Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beatles finns nu på iTunes Store - dagens antiklimax?

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-11-17 08:22

Tror du verkligen att han och Woz döpte sitt företag till Apple för att Beatles hade en skivbolagslabel som hette Apple i slutet av sin existens? Vem i hela friden har tutat i dig denna dynga? Var kommer all denna desinformation ifrån?
Äpplet är en symbol för kunskap (Gamla Testamentet). Det finns massor av företag som heter Apple eller något med äpplet. På alla språk. På hela klotet.
Denna tråd är en av de mest förvirrade trådar jag någonsin sett här på 99.

Ursprungligen av poseidon84:

Tack! Varför känns det som så många tror att Jobs älskar Beatles då? Och att han enbart döpt Apple till Apple pga dom?

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Tror du verkligen att han och Woz döpte sitt företag till Apple för att Beatles hade en skivbolagslabel som hette Apple i slutet av sin existens? Vem i hela friden har tutat i dig denna dynga? Var kommer all denna desinformation ifrån?
Äpplet är en symbol för kunskap (Gamla Testamentet). Det finns massor av företag som heter Apple eller något med äpplet. På alla språk. På hela klotet.
Denna tråd är en av de mest förvirrade trådar jag någonsin sett här på 99.

JAG tror inte på det. Dyngan finns bland annat på macworld.se. Själv har jag faktiskt skrivit om Apple och deras logga på en universitetskurs som handlar om hur växter än idag påverkar oss människor. Finns INGA källor som jag kunde hitta där det står något alls om Beatles. Istället verkar det mer troligt med att Jobs gillar äpplen, jobbat i en äppelträdgård. Min egna spekulation var baserad på deras original logga som var newton under ett äppelträd. Min tanke var att Apple symboliserar en väg till kunskap, alltså att dator från Apple hjälper oss till ny kunskap precis som äpplet hjälpte Newton till ny kunskap.

Ursprungligen av poseidon84:

JAG tror inte på det. Dyngan finns bland annat på macworld.se. Själv har jag faktiskt skrivit om Apple och deras logga på en universitetskurs som handlar om hur växter än idag påverkar oss människor. Finns INGA källor som jag kunde hitta där det står något alls om Beatles. Istället verkar det mer troligt med att Jobs gillar äpplen, jobbat i en äppelträdgård. Min egna spekulation var baserad på deras original logga som var newton under ett äppelträd. Min tanke var att Apple symboliserar en väg till kunskap, alltså att dator från Apple hjälper oss till ny kunskap precis som äpplet hjälpte Newton till ny kunskap.

Hjälper med bilder...o lite övrig onödig info: Steve Jobs är aningen dyslektisk - Macintosh är döpt efter äpplet Mcintosh...

Ursprungligen av poseidon84:

Tack! Varför känns det som så många tror att Jobs älskar Beatles då? Och att han enbart döpt Apple till Apple pga dom?

Kanske har helt fel, men jag har för mig att Apple döptes efter Äpplen, därav äppelträdet i den första loggan.. Steve Jobs var väldigt förtjust i just äpplen..

  • Oregistrerad
  • 2010-11-17 08:27

Det är i.o.f..s. okej att så många är ignoranta för judiskkristen skapelsemytologi och Bibeln - att ni är totalt sekulariserade, men ni missförstår nog mycket i vår kultur då...många skämt...Monty Phyton...symboler...ja, en del av västerländskt varande liksom.
Äplle = kunskap. Äppelträd = kunskapens träd.

År efter Apples frundande så släppte dom en burk som blev känd. Den döptes efter en speciell äppelsort; Macintosh. Den sorten gillade kanske Jobs extra mycket, men troligtvis var det en av få äppelsorter som LÄT bra. Man kan ju inte döpa burken till Granny Smith. :-D.

Lite roliga kommentarer på Twitter:

Jason Santa Maria:

Apple web team: "Really? The homepage?" Steve Jobs: "YES." AWT: "You're the only one who's been waiting for this." SJ: "I KNOW. Homepage!"

Scott McNulty

I'm just happy Apple is helping a little indie band get some attention on iTunes.

Nik Fletcher:

Steve Jobs: "So, you know that $50 billion we had in the bank? It's all Yoko Ono's now. Seemed like a fair price for the Beatles to me..."

Mark Dagon Hughes:

Ugh, the Apple home page has been hacked, it just shows some hippy retards, probably GPL fanatics.

