Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beatles finns nu på iTunes Store - dagens antiklimax?

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag som trodde på en Spotifydödare....men så var det bara farbror Steve som vill tillfredställa sina egna behov.

Idag står Beatles för 11 av de 25 mest sålda albumen i svenska iTunes store - näst mest sålda album är Beatles Box Set...
Så det måste finnas de som tycker att det var en riktigt höjdare att Beatles kommit till iTunes...

~Jörgen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-18 12:44
Ursprungligen av Sigge Stark:

Idag står Beatles för 11 av de 25 mest sålda albumen i svenska iTunes store - näst mest sålda album är Beatles Box Set...
Så det måste finnas de som tycker att det var en riktigt höjdare att Beatles kommit till iTunes...

~Jörgen

Nyhetens behag.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-11-18 17:05
Ursprungligen av Sigge Stark:

Idag står Beatles för 11 av de 25 mest sålda albumen i svenska iTunes store - näst mest sålda album är Beatles Box Set...
Så det måste finnas de som tycker att det var en riktigt höjdare att Beatles kommit till iTunes...

~Jörgen

Steve Jobs skruvar på statistiken

Att ni inte kan inse att det faktiskt är en jättegrej att en av världens genom tiderna största musikgrupp äntligen finns på iTunes.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Att ni inte kan inse att det faktiskt är en jättegrej att en av världens genom tiderna största musikgrupp äntligen finns på iTunes.

Beatles kom 1963, idag skriver vi strax 2011.

fullständigt ointressant med en massa pensionärsmusik som går att ladda ner.
Jag skulle inte ens bry sig om de var i mitt vardagsrum.

Att folk inte kan inse att det finns större saker än att fyra hippies - varav hälften är döda - gav ut skivor för 40 år sedan, med jävla trallpop dessutom.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-18 20:49
Ursprungligen av Goflorp:

Beatles kom 1963, idag skriver vi strax 2011.

fullständigt ointressant med en massa pensionärsmusik som går att ladda ner.
Jag skulle inte ens bry sig om de var i mitt vardagsrum.

Att folk inte kan inse att det finns större saker än att fyra hippies - varav hälften är döda - gav ut skivor för 40 år sedan, med jävla trallpop dessutom.

Men Goflorp då! Nu var du inte trevlig. "Pensionärsmusik" Vi pratar ju om Beatles!!!! Skärp dig

  • Oregistrerad
  • 2010-11-18 21:04

Mozart, Bach, Bethoven, folkmusik, blues...pensionärsmusik?
Trallpop? Har du bara hört deras första singlar? Det var ju Beatles som slutade göra trallpop och öppnade nya dörrar för populärmusik. Alla musiker och människor som själva skriver musik vet hur stora dom var. Alla artister du själv diggar häller inte med dig. Dom tycker att du är obildad och grund.

Ursprungligen av Goflorp:

Beatles kom 1963, idag skriver vi strax 2011.

fullständigt ointressant med en massa pensionärsmusik som går att ladda ner.
Jag skulle inte ens bry sig om de var i mitt vardagsrum.

Att folk inte kan inse att det finns större saker än att fyra hippies - varav hälften är döda - gav ut skivor för 40 år sedan, med jävla trallpop dessutom.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-18 21:32
Ursprungligen av Goflorp:

Beatles kom 1963, idag skriver vi strax 2011.

fullständigt ointressant med en massa pensionärsmusik som går att ladda ner.
Jag skulle inte ens bry sig om de var i mitt vardagsrum.

Att folk inte kan inse att det finns större saker än att fyra hippies - varav hälften är döda - gav ut skivor för 40 år sedan, med jävla trallpop dessutom.

Tråkigt att det här tramset till inlägg kom från just dig! :/

Ursprungligen av Adzam 1:

Tråkigt att det här tramset till inlägg kom från just dig! :/

Vafan menar du?

