Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beatles finns nu på iTunes Store - dagens antiklimax?

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Goflorp:

En dag att komma ihåg?
Fan jag vill bara glömma den fortast möjligt.

Var är spriten?

Hear hear!

Apple: Enda företaget som lyckas göra en grym nyhet till en besvikelse.

Bra från Twitter. Today, Apple is announcing to the world that millions of baby boomers still don't know how to rip mp3 files from their record collections.

Och från Andy Ihnatko

Apple also releases special White Album iPhone. It has 2 number nines. Both put you on hold for several min. w/o ever connecting

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-16 17:01

Jag äger inga av Beatles skivor på cd. Jag kan väl inte vara den enda i världen, ey?

Ursprungligen av Adzam 1:

Jag äger inga av Beatles skivor på cd. Jag kan väl inte vara den enda i världen, ey?

++ Här har du en till som inte har ett enda spår av Beatles på vare sig cd eller vinyl. De har gjort många klassiska låtar men de är liksom inte "my cup of tea".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-16 18:18
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

++ Här har du en till som inte har ett enda spår av Beatles på vare sig cd eller vinyl. De har gjort många klassiska låtar men de är liksom inte "my cup of tea".

Jag gillar dock det jag har hört. Att jag inte har lyssnat på dem har nog snarare berott på att mina föräldrar inte har gjort det.

Ursprungligen av Adzam 1:

Jag äger inga av Beatles skivor på cd. Jag kan väl inte vara den enda i världen, ey?

Inte jag heller!

Tycker det är lite märkligt att folk går i taket som de gör för denna sak....

Det ÄR en stor sak att Beatles nu kan laddas ned digitalt över nätet, lagligt.

Apple skrev bara ett par rader och reklam är som alltid lite stor i orden, sen skapade ni/vi själva en enorm hype av det lilla som skrevs.

Summa summarum, en helt lysande marknadsföringi all sin enkelhet av Apple. De skrev ett par enkla rader och resten skapade ni/vi själva så det rann över....

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Tycker det är lite märkligt att folk går i taket som de gör för denna sak....

Det ÄR en stor sak att Beatles nu kan laddas ned digitalt över nätet, lagligt.

Apple skrev bara ett par rader och reklam är som alltid lite stor i orden, sen skapade ni/vi själva en enorm hype av det lilla som skrevs.

Summa summarum, en helt lysande marknadsföringi all sin enkelhet av Apple. De skrev ett par enkla rader och resten skapade ni/vi själva så det rann över....

Jag håller med dig i stort och det *är* en grym nyhet. Men jag hade hoppats, innan Beatles-ryktena kom, att det hade varit något annat (typ Spotify-tjänst).

Jag förstår inte riktigt varför alla är så besvikna

Som om att varje gång Apple gör en nyhet så måste det utkommande resultat förändra världen.
Tycker folk hajpar-ur för mycket inför lite text vare sig vad orden innebär.

Själv blir jag glad om Apple annonserar något vare sig det är den nya revolutionerande prylen eller en socka till Ipad. Sen att världens största band genom tiderna tar det första steget in på den digitala marknaden genom Itunes tycker jag ändå är värt min tid jag satt och uppdaterade sidan 100 gånger innan den slog om

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-16 17:20

Det här är nog första gången som jag blivit besviken på Apple. Dom brukar alltid komma med något som är både bättre och roligare än vad jag förväntat mig. Nog är det väl bra att Beatles finns på iTunes men jag hade väntat mig något större.

Detta kan vara skälet till att de lagt så mycket krut på grejen, enligt MacRumors:

Citat:

According to All Things Digital, Apple has exclusivity on digital distribution of The Beatles' catalog "into 2011".

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-16 17:25

Deal'en med EMI kanske var de att de skulle slå på stora trumman.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-11-16 17:32

Apple har i och med detta lyckats få ut budskapet att Beatles finns på iTunes, inte många kan ha undgått det. Mycket bra reklam för iTunes.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-11-16 17:48

Hajpen har blivit stor och uppmärksamheten likaså, men hade de inte kunnat minimera irritationen de nu skapat genom att bara lägga upp nuvarande förstasida och låta nyheten sprida sig. Tror tex att rubriken på 99.ses nyhet hade varit lite mer positiv, även om den inte hade fått samma genomslag.

