Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beatles finns nu på iTunes Store - dagens antiklimax?

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-19 01:09

Precis, nu i efterhand känns de rätt stora orden rätt berättigade. Kanske bara är nyhetens behag.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-19 12:26

Jag tycker inte det är något att bråka om. Apple har skaffat sig exklusiva rättigheter för Beatles i några månader. Det är klart att de slår på stora trumman för att få tillbaka så mycket som möjligt på investeringen. Och det verkar ju ha fungerat eftersom många av Beatles plattor ligger på top 50 listan.

//Rob

Jag förstår inte den här tråden...

- Det är en stor nyhet att ett av världens största band nu äntligen finns tillgängliga i världens största musikaffär. Oavsett om man gillar Beatles eller ej, så måste man inse nyhetsvärdet.

- Ja, Apple drog på lite i formuleringen inför lanseringen. So what? Det gör väl alla företag som ska presentera något. Det framgick fullständigt klart att det skulle vara en nyhet från iTunes och inget annat.

- Vem som helst borde förstå att om det var något annat som skulle presenteras - typ en molntjänst eller så - så hade man naturligtvis bjudit in till ett riktigt Apple Event med Jobs på scenen.

Jag måste hålla med herr Maxwell - detta är en av de märkligaste trådarna någonsin...

/Jesper

Och som moderator vill jag tillägga: Lugna ner er. Sluta kasta skit på varandra. Gå vidare.

/Mod

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-11-19 14:50
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förstår inte den här tråden...

- Det är en stor nyhet att ett av världens största band nu äntligen finns tillgängliga i världens största musikaffär. Oavsett om man gillar Beatles eller ej, så måste man inse nyhetsvärdet.

- Ja, Apple drog på lite i formuleringen inför lanseringen. So what? Det gör väl alla företag som ska presentera något. Det framgick fullständigt klart att det skulle vara en nyhet från iTunes och inget annat.

- Vem som helst borde förstå att om det var något annat som skulle presenteras - typ en molntjänst eller så - så hade man naturligtvis bjudit in till ett riktigt Apple Event med Jobs på scenen.

Jag måste hålla med herr Maxwell - detta är en av de märkligaste trådarna någonsin...

/Jesper

Och som moderator vill jag tillägga: Lugna ner er. Sluta kasta skit på varandra. Gå vidare.

/Mod

Tack Jesper. Bäste inlägget hittills!

Kom igen alla, nu slutar vi hacka på varandra, ok? Det är ju ändå fredag!

/Mod

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-19 16:09
Ursprungligen av Capeman:

Kom igen alla, nu slutar vi hacka på varandra, ok? Det är ju ändå fredag!

/Mod

Ja, nu är det fredag och alla (utom de som håller på att uppdatera 99 förstås) är lediga. Nu är vi glada och goa mot och med varandra! Kram på er alla och trevlig helg

All you need is love, all you need is love,
All you need is love, love, love is all you need.
All you need is love (all together now)
All you need is love (everybody)
All you need is love, love, love is all you need.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-19 22:35

Haha... här måste man säga att det har uppstått en 'vattendelare' i generationerna...mycket intressant!

Först: att hela Beatles-katalogen släpps digitalt ÄR en stor nyhet, om än knappast överraskande eller ens lite 'revolutionerande'... det var ju bara frågan om NÄR. Som många redan har skrivit och noterat så har de redan Beatles-frälsta rippat alla CD som finns med deras alster. Dessutom i dessa Spotify-tider är det ju inget unikt låtmaterial som plötsligt kommer allmänheten tillgodo...

Men.
Att Beatles som band (nu de två kvarvarande bandmedlemmarna) samt skivbolaget nu tillsammans accepterar nya tidens sätt att distribuera, är väl ändå en seger för samtiden, speciellt med bakgrund till tidigare års stridigheter mellan Apple och Apple (!). Trotsallt skulle man ju som historiker tycka om 100 år att det var rätt självklart att äldre tiders musik som med artister som Elvis, Beatles, Rolling Stone, Led Zeppelin, Pink Floyd, David Bowie o.s.v. skulle vara först med att konvertera sin musik till digital form under 2000-talets början - så har dock inte varit fallet.

Tvärtom har musikindustrin bromsat denna utveckling, då de har varit rädda för de nya aktörerna i branschen - som INTE varit etablerade skivbolag eller kända musikdistributörer, utan t.ex. 'dataföretag' som Apple! Jämför med när CD'n slog igenom på slutet av 80-talet...

Så, sammanfattningsvis, är det inte någon 'världsnyhet' att Beatles finns tillgängligt på iTunes (en ren gäspning från alla födda 1975 och senare) men en seger för den nya tekniken då alla musikgenerationer plötsligt får självklar tillgång till ett musikhistoriskt digitalt bibliotek, som inte skulle ha varit komplett utan Beatles - kanske det mest inflytelserikaste och banbrytande band musikbranschen någonsin kommer att ha haft! Må så vara att Apple skapar en hype kring detta; ett självklart val för en medveten företagare i frontlinjen!

Att säga att detta är ett stort 'antiklimax' är väl snarare ett sätt att säga att alla tekniknördar alltid förväntar sig en ren teknisk formatuppgradering alt. hårdvarunysläpp... istället för att bry sig om innehållet, som faktiskt är det enda viktiga på sikt. Något som Steve Jobs är MYCKET medveten om. Gissa om många i branschen är avundsjuka idag! Oj...de hade betalat MYCKET för Beatles katalog!

