Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SvD släpper iPad-version - pris: 28 kr/nummer

Tråden skapades och har fått 225 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-25 09:19
Ursprungligen av CUBEIS:

185 kr ( månaden för en iPad prenumeration på en morgontidning är ju helt okey då ser jag inget problem med priset.

Jämför då det med alternativet 25 kr/mån som årsprenumeration på PDF kostar. Det känns inte rimligt för bara lite mer 1010101010..

  • Medlem
  • 2010-11-24 17:24
Ursprungligen av -David-:

Det här hade jag lätt betalat för (enligt vanligt prenumerantpris)

Konceptet News+ från Bonnier on Vimeo

Notera att det talas en hel del om "visioner". Produkten kommer inte att bestå av allt det där från början.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-11-24 17:33
Ursprungligen av Baron:

Notera att det talas en hel del om "visioner". Produkten kommer inte att bestå av allt det där från början.

Vaporware med andra ord?

Jag gillar mer Apples "Lite snack - mycket verkstad"-approach än många andra företag som pysslar med "Mycket snack - lite verkstad".

Senast redigerat 2010-11-24 18:24

Sydsvenskan satsar på Ipad

”Chefredaktör Daniel Sandström ser fram emot Sydsvenskans Ipadanpassning som lanseras i december. [...] Listpriset kommer att vara 119 kronor per månad för prenumeranter, cirka det dubbla för icke-prenumeranter."

  • Medlem
  • 2010-11-24 19:18

Nej, men verktygen vi jobbar med är inte ens i betastadie.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-11-24 19:30

Har någon här provat SVD's iPadtidning och kan säga något om den?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-24 20:00
Ursprungligen av joakimo:

Har någon här provat SVD's iPadtidning och kan säga något om den?

Har provat nu. Med Pressreader kostar tidningen 7kr. Den är inte värd 21kr mer än det. Man får lite snyggare innehållsförteckning och möjligheten att läsa artiklar i ett annat format. I mångt och mycket är det bara en pdf.

Jag blir mer och mer övertygad om att Pressreader är en skatt. På riktigt alltså!

  • Medlem
  • City
  • 2010-11-24 19:45

Det man får tänka på är att leverantören av tekniken tar ut arvode, Apple tar ut 30% rakt av plus att någon stackare skall konvertera och ev justera för iPad. Ladda upp tidning med material och sedan korra en gång till. Sedan för att publicera digitalt så måste alla bilderna köpas med dubbla rättigheter och ibland får man inte inte ens publicera digitalt vilket medför att man måste justera i den digitala versionen. Här kan det pendla i hur mycket dyrare en digital utgåva kan bli.
Det är ofta inte så enkelt som att ta en papperstidning och "scanna in".

Däremot är 28 kr för en dagstidning löjligt dyrt. Här borde dom antingen minska på personalstyrkan, minska antalet sidor eller justera i sina vinstmarginaler. Journalistik är på utdöende och ska dom konkurrera med bättre innehåll så måste priset motiveras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-24 20:32

Tror att pdf-tidningen ingår i prenumerationen hos SvD, skall kika på den. Listpriset där jag bor är 254kr i månaden för SvD, det är 2kr/dag mer än vad den kostar på iPad. Å andra sidan skulle jag väl behöva två prenumerationer (och två iPad) för att det inte skall bli krig om helgerna. Dessutom funkar pappersupplagan väsentligt bättre som braständare i öppna spisen än vad jag tror att en iPad gör...

/magnus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-24 21:03

28kr borde vara vad det kostar för en vecka, eller t o m månad. Jämfört med att nätupplagan är gratis för läsare (och som kan nås via iPads Safari).

För att få igång volymförsäljning måste det nog till 7-15kr/nr för månadstidningar, för att avdramatisera det hela, och att folk bara ska ta en digital tidning utan att bry sig om kostnaden. Så som med appar, när något kostar 7kr kan man lika väl ladda ner skiten utan att ta några risker.

