Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steam för Mac

Tråden skapades och har fått 279 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-21 18:50
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

På vissa spel står det att de grafikkort som delar minne med ram inte funkar, antar att det är ett sånt grafikkort rutan handlar om.

Antagligen! Då får jag vänta ett par år till en ny dator är aktuell. ^^ Har ju klarat mig ett par år nu utan spel, så det ska väl inte vara några problem.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-21 19:06
Ursprungligen av Adzam 1:

Ja när jag skulle starta Portal möttes jag av det här:

[ATTACH]25447[/ATTACH]

som senare, om jag väl fortsätter, resulterade i en härlig omstart (den där ökända rutan med flera språk kom upp).

Antar att det med andra ord är helt kört att få igång spel på min dator (den är ju ändå två år gammal, och grafikkortet är väl inte det bästa), men tänkte ändå fråga om det finns något man kan göra. Det står ju något om drivrutiner, men jag antar att det bara är något fuffens.

Så, kan någon vara vänlig att döda mina förhoppningar här och nu.

Enligt Steam for Mac System Requirements - OS X Daily
sägs följande: "* X3100 and 950 integrated Intel Graphics chipsets are not supported (older MacBook models)". Ingenting står än på steams hemsida.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-25 17:50
Ursprungligen av Adzam 1:

Ja när jag skulle starta Portal möttes jag av det här:

[ATTACH]25447[/ATTACH]

som senare, om jag väl fortsätter, resulterade i en härlig omstart (den där ökända rutan med flera språk kom upp).

Antar att det med andra ord är helt kört att få igång spel på min dator (den är ju ändå två år gammal, och grafikkortet är väl inte det bästa), men tänkte ändå fråga om det finns något man kan göra. Det står ju något om drivrutiner, men jag antar att det bara är något fuffens.

Så, kan någon vara vänlig att döda mina förhoppningar här och nu.

Min kompis lyckades få igång Portal på sin Macbook White av förste generationen dvs Core Duo och GMA 950. Flöt inte särskilt bra men nog borde det fungera på X3100 också. Han fick också samma meddelande men tryckte på fortsätt och kom in.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-23 16:55

En kommande uppdatering kommer att lösa problemet med att spelen placeras i dokumentmappen: STEAM NEWS

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-23 18:02

Tänkte på det här med att sälja Steam-spel. Verkar som enda sättet är att sälja sitt Steam-konto eller finns något annat sätt? Kan man radera sitt konto och sälja CD-skivorna till någon annan?

Läste nu på Steam att det är olagligt att sälja sitt konto?

There are a number of people selling Steam Accounts on eBay.

DO NOT PURCHASE THEM:

* It is against the EULA to sell Steam Accounts
* They are either hijacked Steam Accounts or opened with stolen credit cards.
* The accounts will be closed and we have been informed that PayPal / eBay will NOT help since no merchandise physically changed hands.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-23 18:59

Spel som du köpt online har ju andra lisensvillkor än fysiska varor. Det är ju detsamma som om du köper en låt på cdon.com, en film på itunes eller photoshop på adobe.com

Lagstiftningen hänger ju inte riktigt med. Det vore lämpligt att du fick göra precis vad du ville med nedladdat, köpt material men så är ju inte fallet

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-23 19:07
Ursprungligen av studiox:

Spel som du köpt online har ju andra lisensvillkor än fysiska varor. Det är ju detsamma som om du köper en låt på cdon.com, en film på itunes eller photoshop på adobe.com

Lagstiftningen hänger ju inte riktigt med. Det vore lämpligt att du fick göra precis vad du ville med nedladdat, köpt material men så är ju inte fallet

Men det som känns fel är att förbudet gäller även spel som Half-Life som man köper på skiva. De kräver också aktivering via Steam och då kan man inte sälja dem vidare. Då kan man egentligen kasta skivorna i papperskorgen. Nåja, allt bra har en baksida också.

De måste vara korkade på Steam-supporten.

Jag ställde häromdagen om en fråga jag ställt tidigare men inte fått svar på. Denna gång ställde jag den på engelska istället för svenska och jag skapade en ny "ticket". Fick ett svar igår men då visar det sig att de slagit ihop min fråga med en annan fråga så titeln blir helt fel (den nya frågan ligger nu som en följdfråga på den första frågan)...

Kanske någon här kan lösa problemet åt mig så jag klistar in frågan (på engelska) nedan:

Citat:

I originally created my Steam account while in Windows running it thru Parallels 5 on my iMac and all worked well. Then when the MacOS-version of Steam was released I installed that so that I could run posible future Macgames in my prefered OS.

The problem I have now is that if I've been playing a game in Win-Steam and want to switch over to Mac-Steam, I just cant login to Mac-Steam. Disconnecting/logging out of Win-Steam doesnt do any good. The only way for me to be able to make this switch seems to be to reset my password.

This however only fixes the problem in one direction so if I want to be able to go back to my Win-Steam games I have to reset the password again.

The message I get everytime when I try to login on one Steam-OS-version after Ive been in the other is that my account either dont exist or that Ive typed the wrong password or accountname...