Apple verkar trots allt veta vad dom gör, Beatles står 500 låtar av de 2000 mest sålda låtarna på iTunes det första dygnet. Rätt bra gjort av fyra hippies

Edit: 25% av de 200 mest sålda låtarna.

http://www.9to5mac.com/36076/the-beatles-are-a-quarter-of-the-top-200-songs-on-itunes

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-17 09:28
Ursprungligen av Patrik D:

Apple verkar trots allt veta vad dom gör, Beatles står 500 låtar av de 2000 mest sålda låtarna på iTunes det första dygnet. Rätt bra gjort av fyra hippies

Det säger väl faktiskt det mesta. Troligtvis kommer det alltid att ligga någon Beatleslåt på top 100.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-11-17 15:12

Suck. Kan vara den mest tråkiga nyheten från Apple någonsin.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-11-17 15:55

Själv blev jag oerhört glad och samtidigt lättad. Även om Apple och EMI givetvis tjänar pengar på detta så känns det ändå som att man kostat på sig att vara lite irrationell. Vilket är befriande ur ett rent ideologiskt perspektiv. Att man inte är så neurotisk inför macentusiasternas reaktion är ett hälso- och styrketecken som vi alla har all anledning att vara glada för!

  • Oregistrerad
  • 2010-11-17 16:01

Macentusiasterna? Om bara Macare shoppade på iTunesStore så skulle det inte vara någon stor affär Vet du inte att man också kan shoppa där med en PC?

Ursprungligen av rana:

Själv blev jag oerhört glad och samtidigt lättad. Även om Apple och EMI givetvis tjänar pengar på detta så känns det ändå som att man kostat på sig att vara lite irrationell. Vilket är befriande ur ett rent ideologiskt perspektiv. Att man inte är så neurotisk inför macentusiasternas reaktion är ett hälso- och styrketecken som vi alla har all anledning att vara glada för!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-11-17 18:15
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Macentusiasterna? Om bara Macare shoppade på iTunesStore så skulle det inte vara någon stor affär Vet du inte att man också kan shoppa där med en PC?

Herregud, så råkade jag trycka på den knappen också. Själv är jag fanatisk macentusiast, så det där var ett slag i luften. Läs om, det var inte det där som var min poäng.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-17 18:27

Det är nog du som har kanppen :-D. Jag menade inte alls som du tog det. Jag bara undrade vad du menade med att just macentusiasterna blev så besvikna på Beatlesgrejen? Jag undrade på fullt allvar om du inte visste att iTunes inte är låst till Mac-plattformen. Varför skulle man annars skriva just som du skrev? OK höjer bensinpriset och någon skriver att Volvoägarna nu går itaket :-D. Jag förstår inte din koppling. Thats all. Nå - skit samma.

(jag själv är ingen fanatisk macentusiast alls - mitt inlägg har alltså ingenting med det sk mac/pc-kriget att göra - den tolkningen hände i ditt huvud)

Ursprungligen av rana:

Herregud, så råkade jag trycka på den knappen också. Själv är jag fanatisk macentusiast, så det där var ett slag i luften. Läs om, det var inte det där som var min poäng.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-11-17 23:21
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Det är nog du som har kanppen :-D. Jag menade inte alls som du tog det. Jag bara undrade vad du menade med att just macentusiasterna blev så besvikna på Beatlesgrejen? Jag undrade på fullt allvar om du inte visste att iTunes inte är låst till Mac-plattformen. Varför skulle man annars skriva just som du skrev? OK höjer bensinpriset och någon skriver att Volvoägarna nu går itaket :-D. Jag förstår inte din koppling. Thats all. Nå - skit samma.

(jag själv är ingen fanatisk macentusiast alls - mitt inlägg har alltså ingenting med det sk mac/pc-kriget att göra - den tolkningen hände i ditt huvud)

Hmm, jag ska försöka förklara vad jag menar. Jag blev glad och lättad för att det inte var något speciellt som avtäcktes denna gång. Speciellt i betydelsen ny innovation som Applefantasterna lägger sig ner på knä i riktning mot Cupertino och tillber. Jag byter Mac mot Apple, för det var det jag menade. Mac lever kvar i mitt huvud som synonym för hela företeelsen Apple, men som numera givetvis är mycket mer än så, fel av mig. Speciellt blir det däremot genom att man väljer att hylla artister. Något långt bortom appar och apparater skapade av Apple. Beatles mytologi förefaller dock att sammanfalla med Apples på väldigt många sätt, vilket gör det hela logiskt och intelligent utan att det blir mindre glatt och positivt. Det är helt enkelt lysande marknadsföring som slår an en varm ton av icke kommersialism trots att det är det i allra högsta grad. Vad jag menar med sista meningen är att den näst intill unisona klagosång som riktas mot den högre makten (apple/steve) i denna tråd, och i liknande forum, lämnas därhän utan omsvep. Detta trots att jag uppfattar det som att man många gånger verkligen jobbar stenhårt på att tillfredställa denna förutsägbara månghövdade skara, eller varför inte: hydra. Det är detta som är ett sundhetstecken och ett tecken på styrka som jag ser det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-17 18:44

The Beatles invade iTunes charts within 12 hours

Rätt bra gensvar på musik som Alla redan hade...!