  • Medlem
  • 2010-11-24 21:11

Bonniers News+ är ingen pdf-lösning.
Att journalistik skulle vara på väg bort tror jag inte en sekund på. Det kommer att finnas en efterfrågan på det länge än. Frågan är väl vilken distributionsmodell som är mest lämpad, utöver priset förstås.

  • Medlem
  • 2010-11-24 21:15

Det ju också så att man inte i första hand tänker satsa på lösnummerförsäljning. Slå ut månadskostnaden per dag så blir priset ett helt annat. Det är samma sak med papperstidningen. Sydsvenskan kostar knappt 8 kronor per dag om man prenumererar, men 20 (eller om det är 25) kronor för ett lösnummer en vardag, 30 på söndagar.

Ursprungligen av akesson:

Vid prenumeration kostar ett nummer av tidningen 8-9 kr. Inklusive nedhuggning av träd, transport av träd till pappersverk, produktion av papper, transport av papper till tryckeri, tryck & distribution via tidningsbud.

Tror du verkligen att SvD (eller AB, DN eller Expressen) trycks på papper tagen direkt från pappersmassa gjord från färska träd ???

Jag har ingen siffra på det men skulle bli mycket förvånad om dessa tidningar trycks på annat än återanvänt pulp.

LCR

Hehe... De ansvariga på SvD har lite att fundera på när de läser sina reviews på AppStore...

Jag vet inte vilket som är det populäraste reportageprogrammet på svensk TV idag, men jag skulle lätt kolla på det om nån ville göra ett 50 minuters avsnitt om "hur tänkte de, egentligen..."

Ett sånt där härligt "pratprogram" där man går igenom förloppet steg för steg...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-25 08:22

Jag har sedan iPad kom övergett SVD på papper för att läsa den i PDF med appen Goodreader på iPad. Har fortfarande prenumerationstid kvar för PDF, men den kostar annars 300 kr/år. Igår upptäckte jag dock att SVD inte tillåter inloggning med Goodreader från iPad, men det går bra via Safari på iPad. Hur sjukt är inte det??

Förstår inte varför deras nya iPad-tidning ska kosta 185 kr/mån när PDF kostar 300 kr/år (dvs 25 kr/mån)!! Jag skulle rimligen kunna betala det dubbla för en bättre iPad version än PDF erbjuder. Men då ska funktioner som korsord på skärmen fungera, kommenteringsmöjligheter, koppling till sociala media, spara artiklar osv. Utveckling ska det vara. Provade demon på iPad versionen, inte imponerad med tanke på priset

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-25 09:49

Ok, nu har jag testat ett 30tal olika dagstidningar som iPadversion.

Och jag har bara en sak att säga - om inte tidningshusen skärper till sig så kommer dom att gå i konkurs i den nya ekonomin. 100% övertygad.

Problemet är att dom vilar sin affärsidé på en affärsmodell från 1700! talet, dvs att människor är villiga att betala massa pengar för "slask" för det är det det är.

Problemet uppstod redan på 70 talet när man gjorde slaskigare och slaskigare nyheter, som inte ens är egenproducerade, efter att internet slog igenom så finns inte längre en anledning för konsumenten att betala för information som är "allmängods" dvs att du lätt kan få access till den på nätet. De tidningar som fortfarande gör mycket EGNA repotage kommer att kunna ta lite betalt, De tidningar som är lite mer fackpressaktiga kommer också i fortsättningen kunna ta betalt.

Men jag är säker på att det krävs ett helt nytt tänk hur man ska göra detta. Nya affärsmodeller.

/Tangen

Vette tusan om det har med 1700-talet att göra. Jag satt för ett tag sedan och bläddrade i en Expressen från 70-talet på vinden hos mina föräldrar. Mycket reportage om ekonomi, samhällsfrågor, internationella frågor. Väldigt lite "chockartiklar" om tonårskändisars bröstoperationer, vem som legat med vem i dokusåpor, köpråd för den som vill vara "coolast på festen" o.s.v. Tyckande hölls i huvudsak till ledare och kolumner och flödade inte på samma uppenbara sätt in i nyhetsrapporteringen. Till och med brottsrapporteringen hade mer inriktning på ställa makthavarna till svars och mindre "gotta dig åt det senaste smaskiga sexmordet".

