Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beatles finns nu på iTunes Store - dagens antiklimax?

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Hjopek:

Dom kom väl överens redan 2007, innan det var ju ett antal ggr som Apple Corp mjölkade pengar genom att stämma Apple men förlorade 2006 och året efter kom dom som sagt överens:

Förutom just den där lilla detaljen att USA:s största musikdistributör inte har haft Beatles i sitt sortiment? Hm.

För mig som hållit koll på det där debaclet ett längre tag är det såklart av någorlunda nyhetsvärde, men det känns snarare som att den där förstasidan hade gjort sig bättre på något slags intranät hos Apple. Det är en symboliskt väldigt stor grej, problemet är ju bara att den är så totalt ointressant för resten av världen.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Faktum är att det verkligen är fruktansvärt stort att Beatles nu släpps på Apples Musik Store, men man bör nog ha lite koll på historien, hela historien, för att förstå det.

Intresseklubben antecknar... Detta är möjligtvis en rolig parantes i historien, särskilt för oss som haft ett ljud i Macen som heter Sosumi (sägs komma från konflikten mellan Äpplena och blir "så stäm mig" om du uttalar det).
Men för de allra flesta macanvändare är detta en axelryckning, eller en rolig detalj. Beatles är fantastiska och direkt eller indirekt inspirationen till det mesta vi hör idag. Jag har de redan på datorn, min iPod och min iPhone.
Jättekul, verkligen. Men inte en dag jag kommer att minnas på grund av detta. Och det är det som är poängen. Kul och bra, men inte "Wow! Jag går ner i spagat och minns för alltid denna dag."

Det enda som var den stora nyheten var alltså Beatles. Totalt uselt av Apple.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det enda som var den stora nyheten var alltså Beatles. Totalt uselt av Apple.

Varför var det totalt uselt av Apple???

Hade de lovat nåt annat då?

Hade de ens antytt nåt annat?

De levererade väl tämligen väl i paritet med vad de skrev på "blänkaren"

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Varför var det totalt uselt av Apple???
Hade de lovat nåt annat då?
Hade de ens antytt nåt annat?
De levererade väl tämligen väl i paritet med vad de skrev på "blänkaren"
Dr Tinnitus

Nej, Apple levererade inte i enlighet med vad som kunde förväntas av marknadsföringen. Du kanske har glömt att det handlade om en händelse som man inte kommer att glömma. Detta står knappast i storleksordningen av en Beatles-release i iTunes.

Det enda som Apple har lyckats med denna gång är att få massor av gratis marknadsföring i och med att även stora tidningar som The New York Times rapporterade.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Hade de ens antytt nåt annat?

De levererade väl tämligen väl i paritet med vad de skrev på "blänkaren"

Nej, att det var en dag vi alla aldrig skulle glömma är inte i paritet med att en ny artist signas till iTunes.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-16 22:12
Ursprungligen av Capeman:

Nej, att det var en dag vi alla aldrig skulle glömma är inte i paritet med att en ny artist signas till iTunes.

Nu är det ju dock inte, hur man än vänder och vrider på det (läs: personlig smak spelar mindre roll), vilken grupp som helst...

Enligt iWoz så är Jobs Dylan fan och inte Beatles fan, så man undrar ju varför det är så viktigt med ett band han inte gillar i itunes

Jag har redan köpt en skiva jag saknade

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-16 21:29

Fan vad alla gnäller. Vad hade ni räknat med? Gratis Macar till alla?

För Steve är det här stort. iTunes är de enda just nu som får sälja Beatles i digital form. Och det är något som tog åratal att få igenom.

Visst tog Apple i med reklamen men det är något de ville skryta med att de äntligen får sälja Beatles exklusivt. Att Steve Jobs älskar Beatles hjälper också.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Att Steve Jobs älskar Beatles hjälper också.

//Rob

Hur vet du det? Jag skrev ovan att enligt iWoz, en självbiografi från den andra Steve, så gillade båda Dylan mer än Beatles då Dylan hade djupa texter och Beatles var mainstream pop.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-16 21:33

jag väntade mig streamtjänst i Itunes, för 49 spänn i månaden, så spotify skulle få ett helvete. En update skulle komma till iTunes där detta aktiveras

DET! hade gjort att man la denna dagen på minnet

  • Oregistrerad
  • 2010-11-16 21:35

Nästan allt Beatles spelat in ligger på EMI. Inget annat. Fördröjningen av Beatles på iTunesStore har absolut ingenting med namnbråket mellan Apple Inc och Apple Music (en underlabel som Beatles startade i slutet på bandets karriär) att göra. Ingenting. Anledningen är pure bizniz - EMI har räknat ut att dom tjänat mera på CD's än dealar med iTunes och att sälja enskilda låtar har nog ansetts som absurt av EMI.
Hela historien säger en hel del om den unika skatten Beatles verk är. Det är en back catalog som har ett unikt värde och värdet kommer att stå sig i sekel. Miclael jackson och Madonna - etc - är snart helt bortglömda - men våra barnbarnsbarn kommer att sjunga Yesterday och Norwiegan Wood vid lägerelden. Oavsett vad man själv tycker om Lennon/McCartneys låtar så handlar det om en unik och extremt kreativ genialisk explosion som pågick i ca 7 år. Musikhistoriker försöker i bok efter bok att förstå vad som hände.

PS (även riktat till alla journalister som skriver om detta). CD är också digitalt. DS. :-D.

Största nyheten i dag får nog vara att Google Voice har blivit godkänt till slut i App Store.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Största nyheten i dag får nog vara att Google Voice har blivit godkänt till slut i App Store.

Utan för ämnet i den här tråden men Google Voice finns inte i svenska Appstore..