Men...'När Apple ropar kommer alla lärjungar springande som fromma lamm!'
Nu slog det lite slint, då 'lärjungarna' trodde de skulle få lite tekniskt godis istället för 'bara' musikhistoriens mest inflytelserikaste band...

Förlåt, men jag tycker det är lite patetiskt - utan att förlöjliga de tekniska förväntningarna (de har självklart sitt berättigande).

Men vad vet en gammal musikstofil som jag... Glad ändå över att The Beatles fått nytt liv!

Senast redigerat 2010-11-19 22:51
  • Oregistrerad
  • 2010-11-19 22:53

Beatles finns inte på Spotify. Inte Dylan, Led Zep eller Pink Floyd heller. Just for the record.

Ursprungligen av Clavius:

Dessutom i dessa Spotify-tider är det ju inget unikt låtmaterial som plötsligt kommer allmänheten tillgodo...

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Beatles finns inte på Spotify. Inte Dylan, Led Zep eller Pink Floyd heller. Just for the record.

Innebär det att iTunes är den enda lagliga nätplatsen där Beatles finns så är det stort.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-27 08:54
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Beatles finns inte på Spotify. Inte Dylan, Led Zep eller Pink Floyd heller. Just for the record.

Just for the record så finns Bob Dylan, Led Zeppelin och Pink Floyd på Spotify.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-11-27 09:41
Ursprungligen av Konrad:

Just for the record så finns Bob Dylan, Led Zeppelin och Pink Floyd på Spotify.

Länka gärna Pink Floyd, då jag inte kan hitta dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-27 09:53
Ursprungligen av barthus:

Länka gärna Pink Floyd, då jag inte kan hitta dem.

Hela katalogen finns inte, men det finns lite.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-27 10:48
Ursprungligen av Konrad:

Hela katalogen finns inte, men det finns lite.

Skulle personligen inte räkna fyra låtar – varav två är taskiga live-versioner, och två kommer från deras andra album – som att de finns där!

  • Oregistrerad
  • 2010-11-27 09:45

Är Dylan tillbaka igen?! Det är verkligen fram å tebaks (har ej Spotify själv). Zep måste ha tillkommit senaste månaden.

Ursprungligen av Konrad:

Just for the record så finns Bob Dylan, Led Zeppelin och Pink Floyd på Spotify.

Ursprungligen av Konrad:

Just for the record så finns Bob Dylan, Led Zeppelin och Pink Floyd på Spotify.

Hittar total 5-10 Dylan- och Pink Floyd-låtar, men var hittar du Led Zeppelin?

Mycket brist på respekt för andras åsikter i den här tråden.
Kan vi inte alla bara enas om att vi inte kan enas och sen se fram emot nästa event istället?

Mitt i detta verbala krig: Är det någon som droppat siffrorna från föra veckans försäljning?
450 000 sålda album
2 miljoner sålda låtar.

Vi som trodde att vi skulle glömma

Ursprungligen av godpuppet:

Mitt i detta verbala krig: Är det någon som droppat siffrorna från föra veckans försäljning?
450 000 sålda album
2 miljoner sålda låtar.

Vi som trodde att vi skulle glömma

99.se: Två miljoner Beatles-låtar och 450.000 album sålda på iTunes första veckan

Förstått att de flesta artister inte har hela sin katalog på Spotify och att vad som finns ändras med ojämna mellanrum. Det som fanns ena månaden kan vara borta nästa.

Lyssnar man sedan på lite icke-mainstream-musik kan det bli riktigt tomt på Spotify.
Alla topplisteartister finns där, men i det mesta annat blir det "hål" i listorna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-27 10:53
Ursprungligen av Goflorp:

Förstått att de flesta artister inte har hela sin katalog på Spotify och att vad som finns ändras med ojämna mellanrum. Det som fanns ena månaden kan vara borta nästa.

Lyssnar man sedan på lite icke-mainstream-musik kan det bli riktigt tomt på Spotify.
Alla topplisteartister finns där, men i det mesta annat blir det "hål" i listorna.

Ge exempel på band som inte är mainstream. Lite nyfiken.

Från deras egen hemsida t ex:
"Unfortunately there are some artists who have opted not to be a part of Spotify at this point in time. Some frequently requested artists that are not in Spotify include Metallica, The Beatles, Pink Floyd, AC/DC and Led Zeppelin. We hope that they change their minds regarding streaming soon!"

förmodligen är den här FAQ:en dåligt uppdaterad då eftersom det sägs i inläggen ovan att en del av de uppräknade visst finns.

Vad gäller icke mainstream verkar de tatt sig rejält. Sist jag kollade vart det brist på artister om man kom utanför hitlistorna, men jag försökte söka på en hel del av de mer lite mindre kända band som finns - och ta mig fan om det inte ramlade in en hel del. Om det är alla låtar skall jag låta vara osagt men artisten/bandet fanns. t o m gamla Exploited och Sham 69

Det är ju bara kul att de blir bättre, enligt egen uppgift lägger de till tiotusen låtar varje dag.
Så grattis.

Skall man rikta kritik får det väl vara att musik hela tiden också försvinner från Spotify.

Känns lite tryggare ha grejorna lokalt som filer, även om jag inte är ngn större fan av vare sig filsystem eller filhantering

Bevaka tråden