Det _har_ faktiskt blivit mycket sämre. Nyhetsrapportering är dyrt, så vi får kommersiella PR-utskick och hjärnslött tyckande paketerat som nyheter istället. Och det visar sig, föga förvånande att det har rätt lite värde - tycka klarar de flesta av oss av helt på egen hand, och PR-utskicken kan man av uppenbara skäl läsa gratis ändå. Det är en för tidningarna ond spiral - man fyller på med billigt strunt för att så få betalar, och då måste man vara billig och skriva om skräp som får många att läsa och annonsörerna glada. Men i samma veva blir det ju mindre och mindre anledning att betala.

Och om det tror att det faktum att de börjar leverera på pixlar istället för papper påverkar den ekvationen ett dugg om de inte i samma veva tar ett stort steg tillbaka till core business - att förmedla faktiska nyheter - så kommer de bli djupt besvikna. Jag är faktiskt inte intresserad av att betala för att läsa om Blondinbellas vilda chocknatt med Maffiakungen av Stureplan elektroniskt heller.

Ursprungligen av GustafMA:

Vette tusan om det har med 1700-talet att göra...

Kan inte göra annat än att hålla med, men vet inte hur mycket det ligger hos media och hur mycket det ligger hos folk som läser skiten.

Jag har nästan helt och hållet slutat följa media, jag läser bara den facklitteratur som berör mitt liv (motorsport etc.) och de få tillfällen jag hamnar i samtal med folk om "kändisar" som jag inte ens vet vem det är de pratar om så känner inte jag att jag missat något, men med samma personer hamnar vi i ombytta roller när vi pratar om personer som faktiskt har gjort en skillnad här i världen så vet i dom vem jag pratar om...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-25 10:57

Det lär väl ta ett tag innan allt sätter sig och man ser vad som funkar och vad som inte gör det. Man får prova sig fram och hitta former som funkar, media lär ju få snabb återkoppling i form av statistiken från app-store.

Vad gäller kvällspressen, så känns det som att de är på glid mot att bli en renodlad konkurrent till Hänt och Se&Hör, dock i iPad-format. Kanske att de kan spinna av en kriminal-blaska på vägen, där man kan gotta sig i bilder på blåljusfordon och brottsplatser. Morgonpressen däremot har delar med rätt stor potential i ett nytt format, speciellt om helgerna. SvD har bra reportage och artiklar i sina helgmagasin, ofta kombinerat med kvalitetsfoto. Svenskans nyhetssidor är däremot rena skämtet ibland, vissa uppslag har nästan mer reklam än i Metro.

Man får väl hoppas att hysterin och hajpen inte förblindar alla och leder till total inlåsning av nyheter på sikt, tillbaks till ett DDR-Sverige där man får vänta till morgonen efter med att läsa om vad som hänt i världen, på papper eller i app...

/magnus

  • Medlem
  • 2010-12-06 23:06

Nu har dn släppt sin som först ut i Bonniers News+.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-07 07:19

Känns som en överdriven hype med iPadtidningar....

Det här är webben om igen. Det är exakt samma vånda som dagstidningarna haft med webben, och för de allra flesta så har det lett till enorma svårigheter att få lönsamhet, att ytterst få lyckas ta betalt och att annonsfinansieringen blir det helt dominerande.

Jag vågar nog sätta en slant på att läsplatteanvändare, när det blir lite mer utbrett, kommer att vara precis lika motvilliga mot att betala höga lösnummerpriser, prenumerera etc.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag vågar nog sätta en slant på att läsplatteanvändare, när det blir lite mer utbrett, kommer att vara precis lika motvilliga mot att betala höga lösnummerpriser, prenumerera etc.

Det tror jag också. Jag tror att iPad versionen av tidningarna måste bli något billigare än pappersformen, då iPad versionen inte har distributions- och tryckkostnad. Distributionskostnaden kan diskuteras om man sprider innehållet via iTunes…

Men jag tror att rätt många iPad användare skulle säga upp papperstidningarna och gå över till iPad versioner om priserna är något billigare än pappersversionen. Det skulle miljön må rätt bra av!