Jag tycker Beatles är kass.
Jag bryr mig inte om hur "fina" evergreens de sytt ihop eller hur många duktiga musiker där ute som anser att de är närmare Gud.
Inget som de gjort rubbar min cirklar på något sätt, jag tycker det är trallpop.
Det finns fler artister som jag inte heller gillar, Lundell, Springsteen och Metallica t ex.

Jag svarade på ett inlägg som gick ut på att vi var ju dumma i nöten som inte förstod storheten i det hela - att man nu kan trycka på en knapp och lyssna till Penny Lane...wow.
Själv tror jag att de som lyssnar

Jag böjer då fan inte huvet och bugar av respekt för att det skall man göra.

Adzam, det du håller på med - det är trams. Du rackar ner på andra för att de HAR åsikter.
Kom med din egen då, om denna fantastiska dag i världen historia eller tig still.

Hela 99 bygger på åsikter, då är det ju bra om det finns några här som har dem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-19 15:51
Ursprungligen av Goflorp:

Vafan menar du?

Trams då du bygger hela din argumentation på din subjektiva åsikt om The Beatles. Du får tycka precis vad du vill om dem och allt annat för den delen - med svordomar och allt (seriöst?) - men det är en stor skillnad på att inte uppskatta något och att kunna se hur betydelsefullt någon/några ändå har varit i ett större perspektiv.

Ditt inlägg kändes lite något en betydligt yngre person skulle kunna haspla ut, i stil med "Fy fan vem bryr sig om gamla svartvita skitfilmer! Välkommen till 2010 och Avatar!".

Det har du grunden till varför Jag tycker att det var en stor nyhet – dels för att jag gillar bandet, och dels för att de – och det är vad jag vet mer eller mindre ett faktum – har betytt något enormt för framtidens musik och kultur. Därmed tycker jag att det är en rätt stort grej att ett sådant fenomen faktiskt finns på ett fysiskt obundet format. Eller, som Jesper skriver här ovan:

Citat:

Det är en stor nyhet att ett av världens största band nu äntligen finns tillgängliga i världens största musikaffär. Oavsett om man gillar Beatles eller ej, så måste man inse nyhetsvärdet.

Gäller ditt hårda angrepp även Konrad?

Senast redigerat 2010-11-19 16:01
Ursprungligen av Adzam 1:

Gäller ditt hårda angrepp även Konrad?

Varför citerar du en bit av mitt inlägg, när du hänvisar till en hård kommentar och ställer en fråga till Goflorp, om Konrad?

Den fattade jag inte alls...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-19 17:17
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför citerar du en bit av mitt inlägg, när du hänvisar till en hård kommentar och ställer en fråga till Goflorp, om Konrad?

Den fattade jag inte alls...

"Eller, som Jesper skriver här ovan: [ditt citat]"

Avslut: Konrad.

Kanske var otydligt, men det där sista hörde inte till något annat av inlägget.

Ursprungligen av Goflorp:

Sedan kan ju du sitta där och vara politiskt korrekt och oja dig över att jag svär.
Jag tänker inte sluta med det, ateist som jag ändå är.

Okej. Personligen tycker jag om det här forumet då det (tillskillnad från andra håll) är ett vårdat språk som gäller. Men om en vill svära och leva om och hänvisa till ateism, får man väl leva med det.

Det andra orkar jag faktiskt inte ens svara på. Trevlig helg säger jag istället!

Ursprungligen av Adzam 1:

Trams då du bygger hela din argumentation på din subjektiva åsikt om The Beatles. Du får tycka precis vad du vill om dem och allt annat för den delen - med svordomar och allt (seriöst?) - men det är en stor skillnad på att inte uppskatta något och att kunna se hur betydelsefullt någon/några ändå har varit i ett större perspektiv.

Ditt inlägg kändes lite något en betydligt yngre person skulle kunna haspla ut, i stil med "Fy fan vem bryr sig om gamla svartvita skitfilmer! Välkommen till 2010 och Avatar!".