Ursprungligen av andas:

Hajpen har blivit stor och uppmärksamheten likaså, men hade de inte kunnat minimera irritationen de nu skapat genom att bara lägga upp nuvarande förstasida och låta nyheten sprida sig. Tror tex att rubriken på 99.ses nyhet hade varit lite mer positiv, även om den inte hade fått samma genomslag.

Du borde ta över Apples marknadsföring. Helt rätt.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-11-16 17:53

Jag tror att det här är en betydligt större symbolisk vinst för Steve Jobs, och kanske även för Apple som företag, än för oss användare i allmänhet. Det här ses av många som det ultimata bandet, om ett enda band ska väljas ut, att ha signad för sin musiktjänst. Och nu är Apple först, och ensamma som onlinebutik om att lagligt ha dem där.

Så på ett sätt fattar jag varför de känner sig stolta -- det är liksom ett kvitto på iTunes storhet och framgångar. En stolthet för dem på kanske mer ett personligt och symboliskt plan.

Men för oss användare är det nog inte en lika stor bomb, så marknadsföringsmässigt kanske det blev lite fel där, och Apple skulle kanske snarare bara ha gett ut en enkel pressrelease om händelsen. Nåja...

Som PR-trick, hatten av för Apple - Som "något man aldrig kommer glömma", jag har redan glömt det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-16 18:04

Fast Apple är de som skapar hypen genom att sätta upp en banner 24 timmar innan man släpper något så trist som en ny skiva på iTunes. Man kunde som nu skrivit "FINALLY HERE!!!" eller vad som idag, skippat hype-skapandet - speciellt att man använder sig av så pass stora ord som man gör så bidrar man enormt till det. Det är ett medvetet val förstås, problemet är att när det verkligen är något fantastiskt som ska lanseras så kan man lixom inte lägga i en högre växel än man gjort när, likt idag, inget lanserats.

Skulle man skrivit "We've got something exciting in-store tomorrow" eller dyl. så hade man inte förväntat sig att Apple ska förändra världen. Då hade i varje fall jag tyckt "okej, dumt att ens nämna det men fine, det är en vinst för dem". Du blir det bara dumt för man har verkligen inte kommit med någon som helst form av "ny epok" som deras ord kändes som igår. På sikt kan denna typen av hype leda till att man inte längre tror på Apple när de skriver något i stil med igår.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2010-11-16 18:11

Växte upp i tonåren med Beatles.
Tyckte de var bra DÅ.
Tyckte mycket annat var bra DÅ.
Det som har varit är passerat.
Att ständigt kolla backspegeln är dessutom korkat, bättre titta genom vindrutan!
Livet går faktiskt ut på att se framåt, även för en 'gammal stöt' som mig!
Att kontinuerligt vara nyfiken är livets mening.
Lyssna på gamla poplåtar, som dessutom visar det sig nu, var mediokra är tragiskt!
Bryter ju helt mot Apple's filosofi som jag uppfattat den. Avant garde.
Ge den som gåva till Gates.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-16 18:22
Ursprungligen av powin:

Växte upp i tonåren med Beatles.
Tyckte de var bra DÅ.
Tyckte mycket annat var bra DÅ.
Det som har varit är passerat.
Att ständigt kolla backspegeln är dessutom korkat, bättre titta genom vindrutan!
Livet går faktiskt ut på att se framåt, även för en 'gammal stöt' som mig!
Att kontinuerligt vara nyfiken är livets mening.
Lyssna på gamla poplåtar, som dessutom visar det sig nu, var mediokra är tragiskt!
Bryter ju helt mot Apple's filosofi som jag uppfattat den. Avant garde.
Ge den som gåva till Gates.

Haha, va? Seriöst?

Ursprungligen av powin:

Växte upp i tonåren med Beatles.
Tyckte de var bra DÅ.
Tyckte mycket annat var bra DÅ.
Det som har varit är passerat.
Att ständigt kolla backspegeln är dessutom korkat, bättre titta genom vindrutan!
Livet går faktiskt ut på att se framåt, även för en 'gammal stöt' som mig!
Att kontinuerligt vara nyfiken är livets mening.
Lyssna på gamla poplåtar, som dessutom visar det sig nu, var mediokra är tragiskt!
Bryter ju helt mot Apple's filosofi som jag uppfattat den. Avant garde.
Ge den som gåva till Gates.