Senast redigerat 2010-05-25 16:43

Hm, när fan kan man få spela CS 1.6 då!? Det är det enda jag köpt genom steam och jag är sugen på att deagla folk!

Ni som har problem med "skiftläges känsligt". Jag har sett en del trådar i Steam-forumet om detta och tydligen finns det lösningar som kringgår problemet...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-26 02:15

Half Life 2 släpps idag. Bästa teaser videon?

//Rob

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-26 07:56
Ursprungligen av Robo-X:

Half Life 2 släpps idag. Bästa teaser videon?

//Rob

Haha, riktigt bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-26 11:02

Hur är det med Half-Life (1), finns det till Mac OS X. Hittar det inte på Steam...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-26 14:40
Ursprungligen av Solid:

Hur är det med Half-Life (1), finns det till Mac OS X. Hittar det inte på Steam...

Det kommer så småningom. Det dröjer nog några veckor till först är väl L4D2 och L4D sen kommer förmodligen Half-Life. Valve har lovat att släppa nya spel varje onsdag. Så håll utkik varje onsdag.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-26 15:51

Kalas, då ska jag hålla utkik.

Tack för svar!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-27 19:17

Någon mer än jag som fortfarande får felmeddelade att Steam's servrar är för belastade för att man skall kunna ladda ner Half-Life 2?

EDIT: HL2 Epsisode One fungerar dock att ladda ner, kanske är en bugg med just HL2 för min del.

EDIT2: Ep2 fungerar med.
Har även provat följande tips utan framgång: https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=5483-YUFN-0521

Senast redigerat 2010-05-27 19:33
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-27 19:42

Det var så ett tag för mig men sen fungerade det

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-27 19:59
Ursprungligen av P1200VB:

Det var så ett tag för mig men sen fungerade det

För min del har det varit så sedan igår, men får se vad den säger när EP1+2 är nere, annars blir det nog till att skapa en ticket

Jag kan fortfarande inte logga in på Mac-steam efter att jag loggat ut från win-steam men det går framåt med supporten för nu är vi iaf på samma "sida".

Köpte Orange Box idag.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-29 16:33

Är det bara jag som tycker Half Life 2 känns gammalt? Skulle gärna vilja ha Call of Duty Modern Warfare 2 i Steam. Portal var väl OK men rätt enformigt.

Ursprungligen av Jetwash:

Är det bara jag som tycker Half Life 2 känns gammalt? Skulle gärna vilja ha Call of Duty Modern Warfare 2 i Steam. Portal var väl OK men rätt enformigt.

Grafiken i Half Life känns lite som den i Max Payne - lite platt.

Vet inte exakt hur gammalt det är men HL1 kom väl runt 1998 och det är möjligt att man inte uppdaterat grafiken så mycket för att bibehålla känslan i spelet...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-29 19:40

Max Payne är ju dubbelt så roligt som HL2. Men man ska inte klaga jag fick ju det gratis eftersom jag köpt det till PC 2004. Kul att man märker att spelindustrin går framåt

Snajsigt att HL2 fungerar så pass bra med Geforce M320-grafikkorten (lirar på en MBP 13 med just ett sådant). Bådar gott inför L4D2!

Kör nästan allt på högsta på min MBP 13" 2010 2,66... Flyter på riktigt bra=) hur tror ni L4D2 funkar då?

Ursprungligen av Johan Kybjär:

Kör nästan allt på högsta på min MBP 13" 2010 2,66... Flyter på riktigt bra=) hur tror ni L4D2 funkar då?

Antagligen ganska bra, det är ju samma motor. Tänk dig HL2, fast med fler objekt igång samtidigt och lite tyngre texturer. Så det går nog helt ok. Gissar att du får 50-75% av prestandan i L4D2. Såg ett jämförande test någonstans (var visserligen för Crossfirekonfiguration med trippla skärmar, men ger väl en fingervisning iaf - där var L4D2 ungefär 75% av prestanda mot HL2).

OT: Drömsekvenserna i Max Payne var ju bland det bästa med spelet!

Jag kör fn på Win xp genom Parallels5 o det går riktigt bra. Har en iMac 21.5" btw m Radeon 4670.

Kan hålla med om att Max Payne var lite roligare o skälet är att den storyn var något enklare att hänga med i. Det som dock irriterat mig med Payne är att det inte går att hoppa förbi drömsekvenserna vilket också är skälet till att jag drar mig för att spela om det igen.

ooooh! Låter riktigt skoj! Hoppas på en release snart då...

Det verkar inte ha tillkommit några nya spel den här onsdagen. De nyaste brukar ju dyka upp på toppen av listan men där är samma som förra veckan - HL2...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-06-15 22:47

Yaay : http://www.macrumors.com/2010/06/15/apple-ati-nvidia-actively-working-on-improving-mac-gaming-performance/
Förhoppningsvis kommer det ske en del förbättringar framöver

Nån som testat Team Fortress 2 än? Håller just på att ladda ner det. Ser kul ut.

Bevaka tråden