Det har du grunden till varför Jag tycker att det var en stor nyhet – dels för att jag gillar bandet, och dels för att de – och det är vad jag vet mer eller mindre ett faktum – har betytt något enormt för framtidens musik och kultur. Därmed tycker jag att det är en rätt stort grej att ett sådant fenomen faktiskt finns på ett fysiskt obundet format. Eller, som Jesper skriver här ovan:

Gäller ditt hårda angrepp även Konrad?

Jag retade mig på att folk dels förväntade sig fred på jorden men också att det skall hyllas så in i helvete. Det är sååååååå fantastiskt med gamla band som inte gjort musik på 30 år eller nåt sånt.

Om man är Beatles-fan, har man inte redan då allt antingen på gammal vinyl, på CD eller redan i sin iPod? Det är ju liksom inte frågan om att det är musik som inte funnits förut? typ tidigare outgivet material.

Att sitta här och bli alldeles till sig är likadant som när Wacko Jacko dog, plötsligt var denne man hyllad av alla och hade betytt allt för alla över hela världen.

Jag VET att Beatles varit en stor inspirationskälla för band över hela världen, så, bra, vad fint.

Jag stämmer inte in i kören med hyllningar och tycker det är ngt vidare musik de åstadkom, punkt. Jag tänker inte köpa en låt för överpris på iTunes. De som vill kan göra det.

Sedan kan ju du sitta där och vara politiskt korrekt och oja dig över att jag svär.
Jag tänker inte sluta med det, ateist som jag ändå är.

Ursprungligen av Goflorp:

Om man är Beatles-fan, har man inte redan då allt antingen på gammal vinyl, på CD eller redan i sin iPod?

Om det är så, så verkar det i alla fall inte spela någon roll för försäljningen. Kolla iTunes topplistor.

Så inte nog med att det finns ett nyhetsvärde som jag skrev tidigare. För hur otroligt det än ter sig för dig, så verkar det faktiskt finnas en stor marknad också.

Ursprungligen av Goflorp:

Sedan kan ju du sitta där och vara politiskt korrekt och oja dig över att jag svär.

Det handlar inte om att vara politiskt korrekt. Det handlar väl snarare om att vi försöker ha ett vårdat språk på forumet.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-11-19 16:41
Ursprungligen av Goflorp:

Vafan menar du?

Jag tycker Beatles är kass.
Jag bryr mig inte om hur "fina" evergreens de sytt ihop eller hur många duktiga musiker där ute som anser att de är närmare Gud.
Inget som de gjort rubbar min cirklar på något sätt, jag tycker det är trallpop.
Det finns fler artister som jag inte heller gillar, Lundell, Springsteen och Metallica t ex.

Jag svarade på ett inlägg som gick ut på att vi var ju dumma i nöten som inte förstod storheten i det hela - att man nu kan trycka på en knapp och lyssna till Penny Lane...wow.
Själv tror jag att de som lyssnar

Jag böjer då fan inte huvet och bugar av respekt för att det skall man göra.

Adzam, det du håller på med - det är trams. Du rackar ner på andra för att de HAR åsikter.
Kom med din egen då, om denna fantastiska dag i världen historia eller tig still.

Hela 99 bygger på åsikter, då är det ju bra om det finns några här som har dem.

Kunde inte sagt det bättre. Alla gillar inte Beatles, så är det bara.
Skulle inte lyssna på de för fem öre...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-18 22:08
Ursprungligen av Goflorp:

Beatles kom 1963, idag skriver vi strax 2011.

fullständigt ointressant med en massa pensionärsmusik som går att ladda ner.
Jag skulle inte ens bry sig om de var i mitt vardagsrum.

Att folk inte kan inse att det finns större saker än att fyra hippies - varav hälften är döda - gav ut skivor för 40 år sedan, med jävla trallpop dessutom.

Nu blev jag uppriktigt besviken på dig, Goflorp.
Jag hade högre tankar om dig.