Att det är mediokra låtar kan jag inte hålla med om alls. Inget fel på Beatles, det är fel på Apple den här gången.

Ursprungligen av Capeman:

Att det är mediokra låtar kan jag inte hålla med om alls. Inget fel på Beatles, det är fel på Apple den här gången.

om att se framåt...
Jag tror det är just det apple gör, ger en ny generation möjlighet att ta del av beatles samlade verk, det är att se framåt.

tror dessutom att apple kommer att få många nya kunder som inte förstått varför de skulle vilja använda itunes. Nu har de en orsak till.

Förresten satt jag på hästryggen ute i solen när detta "fantastiska" lanserades. Ångrar inte en sekund min självdiciplin så här i efterhand. Någon sa något om "vargen kommer". Jo, det kommer nog att dröja innan jag lyssnar på Steves rop efter vår uppmärksamhet. Det visar sig väl om han har något verkligt intressant att förmedla.
Om detta är branding är åtminstone inte jag smart nog att fatta det.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-11-16 18:44

Känns det inte som om Apple har schabblat lite väl mycket på sista tiden?
iOS 4 grymt segt på iPhone 3G...problem med antennen på 4G...problem med proximity sensor på 4G...iPhoto 11 som raderar folks bilder...och så nu en ovanligt dum reklampryl...

  • Oregistrerad
  • 2010-11-16 18:46

Beatles har aldrig klämt ur sig något mediokert - det kunde dom inte - en del kan faktiskt inte göra det. Deras lägstanivå var extremt skrämmande hög.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-16 19:00
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Beatles har aldrig klämt ur sig något mediokert - det kunde dom inte - en del kan faktiskt inte göra det. Deras lägstanivå var extremt skrämmande hög.

Counterpoint: Being for the Benefit of Mr. Kite!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-16 18:47

Första Ipod nanon som repades extremt lätt...korkad ny design på Ipod shufflen...överhettade bärbara...en inte värst "rolig" keynote...

Nopp, känns som att det alltid funnits två sidor av Apple.

Dagens citat för övrigt:

"I am particularly glad to no longer be asked when the Beatles are coming to iTunes," said Ringo Starr.

Faktum är att det verkligen är fruktansvärt stort att Beatles nu släpps på Apples Musik Store, men man bör nog ha lite koll på historien, hela historien, för att förstå det.

Jag drar det bara lite kort.

Beatles musik har sedan väldigt länge legat på ett skivbolag som hette Apple Records.

En dag så startades ett dataföretag som döptes till Apple.

Det stora skivbolaget blev väldigt upprört och en juridisk kamp tog fart och sen stämde man varandra fram och tillbaka i princip varje vecka i många år, och allt kostade massor med slantar.

Efter ett tag så kom man till någon form av överenskommelse, som gick ut på att Jobs Apple fick fortsätta att heta Apple om de förband sig att aldrig någonsin syssla med eller införa ljud musik/film på dessa datorer. Så var då allt lugnt? Nix, för vi vet att Apple inte direkt var så goda på att hålla sitt löfte. Så ny batalj med stämningar fram och tillbaka i många år tog fart igen.

Och så har det alltså hållit på mest hela tiden sen dag ett mellan Apple inc. och Apple Music. Fram till idag.

Så, det är faktiskt oerhört ja rent makalöst stort att de båda äpplena nu har blivit sams och att just Jobs Apple är det förtag som blir värdens första att få ge ut Beatles digitalt för nedladdning i sin Musik Store.

Med facit i hand så vore Apple det sista företaget i världen som skulle få ens ta i Beatles musik så som kriget har svallat i alla år mellan Apple Musik och Apple i denna namntvist och sen kontraktsbrottet med att hålla sig från musik.

Så man kan ju knappast ens ana vilka oerhörda förhandlingar under lång tid som måste ha skett för att få till denna överenskommelse (mellan företag som krigat så länge mot varandra) vi idag ser resultatet av.

Så är alltså denna historia i grova drag, och jag hoppas att fler nu inser hur stort detta faktiskt är och varför Apple valde den formuleringen och offentliggörandet de gjorde. Vi har faktiskt fått vara med på nåt helt unikt.