Ursprungligen av Adzam 1:

The Beatles invade iTunes charts within 12 hours

Rätt bra gensvar på musik som Alla redan hade...!

Folk underskattar 40-talisterna. De som inte vet hur man rippar. De är inte döda än...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-11-17 23:05
Ursprungligen av PeeMaN:

Folk underskattar 40-talisterna. De som inte vet hur man rippar. De är inte döda än...

Det är nog snarare 50-talisterna som växte upp med Beatles, 40-talisterna växte upp med Elvis och Snoddas och dom...:D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-17 20:32

Det handlar nog snarare om yngre generationer som varit sugna på att börja lyssna på dem, men inte orkat att botanisera i skivbutiker.

Sen finns det säkert en del som köper för att det går, helt enkelt. Dvs samlare som redan har varenda låt på LP och CD redan, men måste ha den nya digitala boxen också.

Sen kanske det är så att folk tycker dom är bra. Men vad vet jag

Yesterday, all my troubles seemed so far away.
Now it looks as though they're here to stay.
Oh, I believe in yesterday.

Suddenly,
I'm not half the man I used to be,
There's a shadow hanging over me,
Oh, yesterday came suddenly.

Någon var tvungen att göra det:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-17 23:45

Det här är början på apples tillbakagång.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-17 23:55
Ursprungligen av p0tatis:

Det här är början på apples tillbakagång.

Du menar att Beatles nu finns på iTunes och dessutom säljer som tusan?

Tycker det här gnällandet har spårat ut totalt. Ok, så du hade högre förväntningar. Saken i sig har du inget emot. Du hade bara hoppats på så mycket mer?

Till alla som gnäller och känner sig svikna. Släpp det och gå vidare. Det börjar bli patetiskt.

Ursprungligen av p0tatis:

Det här är början på apples tillbakagång.

Ha ha, den var bra!

  • Oregistrerad
  • 2010-11-18 01:48

Beatles - och Lennon/McCartneys sånger - är givetvis ett helt kosmos större än ett mojängföretag som Apple Corp. Sådant fattar i alla fall männen bakom mojängföretag - t.ex. Jobs. Fattar man inte att t.ex. Apple Corp - eller GM eller Nike eller Phillips - är en obetydlig fjärt vid sidan om en enda sång som...typ...Hey Jude...eller In My Life... - då har man inte fattat vad det är att vara människa - egentligen - och vad livet - egentligen - handlar om. Man har problemas med andra ord. Man har missat något väsentligt - själva kärnan i varat - och man kommer att dö som en tom och bitter gubbe/gumma. :-D.

Med revolvern mot skallen; vad väljer ni bort från planeten och mänskligheten? Teknologi eller musik. Mojänger eller kultur? Vad är viktigast när mörkret faller på; att ge barnet en ny Pokemon-figur eller att nynna en visa?

Jag fattar vad Jobs och Co menar med att slänga upp en enda fet bild på Beatles på Apple Cprps site idag. Det skulle jag fatta om jag inte heller hade personliga referenser till Beatles musik. Det skulle kunna vara Dylan...eller Bach...eller Astrid Lindgren & Riedel. För mig verkar det som om Apple Corps just demonstrerat en sund företagskultur; dom vet vad som Egentligen är viktigt. At the end of the day. Dom är tydligen inte helt korrupta av sin egen bubbla. Touche.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-18 06:30
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Beatles - och Lennon/McCartneys sånger - är givetvis ett helt kosmos större än ett mojängföretag som Apple Corp.
...

Detta tycker jag var det mest insiktsfulla inlägget i denna tråd!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-18 10:33
Ursprungligen av pesc:
Ursprungligen av James Clerk Maxwell :

Beatles - och Lennon/McCartneys sånger - är givetvis ett helt kosmos större än ett mojängföretag som Apple Corp.

Detta tycker jag var det mest insiktsfulla inlägget i denna tråd!

+1 på det

Men Apple Corp. är ju inte mojängföretaget. Det är ju just det som är The Beatles lilla bolag. Apple Inc. ska re ju va om rätt ska vara rätt och EMI är det bolag som..;)

Kolla in vilken helt underbar film som streamas på itunes. Beatles första konsert i USA 1964. Hur taffliga mellansnacken är, hur bra det svänger, hur små högtalarna är, hur Ringo får snurra på sitt trumsestspodium var tredje sång. Hur dom svettas i strålkastarna. Hur höga klackarna är på skorna. Vilket fantastiskt tidsdokument.

Bevaka tråden