Ja, det är fantastiskt att dessa pensionärer bryter igenom autotune-smörjan i marchtakt som slibbar omkring på iTunes topplistor. Kidsen kan om de har tur råka ladda ner musik.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-18 21:07

Nästan all dagens pop är bara ripoffs från Lennon/McCartney. Åtminstone den vita scenen. Det är ingen hemlighet och artisterna själva vet det. Ingen skäms. Det är västerländsk kulturhistoria vi talar om. Fundamentet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-18 22:31

Jag är även fascinerad av hatet mot the Beatles. Vad har de gjort för fel? Snacka om att vara offside.

Ursprungligen av -David-:

Jag är även fascinerad av hatet mot the Beatles. Vad har de gjort för fel? Snacka om att vara offside.

Fast jag tror de flesta inte alls hatar Beatles, tvärtom, många har nog en eller flera Beatles-skivor där hemma redan och håller dem högt aktade.

Det var bara att lanseringen av Beatles i iTunes fick oproportionerligt mycket hausse från Apple.

Ursprungligen av Adrian B:

Det var bara att lanseringen av Beatles i iTunes fick oproportionerligt mycket hausse från Apple.

Fast haussen skapades väl av en mängd användare som av någon anledning förväntade sig något annat bling-bling relaterat?

Hela diskussionen är galen! Apple får hela Beatles katalog i sitt utbud, kanske ett av de 2-3 "viktigaste" banden någonsin, och folk gnäller. James Clerk Maxwell hade ett strålande inlägg en bit upp i tråden - läs och fundera på hans ord ni som bölar, det kan ha varit det vettigaste som skrivits på 99mac någonsin.

Ursprungligen av Striberger:

Fast haussen skapades väl av en mängd användare som av någon anledning förväntade sig något annat bling-bling relaterat?

Näe, haussen skapades av att Apple påstod att deras nyhet var så stor att den skulle bli en dag vi aldrig glömmer för resten av våra liv.

Om ett företag som Apple - som faktiskt skapar revolutionerande produkter då och då - brer på så ordentligt så är det inte helt konstigt att folk förväntar sig något stort. Även om man har på sig sina Apple PR-filterglasögon så är det stora ord.

Apple kan faktiskt leverera nyheter i den klassen. Jag kommer aldrig att glömma lanseringen av iPhone när Jobs stod på scen och pratade om "An iPod, a phone, an internet mobile communicator. An iPod, a phone, an internet mobile communicator.... these are NOT three separate devices!"

Kombinera detta med det faktum att ryktena kring Apples eventuella kommande prenumerations/moln-tjänst har legat täta i luften en tid och det faktum att Apple byggt ett gigantiskt datacenter som ska gå i drift snart så har du ett recept på äkta förväntningar kring iTunes, inte bara "något annat bling-bling relaterat".

(Det som talade emot att det var en stor nyhet var förstås det faktum att det inte var något event eller någon keynote inbokad. De stora grejerna vill Jobs själv visa upp, så det skruvade förstås ner förväntningarna en del.)

Jag brukar vara den första att argumentera mot "jag är så besviken"-inläggen från folk som inte fattar storheten i vad de just fått prestenterat framför sina ögon (typ iPod, iPhone osv) eller förklarat orimligheten i de löjligt högt ställda förväntningarna på ett specialevent eller en keynote. Men i detta fall var det Apple som själva slagit på stora trumman för en nyhet (en mycket bra nyhet!) som inte levde upp till den egna beskrivningen.

Adrian, jag tycker inte Apple slog på "stora trumman". Ett liten teaser på hemsidan med en text som många här av någon anledning tog på orden. Hade nyheten gällt något i klass med iPhone hade Apple aldrig nöjt sig med en text på hemsidan - det hade varit ett fett event med Jobs på scen, precis som du skriver.

Ursprungligen av Striberger:

[...] Ett liten teaser på hemsidan [...]

En liten? Den tog ju upp _hela_ hemsidan i mer än ett dygn!

Fast inte på Apple i Kina... Där såg man bara MBA.

Senast redigerat 2010-11-20 04:52
Ursprungligen av Adrian B:

Näe, haussen skapades av att Apple påstod att deras nyhet var så stor att den skulle bli en dag vi aldrig glömmer för resten av våra liv.