Lite info i saken.
http://www.telegraph.co.uk/culture/music/music-news/8136469/Apple-vs-Apple-long-running-legal-dispute-delayed-Beatles-iTunes-deal.html

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-11-16 19:38
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Faktum är att det verkligen är fruktansvärt stort att Beatles nu släpps på Apples Musik Store, men man bör nog ha lite koll på historien, hela historien, för att förstå det.

Jag drar det bara lite kort.

Beatles musik har sedan väldigt länge legat på ett skivbolag som hette Apple Records.

En dag så startades ett dataföretag som döptes till Apple.

Det stora skivbolaget blev väldigt upprört och en juridisk kamp tog fart och sen stämde man varandra fram och tillbaka i princip varje vecka i många år, och allt kostade massor med slantar.

Efter ett tag så kom man till någon form av överenskommelse, som gick ut på att Jobs Apple fick fortsätta att heta Apple om de förband sig att aldrig någonsin syssla med eller införa ljud musik/film på dessa datorer. Så var då allt lugnt? Nix, för vi vet att Apple inte direkt var så goda på att hålla sitt löfte. Så ny batalj med stämningar fram och tillbaka i många år tog fart igen.

Och så har det alltså hållit på mest hela tiden sen dag ett mellan Apple inc. och Apple Music. Fram till idag.

Så, det är faktiskt oerhört ja rent makalöst stort att de båda äpplena nu har blivit sams och att just Jobs Apple är det förtag som blir värdens första att få ge ut Beatles digitalt för nedladdning i sin Musik Store.

Med facit i hand så vore Apple det sista företaget i världen som skulle få ens ta i Beatles musik så som kriget har svallat i alla år mellan Apple Musik och Apple i denna namntvist och sen kontraktsbrottet med att hålla sig från musik.

Så man kan ju knappast ens ana vilka oerhörda förhandlingar under lång tid som måste ha skett för att få till denna överenskommelse (mellan företag som krigat så länge mot varandra) vi idag ser resultatet av.

Så är alltså denna historia i grova drag, och jag hoppas att fler nu inser hur stort detta faktiskt är och varför Apple valde den formuleringen och offentliggörandet de gjorde. Vi har faktiskt fått vara med på nåt helt unikt.

Lite info i saken.
Apple vs Apple: long-running legal dispute delayed Beatle's iTunes deal - Telegraph

Dr Tinnitus

Dom kom väl överens redan 2007, innan det var ju ett antal ggr som Apple Corp mjölkade pengar genom att stämma Apple men förlorade 2006 och året efter kom dom som sagt överens:

från Wikipedia
"In 1978, Apple Records filed suit against Apple Computer (now Apple Inc.) for trademark infringement. The suit was settled in 1981 with the payment of $80,000 to Apple Corps. As a condition of the settlement, Apple Computer agreed to stay out of the music business.
A dispute subsequently arose in 1989 when Apple Corps sued, alleging that Apple Computer's machines' ability to play back MIDI music was a violation of the 1981 settlement agreement. In 1991 another settlement, of around $26.5 million, was reached.[18][19]
In September 2003 Apple Computer was again sued by Apple Corps, this time for introducing the iTunes Music Store and the iPod, which Apple Corps asserted was a violation of Apple's agreement not to distribute music.[20] The trial opened on March 29, 2006 in the UK[21] and, in a judgment issued on May 8, 2006, Apple Corps lost the case.[22][23][24]

On 5 February 2007, Apple Inc. and Apple Corps announced a settlement of their trademark dispute under which Apple Inc. will own all of the trademarks related to “Apple” (including all designs of the famed 'Granny Smith' Apple Corps Ltd. logos)[25] and will license certain of those trademarks back to Apple Corps for their continued use. The settlement ends the ongoing trademark lawsuit between the companies, with each party bearing its own legal costs, and Apple Inc. will continue using its name and logos on iTunes. The settlement includes terms that are confidential.[26][27]

The website for Harmonix's The Beatles: Rock Band video game is notable as the first tangible evidence of the Apple, Inc./Apple Corps Ltd. settlement: 'Apple Corps' is prominently referred to throughout, and the 'Granny Smith' Apple logo appears but the text beneath the logo now reads 'Apple Corps' rather than the previous 'Apple'. The website's acknowledgements specifically state that, "'Apple' and the 'Apple logo' are exclusively licensed to Apple Corps Ltd."

On November 16th 2010, Apple Inc. announced that all The Beatles records will be sold on iTunes for the first time ever."

Bevaka tråden