utländska tidningar. Hade det inte funnits ett utrymme för svenska tidningar på marknaden för dagspress hade de varit borta redan.

Berättigar inte hutlösa priser...

Ursprungligen av Baron:

Men det är ju fortfarande så att den minsta lilla svenska tidningsapp utklassar The Daily på Sverige och svenska förhållanden. Det mesta i svenska tidningar handlar inte om sådant som står i utländska tidningar. Hade det inte funnits ett utrymme för svenska tidningar på marknaden för dagspress hade de varit borta redan.

Jag föredrar fortfarande att läsa svenska tidningar i deras pappersupplagor eller riktiga hemsidor. Främsta orsaken till det är att svenska medieföretag verkar vara totalt oförmögna att skriva en applikation till iPhone som är riktigt tilltalande. Jämför t.ex. Aftonbladets app med The Guardian så ser du vad jag menar. Detsamma gäller i relation till exempelvis GP eller Sydsvenskan. Därför håller jag heller inte med dig om att minsta lilla tidningsapp utklassar The Daily bara för att den senare saknar svenska nyheter.

  • Medlem
  • 2011-02-03 16:27

Det är ju som sagt upp till köparen. Om jag vill köpa en tidning som bevakar Sverige så är ju The Daily värdelös. Då är ju 7 kronor i veckan rena rånet eftersom den inte tar upp det jag vill betala för.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-03 17:53
Ursprungligen av Baron:

Det är ju som sagt upp till köparen. Om jag vill köpa en tidning som bevakar Sverige så är ju The Daily värdelös. Då är ju 7 kronor i veckan rena rånet eftersom den inte tar upp det jag vill betala för.

7 kr i veckan är framtiden. Hoppas dina chefer inser det innan mindre aktörer kommer och sopar banan med gammelmedia. Inte för att Rupert är liten på något sätt, men inom ett år kommer App Store frodas av tidigare okända tidningar som lyckas göra ett bra jobb utan att skylla på dyra kostnader. Upp till 28kr i veckan hade varit relevant. Men inte mer. Allt utöver det är bara girigt och skitsnack.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-03 17:58
Ursprungligen av ibish:

7 kr i veckan är framtiden. Hoppas dina chefer inser det innan mindre aktörer kommer och sopar banan med gammelmedia. Inte för att Rupert är liten på något sätt, men inom ett år kommer App Store frodas av tidigare okända tidningar som lyckas göra ett bra jobb utan att skylla på dyra kostnader. Upp till 28kr i veckan hade varit relevant. Men inte mer. Allt utöver det är bara girigt och skitsnack.

Instämmer

Så är det ju lite redan idag utanför iPad, alternativa nyhetskällor kommer mer och mer.

  • Medlem
  • 2011-02-03 20:45

Uttalar man sig om girighet i förhållande till vad man tar betalt för en produkt bör man ha koll på vilka kostnader som är behäftade med produktionen av produkten. Jag kan inte dra andra slutsatser än att ni inte har den kollen i det här fallet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-03 21:22
Ursprungligen av Baron:

Uttalar man sig om girighet i förhållande till vad man tar betalt för en produkt bör man ha koll på vilka kostnader som är behäftade med produktionen av produkten. Jag kan inte dra andra slutsatser än att ni inte har den kollen i det här fallet.

Ingen nekar att det finns kostnader. Men de här kostnaderna som åsyftas titt som tätt är ett problem er tidning behöver lösa, istället för att skylla på dem.

Ponera att jag är ett företag som heter Dell, och tillverkar en PC, med pentium 3 och 32 mb ram + win xp, och försöker sälja den för 10 000 kr år 2011, med motiveringen att jag inte lyckas få ner tillverkningskostnaden lägre än till 9 000 kr. Då sitter jag rejält i skiten, och behöver lösa tillverkningen på ett bättre sätt, istället för att försöka förklara varför jag tar 10 000 kr för gammalt skräp.

  • Medlem
  • 2011-02-03 22:26
Ursprungligen av ibish:

Ingen nekar att det finns kostnader. Men de här kostnaderna som åsyftas titt som tätt är ett problem er tidning behöver lösa, istället för att skylla på dem.

Ponera att jag är ett företag som heter Dell, och tillverkar en PC, med pentium 3 och 32 mb ram + win xp, och försöker sälja den för 10 000 kr år 2011, med motiveringen att jag inte lyckas få ner tillverkningskostnaden lägre än till 9 000 kr. Då sitter jag rejält i skiten, och behöver lösa tillverkningen på ett bättre sätt, istället för att försöka förklara varför jag tar 10 000 kr för gammalt skräp.

Vi har ju helt olika ingång i diskussionen.
1. Jag tycker inte att det vi säljer är skräp.
2. Jag vet vad det kostar att producera journalistik.
3. Jag tror folk är beredda att betala mer än 7 kronor i veckan om det är enkelt att göra det.