Jag kommer in sent och klipper dessutom hårt i Adrians inlägg men är inte Apples teaser en lek med Beatles A Day in the Life från Sgt Peppers?

Sak samma, Apple är bra på att skapa buzz kring sina nyheter. Definitivt. Och haussen skapades av oss runt omkring, Apple har samma upplägg hela tiden. En häftlig slogan som skapar nyfikenhet och spekulationer. Det är vi som lägger in värderingarna.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-11-25 17:44
Ursprungligen av BlackSmp:

Sak samma, Apple är bra på att skapa buzz kring sina nyheter. Definitivt. Och haussen skapades av oss runt omkring, Apple har samma upplägg hela tiden. En häftlig slogan som skapar nyfikenhet och spekulationer. Det är vi som lägger in värderingarna.

Visst är det så. För apple som företag är det en av deras absolut främsta resurser.

Men om slår på stortrumman för varje grej och folk blir besvikna för att dom förväntade sig mer så devalverar dom ju den resursen.
Säkerligen gjorde den här historien ingen större skada på deras hype-maskineri men om dom inte tar hand om den så kommer den försvinna.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-11-25 23:37
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag kommer in sent och klipper dessutom hårt i Adrians inlägg men är inte Apples teaser en lek med Beatles A Day in the Life från Sgt Peppers?

Snarare detta:

"Another Day" is a song recorded by Paul McCartney in New York in 1970, during the sessions for his album Ram. Although it was the first single of McCartney's solo career,[1] "Another Day" was actually written and previewed during The Beatles' Let It Be Sessions in 1969"

http://en.wikipedia.org/wiki/Another_Day_(Paul_McCartney_song)

  • Oregistrerad
  • 2010-11-19 00:40

Men...vad är det för konstigt eller ovanligt med att ett börsnoterat superkrämarföretag vräker på och överdriver sin förhandsreklam? Att superkommersiella biznizjättar - framför allt amerikanska - är smaklöst uppblåsta, demagogiska och t.o.m. ljuger när det passar?
Kan detta verkligen vara en överraskning för någon (min dotter är inte ens 6 år och har börjat fatta kommersens spelregler)? Och vad har det med Beatles att göra?
Som sagt; denna tråd är en av de mest förvirrade trådar som 99 någonsin haft.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Men...vad är det för konstigt eller ovanligt med att ett börsnoterat superkrämarföretag vräker på och överdriver sin förhandsreklam? Att superkommersiella biznizjättar - framför allt amerikanska - är smaklöst uppblåsta, demagogiska och t.o.m. ljuger när det passar?

Därför att Apple - till skillnad från de flesta andra andra företag - vid enskilda tillfällen mer än en gång levererat produkter som förändrar hela marknader. Apple är bra på att blåsa upp sina egna produkter, men emellanåt levererar de också, det är inte bara en strid ström av bullshit.

Ursprungligen av Striberger:

Adrian, jag tycker inte Apple slog på "stora trumman". Ett liten teaser på hemsidan med en text som många här av någon anledning tog på orden. Hade nyheten gällt något i klass med iPhone hade Apple aldrig nöjt sig med en text på hemsidan - det hade varit ett fett event med Jobs på scen, precis som du skriver.

Jo, det är väl just den grejen som talar för att alla borde ha sänkt förväntningarna. Men observera att folk inte förväntade sig flygande bilar och fred på jorden, utan något mycket mera jordnära som en Spotify-konkurrent till exempel. Och för många så hade det varit en mycket intressantare nyhet än att ett specifikt band (inte vilket som helst men ändå) finns att köpa digitalt.

Till er som inte förstår tråden, observera att Björnström skrev "dagens antiklimax", just den dagen var det ett antiklimax. Just då var det en grej, nu är det över. Ingen big deal som en känd snabbmatskedja brukar säga. Att vi fortfarande diskuterar det handlar bara om att vi gillar att diskutera

Bevaka tråden