Ursprungligen av The Real Viking:

Det tror jag också. Jag tror att iPad versionen av tidningarna måste bli något billigare än pappersformen, då iPad versionen inte har distributions- och tryckkostnad. Distributionskostnaden kan diskuteras om man sprider innehållet via iTunes…

Men jag tror att rätt många iPad användare skulle säga upp papperstidningarna och gå över till iPad versioner om priserna är något billigare än pappersversionen. Det skulle miljön må rätt bra av!

Skulle kunna tänka mig betala för en full version av GP i min framtida iPad, med riktig ipadanpassning -ingen PDF rakt av utan en riktig grej.
Att betala 28:- för ett lösnummer av en ngt högervriden tidskrift som fokuserar på fel landsända för mig är ju helt befängt.

Kostar en tidning 2:- kommer de få tusentals som spontanköper tidningen och anser att det är en "nobrainer", med ett styckpris på det fjortondubbla kommer det väl uppstå en daglig svart piratmarknad för det här.

Helt sjuka priser för en PDF.. Det kommer bli en stor fail precis som Richard skriver ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-07 09:29

Nu när man haft paddan i en vecka och hunnit leka lite med tidningar mm; tror läsplattorna är bara en del av lösningen för tidningarna. Man lurar sig själv å det grövsta om man tror att man kan kapa alla mellanled och ta samma lösnummerpris som för den tryckta tidningen, bara för att den levereras på en iPad. Det finns en stor potential i tekniken, men det gäller att lära sig nyttja den, det kommer att ta ett tag.

Det man levererar elektroniskt just nu har inte ett tillräckligt stort mervärde gentemot det tryckta materialet. Visst kan man göra häftiga saker i ett elektronisk format, men Bonniers lösning i exempelvis Sköna Hem imponerade inte. Känns som att mycket av det nya är att man lagt upp bläddrandet i två dimensioner i stället för bara en, dvs man sveper höger-vänster mellan artiklar och upp-ner inom artikeln. Man skall inte glömma att man kan göra en del "häftigt" med en tryckt tidning också; riva ur bilder man gillar, låta barnen rita i den, lämna den vidare till grannen när man läst ut den...

Dagstidningarna verkar hoppas att animerade illustrationer mm skall utgöra ett mervärde, men jag kan tänka mig att de är förhållandevis dyra att producera. Men en liten animation gör inte en ny tidning i mina ögon. Slaskpressen med Extra och Klick i spetsen kan däremot vräka på med kändisbilder de ändå köper in, men som inte ryms i papperstidningen, det kan nog funka ekonomiskt.

Jag hoppas ändå att det inte blir en total buklandning, utan att man får lite tid på sig att jobba fram något nytt, vi får se...

/magnus

  • Medlem
  • 2010-12-07 09:30

Jag tror också att det är för dyrt om man räknar med att sälja allt för 28 kr per nummer. Men morgontidningarna siktar inte på lösnummerförsäljningm, utan på prenumerationer. Prenumererar man på DN+ kostar den 200 kr/månad. Expressen kostar 15 kr/nummer eller 99 kr/månad. SvD:s höga pris är säkert satt för att få folk att prenumerera i stället.
Sydsvenskan kommer att ha ett annat pris, men det är inte officiellt än, tror jag.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-12-08 00:12

HD (Helsingborgs Dagblad) erbjuder befintliga prenumeranter på gratis ipad-version av tidningen. Tyvärr har jag ingen padda att prova med (än). Ipad-tidningen kostar 1200:-/år, vilket är betydligt billigare än de 2400:- som den tryckta tidningen kostar. Applåder för den prissättningen. PDF-versionen ingår även den i prenumerationsavgiften, vare sig man väljer ipad eller den tryckta tidningen.

  • Medlem
  • 2010-12-08 07:13

Men HD kan i stort sett inte ha någon kostnad för produktionen av den, eftersom det egentligen bara är den redan producerade papperstidningen som går ut i iPad.

Tycker detta sammanfattar rätt bra:

Alla dessa saker, Angående SvD iPadapp

Bevaka tråden