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2010-11-16 22:16

Adzam 1 kommenterade mitt inlägg : "Haha, va? Seriöst?"
Det är det faktiskt. I motsats till många här, har jag alla Beatles LP i vinyl i källaren, en del signerade av den som pressade skivan, ja, så gjorde man på den tiden. Tyvärr har deras musik inte hållit över åren, för mig, och det är jag som skriver. Nog med det.
Capeman, min IMAP vän gillar dem och det har jag inga synpunkter på.
Vad jag hade synpunkter på är många i min ålder, som växte upp med Beatles inte kan släppa dem och gå vidare. Det finns annan musik från den tiden och ffa tidigare, som håller bättre, tycker jag.
Därför förstår jag inte varför världen skall stanna i dag inför denna 'nyhet'.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-16 22:24
Ursprungligen av powin:

Därför förstår jag inte varför världen skall stanna i dag inför denna 'nyhet'.

Därför att, oavsett vad du numera tycker om dem, antagligen är världens genom tiderna mest inflytelserika grupp. I ett sådant sammanhang spelar det väldigt lite roll vad du personligen tycker om dem. Tycker tillskillnad från andra här att det här får mig att tänka tillbaka lite på gamla Apple; att lyfta fram moderna genier på det här sättet rimmar gott med det som jag alltid förknippat företaget med!

Håller till viss del med om att det var lite överdrivet PR från Apples sida, men å andra sidan är det något åtminstone jag snarare ser som regel än undantag från Apples sida. Den senaste gången förhandssnacket verkligen stämde var väl i och med den första Iphonen – en buzz som då hade hållt på i flera år. Den här gången handlade det om buzz under... en enda dag.

Om du inte är intresserad av dina vinyler längre, släng gärna iväg ett PM så kommer vi överens om ett överkomligt pris!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-16 22:17

Dessutom känns det ju inte som en allt för galen gissning att Apple inom sin tid kommer hoppa på även streamning/cloud-tåget. Tålamod, någon?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-11-16 22:18

Jag trodde att Apple hade en Spotify-utmanare på gång. Det här kom ju som lite av ett antiklimax, ja.

Antar att detta antiklimax kan vara "Think Different!", i alla fall är det ett annorlunda sätt att hajpa något över hela världen och veta vilka förväntningar som finns.

Beatles var bra, har en del egenrippat redan, behöver inte mer.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2010-11-16 22:46
Ursprungligen av Adzam_1:

Om du inte är intresserad av dina vinyler längre, släng gärna iväg ett PM så kommer vi överens om ett överkomligt pris!

Jag har flera kassar med Beatles, Stones, Dylan, Byrds osv. Två alternativ, ett, finna en gammal grammofon och lyssna, Dylan, Stones och Byrds mm mm, håller ju enligt min smak....två, höra med barnen om de har ngt intresse.
Förmodligen finns det samlare på detta som på allt.
Dock för att förtydliga 'nyheten', tycker inte jag det var en nyhet värd ett trendsettande företag dvs avant garde.

Senast redigerat 2010-11-16 23:15

Nog känns det som ett antiklimax, men grejen är väl att "Apple säljer Apple", att Apple inte bara har med musik att göra men att det säljer skivbolaget Apples musik.

Inte är det en stor grej för oss kunder, men det har nog varit segdragna förhandlingar som gör det stort för Apple.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-16 23:07

Som sagt - one more time; Beatles ligger på EMI.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Nog känns det som ett antiklimax, men grejen är väl att "Apple säljer Apple", att Apple inte bara har med musik att göra men att det säljer skivbolaget Apples musik.

Inte är det en stor grej för oss kunder, men det har nog varit segdragna förhandlingar som gör det stort för Apple.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Som sagt - one more time; Beatles ligger på EMI.

Jaja, men historiskt.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-17 08:06

EMI sedan dom började. Dom signade på EMI när dom var snorungar. EMI EMI EMI. Beatles och EMI är liksom totalt ihopsmälta :-).
Deras egen label Apple gav däremot ut andra artister. Jisses vad ensvisa ni är :-D. Om ni VILL att Beatles gjorde plattor på Apple Records så får ni ju tro det, men verkligheten är alltså EMI. En gång till; EMI. Nu, då och alltid. Historiskt. Jämt. Bara EMI. EMI.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jaja, men historiskt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-11-16 23:04

Hur är man då "trendsetter" menar du? Att man som företag ska "leva i framtiden" och ge blanka fan i vad som utformat dagens kultur och människors syn på musik, istället för att visa uppskattning och förståelse för detta?

Börjar Apple arbeta på det viset lär det bli ett helt annorlunda företag mot vad det är idag. Jag tror att det Apple gör är att både utgå från och stöta sig ifrån uppfattningar och värden som vuxit sig starka genom åren, allting annat vore alldeles omänskligt. Man utgår från någonting för att skapa någonting, så är det bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-16 23:46

Vilket j-vla skämt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-17 00:04

Ursäkta, men vem f**n e Beatles?

/S

  • Oregistrerad
  • 2010-11-17 08:11

Jobs är gammal notorisk förälskad Dylan-fan. Han diggar givetvis också Beatles, men det gör ju i princip alla på klotet. Han är alltså känd för sin Dylan-vurm. Inte att han på något sätt skulle vara extraordinärt fäst vid Beatles.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Jobs är gammal notorisk förälskad Dylan-fan. Han diggar givetvis också Beatles, men det gör ju i princip alla på klotet. Han är alltså känd för sin Dylan-vurm. Inte att han på något sätt skulle vara extraordinärt fäst vid Beatles.

Tack! Varför känns det som så många tror att Jobs älskar Beatles då? Och att han enbart döpt Apple till Apple pga dom?

Bevaka tråden