Jag har inte sett The Daily än, men jag kan inte tänka mig annat än att den är vansinnigt subventionerad för att det ska bli sprutt på omsättningen. Vi är ju inte i närheten av att dra in de pengar det kostar att göra Sydsvenskan för iPad, och det tror jag ingen som gör iPadtidningar är, om jag får gissa lite. Frågan är väl snarast vilka ägare som har tålamod att vänta ut att marknaden etableras.
Många mediasiter funderar fortfarande tom på hur man ska få internetsatsningen att löna sig. Att tro att kostnaden för iPadpubliceringen ska vara löst ett par månader efter att produkten (iPad) lanserades är helt verklighetsfrånvänt.

Inte för att detta gör alla mer villiga att betala för sig, men det folk inte vill förstå är att det kostar en massa pengar att producera journalistik. Misstagen man gör när man kritiserar det och pekar på att allt finns "gratis på nätet" är dels att man inbillar sig att "allt" verkligen finns på nätet, får så är det inte, dels att det är gratis. Det finns en massa kostnader även bakom webbpublicering utöver det webb/iPadspecifika journalistiska arbetet som krävs.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-04 16:32
Ursprungligen av Baron:

Vi har ju helt olika ingång i diskussionen.
1. Jag tycker inte att det vi säljer är skräp.
2. Jag vet vad det kostar att producera journalistik.
3. Jag tror folk är beredda att betala mer än 7 kronor i veckan om det är enkelt att göra det.

1. Kvaliteten på era s k nyheter är ju subjektivt men de flesta skulle nog hålla med dig. Vad det gäller er produkt så har ni mindre koll. Ni har bestämt er för att den är kanon och ni lyssnar inte på annat.

2. Jaha? Och det vet inte Rupert Murdoch då, alltså? Kom igen.

3. Knappast. Det är här ni inte är med i matchen medans The Daily är det. Den stora massan kommer aldrig att masskonsumera iPad-paketerade nyheter med er prissättning utan då istället hålla tillgodo med webupplagan. Skulle ni istället vara känsliga för marknaden och veta vad massan är villig att betala så hade priset varit annorlunda...man betalar inte massvis mer för att få nyheterna paketerade i en app än att få tillgång till dem gratis. Inse detta och ni har en chans på framgång.

Ursprungligen av zinned:

1. Kvaliteten på era s k nyheter är ju subjektivt men de flesta skulle nog hålla med dig. Vad det gäller er produkt så har ni mindre koll. Ni har bestämt er för att den är kanon och ni lyssnar inte på annat.

2. Jaha? Och det vet inte Rupert Murdoch då, alltså? Kom igen.

3. Knappast. Det är här ni inte är med i matchen medans The Daily är det. Den stora massan kommer aldrig att masskonsumera iPad-paketerade nyheter med er prissättning utan då istället hålla tillgodo med webupplagan. Skulle ni istället vara känsliga för marknaden och veta vad massan är villig att betala så hade priset varit annorlunda...man betalar inte massvis mer för att få nyheterna paketerade i en app än att få tillgång till dem gratis. Inse detta och ni har en chans på framgång.

Det är ingen som betvivlar att Ruper Murdoch är en duktig affärsman, men förutsättningarna är radikalt annorlunda. Det är också möjligt att den stora massan inte kommer vara beredd att betala för iPad-nyheter, men då kanske det blir så att de får vara utan? Det går inte alltid att trolla med knäna.

För skojs skull kan vi väl göra ett enkelt räkneexempel utifrån antagandet om ett pris på 7 kr/vecka

Sydsvenskan i pappersform har en upplaga om knappt 200.000. Anta att 10% av dessa har en iPad (siffran är mycket lägre än så, men för diskussionen kan vi anta en enkel siffra som 10%) Anta vidare att så många som hälften av dessa är beredda att köpa en iPad-tidning (tro det eller ej, men somliga föredrar ju faktiskt att läsa på papper). Det skulle alltså ge 10.000 Sydsvenskan-iPad-läsare.

10.000 läsare x 7 kr per vecka är 70.000 per vecka.

Med 50 utgivningsveckor per år blir den sammanlagda intäkten 3,5 miljoner kr. Anta nu vidare att cirka hälften av de intäkterna går åt till Apple, Adobe och andra rättighetsinnehavare. Kvar återstår då 1, 75 miljoner

Anta grovt räknat att en anställd kostar cirka 1 miljon per år, med lön, arbetsgivaravgifter etc så får vi fram att Sydsvenskan iPad på egna ben endast kan bära knappt 2 anställda. Det är rimligt att anta att en av dem måste syssla med olika former av adminstration, marknadsföring och försäljning.

Alltså, med det priset räcker pengarna till en (1) journalist. Det blir nog ingen vidare fyllig tidning av det…

Naturligtvis är det här ett otroligt grovt räkneexempel, det tar t.ex. inte hänsyn till annonsintäkter, men med så få som 10.000 läsare kommer också annonsintäkterna att vara väldigt begränsade.

Det är tankar som dessa, och de som jag skrev i förra inlägget som gör att jag inte ser en realistisk marknad för svenska, högkvalitativa iPad-tidningar med eget material inom den närmsta tiden, annat än som komplement till andra produkter, t.ex. papperstidningen.

Bevaka tråden